Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Delen, staartdeling of hapjesmethode?

Zoon groep 7 dyslexie en ADD heeft moeite met deelsommen, op school leren ze dat met de hapjesmethode, het probleem is dat zoon van het te delen getal te kleine hapjes afhaalt en dus zo een hele lange som krijgt, de kans dat hij onderweg de kluts kwijtraakt is dus groot.
Zelf heb ik delen geleerd met staartdelingen volgens mij een handigere methode. Ik twijfel nu of ik zoon beter staartdelingen kan aanleren.
Hoe leren jullie kinderen eigenlijk delen?

Lisetje

kaatje43

kaatje43

24-07-2013 om 23:14

Staartdeling komt weer terug

zou ik hem proberen de staartdeling uit te leggen. De staartdeling wordt weer ingevoerd op de basisschool, ik meen vanaf groep 6 of 7. Ook in de rekentoetsen vo zit ie al.

Hier hetzelfde

Dochter dyslexie + ADD.

Vanaf groep 4 werd het 'nieuwe rekenen' ingevoerd en vanaf toen begonnen de problemen. Mijn kind is gebaat bij de oude methode. Al die stapjes is voor haar onlogisch. Het is jammer dat daar nooit over nagedacht is, dat sommige kids echt gebaat zijn bij de oude methode.

De ouderwetse staartdeling is voor haar veel makkelijker, maar dat geldt eigenlijk voor alle berekeningen.

Misschien kun je dat op school eens bespreekbaar maken. Want als jij je kind staartdelingen leert en op school moet hij toch via de nieuwe methode rekenen, dan ben je met je actie alsnog niet veel opgeschoten. Maar je zult zien dat je kind het wel begrijpt via de oude methode.

Dyslexie is een automatiserings probleem, en zorg dat hij vergroot lettertype krijgt, ook bij rekenen. Mijn dochter draait cijfers makkelijk om (ze heeft geen dyscalculie) en met name sommen met hele verhalen als dat Jantje naar de supermarkt gaat en 500 meter moet lopen en 3 euro bij zich heeft. Dat soort sommen zijn voor mijn dochter redelijk kansloos, daar raakt ze hopeloos mee in de knoop. Door concentratie/geheugenproblemen, die kenmerkend zijn voor een ADD-er, is ze bij de tweede zin al grotendeels kwijt wat de clou moet zijn.

Blijven oefenen, mijn dochter is gebaat bij herhaling.

Ik laat haar trouwens in de vakantie braintrainers, sudoku en andere aanverwante spelletjes spelen op de tablet. Dat doet ze graag en wetenschappelijk onderzoek heeft onlangs uitgewezen dat kinderen daarbij gebaat zijn en dat het hen helpt. Er zijn heel veel leuke spelletjes te vinden om het geheugen en de concentratie te trainen van je kind, maar ook taalspelletjes en rekenspelletjes.

Hier helpt het. Groet, Moppeke

Hapjesmethode

De hapjesmethode, inmiddels allang niet nieuw meer , is voor sommige kinderen heel helder, anderen vinden een staartdeling handiger om te onthouden. Ik ben er voor dat je die methode gebruikt die het kind het makkelijkst blijkt te vinden. Het is bij de hapjesmethode wel belangrijk dat het goed uitgelegd wordt (als het niet duidelijk is dan is het goed uit te leggen met concreet materiaal), want zonder inzicht werkt het niet (terwijl de staartdeling voor bijna alle kinderen puur een trucje is)

69er

69er

26-07-2013 om 08:56

Lisetje

Een terugkerend onderwerp. In het voortgezet onderwijs zien ze nu de gevolgen hiervan. Mijn oudste had gelukkig een "bijnametpensioenmeester" die naast de methode ook geleerd heeft om snel een berekening te maken. Dit kind snapt wel wat het doet....Kinderen die niet dit inzicht hebben, moeten ook leren om berekeningen te kunnen maken, dus dan maar met truukjes als de staartdeling. ( Het is in het leven tenslotte handig als je in een winkel ook even SNEL kunt berekenen of je niet teveel betaald) De jongste heeft een nog "nieuwere" methode, ahum en net van de pabo-af leerkrachten. Ik heb de school aangegeven dat ik wil dat ze het dit kind ook bij gaan brengen, anders doe ik het zelf.
http://staff.science.uva.nl/~craats/CraatsRekenenNAW.pdf

Monique D*

Monique D*

26-07-2013 om 20:42

Waarom komt de staartdeling weer terug?

Want toen mijn kinderen zo'n 3 a 6 jaar geleden op de basisschool waren vond men de staartdeling te ouderwets (men vond dat de kinderen de begrippen van de tientallen en honderdtallen via de nieuwe manier, dus de hapjesmethode kunnen herkenden). Ik zie ook dat ze de goeie ouwe staartdeling ook geleerd en onder de knie hebben.

bertje1

bertje1

29-07-2013 om 10:16

Nieuwe rekenmethode 'rekenrijk

'bij ons op school krijgen ze binnenkort een nieuwe rekenmethode: rekenrijk. Kent iemand het? Het schijnt minder 'verhaaltjes-rekenen' te zijn.
Hoop dat het weer een beetje ouderwets rekenen wordt.

amk

amk

29-07-2013 om 10:36

Ja hier

wordt rekenrijk gebruikt. Ik ben er niet blij mee, want die verhaaltjes sommen is nu net precies wat Cito toetst. Dochter haalt 80-90% goed op methode toetsen maar rustig een E voor de cito.

