Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Truus

Truus

28-09-2015 om 00:04

december kindje.. emotionele problemen in groep 4

Hallo..

Mijn zoon is van 1 december (nu 6 jaar oud) en zit in groep 4
De juf van groep 2 vond dat hij naar groep 3 kon... zijn toetsen waren super en hij kon groep 3 aan..Hij is slim en vooral groot genoeg en zou zich wel redden (groep 1 heeft hij nauwelijks 4 maanden gehad ivm ziekte en operaties) toch naar 2 en door naar 3..
Eenmaal in groep 3 vorig jaar zomer.. zat mn zoon niet lekker in z'n vel.. De juf van groep 3 zag niet de jongen van groep 2 (zoals in het overdrachtsraport stond vermeld) ook bleek hij gepest te worden door een paar jongens.. (die de oudste van de klas zijn dus z'n 8 tot 10 maanden ouder) naar meerdere gesprekken op school met de juf en met mn zoon leek het goed te gaan..toch zie ik als ik mijn zoontje vergelijk met deze oudere kinderen op sociaal vlak mn zoontje veel jonger is in zn gedrag... Hij is echt de aller jongste in de klas en moet opboxen tegen allemaal grote jongens..Elke 6 weken had ik een gesprek met de juf Hoe het met hem ging in de klas.. Hij is erg rustig en terug getrokken en erg onzeker (terwijl hij dat thuis en in de speeltuin totaal niet is) maar oke.. z'n werk ging goed en z'n toetsen waren goed.. Dus over na 4.. nu eenmaal een paar weken in groep 4 ook maar een gesprek aangevraagd bij de juf van groep 4.. eenmaal daar werd mij verteld dat mijn zoon erg onzeker is.. erg opkijkt naar andere kinderen..De lat voor zich zelf erg hoog legt.. weinig praat en zich terug trekt..wel is hij in z'n element als er geknutseld word en dan heeft hij ineens praatjes en is erg vrolijk..En wel zelfverzekerd.. het lijkt haar een goed idee om hem op assertiviteits training te doen.. gisteren heb ik met mn zoon gepraat en gevraagd waar hij zo rustig is in de klas.. Hij zegt dat weer de zelfde kindjes hem pesten ..schoppen als de juf het niet ziet
. Hij zegt dat de juf er niets aan doet dus daarom niet naar de juf wil en bang is voor straf.. ook durft hij niets terug te doen omdat ze groter en sterker zijn dan hem.. en als hij wat terug doet niet mee mag doen met de voetbal in de pauze.. Hij wil er gewoon bij horen en is emotioneel niet opgewassen tegen deze grotere jongens (die naar mijn idee thuis geen regels hebben) em denken dat alles van hun is.. ook.vind hij groep 4 moeilijk zegt hij..Hij klaagt vaak dat hij de juf niet leuk vind en hij teveel moet..
.thuis loopt hij me de muren eruit. .en is weer erg opstandig of moet snel huilen.. Hij loopt op z'n tenen.. De jongen die de juf omschrijft is niet mn zoon die ik hier thuis zie en zie bij vriendjes uit de buurt of in de speeltuin.. Waarom moet mijn kind naar een assertiviteits training ? Als de oorzaak is dat hij gepest word..Waarom word er al 2 jaar niet naar me geluisterd laat mijn zoon grwoon zitten.. Hij is slim maar sociaal emotioneel er nog niet aan toe.. nu ineens gaan z'n scores na beneden omdat als bv andere kinderen klaar zijn met werk hij ook z'n boekje dicht doet want hij wil niet te laatste zijn.. en z'n werk lijd hier onder..morgen ga ik opnieuw een gesprek aan vragen en vertellen wat mijn zoon verteld over het pesten . Ik ben bang doordat hij altijd de jongste zou zijn het hem de kop kost op den duur.. ik wil een vrolijk gelukkig kind.. wat te doen? Terug naar groep 3? Wat zat kan want dan is hij alsnog nog maar 12 als hij vd basis school af komt.. vroeger lag de grens op 1 oktober en nu 1 januari ..mn zoon is slim genoeg. .maar ook moet er toch naar sociaal gebied naar hem gekeken moeten worden ? Iemand hier ervaring mee?

Pesten

Pesten is een plaag maar geen reden om een jaar terug te gaan. Ik zou het pesten aan de orde stellen en hopelijk kan de school het in goede banen leiden. Maar dit is echt voor je zoon niet te hanteren.

