Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-11-2012 om 19:59
Net een tien minuten gesprek gehad op school. We hebben voor het eerst op een papiertje van de juf de DLE scores van afgelopen jaren gezien. Dochter heeft sinds ongeveer begin groep 4, voor zowel de reken- als taaltoetsen een dle van boven de 50 en daarbij stond de opmerking (bij elk jaar/ elk onderdeel) >8 oftewel niveau groep 8.
Juf wilde er niet te veel op in gaan, maar voordat ik verkeerde conclusies trek: wat betekent dit nu concreet? Ik kan me niet voorstellen dat dit betekent dat ze vanaf groep 4, al het niveau van groep 8 had?
27-11-2012 om 22:28
Nee
Je dochter kan niet dezelfde dingen als een kind dat in groep 8 zit. Veel stof is namelijk nog niet behandeld en kan ze nog niet beheersen. Tenzij ze al die dingen elders heeft geleerd natuurlijk. Een toets die echt op groep 8 niveau is zal ze waarschijnlijk veel minder goed maken.
Wel is het zo dat een kind uit groep 8 bij het maken van deze stof (groep 4 leerstof dus) dezelfde score zou moeten halen als jouw dochter. Ze had dus meer fouten mogen maken op basis van haar aantal onderwijsmaanden maar heeft dat niet gedaan.
Het is wel een groot verschil dus het lijkt me wel slim om na te gaan of ze wel genoeg uitdaging krijgt op school. Het gaat haar duidelijk wel gemakkelijk af!
27-11-2012 om 22:46
Dl en dle
De didactische leeftijd (DL) van een kind is het aantal schoolmaanden (10 per jaar) dat een kind les heeft gekregen vanaf de start van groep 3, het didactisch leeftijdsequivalent (DLE) is op welk niveau het kind een toets maakt, ze steekt duidelijk ver boven het gemiddelde uit.
Begin groep 4 heeft een kind een DL van 11 maanden ofzo, tegen de kerst zal dat ongeveer 14 maanden zijn. Aan het einde van groep 4 een DL van 20. Een DLE van 50 betekent dat je dochter heel erg ver voorloopt en daar moet actie op ondernomen worden. Niet eens omdat ze zich hoogstwaarschijnlijk vreselijk verveelt in de klas, maar ook om te leren dat je soms ergens moeite voor moet doen, en dat je iets met oefenen onder de knie kunt krijgen. Een DLE van 50 betekent dat het haar komt aanvliegen. Als de juf hier niet op in wil gaan, vraag een apart gesprek, want ze zal hier echt wel iets mee moeten.
28-11-2012 om 10:46
Ok, dank ik snap het geloof ik. Ze heeft erg weinig fouten gemaakt in de cito’s, maar de cito’s zijn op zich op het niveau van de klas waar in ze dan zat. Het zegt niets over kennis en inhoud. Dat wat ze moet doen, doet ze in feite erg goed… daar komt het op neer.
Dochter zit al een paar klassen hoger, en krijgt verrijking, compacting enzovoort. Nog even en ze mag naar de middelbare, waar ze hopelijk wat meer moeite moet doen.
28-11-2012 om 11:21
Dat heet hier een A+ en betekent dat je dochter het aardig aan komt waaien. Fijn dat ze al compacten en verrijken krijgt, want dat is wel hard nodig bij een A+ op alle vakken. Let er wel op dat ze leert om samenvattingen of mindmappen te maken en dat ze leert om te stampen, dat zijn vaardigheden die ze op de middelbare hard nodig zal hebben, in ieder geval het woordjes stampen.