Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tante

Tante

19-06-2013 om 21:16

Definitief advies in november groep 8?

Neef gaat na de vakantie naar groep 8. Hij heeft n.a.v. de entreetoets een voorlopig advies gekregen dat aan de lage kant is voor wat hij wil en kan. In november volgt dan het definitieve advies, zei de school. Is dat moment veranderd? Kan en mag dat wel, zo vroeg in het voorjaar?

De cito eindtoets gaat komend jaar naar april. De aanmelding op VO naar keuze gebeurt daarvóór al en is dus helemaal gebaseerd op het advies. Is dat eerlijk? Dat werkt zo toch niet? Als je een te laag 'definitief' advies krijgt in november dan kan je je dus niet inschrijven op de school naar keuze want die mag je dan niet aannemen (in Amsterdam althans, ik weet niet hoe het elders is). Als je op de eindtoets alsnog een geweldig resultaat laat zien is het toch al te laat?

En wat me ook verbaast, waarom geven ze een DEFINITIEF advies zo vroeg in het laatste jaar. Het was toch de bedoeling dat door een latere eindtoets het laatste jaar nuttiger besteed wordt? Maar dit leidt toch tot ontmoedigd slabakken (dat ene niveau of die leuke school zit er definitief niet voor me in, ik doe maar niks meer) juist achterover leunen (ik heb een hoog advies binnen, ik kan me aanmelden en die eindtoets zien we dan wel weer). Mijn vraag is concreet: een definitief advies in november, mag dat?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-06-2013 om 21:44

Tante

In 2014 wordt de eindtoets nog gewoon in februari afgenomen.
Verder denk ik dat de school zelf mag weten op welk moment zij hun advies geven. Als ze het netjes doen, is dat in ieder geval vóór de eindtoets. De citoscore komt daar later dan als een tweede 'onafhankelijke' advies bij. Wat is jouw probleem precies met november? denk je dat de leerkracht er in januari opeens heel anders over denkt? Het advies is een min of meer subjectieve inschatting vanuit de school; ik neem aan dat die laatste twee maanden daar weinig verschil meer in zullen maken.
Toch blijkt dat veel scholen hun advies laten afhangen van de eindtoets, maar dat hoort niet zo (want dan telt de eindtoets feitelijk dubbel).

Lie

Lie

19-06-2013 om 21:52

Hier

Hier kregen we een voorlopig advies na de Entreetoets in groep 7. Ze doen geen eindtoets, dus het definitieve advies is vooral gebaseerd op de jaren vóór groep 8 en de eerste maanden in groep 8. Inschrijven moet hier in maart al, open dagen zijn in januari en februari, dus langer wachten met het advies heeft geen nut.

pooh bear

pooh bear

19-06-2013 om 21:58

Hier

Dochter zit in groep 8 en wij kregen het definitieve advies ook in november. Nadat ze de nio hadden gedaan. Maar onze school doet ook niet mee aan de cito eind toets en ze doen bij ons op school ook geen entree toets.

Eigenlijk waren wij wel blij het advies te hebben zo konden we tenminste gericht gaan kijken. Ook waren hier al een aantal open dagen in november.

P

P

20-06-2013 om 07:53

Helemaal goed

Het eindadvies van school heeft NIETS te maken met de citotoets dus moet ook eigenlijk voor de citotoets.

Verder moet het voor de open dagen zijn en daar gaat onze school de fout in: de adviesgesprekken zijn altijd begin januari en dan zijn de eerste open dagen al geweest.

Ik vind december prima en gezien het feit dat die maand nogal druk is voor leerkrachten heb ik geen probleem met november. Het schooladvies moet op basis zijn van eigenlijk alle schooljaren en zeker vanaf groep 6 dus waarom dat later dan november zou moeten is mij een raadsel. Naast dat 'subjectieve' advies komt nog een 'objectief' advies en dat is dus soms de NIO, soms de cito (die inderdaad volgend schooljaar nog gewoon in februari is).

Moedervan3

Moedervan3

20-06-2013 om 18:17

En hier

Schooladvies met de uitreiking van de resultaten eindtoets. Geen probleem bij keuze VO, je kan voorlopig inschrijven op basis voorlopig advies groep 7.

Nogal wat scholen hier nemen de eindcito stevig mee in de aanmeldingsvoorwaarden. Ik denk dat daar toch weinig aan valt te doen zonder donderende woorden vanuit het ministerie.

Het is wel moeilijker om een kind in het VO te krijgen. Cito ondergrens kende ik al, maar nu moest er nog een motivatiegesprek, een aparte toelatingstoets en een oudergesprek. Herkennen jullie dat?
Alsof het Eton was. Nou nee, gewoon VMBO. Wat een poppenkast eigenlijk.

Evanlyn

Evanlyn

24-06-2013 om 12:34

Hier ook laat

Bij ons was het advies pas na de CITO, maar voor de uitslag daarvan. Echt belachelijk, alle open dagen waren al geweest en je had geen enkele indicatie of je kind VMBO basis dan wel gymnasium mocht gaan doen. Nou ja, behalve dan je eigen idee daarover, maar onze ideeën bleken nogal eens niet overeen te komen met die van de school. Nu krijgen we een pre-advies na de entreetoets. Kennelijk waren wij niet de enige ouders die stennis hebben geschopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.