Savinja

Savinja

28-09-2015 om 07:03

karakter

Probeer eerst dat leeftijdsgedoe eens uit je hoofd te zetten. Vroeger waren er ook septemberkindjes die moesten opboksen tegen de oktoberexemplaren.

In mijn ogen is het ook geen leeftijdsdingetje maar een karakterdingetje. Mijn zoon was van sept en bleef juist zitten, dus drie jaar gekleuterd, en was in groep 8 nog de jongste in gedrag.

Je hebt dus een pestprobleem. Kijk met je kind eens naar de klokhuisafleveringen en de programma's van na Spangas van vorige week.

Daarna ga je met de leerkracht praten over het pesten en eis je dat jouw kind veilig is op school. Je zoon zal dus ook naar de leerkracht moeten gaan en verder niet zo bang moeten zijn voor straf. Als dit niet werkt ga je naar de directie.

Als dat allemaal niet werkt zet je een kind waarmee het prima ging in groep 3 niet terug want dat geeft allerlei andere problemen maar zoek je een andere basisschool.

Hanne.

Hanne.

28-09-2015 om 08:52

Mee eens

Helemaal mee eens.

Het pesten moet aangepakt worden. Als er niet gepest wordt en de kinderen in de klas elkaar accepteren voor wie ze zijn is het geen enkel probleem dat jouw zoon wellicht wat jonger in gedrag is.

Desnoods kan je ook aan het zelfvertrouwen van je zoon werken, maar zolang er nog gepest wordt kan je daar niet heel veel van verwachten. Wat jij opbouwt wordt dan nl weer net zo snel afgebroken!

vlindertje

vlindertje

28-09-2015 om 09:20

Truus

Truus, in jouw tekst schrijf je twee tegenstrijdige dingen. Waarschijnlijk ben je je daarvan helemaal niet bewust. Aan de ene kant zet je je vraagtekens bij een assertiviteitstraining voor jouw kind. Waarom moet jouw kind iets doen terwijl een ander problemen veroorzaakt? Maar vervolgens schrijf je wél dat je vindt dat jouw kind maar moet blijven zitten. En dat terwijl een jaar doubleren een stuk ingrijpender voor jouw kind is dan een assertiviteitscursus.

Ik sluit mij aan bij wat anderen ook al schreven: stap even af van die leeftijd. Je kind wordt gepest, dat is het probleem. En zo'n probleem los je niet op door jouw kind dan maar te laten blijven zitten. Als doubleren al een oplossing voor problemen is, dan is dat zeker niet de oplossing voor pest-problemen. Je schrijft zelf dat je kind slim is en altijd goede cijfers haalde. Wil je zijn cognitieve ontwikkeling werkelijk een jaar stil zetten? Dat is erg onverstandig. Daar is doubleren natuurlijk ook niet voor bedoeld.

Ga met school in gesprek en blijf er bovenop zitten. Zij moeten in actie komen. Vraag naar het pestprotocol, vraag naar de uitvoering, betrek je zoon hierin, blijf continu in gesprek met school. By the way: voor sommige kinderen is een assertiviteitscursus (oid) trouwens buitengewoon nuttig. Mijn kind heeft ook iets soortgelijks gedaan; hij vond het erg leuk en heeft er echt veel van opstoken. Dus schuif dat niet direct van de hand. Maar dat is extra, en natuurlijk niet in plaats van de activiteiten die de school moet ondernemen.

Anoniem

Anoniem

28-09-2015 om 09:21

Hier ook gehad....

