Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

08-09-2015 om 19:47

Derdekeus schoolreis

Ik heb een teleurgestelde dochter. Ze moest drie voorkeuren voor een schoolreisbestemming opgeven en het is haar derde keus geworden. Dat terwijl vooraf was gezegd dat het 'nooit' voorkwam dat je niet naar je eerste of tweede keus kon, en er eigenlijk maar twee bestemmingen waren waar ze heen wilde. Ze heeft al navraag gedaan bij de planners maar die zeiden dat de kinderen 'weloverwogen' waren toebedeeld. Maar liefst 16 kinderen gaan naar hun derde keus.
Wat me dan verbaast is dat dochter niet naar haar eerste keus kan, maar er naar haar eerste keus wel kinderen gaan die dat als tweede of derde keus hadden. Dat is toch vreemd?
Ik denk overigens dat de derde keus beter bij haar past dan de tweede (die een heel fysieke component heeft), en ze gaat het best naar haar zin hebben schat ik in, maar ik vraag me af of ik bij de info-avond toch niet even een kritische vraag zal stellen. De eerste keus was namelijk echt iets voor haar dus ik snap dat ze er erg van baalt op dit moment.

80% of all questions...

80% of all questions are statements in disguise...

Wat wil je met een eventuele kritische vraag? Wil je echt weten welke mechanismen er achter het roostermaken schuilgaan? Welk een haast onmogelijke puzzel het wellicht was? Wil je echt begrijpen wat ze doen, hoe ze het doen en waarom ze het doen. Of wil je eigenlijk alleen maar vertellen dat je het stom vindt?

Katniss

Katniss

08-09-2015 om 20:12

Dat allemaal

En vooral laten merken dat het me dwars zit. Ze mogen het ook wel wat beter uitleggen aan de kinderen die het betreft.

Jane

Jane

08-09-2015 om 20:19

herkenning ook

Ook onze dochter had haar derde keus. En we hadden speciaal aangegeven waarom 1e of 2e keus beter was voor haar. Dochter is zeer adhd en moest bij derde keus in gast gezin met min 2 anderen. Ik ken dochter dat kan ze een week lang niet aan om zich een week lang aan te passen aan 2 anderen die ze niet goed genoeg kent.
Dat ook zo aangegeven op school, ze begrepen het helemaal. Maar helaas reis 1 en 2 waren zo populair en vol dus dochter deed reis3

Goed het werd dus 3e keus met nog 3 anderen in een gast gezin in een kamertje. Ze konden hun kont niet keren (serieus geen puber overdrijven foto's gezien) Na 2 dagen dochter al in stress aan de telefoon.
Reis 1 en 2 waren in een hotel 2 persoons kamers. 1 persoon om rekening mee te houden, en af en toch je eigen moment..

Idd daar ook kinderen die als derde keus reis 1 hadden opgegeven.
Maar goed we spreken na die reis haar gymleraar. Hij was mee op reis 2 en dat oudste het op reisweek niet zo fijn had gehad.. En dat ze liever reis 1 of 2 had gehad maar dat ie vol zaten..
Hij was verbaasd. Zijn reis was helemaal niet vol en ze hadden plaatsen over..

Ze doen dus maar wat.
Ik zou een kritische vraag stellen. Waarschijnlijk doen ze niet veel mee maar is het iig gehoord

hoeveel kinderen?

Om hoeveel kinderen gaat het eigenlijk? En is jouw dochter de enige waarvan de ouders vinden dat het voor haar specialer is dan voor de anderen?

Karmijn

Karmijn

08-09-2015 om 20:28

Tja

Hier ging het met zoon en met dochter net zo.

Ik ben het met je eens, dat als ze geen rekening houden met voorkeuren, ze er ook niet naar moeten vragen.
Maar ja. Wat doe je eraan?

Zoon zat ook nog in een stom gastgezin trouwens, waar ze de hele tijd op hun kamertje moesten blijven.

Zonde van het geld.

Maar weer een ervaring rijker.

Andere kinderen hadden het wel heel leuk gehad. Die hadden een leuk gastgezin en voor hun was londen nieuw. Dus de meningen waren verdeeld.

Katniss

Katniss

08-09-2015 om 20:32

Mastergoat

Voel je je persoonlijk aangesproken? Van de ca. 230 leerlingen gaan er 16 naar hun derde voorkeur. Hoe de verhouding eerste/tweede keus is weet ik niet. Je laatste vraag vind ik vervelend insinuerend. Denk ervan wat je wilt.

check

"Ze doen dus maar wat.
Ik zou een kritische vraag stellen"

Nee, als je een vraag stelt, stel dan een echte vraag. Bijvoorbeeld eentje die je aanname, dat ze maar wat doen' eerst eens controleert. Men oordeelt zo snel...

mari39

mari39

08-09-2015 om 20:41

karmijn

Echt waar karmijn, moest je zoon heel de tijd op een kamertje blijven? Dat vind ik echt sneu voor hem! Toch niet alleen hoop ik?

Mari

Mari

08-09-2015 om 20:45

Gastgezin

Ze waren met drie, dus dat scheelde, maar het gastgezin wilde de kinderen niet zien of horen. Stom he?

Ach, die mensen doen het gewoon voor het geld. Mijn zoon zei dat ze nogal krap leken te zitten in het geld.
Ze hebben het wel tegen de leraren gezegd, maar die deden er niets mee.

