Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dit lijkt me niet verstandig (dreiging leerplichtboete)

Dit las ik al eerder en staat nu weer in het Parool: https://www.parool.nl/nederland/thuisisolatie-na-vakantie-in-oranje-land-geldt-als-spijbelen-ouders-riskeren-boete~b4b763b8/

Wie naar een land gaat waarvoor een "oranje" reisadvies is afgegeven en om die reden bij thuiskomst in quarantaine gaat, kan een boete krijgen voor ontduiken van de leerplicht.

Ben ik nou gek of is dit gewoon stom? We zitten nu (afhankelijk van de regio) halverwege de zomervakantie (bij ons is dit al week 4). Zo'n beetje iedereen heeft nu wel besloten wat te doen met de vakantie. Wie al besloten heeft naar oranje gebied af te reizen, zal daarvan waarschijnlijk niet meer afzien vanwege de dreiging van een boete op grond van "luxeverzuim".

Dus mensen gaan gewoon. En laten hun kinderen vervolgens naar school gaan na thuiskomst. Thuisquarantaine is niet verplicht, immers.

Mij lijkt dat de stoerdoenerij van de leerplichtluitjes (ik denk direct 'die moeten ook nog even laten merken dat ze bestaan' ) hier de effectiviteit van het quarantaine-advies ondergraaft. Dat lijkt me op dit moment niet verstandig. Leerplicht had ook gewoon zijn/haar mond kunnen houden, dat had me wijzer geleken. Of denken jullie daar anders over?

Groeten,

Temet


Triva

Triva

28-07-2020 om 14:19

oranje

Besluit je om naar een oranje gebied te gaan dan is dat, mijn inziens, op eigen risico. Ook voor wat betreft je werk.

Triva

Triva

28-07-2020 om 14:22

dus

als het oranje wórdt kun je daar niet veel aan doen. Geldt ook voor uitbetaling loon : geen vakantiedagen meer betekent soms dat je onbetaald verlof moet aanvragen: hier is nog geen jurisprudentie over en iedereen uit de juridische wereld verwacht dat de werknemer gelijk gaat krijgen dus dat zal ook wel gelden voor de leerplichtboetes

V@@s

V@@s

28-07-2020 om 14:26

bewust oranje

Scholen hebben daar van te voren voor gewaarschuwd, veel werkgevers ook.

Niemand zou naar een oranje land moeten reizen wat mij betreft. (en als dat toch zo nodig moet, hoeft dat niet in de twee laatste weken van de zomervakantie).

Een andere situatie is inderdaad mensen die ongewild in een oranje land terechtkomen omdat de situatie verandert terwijl ze daar zijn, dat is overmacht, en ik kan me niet voorstellen dat een boete dan stand houdt.

Tessa

Tessa

28-07-2020 om 14:27

Rechter

Als je in een drukke all-inclusive in een oranje gebied gaat zitten met je kinderen geef ik die leerplichtambtenaren groot gelijk. De werkgever die je vakantiedagen rekent voor de quarantaine tijd ook trouwens.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je een huis hebt gehuurd op een plek waar geen andere mensen komen en dat je boodschappen laat bezorgen of hebt meegenomen. Dan zit je waarschijnlijk daar nog veiliger dan in je eigen drukke wijk met buitenspelende kinderen en dagelijkse bezoeken aan supermarkt, cafés, familie, vrienden. Zou ik in zo'n geval een boete krijgen ging ik daar mee naar de rechter.
Wat ik maar zeggen wil, het hangt van de situatie af wat wijs is.
Maar in het algemeen vind ik een boete afgeven omdat je je aan de quarantaineregel houdt, een verkeerd signaal

Jan

Jan

28-07-2020 om 14:27

Als het oranje wordt

Zou ik bij de echter gewoon een beroep doen op overmacht in de zin van noodtoestand.
Plicht 1: kind naar school laten gaan.
Plicht 2: quarantaine (oa om te voorkomen dat je de halve school besmet)

Je mag plicht 2 wmb zwaarder laten wegen.