Ik zou toch overwegen om hem terug naar groep 3 te laten gaan desnoots op een andere school.
Mijn zoon mocht ook groep 2 overslaan. Hij is van januari. Meteen merkte ik een verschil. Hij werd stil op school en was niet opgewassen tegen de grotere sterkere en ouderen jongens. Er zaten een aantal kinderen die een jaar langer gekleuterd hadden in deze groep die hem niet accepteerden. Hij mocht niet meedoen in de pauze. Mijn zoon heeft toen een assertiviteitstraining gedaan. Hij heeft er op zich wel veel geleerd maar er veranderde niets op school. Vooral het er niet bijhoren en alleen in de pauze zijn vond zoon erg. Als ik mee naar zijn klas ging zag ik iedereen gezellig kletsen behalve mijn zoon. Hij zat stilletjes en alleen aan een tafeltje. Hij vertelde ook van het stiekem geschopt en geslagen worden en de juf zag het nooit. Toen heb ik hem op een andere school een groep lager gezet. Daar bloeide hij helemaal op. Speelde weer in de pauze met andere kinderen en had veel speelafspraakjes. Hij had eindelijk weer vrienden en kreeg langzaam weer zelfvertrouwen. Wat mij opvalt is dat zoon nog erg speels is en niet bij die oudere kinderen past. Hij is ook erg verlegen bij oudere kinderen, wordt heel stil. Ik ben blij dat ik naar mijn gevoel geluisterd heb en niet naar school. Hij krijgt extra uitdaging op school om zich niet te hoeven vervelen. Het niet opgewassen zijn tegen de grote jongens en pesters had zich waarschijnlijk doorgezet naar de middelbare school. Mijn zoon viel ook erg op door zijn lengte. Hij was echt de allerkleinste en jongste van de klas en dat vond hij heel vervelend. Nu valt hij niet meer op en dat wil hij zo houden . Wat ook fijn is aan zijn nieuwe school is dat ze stiekem pesten ook niet accepteren. Bij de oude school zei de juf dat wat ze niet ziet ze niets mee kan. Ook dat niet mee mogen spelen gewoon erbij hoort. Niemand is verplicht om met iemand te spelen. Dit kun je niet afdwingen. Pfffff toen dacht ik wegwezen hier. Ik hoop dat jouw school wel wat aan het pesten gaat doen. Nogmaals als het niet lukt met vriendjes in de klas dan zou het echt kunnen helpen als hij zich niet meer zo kwetsbaar voelt en dus is een jaar terug misschien wel de oplossing. Succes, er moet iets gebeuren en wel zo snel mogelijk.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-09-2015 om 09:27

poeh

Lastige situatie hoor. Eerst en vooral: het pesten moet stoppen! Aankaarten dus. Als er geen noodzaak is gezien de toetsen dat hij terug gaat naar 3, dan weet ik niet of ik dat zou doen. Ik denk zelf ook niet direct dat het een leeftijdsdingetje is, maar ook een karakterdingetje. Mijn zoon is 5, wordt in februari 6 en zit in groep 3. Ook verreweg de jongste dus, maar hij weet zich prima te handhaven, hoewel hij in sommige opzichten nog echt een kleuter is, is hij dat in andere opzichten niet. Je kan een kind niet 1 op 1 vergelijken,en soms speelt de klassensamenstelling ook een grote rol, dus in die zin zou ik ook niet zeggen dat ik het helemaal niet zou doen (of juist wel) terug naar groep 3, maar ik zou er wat huiverig voor zijn. Ik vind vooral dat het pesten aangepakt moet worden, want dat is funetst voor een kind. Daar lijkt vooralsnog ook de eerste oorzaak te liggen en niet zozeer in dat het kind het niet aankan. Sterkte hoor, het is een rotsituatie.

Sneeuwitje

Hanne.

Hanne.

28-09-2015 om 09:45

vergeet ook niet

Vergeet ook niet dat de verschillen tussen kinderen groot zijn. Mijn 9 jarige is sociaal gezien mijn 11 jarige ver vooruit.

Mijn 5 jarige (ook december) volgt zelfs een deel van de lessen in groep 4 en kan daar ook sociaal prima met de kinderen overweg.

Ik denk sociaal 'jong' zijn geen reden moet zijn om een kind te laten doubleren. Net zoals ik sociaal 'oud' zijn geen reden vind om een kind te laten versnellen. Het kan hoogstens als er meer speelt helpen om de beslissing te nemen!

creabea

creabea

28-09-2015 om 09:53

eerst maar eens praten op school

heb je dat al gedaan, met de juf gepraat over het pesten? En heeft hij wel vriendjes in de klas, of helemaal niet? In dat geval zou ik toch een andere klas of school overwegen. Of dat een klas lager moet zijn, weet ik niet; het kan zijn dat hij zodanig gebukt gaat onder het pesten van die jongens dat z'n schoolwerk er onder lijdt, maar het kan ook nog zo zijn dat hij inderdaad wat jong is. Misschien kun je dat uitzoeken.

En zijn vriendjes in de buurt, van welke leeftijd zijn die eigenlijk? Ik heb hier ook een kind (nu bijna 10-groep 7) dat altijd de jongste is geweest in de klas. Vooral wat betreft de werkhouding kon je merken dat hij nog jong was, maar hij verder erg goed meekomen Hij heeft wel grotendeels vriendjes/vriendinnetjes gehad die ook relatief jong waren (dus kinderen uit zijn klas die jarig zijn in juli-september, zeg maar). Dus ik heb ook wel eens gedacht dat het misschien niet gek was geweest als onze zoon een klas lager zou zitten; mijn kinderen zijn ook nog eens heel klein voor hun leeftijd. Maarja.... de lesstof is nu al makkelijk (er kan cognitief nog wel een schepje bovenop). En als ik hier kijk naar kinderen in de buurt, of op scouting, dan zie ik wel dat hij met de jongere kinderen (uit groep 5 of 6, waar hij goed bij past qua lengte) toch duidelijk rekening houdt met dat ze jonger zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen is, als jouw kind zelf jongere kinderen opzoekt en daar beter bij past, dan is het misschien niet gek om hem terug te plaatsen op school. Bij mijn kind is dat niet het geval; hij trekt wel jonge kinderen aan door zijn uiterlijk, maar speelt leuker met kinderen van zijn eigen leeftijd of iets ouder.

