Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

11-09-2014 om 16:10

disharmonisch intelligentieprofiel bij zoon van 13, ervaringen?

Al eerder heb ik - bij "Ouders en School" geschreven over het moeizame brugklasjaar van mijn zoon; vanaf het begin van het schooljaar liep hij eigenlijk al hopeloos vast op het gebied van plannen, organiseren en concentratie.
Inmiddels zitten we al enige tijd in het testtraject. We gingen er al een beetje van uit dat de diagnose ADD zou worden, maar uit door ons en school ingevulde vragenlijsten zag men aanleiding tot uitgebreider onderzoek; het vermoeden bestond dat zoon een disharmonisch intelligentieprofiel had. Onlangs is er een IQ -test afgenomen waaruit dit inderdaad blijkt. Binnenkort volgt nog een neurpsychologisch onderzoek om e.e.a. verder in kaart te brengen. Dat hij hiernaast nog ADD heeft is ook nog een mogelijkheid (al heb ik begrepen dat deze twee "handicaps", of hoe je het ook moet noemen, in feite door elkaar heen kunnen lopen.)

Ik ben niet zozeer van het feit op zich geschrokken; al googlend kwam ik erachter dat een dergelijk profiel vaker voorkomt bij ADD'ers. Maar wat me wel zorgen baart is het feit dat zijn IQ - naar mijn gevoel - schrikbarend laag is. Verbaal IQ was 106 - gemiddeld dus - maar het performaal IQ was 63!!
Ik ben hier echt van geschrokken, hoe kan dit zo lang over het hoofd zijn gezien? En wat heeft dit voor gevolgen voor zijn verdere schoolcarriere? Zoon is nu met hangen en wurgen over naar 2 VMBO-t. Zijn rapport voldeed niet aan de overgangsnormen, maar de school durfde het toch aan met als argument dat er dit jaar meer ondersteuning zou zijn vanuit de resultaten vanuit het lopende onderzoek. Ook is er vorig jaar een klassikale IQ-test afgenomen, waarbij zoon 104 scoorde (blijkbaar is alleen het verbale gedeelte getest). Hierdoor ging men er vanuit dat hij op zich het niveau wel had om het in 2 VMBO-t op te pakken.
De definitieve diagnose moet natuurlijk nog komen, en ik hoop dat we dan ook wat meer concrete handvatten krijgen hoe wij, en school, hier het beste mee kunnen omgaan. Maar voordat het zover is zijn we natuurlijk weer een paar maanden verder, en ik maak me grote zorgen over hoe we op dit moment verder moeten, ben heel bang dat we binnen de kortste keren weer op dezelfde problemen stuiten als vorig jaar. Ik heb zojuist de mentor van mijn zoon - die we nog niet persoonlijk hebben gesproken - een mail gestuurd met de stand van zaken tot nog toe. En verder zit ik er, al vanaf het begin van het schooljaar, bovenop; door wekelijks een planning te maken en dagelijks met hem door te nemen wat er thuis en op school moet gebeuren.

Verder; als ik google op disharmonisch intelligentieprofiel kom ik vrijwel alleen gevallen tegen waarin beide IQ's stukken hoger liggen. Het lijkt vooral een probleem bij hoogbegaafde (of in elk geval slimme) kinderen te zijn.

Ik zou heel blij zijn met wat tips of ervaringsverhalen.

Alvast bedankt!

Annet

Annet

11-09-2014 om 17:44

De mythe van de Vp kloof

Ben je bij het googelen het artikel tegen gekomen over de mythe van de kloof?
Er zijn veel meningen dat een VP kloof helemaal niets zegt, ten minste niet op zichzelf.
Het klopt dat deze kloof veel meer voorkomt bij slimme/hb kinderen. Maar ook bij gemiddeld slimme kinderen komt dit voor.
Bij kinderen met NLD komt het ook veel voor.

Het is niet vreemd dat niemand iets gemerkt heeft op school. Het is de verbale score die het succes op school bepaalt. En dat is bij jouw zoon prima.

Mijn zoon heeft ook een grote Vp kloof. In de praktijk valt alleen op dat zijn ruimtelijk inzicht een stuk minder is dan de rest. En hij is niet zo handig met zijn handen. Maar dat is zijn zus ook niet en die heeft geen Vp kloof als reden.

Ik zou vooral kijken naar je kind, onderzoeken of het inderdaad ADD is of iets anders. Wat heeft hij nodig om zijn schoolniveau te halen.
Vooral samen blijven plannen en samen een methode vinden die voor hem werkt.

Linda K

Linda K

11-09-2014 om 18:11

Reactie

Annet heeft gelijk dat het verbale IQ meer correleert met schoolprestaties dan het performale IQ. Niet gek dus dat jullie dit niet gemerkt hebben. Er zijn verschillende redenen waarom kinderen kunnen uitvallen op het performale deel zoals motoriek, handelingssnelheid, concentratieproblemen, ruimtelijk inzicht, etc.

Kan de -loog/-goog die de test heeft afgenomen de uitslag voor jullie in perspectief plaatsen? Dat heb ik altijd erg gewaardeerd. Losse cijfertjes kunnen een eigen leven gaan leiden, terwijl de deskundige (hopelijk) jullie kind kent en zo e.e.a. kan verklaren.

Linda K

Linda K

11-09-2014 om 18:12

De mythe van de kloof

Het artikel dat Annet bedoelt: http://www.eduratio.be/vpkloof.html

Katniss

Katniss

11-09-2014 om 21:18

Rijping?