Temet

Temet

28-07-2020 om 14:38 Topicstarter

Ja, dat weet ik Triva. De heersende leer in arbeidsrechtland is nu dat als je welbewust het risico neemt, je in quarantaine moet op eigen kosten. Ook dat zal er naar mijn idee toe leiden dat mensen die om wat voor reden dan ook die keuze hebben gemaakt gewoon niet in quarantaine gaan (tenzij ze thuis kunnen werken, en dan mag er ook geen loon ingehouden worden).

Maar ik snap dat daar duidelijke uitspraken over gedaan moeten worden omdat het ook niet te verkopen is dat werkgevers het risico zouden moeten dragen in dit geval.

Maar het gaat mij om die middelbare scholieren. Die zelf meestal niet de vakantiebeslissingen nemen, dat doen hun ouders. Misschien kunnen die ouders wel thuiswerken en hebben ze daarom besloten gewoon af te reizen. En dan krijg je nu, halverwege de zomervakantie, de boodschap "pas op, ga niet, want als je je kinderen thuishoudt krijg je een boete".

En ik denk dat de reactie dan zal zijn dat ze toch gaan en hun kinderen niet thuishouden. Als niemand dat erg vindt, ook best. Als het de bedoeling is dat die kinderen toch in quarantaine gaan, dan zou ik denken dat de leerplichtmensen zich gewoon even gedeisd hadden moeten houden.

Wat betreft de situatie van landen die tijdens de vakantie van geel naar oranje verschieten: ik ga ervan uit dat de leerplichthandhavers in dat geval inderdaad geen boete opleggen. Het zou verstandig zijn - althans, vanuit het oogpunt van het naleven van dat quarantaine-advies - om dat dan ook heel duidelijk, consequent en veelvuldig uit te dragen want anders gaan ook die ouders hun kinderen massaal toch naar school sturen.

Groeten,

Temet

Triva

Triva

28-07-2020 om 14:45

Temet

Ja dat staat in het artikel:

Het maakt voor de leerplichtwet niet uit of een land al voor vertrek oranje was, of tijdens de vakantie een ander reisadvies kreeg, stelt het ministerie. “De leerplichtambtenaar weegt wel altijd de omstandigheden mee,” zegt de woordvoerder. De ambtenaar kan ervoor kiezen geen boete op te leggen als een gezin tijdens de vakantie werd overvallen door een aangepast reisadvies. Maar die garantie is er niet.

Temet

Temet

28-07-2020 om 14:45 Topicstarter

Tessa

"Dan zit je waarschijnlijk daar nog veiliger dan in je eigen drukke wijk met buitenspelende kinderen en dagelijkse bezoeken aan supermarkt, cafés, familie, vrienden. Zou ik in zo'n geval een boete krijgen ging ik daar mee naar de rechter."

De logische keuze zou in dat geval mijns inziens zijn om niet in quarantaine te gaan.Je schat in dat je weliswaar in oranje gebied bent geweest, maar dat daar geen verhoogd risico mee gepaard is gegaan, bijvoorbeeld omdat je met niemand contact hebt gehad. Dan is die quarantaine ook onzin.

Wel naar oranje gebied gaan, geen risico lopen, toch in quarantaine gaan, en vervolgens zeggen "ja, maar ik mag daar geen kosten voor oplopen want ik ben braaf want ik heb geen risico gelopen", dat lijkt mij niet logisch en ook niet erg kansrijk.

Groeten,

Temet

Jurisprudentie

Er wordt naar jurisprudentie gehengeld. Dus ik zou het niet al te persoonlijk nemen en bezwaar maken.

Quarantaine is dus een moeilijk geval. Het heeft teveel negatieve consequenties voor mensen.