Thomas

Thomas

08-09-2015 om 20:58

Matchingsysteem

Als er kinderen op elkaars eerste keus zitten en er mag niet geruild worden, dan hebben ze waarschijnlijk het Amsterdamse matchingsysteem gebruikt.

Maar je kan het toch gewoon op school vragen. Misschien kan je kind ruilen.

Karmijn

Karmijn

08-09-2015 om 21:05

Bericht 10

Dat was van mij, voor mari bedoeld.

mari39

mari39

08-09-2015 om 21:07

karmijn

Dat zou mijn zoon niet kunnen, opgesloten zitten op een kamertje! die zou heel gefrustreerd en boos worden. goed van jou zoon dat hij het heeft overleefd.

Katniss

Katniss

08-09-2015 om 21:21

Een gelukje

Dochter gaat wel met haar beste vriendin naar deze bestemming. Ook voor haar was het de derde voorkeur. Een andere vriendin gaat nu als enige naar de eerste keuze. Ruilen mag niet, dat is al duidelijk gemaakt.

Thomas

Dat was precies wat ik dacht bij het lezen van de openingsposting: het Amsterdamse matchingsysteem is toegepast.

kennelijk heeft het virus-achtige trekjes...

Groeten,

Temet

Lynn

Lynn

08-09-2015 om 22:29

Ook

Ik dacht ook meteen aan het Amsterdamse matchingssysteem.

"Nee, hoor, 3e keus komt nooit voor", ..... Totdat je het Amsterdamse matchingssysteem gaat gebruiken.

Zouden ze daar nou voor betalen?

En hoe komen ze er toch bij om zo'n systeem toe te passen na alle commotie? (ervan uitgaande dat ze dat echt gebruikt hebben, anders is het wel heel toevallig) Of zouden ze alleen maar de positieve ervaringen van de scholen hebben gehoord?

Weinig origineel

Maar dat dacht ik dus ook meteen. Gezien het doorslaande succes van het Amsterdams matchingssysteem gaan we voortaan álles op die manier matchen. Nu de schoolreis, straks de vervolgstudie en in de wat verdere toekomst je baan, je huis en je partner.

skik

Dees

Dees

09-09-2015 om 07:37

School is echt niet dom hoor

Stel je hebt 6 keuzes, je dochter heeft er 3 opgegeven a b en c, een ander kind heeft ook 4 opgegeven d e en a. Omdat de school wil dat dat kind in ieder geval naar een van zijn/haar keuzes gaat gaat hij naar reis a. Dat dat bij jouw dochter op nummer 1 staat en bij diegene op nummer 3 doet er niet toe.

Met andere woorden er zal door de school echt wel over nagedacht zijn waarom bepaalde leerlingen naar bepaalde bestemmingen zijn. EN als je het echt belangrijk vindt dat ze naar de bestemming van haar keuze gaat heb je voor de komende zomer een prima vakantiebestemming.

Dees

Dees

09-09-2015 om 07:40

kamer

Ik ben overigens ook op zo'n schoolreis geweest maar ik kan me niets voorstellen bij opgesloten zitten in een kamertje, het enige moment dat je op zo'n kamer zit is 's avonds laat na een hele dag activiteiten zodat je maar aan 2 dingen denkt 1. een lekkere douche, 2 lekker slapen.

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 07:42

Hier ook

Hier was ook een ingewikkelde constructie met vijf keuzes waar je maar 2 mocht kiezen. Mijn kind wist dat de kans klein was dat hij naar zijn eerste keus mocht en al werd hij ingeloot dan was de kans nog kleiner dat hij met vrienden/bekenden daar heen ging.

Hij koos dus optie 2 met het idee dat hij veel kans had daar omdat er twee soorten reizen waren (kunst en béta) maar helaas het werd dus zijn derde keus (tweede op papier).

Nog voor de zomer is hij gaan praten en de week na de zomervakantie mocht hij alsnog omdat iemand anders liever met een vriendin naar zijn keuze 3 ging omdat die vriendin niet naar zijn keuze 2 mocht.

Karminn

Karminn

09-09-2015 om 15:38

Dees

Van de vier avonden brachten ze er twee in het gastgezin door. Dus daar eten en de hele avond daar zijn. Om Engels te oefenen?!? Hahaha, niet dus! Ze kregen een avondmaal en moesten hop naar boven. Die mensen gingen niet met hun praten. Zoon vond ze zo onaardig, dat hij het bedankt-voor-de-gastvrijheid-cadeautje niet heeft gegeven. Haha, net goed!

De andere avonden waren ze om half elf bij het gastgezin.

Zoon slaapt nooit voor twaalf uur. We zijn hier allemaal nachtbrakers. En hij is echt niet moe na een dagje activiteiten. Heel veel in een bus zitten en musea en zo bekijken, daar wordt hij echt niet moe van.

Het was toen een jongen van 15. ;D Veel energie.

Nou ja, zoals ik al zei, een ervaring rijker. Iedereen heeft wel eens pech. Zo n schoolreis is meestal maar een keer in je leven, dus zo.erg is het niet als er niet zo veel aan is.

Alleen zouden scholen een stuk minder terleurgestelde oudes en kinderen hebben, als ze wat minder hoge verwachtingen zouden scheppen. Dat vind ik behoorlijk dom van ze. Zo'n reis kán leuk zijn, maar nooit voor iedereen. Het kán dat je ergens heen gaat wat je kiest, maar ook dat is niet voor iedereen.

In zoon zijn geval hadden we het geld beter ergens anders aan uit kunnen geven. Maar ja.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.