Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-05-2022 om 20:32
Wij hebben onze kinderen allen tijdig ingeschreven op verschillende basisscholen, en inmiddels is de tijd gekomen dat scholen laten weten of ze onze oudste kunnen plaatsen of niet.
Helaas hebben wij, op een school na, alleen maar afwijzingen gehad. Iedere keer is het weer dat de school "vol" zit, terwijl buurtbewoners die iets jongere kinderen hebben en waarvan ik weet dat zij hun kind iets later hebben aangemeld wel een plekje krijgen.
Het probleem dat wij hebben met de enige school die wel onze oudste wil plaatsen, is dat het een school is waar veel problemen bestaan. Buurtbewoners waar wij contact mee hebben fietsen allemaal naar scholen verderop. Wij willen graag het heft in eigen handen nemen en willen dus ons kind ook op een goede school verderop zetten in plaats van bewust ons kind op een slechte school dichtbij te hebben.
Wij hebben het vermoeden dat de afwijzingen in werkelijkheid gebaseerd zijn op de buitenlandse namen van mijn man en ik. Wat onzin is, wij zijn hier geboren, hebben beiden het vwo gedaan en daarna gestudeerd aan de universiteit en leveren geen zwakke kinderen met taalachterstand en aan. Alleen heeft geen enkele school op papier gezet dat hun voorkeur uitgaat naar andere leerlingen. Ze schrijven echt allemaal dat ze vol zitten!
Wij zouden toch graag met de besturen van deze scholen in gesprek willen om zodoende onze kinderen op een betere school te krijgen. Alleen weten wij niet goed hoe wij dat moeten aanpakken. Zeggen dat wij denken dat we gediscrimineerd worden is heel direct.
Hoe pakken we dit het beste aan?
02-06-2022 om 23:01
Ik raad je aan om, als de "slechte school" je niet helemaal bevalt, te kiezen voor een school verder weg en niet de strijd aan te gaan met die andere scholen. Wie wil z'n kind nou op een school hebben die misschien discrimineert? Er zijn daarnaast ook regio's waarin scholen de afspraak hebben dat schoolwisseling ongewenst is en niet plaatsvindt. Zo'n afspraak mag niet, maar ze doen het wel. Als je tijdens de kleuterperiode merkt dat de gekozen school geen goede match is heb je in zo'n regio dus pech.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.