We zouden dat beter moeten faciliteren. Bijvoorbeeld direct voorrang bij AH om boodschappen bezorgd te krijgen als je dat wil of anders via het Rode Kruis. Zodat dat dan gelijk geregeld is en men niet meer in de winkels hoeft te komen.

De verplichting voor de werkgever om iemand dan thuis te laten werken. En misschien wel controle en boete hoewel ik denk dat dit dan eerst nog juridisch geregeld moet worden.

Het is lastig maar mensen die in quarantaine gaan verdienen onze steun geen straf.

Een jong familielid van mij is een paar maanden geleden ontslagen nadat hij in quarantaine ging vanwege besmetting van zijn schoonouders met wie hij en zijn gezin omgingen - maar niet in hetzelfde huis wonen.
Het bleek een impulsieve actie want gelukkig is hij inmiddels weer aangenomen. Gehannes met een vaste aanstelling.

Daar zou best meer aandacht naar toe mogen gaan.

Ja, of loonsubsidie? Dat je een deel van die kosten als werkgever vergoed krijgt?

Temet

Temet

28-07-2020 om 14:53 Topicstarter

Triva

Daar had ik overheen gelezen en ik vind dat een buitengewoon dom antwoord van het ministerie. "We kijken naar de individuele omstandigheden". Je zal met drie kinderen twee weken in quarantaine moeten, dat is 3kinderen x 5 dagen x 2 weken x 100 euro is 3000 euro als de ambtenaar net even anders naar die individuele omstandigheden kijkt dan jij.
Leuk als je zin hebt in een juridisch robbertje knokken en het geld kunt missen, de gemiddelde ouder zal al snel besluiten geen zin te hebben in dit gez..k en de bloedjes gewoon naar school te sturen.

En dan kunnen ze je dus helemaal niks maken, want het is een advies en geen verplichting. Besluit de school vervolgens zelf om je kinderen naar huis te sturen ("wat, in Barcelona geweest? scheer je weg!") dan is het verzuim niet ongeoorloofd. Dat zou ik dan wel even mailen naar de school trouwens.

Groeten,

Temet

Valeria

Valeria

28-07-2020 om 16:04

Hier

De school hier heeft al op 14 juli een brief gestuurd dat leerlingen (en docenten etc) die in een oranje of rood gebied zijn geweest 14 dagen in quarantaine moeten.

En het was toch ook al in het landelijke nieuws die week?

Ouders weten er dus van, maar verder kun je dit volgens mij niet controleren.

vlinder72

vlinder72

28-07-2020 om 16:11

tussentijds oranje

Wordt het terwijl je er al bent oranje dan kan je ook niet veel aan doen. Weet je dat het oranje is en ga je toch dan is toch echt je eigen keuze.

Bij ons op school is er ook gewaarschuwd dat als je zelf ervoor kiest om naar een oranje of rode bestemming te gaan dat je dan op tijd terug moet zijn voor de quarantaine. Mijn werkgever heeft hetzelfde gezegd. Op vakantie naar een oranje gebied dan zijn de kosten voor de quarantaine voor eigen rekening. wordt het tussentijds oranje dan moeten wij contact opnemen met werkgever en bespreken wat er mogelijk is en wat wij gaan/kunnen doen.

Komkommertijd

Wat een vreselijk slecht artikel zeg en wat een enorme flauwekul.
Ik ben benieuwd welke school de leerling die eigenlijk in quarantaine zou moeten, toe wil laten tot de school.

Als de school de leerling niet toelaat, dan is er per definitie geen overtreding van de leerplichtwet.

Overigens staat er natuurlijk helemaal niks in de leerplichtwet over corona of quarantaine maatregelen.
Maar raad je de koekoek dat die - van hogerhand gegeven opdracht - onder het verzuim 11g valt. Het zijn niet de ouders zelf die verzinnen dat quarantaine noodzakelijk is. Men volgt een richtlijn op.

Lente

Lente

28-07-2020 om 18:11

Misschien vergezocht, maar ....

