Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 12:40

Denk eens mee: boektoets Aardrijkskunde vmbo basis

Jullie hebben mij al eerder geholpen dit jaar, toen met Engels, nu Aardrijkskunde. Ik vind het veel makkelijker om mijn oudste te helpen met huiswerk (havo4) dan mijn jongste. Ik denk vaak gewoon helemaal verkeerd.

Jongste (vmbo-basis) haalt niet al te hoge cijfers op Aardrijkskunde, er zit nog geen enkele onvoldoende bij maar voor mijn gevoel klopt het gewoon niet. Ik vind het een verschrikkelijk boek, alles wat hier altijd gezegd werd over vmbo klopt niet Het hoofdstuk begint met een ellenlange lap tekst gevolgd door inzichtvragen over de komende stof. Verder heel heel heel erg veel plaatjes, onduidelijke vragen, topografie die hij niet hoeft te leren etc.

De toets bestaat bijna altijd uit 6 mp vragen en 4 open vragen en ik heb berekend dat als hij geen enkele vraag goed heeft hij eigenlijk een nul heeft want elke vraag staat voor 1 punt. Als je een toets goed maakt geef je, bij tien vragen, dus gemiddeld 0,9 punt per vraag en kom je zo uit op een tien. Ook is mij nooit duidelijk wat hij fout doet bij die mp vragen en zijn die open vragen ook gewoon voor mijn zoon lastig te begrijpen.

We zijn nu 12 toetsen ver en hij haalt een 9 voor topografie en verder vooral 5,5jes en eens een 6,5 of 7. Hij heeft al eens een open boek toets gehad waar hij een 5,5 voor haalde en die krijgt hij nu weer. Blijkbaar hadden we dat niet goed geleerd.

Wat kun je verwachten van een openboek toets? Ik vermoed dat hij dat doet omdat het hoofdstuk een boel topografie bevat wat mijn zoon moest opzoeken maar niet moest leren (topo over Brazilië en Rusland). De topotoetsen die hij krijgt gingen over Nederland en Europa (ongeveer de helft van de landen van Europa, allemaal westers, zes watertjes en de hoofdsteden).

Kan iemand wat algemeens zeggen over hoe je een kind een openboektoets laat voorbereiden want met al mijn logica is dat de vorige keer dus niet goed gegaan.

Ik ga hier niet over in gesprek, ik pick vooral heel goed mijn battles en deze battle is te onbelangrijk, ik heb veel belangrijkere gehad (en gewonnen)...

Beantwoorden van de vragen

Sommige kinderen leren wel goed en begrijpen de stof maar zijn zwak in beantwoorden van open vragen. Hier is dyslect zwak in beantwoorden van open vragen omdat tijdens het schrijven van zinnen, het antwoord niet tot zijn recht komt. Misschien dit toch maar bespreken met de docent want open vragen is wel iets anders dan toetsen grammatica en woordjes leren voor het vak Engels.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-02-2015 om 13:21

Gezond verstand

Mijn idee, zonder ervaring bij mijn kinderen, is dat je vooral goed moet weten waar je dingen in het boek kunt vinden, zodat je het snel kunt vinden.dus de hoofdstukindeling kennen, bij tabellen en grafieken weten welke informatie erin staat, en hoe je die kunt lezen, dus de informatie eruit moet halen. En gezien de dyslexie van je zoon zou ik toch proberen om toch zoveel mogelijk te leren, zodat hij zoveel mogelijk vragen toch zonder boek kan maken. En dan voor getalletjes enzo dat soort dingen het boek te gebruiken, en dat van te voren ook te oefenen,

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 13:25

toch docent

Zelf ben ik bij de aardrijkskundedocent langs geweest om de vragen te kunnen vergelijken met de antwoorden en te kijken waar zoon de mist in ging. Dat was nadat hij een 3 en een 4 had gehaald, dat wel. Docent vond het juist fijn dat er een ouder langskwam (en nu eens niet tijdens het 10-minuten gesprek).
Het gaf ons het inzicht dat onze zoon niet zorgvuldig genoeg formuleerde. Een half antwoord is niet fout maar levert te weinig punten op.
Van open boektoetsen heb ik geen verstand.

