Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
renata

renata

25-06-2014 om 09:23

dilemma [kiezen voor de parallelklas vanwege de vaderende leerkracht?]

Ik sta voor een dilemma.

Ik ben alleenstaande mama en wij wonen in België. Mijn 2 zonen (11 en 14) hebben weinig contact met hun papa die in het buitenland woont, ze zien elkaar één weekend in het jaar, ook via skype of telefoon is het weinig contact (eens per maand). Ik kom uit Italië, hier heb ik geen familie, mijn ex man heeft geen broers, dus mijn zonen missen een mannelijke figuur in hun leven.

Volgend jaar gaat mijn jongste zoon naar de groep 8. Er zijn 2 klassen en er zijn 2 leerkrachten, meester A en meester B, allebei 50+. Normaal moet hij bij meester A zitten, maar hij vindt meester B heel tof en leuk, hij praat met kinderen als er speeltijd is of speelt hij voetbal met hen. Hij aait mijn zoon over zijn hoofd en alleen dat vindt hij heel tof, want dat mist hij van zijn papa. Meester A is gesloten, mss is hij ook heel leuk, maar zal het tussen hen klikken?

Nu mijn vraag is: zal ik gewoon zo laten en laat mijn zoon bij meester A zitten of vraag ik dat mijn kind van de klas verandert? Andere ouders hebben dat al gedaan (omwille van de leerkrachten of omwille van de vrindjes).

Moet mijn zoon leren ook met andere mensen omgaan of moet ik hier niet zo streng zijn en laat hem zitten bij de leerkracht die hij een beetje als papa ziet?

bedankt

Zo laten

Dag Renate,

ik zou het geloof ik zo laten. Een leerkracht is geen vervanging voor een gemiste vader. Hier zul je denk ik toch echt een andere oplossing voor moeten vinden.

Dat meester A leuk met je zoon voetbalt en hem over zijn bol aait zou voor mij nooit een reden zijn om van klas te veranderen. Een leerkracht moet goed les kunnen geven. Een vader moet vaderen. De leerkracht is zijn papa niet, ook niet een beetje, en zal het ook niet (blijvend) worden.

Ik denk dat je die twee niet moet proberen te combineren. Want wat doe je dan straks als hij van deze school af is? Weer een nieuwe 'vader' zoeken? En wil je zoon eigenlijk zelf wel in een andere klas? Want dan zal hij waarschijnlijk toch ook zijn vriendjes moeten missen.

Nogmaals, voor mij zou het nooit een reden zijn om van klas te wisselen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.