Zou dit bedoeld zijn als waarschuwing voor de Marokkaanse ouders die hun kinderen meenemen naar Marokko op vakantie?

Het artikel heb ik niet gelezen want wil de cookies niet.

Lente

Lente

28-07-2020 om 18:12

aanvulling

Dat is dit noem, betekent niet dat ik erachter sta.
Ik ben het eens doet het stoerdoenerij is.

Ik vrees zoiets

Inderdaad Lente. Zoiets dacht ik ook.
Het zal toch niet waar zijn, dacht ik nog.

Leven met het virus

Eigenlijk is het gewoon schandelijk. We leven in coronatijd en je wil ook zo goed mogelijk leven met het virus en dat vraagt soms, waar mogelijk, wat flexibiliteit.

Gewoon om het leefbaar en economisch weerbaar te houden.

Het is al zo jojo-en voor veel gezinnen om het allemaal in de rails te houden in deze tijd. Ga je daar toch niet onnodig en zelfs schadelijk voor de gezondheid een repressieve maatregel op zetten.

ElenaH

ElenaH

28-07-2020 om 18:24

Ach

De quarantine is een dwingend advies, meer niet. Dus de meeste ouders zullen hun kinderen gewoon naar school laten gaan, zeker als ze in bijvoorbeeld Porec waren (waar 0 besmettingen zijn).

Ik heb het ook gelezen

En dacht ook
A: dat kunnen e nooit hard maken en
B: gewoon zeggen dat je kind ziek is en probleem opgelost

Want ziek zijn is geoorloofd afwezig

Lente

Lente

28-07-2020 om 19:25

Precies MarSy

En dat is precies waarom ik denk dat dit bericht voor buitenlandse gemeenschappen in NL is bedoeld. Het is een Amsterdamse krant, ik heb dit bericht niet gezien in de NOS app of Volkskrant.
Jij/ik maken ons niet druk bij zo’n bericht. Maar dat geldt niet voor iedereen.

Angela67

Angela67

28-07-2020 om 20:04

lente OT

je kunt je browser zo instellen dat cookies van derden nooit worden geaccepteerd. En je kunt ook de link kopiëren in een incognito blad van je browser zodat er niets wordt opgeslagen.
En ten derde kun je ook je browser instellen dat cookies weggegooid worden bij sluiten browser. Oftewel je laat je gijzelen door websites/ondernemingen en stelt je slachtofferig op. Dat geeft hen des te meer ruimte om door te gaan . . .

gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-07-2020 om 20:16

Tuurlijk

Tuurlijk is dit bedoeld voor de mensen die normaal graag wat extra vakantie opnemen om met het hele gezin wat langer bij familie ver weg op vakantie te kunnen gaan. Of gewoon om een goedkoper retourticket te kunnen scoren. Die mensen zijn er ieder jaar. Normaal is de smoes op de eerste schooldag vliegtuig gemist of bandenpech, nu is het Corona.
Bij man op het werk waren er ineens ook een aantal met vage corona-klachten, een week voor hun vakantie. Helaas voor hun telt daar alleen koorts of een aangetoonde besmetting.

Mensen die dit jaar persé naar Marokko of Turkije gaan willen dat dan errug graag en laten zich echt niet door een lpa tegenhouden.

Lente

Lente

28-07-2020 om 20:18

Bedankt voor de tips Angela. Komen vast nog van pas

Maar eerlijk gezegd neem ik die moeite niet.
Dan maar geen Parool.

Angela67

Angela67

28-07-2020 om 20:22

kranten steunen

krantencookies toestaan geeft tenminste nog aan dat je kwaliteitskranten op prijs stelt en bij kranten heb ik niet het idee dat er veel achter zit (kun je trouwens checken). Dus dat je daar voorzichtig mee bent verbaast me. Heb je wel eens gelezen wat er precies gebeurt als je cookies (niet van derden) accepteert?
gr Angela

Lente

Lente

28-07-2020 om 20:27

Ik accepteer alleen functionele cookies, maakt niet uit van wie

Ik steun al een kwaliteitskrant en de Correspondent.
En stop geen energie in een plaatselijke krant als die er zelf voor kiest om geen opties te geven t.a.v. Cookies.