creabea

creabea

28-09-2015 om 09:56

leeftijdsverschil trekt ook bij

dat wilde ik nog zeggen. Waar mijn zoon in de eerste jaren (tot groep 5) echt wat jong was in de klas, wordt dat nu wel steeds minder. Dat zie je later natuurlijk ook, hoe ouder je wordt, hoe minder belangrijk leeftijden worden.

karakter en leeftijd

Dat blijft een lastige. Want in die klas lager zitten misschien ook wel wat bazige jongetjes waar hij niet goed tegenop kan. Die heb je namelijk overal. De bedoeling is dat er in een klas een sfeer bestaat waar iedereen er mag zijn. Dat is hier duidelijk niet het geval. En daar zou ik over praten op school. Dat pesten moet echt worden aangepakt. Als dat niets oplevert zou ik serieus een schoolwissel overwegen.

Ik vraag me serieus af of het verstandig is om hem een klas omlaag te zetten. Probleem dan is namelijk dat hij allemaal aangepast werk moet krijgen (want hij kan toch moeilijk weer hetzelfde gaan doen wat hem een jaar geleden al zo makkelijk afging?) en daarmee valt hij er dus ook steeds net een beetje buiten. Het klinkt als een kind dat dat ook niet leuk gaat vinden. Dan nog 1 pestkop erbij in die klas en je bent absoluut geen steek opgeschoten, integendeel!

Geen prettige vooruitzicht

Ik kan begrijpen dat Truus haar zoon wilt laten terug plaatsen want het vooruitzicht waarin kind op de bs jarenlang wordt gekwetst en het effect op zijn ontwikkeling is geen prettige gedachte.
Als we stil staan bij het effect pesten, is dit ook vaak een proces dat niet stopt maar in een groep blijft doorzeuren, de verdere bs door, als gevolg van de groepsdynamiek.
Door zijn slimheid, is hij een buitenbeentje. Een groep lager, tussen leeftijdsgenootjes, is veiliger maar kan leiden tot verveling. Overplaatsing naar de andere klas, is een oplossing maar dat is alleen succesvol als de leerkracht de dynamiek in de hand heeft.

Truus kan overwegen een IQ test te laten uitvoeren en een school te zoeken waar ze een programma bieden voor Hb-kinderen. Dus in een omgeving met meerdere slimme kinderen waar hij raakvlak mee heeft.

vlinder72

vlinder72

28-09-2015 om 11:48

Pesten

Het probleem is het pesten. En dat is zo moeilijk om te doorbreken. Klein, slim of jong maakt niet zoveel uit. Het gaat om het pesten. Om een of andere reden wordt hij gepest en buitengesloten.

Mijn zoon is heel erg klein. Hij is 1.05 en zit in groep 3. Hij is zeker een kop (en vaak wel meer) kleiner dan zijn klasgenoten. De meeste ouders denken dat hij versneld is. Dat is niet zo. Hij is gewoon klein. Maar hij wordt nooit gepest. Hij heeft vrienden zat.

Ik geloof niet zo in het versneld zijn of jonger zijn of kleiner zijn en dan gepest worden. Er is voor kinderen altijd wel een reden om iemand te pesten. En daar moet de lerares aan gaan werken. Hij moet zich weer veilig gaan voelen.

Yep

Ik ben het geheel eens met Vlinder. Hier een dochter van maart 2009 die in groep 4 zit. Die is dus wel versneld, is midden in een schooljaar geruisloos van groep 1 naar groep 2 gegaan - dat zat toch bij elkaar - en vervolgens naar groep 3 gegaan terwijl ze nog 5 was.

Ze is nog klein van stuk ook, dus ze is veruit de kleinste en jongste van de klas. Het deert haar helemaal niet en niemand maakt er een punt van. Ik ben het eens met de rest: het pesten en buitensluiten is het probleem, niet het 'decemberkindje' zijn op zich.

Heel veel sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.