Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Engel

Engel

22-02-2016 om 13:04

Definitieve school advies

Wat moet ik doen?

Mijn dochter heeft een definitieve schooladvies gekregen van VMBO Gl-TL.
Voorlopig advies was VMBO-TL\HAVO.
Na de entreetoets gaf de lerares aan "als je de M8 toets net zo goed doet als de entreetoets dan wordt het opzeker een HAVO advies. Waarschijnlijk heeft ze de M8 niet goed gemaakt (ze geven de rapporten pas op 14 Maart dus weet de uitslag niet).

Nu schommeld ze met de CITO toetsen. CITO M6 alleen rekenen en begrijpend lezen C rest A. CITO E6 B's en A's. CITO M7 Rekenen en C rest A's. CITO E7 B's en A's.

Entreetoes Taal Nivo "VMBO-TL". Rekenen "HAVO". Studievaardigheden "HAVO".

Ik heb bezwaar gemaakt bij de Juf maar die gaf aan dat ze niet van plan was om het aan te passen. Directie geweest maar gaven aan dat ze hier niks aan konden doen. Nu wil ik bezwaar maken bij de school inspectie om te kijken of daar wat mogelijk is.Iemand daar ervaring mee?

Ik vind zelf dat als je een VMBO\HAVO advies krijg dat mijn kind zelf in zo'n VMBO\HAVO klas kan laten zien of ze een VMBO of een HAVO kind is. Nu is er geen keuze. Woon in rotterdam dus kan ik haar maar op een school inschrijven. Ben zelfs van plan om haar niet in te laten schrijven en wachten op de eind Cito. Is die hoger dan zal de school het advies opnieuw moeten bekijken en hopelijk aanpassen.

Er is denk ik plek genoeg op een school dus een meer of minder maak ook niet uit denk ik.

In gesprek

Met een uitdraai van het LVS kan je in gesprek gaan met de VO-scholen met als doel een dakpanklas.
Het zijn de vo-scholen die het laatste woord hebben in het aannemen van een leerling, niet de basischolen.

En ik zou de tijd niet verdoen bij een inspectie van onderwijs.

Maartje

Maartje

22-02-2016 om 14:23

Nu gaan praten

op vo school, en duidelijk krijgen wat ze willen zien, om haar op jullie gewenste niveau te krijgen. Misschien helpt een NIO wel, of iets anders, maar dat is maar net wat vo school wil.

Engel

Engel

22-02-2016 om 14:31

Praten

Flanagan bedankt voor je antwoord. Misschien wel met het de uitdraai van het LVS maar denk het niet. We habben duidelijk instructie van de juffrouw gekregen dat we naar een MAVO/HAVO klas moesten kijken. Nu heb ik haar rapport en entreetoets naar 2 scholen gestuurd met de opmerking dat ze nu een VMBO GL-TL advies had. Ze gaven aan dat ze wel een MAVO/HAVO advies konden zien aan haar rapport\entreetoest maar blijkbaar moet het advies ook zo zijn anders kunnen ze haar niet aannemen?

De basisscholen hebben te veel inbreng voor het advies.

Ook toen ik de volgende dag een gesprek wou aangaan met de lerares gaf ze direct aan " Ik ga echt niet het advies aanpassen, ik blijf bij mijn advies" en weg was ze.

Triva

Triva

22-02-2016 om 15:31

Je moest naar een mavo/havo klas kijken, de cijfers geven ook mavo/havo aan maar ze willen dat advies niet geven? Wat is dat nu weer voor onzin? Verder: ja de directie kan daar wel wat aan doen, zeker als het VO zegt dat de cijfers mavo/havo laten zien en dat ze haar in die dakpanklas willen zetten als het advies opgehoogd wordt. Dus terug naar directie.

wendy

wendy

22-02-2016 om 18:13

mavo/havo

Je kan haar toch inschrijven in een dakpanklas?

Mijn kind doet mavo/havo en er is een meisje bij hem in de klas die na de voorjaarsvakantie doorstroom naar havo/vwo aangezien ze overal een 9 voor staat.

Opgestuurd?