V@@s

V@@s

28-07-2020 om 20:39

het is helemaal geen nieuws

komkommertijd zoals eerder al gemeld.

https://www.ad.nl/rivierenland/scholen-waarschuwen-quarantaine-na-vakantie-in-oranje-gebied-niet-onder-schooltijd-plannen~a8a5a6dd/

https://www.vosabb.nl/quarantaine-geen-geldige-reden-voor-schoolverzuim/

dit waren bijvoorbeeld berichten van begin juli. Scholen hebben toen ook al ouders gewaarschuwd. Bewust naar een oranje of rood gebied gaan aan het einde van de vakantie is gewoon te vergelijken met te laat terugkomen van vakantie.

Leerlingen hebben al genoeg lessen gemist door de schoolsluiting. Daar hoeft geen luxe verlof meer bij omdat ouders toch naar weet ik veel waar op vakantie willen.

Angela67

Angela67

28-07-2020 om 20:41

parool is toch geen plaatseljike krant?

Dan zet je toch eenmalig aan dat je geen cookies van derden wilt? dan kun je overal op klikken maar worden cookies van derden niet opgeslagen. en jij stopt geen energie erin betekent: jij laat je gijzelen. De enige manier om het cookiemonster te stoppen is de middelen gebruiken die je hebt om ze te weigeren. Of inderdaad helemaal niet die website te bezoeken. Maar dan winnen ze . . .
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-07-2020 om 21:34

#11

Temet geeft de oplossing: laat het de school opknappen.

Overigens zou ik inderdaad het risico niet aangaan. Als ons vakantieland van geel naar oranje zou gaan terwijl wij daar zijn ga ik daar geen 3000 euro voor ophoesten. En jurisprudentie maken zit ik eigenlijk ook niet op te wachten.

Ik denk dus dat Temet gelijk heeft. Dit gaat ten koste van de quarantaine.

Gelukkig is het hier vooral een imaginair probleem daar we er nog maar eentje in huis hebben die leerplichtig is en die is onder de 12.

Flauwekul

V@@s “ Bewust naar een oranje of rood gebied gaan aan het einde van de vakantie is gewoon te vergelijken met te laat terugkomen van vakantie.”
Dat was begin juni dan al flauwekul.

Wat willen die scholen doen dan. Die kinderen gewoon toelaten?

Reisadviezen zijn ook maar adviezen. Het is niet aan scholen of lpa’s om daar met terugwerkende kracht iets strafbaars van te maken.

Temet

Temet

29-07-2020 om 08:34 Topicstarter

wat willen de scholen doen

Miriam: "Wat willen die scholen doen dan. Die kinderen gewoon toelaten?"

Die scholen weten natuurlijk in de regel helemaal niet waar hun leerlingen allemaal op vakantie zijn geweest. Het zou in principe kunnen dat op scholen nu al over dit scenario wordt nagedacht, waarschijnlijker lijkt me dat er binnen scholen helemaal geen beleid is geformuleerd en dat men pas hierover gaat nadenken als een individuele leerkracht in de lerarenkamer de vraag opwerpt wat nu toch te doen met Pietje die net vertelt dat hij in Catalonië op vakantie is geweest.

Hoe langer ik hier over nadenk hoe leuker het wordt trouwens. Stel je voor dat Pietje vertelt dat hij in Barcelona is geweest en daarop naar huis wordt gestuurd: hoeveel leerlingen in diezelfde klas zullen dan de volgende dag plotseling verklaren ook naar Barcelona te zijn geweest? Desnoods op terugreis vanuit Noorwegen?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.