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 14:16

Bedankt

Kijk, even tegen iemand aanpraten helpt je altijd verder.

Op de basisschool was al heel lang duidelijk dat wat hij in zijn hoofd heeft niet als antwoord op papier komt. Met zijn IQ is niets mis maar hij kan vanuit zijn hoofd al moeilijk de goede woorden vinden als het niet over minecraft gaat en dan die woorden nog logisch op papier krijgen is helemaal niet te doen. Dat zie ik dus ook vaak terug en gelukkig lezen ze ook wel eens wat er niet staat

Ik vermoed juist dat hij de vorige keer het best goed geleerd had maar het uit zijn hoofd gaat doen en dat kan wellicht bij een gewone toets nog gaan maar bij een openboek toets moet dat natuurlijk beter. Daar ga ik aandacht aan besteden inderdaad.

Zolang hij geen onvoldoendes haalt ga ik niet naar een leerkracht, dat heb ik mijzelf beloofd anders ga ik me er echt teveel mee bemoeien. Van de week heb ik keurig gedaan wat ik mezelf beloofd heb en dat is verrassend goed gekomen. De oplossing van de leerkracht ging vele malen verder als waar ik op hoopte. Door niet te gaan zeuren als het niet nodig is probeer ik hem op die manier door de eerste algemene jaren te krijgen. Hopelijk red hij het daarna met de vakken die hem liggen plus hulp bij Nl en Eng.

Mussie

Mussie

04-02-2015 om 17:40

Plaatjes

Mijn moeder (ooit docent aardrijkskunde) heeft mij altijd op het hart gedrukt bij aardrijkskunde altijd de plaatjes, kaarten en tabellen goed te lezen. Volgens haar deed bijna niemand dat en gaat een groot deel van de vragen daarover. Ik heb m'n eindexamen afgesloten met een prachtige 8 voor dat vak.
Een openboek toets lijkt mij daarover gaan. Het gaat niet om de dingen die je uit je hoofd moet leren maar om de dingen waarbij dat juist niet het geval is. De opzoekdingen dus. En zonder oefening en zonder te weten waar je die plaatjes kunt vinden, kan dat best lastig zijn. Ik zou met mijn brugklasser in zo'n geval dus goed de tabellen en de plaatjes doornemen. Hem laten uitleggen wat ze betekenen, wat je erin kunt zien. Hoe je dat moet interpreteren.
En verder ben ik het helemaal eens met je pick-your-battles aanpak. Ik ben in m'n leven twee keer gaan praten op een school, 1 x op school 1 in 2004 en 1 x op school 2 in 2014. Beide keren met de compleet door mij gewenste uitkomst.

Karen

Karen

04-02-2015 om 18:13

Zo maar een idee

van mij is dat het handig is bij het doornemen van de stof en de tabellen uit het boek de relatie te leggen naar de actuele situatie. Gisteren had mijn brugklassers een toets over het klimaat. Ik bespreek dan vooral welk klimaat hebben wij hier, als we het hebben over klimaatveranderingen wat betekent dat voor Nederland en welk weer hebben we in Nederland als we oostenwind hebben en welk weer als we aanlandige wind hebben. Dat zou ik namelijk vragen als ik leraar was

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 18:20

Karen

Grappig, het gaat bij hem ook over klimaten

Het lastigste is gewoon hoe ik mij moet 'verlagen' naar het vmbo-basisniveau. Serieus, ik maak het wellicht te moeilijk denk ik wel eens (en dat deed ik zeker aan het begin met Engels). Bij mijn oudste weet ik feilloos wat belangrijk is bij de zaakvakken

Moni

Moni

04-02-2015 om 20:22

Misschien een kind in groep 7 voor ogen nemen

Dan zou je niet te snel te moeilijk denken.
Want dan pas je je verwachtingen aan.
En kinderen in groep 7 hebben tenslotte ook zaakvakken.