We zijn hier nog bezig met sommen tot 100 en delen hebben ze nog niet echt gehad, dat is idd nog splitsen.

sjalot

sjalot

30-07-2013 om 19:20

Doorzetten?

Ik lees niet dat de zoon van lisetje het niet kan, met de hapjesmethode, maar dat hij te kleine hapjes neemt. Het zou me niet verbazen als dat een fase is waar veel kinderen doorheen gaan. Na enige tijd ontdekken ze dan dat het sneller kan met grotere happen. Dus misschien is het de moeite waard om samen een paar sommen uitgebreid te bespreken? Zoon zal vast ook wel zien dat de sommen nu erg lang worden. Misschien heeft hij wat aanmoediging en ruimte om het uit te proberen nodig om grote happen te (durven) nemen.

kaatje43

kaatje43

30-07-2013 om 21:21

Hier ook

Rekentoets cito 3 Havo gemaakt. Ik ben erg geschrokken, hoe weinig er is blijven hangen van het rekenen van de basisschool. De hapjesmethode wordt bij de moeilijkere sommen gewoon te lang, met dus teveel kans om fouten te maken. Ook is zo uit je hoofd iets uitrekenen m.i. onmogelijk. En waarom komt de staartdeling terug? Blijkbaar omdat hij nog niet zo gek was. Alleen zit de staartdeling nu al in de rekentoets en zowel de kinderen als de jonge leerkrachten hebben 'm nog nooit geleerd.Zo ontzettend jammer. Zoals zoonlief klaagde: Dus omdat de rekenmethodes niet goed waren, moeten wij nu voor ons examen een rekentoets doen. Tja, daar komt het wel op neer.

Elinde

Elinde

30-07-2013 om 21:47

Startrekenen

hier op het vmbo krijgt zoon twee uur per week rekenles. Via het boek Startrekenen. Hierin worden alle methodes weer stap voor stap uitgelegd. Bij het hoofdstuk 'Delen' ook de staartdeling. De haakdeling (zo noemen ze de stapjes methode hier) wordt ook genoemd, maar de nadruk ligt toch op de staartdeling. En zoon vindt dat ook veel makkelijker. Hij krijgt nog een paar jaar rekenles, dus ik hoop dat de toets tzt geen problemen geeft.

Leren rekenen


http://www.youtube.com/watch?v=H2n-kw2lgY0
Vooral als de leerkracht zelf goed kan rekenen.
Zoon wilde op de basisschool nog weleens de leerkracht verbeteren.

lisetje

lisetje

04-08-2013 om 10:11 Topicstarter

Reactie

We zijn van de week begonnen met staartdelingen, eerst wilde hij er niet zo veel van weten vond het veel moeilijker dan de hapjesmethode enz. Nu gaat het goed we oefenen iedere dag een paar sommen. We hebben afgesproken dat al de school weer begint hij mag kiezen welke methode hij handiger vindt, ik denk de staartdeling.

Lisetje

Monique D*

Monique D*

04-08-2013 om 16:09

Belachelijk

Ik vind het belachelijk dat de basisschool de staartdeling schrapte en alleen de hapjesmethode toepaste. Theorie hierachter was dat de kinderen het verschil moesten leren tussen de eenheden, tientallen en honderdtallen. En bij de staartdeling kon men dit niet herkennen.
En nu is er men blijkbaar "ervan teruggekomen" en wordt de staartdeling weer teruggeroepen en mensen die dit nooit op de basisschool hebben gehad zouden dit weer moeten kennen?
Het lijkt wel alsof men niet weet hoe het verder moet met het rekenonderwijs. En de kinderen lijden hieronder.

Vic

Vic

04-08-2013 om 16:55

Apart

Ik heb de hapjesmethode nooit onder de knie gekregen, toch weet ik wel hoe het werkt met honderd- en tientallen. Het is toch gek dat 'wij van onze generatie' allemaal goed kunnen rekenen, terwijl die vreemde rekenmethode juist is ontwikkeld omdat er niet goed gerekend werd?

bibi63

bibi63

05-08-2013 om 15:05

Ja dom

Het doel van de nieuwe methodes is om het begrip er in te krijgen: waar ben je mee bezig. Dat is prima, noodzakelijk, maar dat kun je aan de basis doen (taart in stukken verdelen en zichtbaar maken), wat is delen en hoe doe je dat. Leuk met kleine getallen, niet te doen met grote getallen. Daar heb je dus truckjes voor zoals de staardeling. Zolang het 'begrip' mbt delen goed is uitgelegd, kan daarna de staartdeling voor grotere getallen gebruikt worden. Zonde en dom.
Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.