Ik heb het idee/hoop dat de performale intelligentie hoger kan worden als het kind ouder wordt en leert van (succes-) ervaringen. Mijn dochter heeft een kloof van 28 (130/102). Toen ze begon op de middelbare school is ze tegen heel veel problemen aangelopen in de planning, het niet meer overzien, gebrek aan motivatie etc. Inmiddels zijn we drie jaar verder en gaat het steeds beter, ik denk door ervaring en rijping. Het scheelt ook dat we door het heftigste deel van de puberteit heen zijn

niet schrikken

Kijken wat je kind nodig heeft om de Mavo keurig af te ronden. Dat gaat niet vanzelf bij kinderen die slecht plannen. Verder geen paniek, zoals katniss heb ik het ook ervaren. De v/p kloof kan krimpen en groter worden tijdens de pubertijd en je kan er gelukkig 100 mee worden. Het is een gegeven op papier, meer niet. Valt hier onder de noemer: zoon heeft wat leerproblemen, school gaat niet vanzelf. Overleggen met school en kijken waar zij en jij bij kunnen helpen.

Julia64

Julia64

15-09-2014 om 10:46

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties! Ik was inderdaad een beetje in de paniekmodus geschoten, omdat het zo "zwaar" klinkt, zo'n uitslag.
Maar het maakt de problemen die er al waren natuurlijk niet anders.
Belangrijkste op dit moment is inderdaad kijken hoe we er praktisch het beste mee om kunnen gaan.

@nnemoon

@nnemoon

19-09-2014 om 12:29

Jouw verhaal geeft me moed.

Mijn zoon heeft ook een disharmonisch intelligentie profiel. Verbaal 102/ performaal 77, kloof is dus kleiner als bij jouw zoon. Hij heeft moeite met wat hij denkt om te kunnen zetten in daden. Hij ziet ook vaak het verband niet. Ik vind het erg knap dat jouw zoon op het vmbo-t zit. Krijgt hij ook een stukje begeleiding op school? Mijn zoon zit nog op de basisschool en bij elk vak vertelt de juf in een paar zinnen wat ze vandaag geleerd hebben en wat het verband is met wat hij gisteren heeft geleerd. Ik ben erg benieuwd hoe het je zoon verder zal vergaan op school, ik lees graag mee voor tips.

Julia64

Julia64

19-09-2014 om 12:50

@nnemoon

Hoi,
tja, het is nog maar de vraag of zoon het VMBO-t vol kan houden. Hij is van de basisschool gekomen met een MAVO/HAVO advies, het probleem speelde toen eigenlijk nog niet. We hadden altijd wel vaag het gevoel dat er "ïets was", maar dat was nooit ernstig genoeg om verder te onderzoeken, omdat hij verder wel aardig meehobbelde en telkens overging.Pas vorig jaar in de brugklas liep hij eigenlijk meteen al vast.
Wel fijn dat jullie er nu al achter zijn wat er speelt, des te eerder kan er rekening mee worden gehouden.
Op school is de begeleiding tot nog toe minimaal, jammergenoeg. School beweert telkens dat ze pas gerichte hulp kunnen bieden als er een definitieve diagnose is. Dus tot die tijd is het pappen en nathouden en moeten we het merendeel zelf doen qua begeleiding.
Als je googled op "problemen in de brugklas" kom je mijn eerdere topic hierover tegen.

Evanlyn

Evanlyn

20-09-2014 om 16:14

wat een onzin van die school

Sinds de invoering van passend onderwijs mogen ze niet meer naar een diagnose vragen. Ze moeten elk leerprobleem gewoon direct zelf aanpakken, de rugzakjes zijn afgeschaft.

Of ze hebben al een protocol klaar liggen voor leerproblemen, of ze hebben nog helemaal niets aan passend onderwijs gedaan en gaan in de toekomst dus ook geen hulp bieden. Ik denk dus dat je aan die diagnose niet veel gaat hebben op deze school.

Een andere school is ook weer zo wat, maar misschien is bijles een optie? Daar heeft mijn zoon ook een beetje leren plannen en zo. Of je moet het gewoon zelf doen, als je de tijd en energie hebt. Zelf doe ik een combi. Het vreet energie, maar dat moet dan maar.

Julia64

Julia64

21-09-2014 om 19:56

Evanlyn

Is dat zo? Maar hoe definieer je dan om welk leerprobleem het gaat? En hoe bepaal je dan de handvatten
die een kind nodig heeft om te functioneren?
We zijn sowieso niet echt gelukkig met deze school, ik heb er al eerder over geschreven. Maar wat je zegt, een andere school is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf doe ik al heel erg veel met zoon, ben eigenlijk dagelijks wel met 1- op -1 begeleiding bezig met hem. Kost inderdaad heel veel tijd en energie, en ik zag het ook als een tijdelijke oplossing tot school wat meer zou kunnen overnemen, maar ik ben inderdaad bang dat ik daar niet teveel van moet verwachten.
Tja, bijles, maar in welk vak dan? Het probleem speelt natuurlijk op alle gebieden. Ik heb al aan huiswerkbegeleiding zitten denken, maar zoon is er niet mee geholpen als hij gewoon met een aantal kinderen in een hok zijn huiswerk moet zitten maken (wat ik al een aantal keren als definitie van huiswerkbegeleiding voorbij heb zien komen). Hij doet dan gewoon niks, want weet niet waar te beginnen en hoe hij moet leren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.