Hoe zou je een neefje in groep 7 helpen?

Barvaux

Barvaux

04-02-2015 om 20:41

Moni

Nee, zo werkt dat toch niet, het is mij juist nog meer een raadsel om zaakvakken op de basisschool te doorgronden omdat ze dat hier juist nooit als huiswerk kregen. Ik heb het boek wel gezien omdat mijn zoon dat dus vanwege zijn dyslexie kreeg maar echt daar was al helemaal geen touw aan vast te knopen. Eens moest hij bij een boektoets tien jaartallen aan tien zinnetjes verbinden, zinnetjes waarbij ik ze ook twee maal moest lezen om precies de verschillen te zien en de jaartallen verschilden minder dan een eeuw.

Ik kan een kind alles uitleggen als het maar duidelijk is wat er geleerd moet worden en dat is het niet. Leerkracht is heel makkelijk: maak vragen en leer de antwoorden. Hé dat is mijn methode dacht ik nog maar toch werkt het zo niet, ik vermoed dat er wat inzicht bij komt kijken en dat zoon de multiple choice niet goed leest.

Maar goed, het probleem zal inderdaad in het verwoorden zitten van wat zoon in zijn hoofd heeft in combinatie met niet goed lezen van de multiple choice. Geschiedenis lijkt iets duidelijker te zijn in tekst en vragen en topo en woordjes zijn ook geen probleem.

Ali

Ali

04-02-2015 om 21:24

Met deel van de vraag

Bij mijn dochter werkt het heel goed als ze het antwoord begint met het opschrijven/ opzeggen van een deel van de vraag. Dan formuleert ze veel beter en komt er meer informatie 'los' die bij de vraag hoort. Anders geeft ze van losse flodders als antwoord.

Dus bijvoorbeeld:
Welke 3 kenmerken heeft een zeeklimaat?
Antwoord: Een zeeklimaat heeft de volgende drie kenmerken: etc.

Misschien helpt het bij jouw zoon ook?

Karen

Karen

05-02-2015 om 07:01

Barvaux

Ha! Ik heb het nog even gevraagd. Misschien scheelt het helemaal op dit niveau nog niet zo veel tussen VMBO/HAVO/VWO? In elk geval moest hij op de kaart min of meer kunnen aanwijzen welk klimaat in welke gebieden is en daar hoort dan bij de stand van de zon ten opzichte van de aarde (evenaar), het voorkomen van seizoenen (niet overal), bij welk klimaat regent het veel. Een vraag was bijvoorbeeld: in November is het hier 30 graden en om 13.00u regent het plotseling heel hard. Om 13.30u zijn alle kleren weer droog. Waar ben ik? (en dan kun je in je boek opzoeken bij welk klimaat dit hoort en vervolgens in welk gebied dit klimaat voorkomt). Ook moest hij een klimaatgrafiek kunnen 'lezen': wat is de gemiddelde temperatuur, maximum/minimum temperatuur. Ook nog: een klimaatgrafiek waar gedurende een periode de temperatuur hoger werd. En dan de vraag: leg uit dat het hoger worden van de temperatuur toch geen klimaatverandering is. (antwoord: het moet dan gaan om een periode van x jaar). In het boek van mijn zoon ook een kaartje van Nederland met daarbij de invloed van de wind uit alle windrichtingen met de verschillen tussen zomer en winter. Daar kan ik ook wel vragen bij verzinnen.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 07:52

Karen

Ja, ik heb me er gisteren nog een beetje over gebogen en snap wel waar ze heen willen. Het boek is meteen ook een werkboek en ze hebben verschillen binnen Brazilië en Rusland bestudeerd met een klimaatkaartje (inderdaad het gemiddelde weer over 30 jaar). Ik begrijp in ieder geval waarom dit voor de tweede maal een open boektoets is nu, omdat het meer met tabellen/grafieken werkt en weinig leerwerk (vorige week al een leertoets over klimaat gehad).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.