Ik bedoelde een gesprek aangaan om zo ook te laten zien hoe hoog je die vo-school hebt zitten. Opsturen is niet echt de methode om te werken aan een relatie.

De info dat je juf aangegeven zou hebben dat een havo er in zat, heb je niet zwart op wit. Daar kan je niet op terug vallen. Wat mee telt is de werkhouding. Als op haar komende rapport ( mrt) staat dat haar werkhouding wisselend is, drukt dat zwaar op het advies.

Als de school van jouw voorkeur populair is, is de kans klein dat ze je kind een kans op de havo geven.
Je kan de kans vergroten door gesprek aan te gaan met een minder populaire school met dakpanklas OF te kiezen voor een school met vmbo-t maar met een samenwerkingsverband met een vo-havo. Een grote stad als Rotterdam kent vast wel een vmbo-t die dergelijke samenwerking kent.
Lees maar eens de gids met schoolkeuzes.

Engel

Engel

23-02-2016 om 12:21

as maandag

@wendy. Dat is het hem juist. Ze heeft geen mavo/havo advies dus moet in een mavo klas komen. @Flanagan. Ik had al met de VO-school gesproken die gaf aan stuur maar alles even door. Ze hebben ook aangeboden om een gesprek met de juf uit groep 8 aan te gaan alleen op het definitieve advies blaadje staat bij contact opnemen met juffrouw "nee" aangevinkt. Ik heb bij haar laatste rapport (verlopige advies) zwart op wit VMBO-TL\HAVO. Juffrouw gaf aan dat we dus naar een school moetsen kijken die zo'n klas had zodat ze niet van school af hoefde als ze naar een van die richtingen zou gaan. Nu ze een VMBO GL-TL advies heb gekregen zijn er wel scholen die een samenwerkingsverband hebben maar dan zou ze dus eerst naar een VMBO GL-TL klas gaan ging dat OK dan zou ze dus naar een de andere school heen moeten die dus dat wel aanbied.
De school geef iets aan waar je naar kijkt en komt met iets anders terug.

as Maandag ga ik de LVS (leering volgsysteem), CITO scores (incl M8) en de POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) opvragen. Hiermee kijk ik of ik iets kan vinden dat ze aangeven wanneer ze hebben gedacht aan een VMBO-GL-TL advies inplaats van VMBO-TL/HAVO. Nadat ik het bekeken zal ik naar de klachtencommisie gaan van de overkoepelende organisatie. Ik heb op internet de school opgezocht en bij de ministerie van onderwijs waren net de punten die onvoldoende waren precies het probleem waar ik mee te maken heb.

Ik hou juliie op de hoogte

wendy

wendy

23-02-2016 om 22:21

vmbo

Maar op zich is vmbo t niet heel erg toch?

Mocht ze aan het eind van het schooljaar bij de belangrijkste vakken een 7,4 of hoger staan dan word ze als nog doorgezet naar havo.

Kan natuurlijk zijn dat dat bij jullie niet zo is maar hier wel.

Meisje is vorig jaar begonnen in vmbo t klas en heeft als advies voor het tweede leerjaar havo daar zit ze nu dus ook.

Succes!

Ikke

Ikke

23-02-2016 om 23:53

Scholen met alleen combi brugklassen

Zijn er geen scholen die alleen een mavo/havo brugklas hebben.
Ik weet dat toen ik met onze dochter voor middelbare scholen ging kijken er 1 school was die geen aparte mavo klas had voor de brugklas. Maar alleen een mavo/havo klas waar alle kinderen met mavo advies in kwamen. De havo kinderen werden verdeeld over de mavo/havo klas en de havo/vwo klassen. Misschien zijn er in Rotterdam ook wel scholen die het zo doen

Sanne

Sanne

24-02-2016 om 00:35

Onderbouwing?

Je hebt het advies in een gesprek gekregen? Wat was de onderbouwing?
Bij ons op school krijgen leerlingen regelmatig een lager eindadvies dan voorlopig advies, maar dan wel met een uitleg.
Dan is het ook makkelijker om te zien of er een logische verklaring voor eens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.