Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miranda

Miranda

11-12-2014 om 17:39

de vervanger is weer weg

Zoon heeft 2 maanden een vervanger gehad voor natuurkunde. Dat liep niet helemaal lekker, zachtjes gezegd. Nu is de vervanger weer weg en zoon heeft 2 x 8,8 gehaald waaronder 1 in de pww. De 2 proefwerken van de vervanger waren diepe onvoldoendes terwijl voordat hij les kreeg van de vervanger zijn laagste cijfer een 6,5 was 9vorig schooljaar en dit jaar). Het gemiddelde is dus naar beneden gegaan terwijl zoon in examenjaar zit. Wat zouden jullie doen, klagen of maar zo laten?

Examencijfers

Die cijfers tellen toch niet mee voor de examnecijfers? Dan zou ik er niets aan doen.

Linda K

Linda K

11-12-2014 om 17:51

Zeker niet klagen

In de examenklas is de tijd dat je een docent de schuld kan geven van lage cijfers m.i. wel een beetje voorbij. Als er ten tijde van de vervanger een probleem was, had je zoon toen moeten ingrijpen. Zoon kan hooguit eens nagaan of het 'probleem' in de hele klas speelt. Als dat zo is zou hij kunnen overwegen eens namens de klas met de mentor of afdelingsleider te praten. Opnieuw, niet om te klagen maar wel om hen op de hoogte te stellen. Je zoon en klasgenoten hebben m.i. nergens recht op, maar wie weet is de mentor of afdelingsleider in een goede bui.

Miranda

Miranda

11-12-2014 om 18:29

telt mee en ook zelf aangegeven

Het proefwerk telt wel degelijk mee. Per periode wordt het cijfer bepaald door een aantal proefwerken. En de kinderen hebben geklaagd maar hebben alleen (in hun ogen) een preek gekregen dat ze zich beter moesten gedragen. Dat de man veel te moeilijk uitlegde waardoor niemand (ook de goeien niet) het meer begreep en daardoor klierde, werd niet geluisterd. Verder heb ik tijdens oudersgesprek ook dit aangegeven en toen zei de mentor dat er inderdaad problemen waren met die vervanger. Kort daarvoor was hij vertrokken, dus ik heb er verder niets meer mee gedaan.
Maar goed, ik maak er verder geen werk van want uiteindelijk zal hij dit gemiddelde wat lager hebben dan normaal maar als je dat weer wegstreept tegen de andere cijfers zal het misschien op 0,2 zijn op zijn schoolgemiddelde.
Ik was benieuwd wat jullie zouden doen.

four

four

11-12-2014 om 18:43

hangt ervan af

Als dit cijfers zijn die meetellen voor het schoolexamen dan zou ik het zeker aankaarten. Kinderen hebben recht op een eerlijk examen.

Mijntje

Mijntje

11-12-2014 om 18:54

gemiddelde

Ja, als je zoon cum laude wil en kan afstuderen omdat hij bv geneeskundge wil gaan studeren is het wel lullig dat zijn gemiddelde een stuk lager is. School moet wel zorgen voor goede vervangers.

Miranda

Miranda

11-12-2014 om 22:16

Nou

Moet wel lachen om je geneeskunde, Mijntje Dat zal hij nooit gaan doen, omdat hij vmbo-tl doet. Toch is ook voor hem het gemiddelde niet helemaal onbelangrijk. Hij wil namelijk door naar de havo. En dat de school moet zorgen voor goede vervangers, daar ben ik het helemaal mee eens. Excuus van school is dat het lastig is een leraar natuurkunde te vinden en dat ze blij waren een vervanger te vinden.

Extreem

Ik vind het verschil tussen les van een vervanger dat dikke onvoldoendes oplevert met les van de eigen leraar dat topscores oplevert extreem groot. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dat alleen maar aan de leraar ligt. Zeker omdat de vervanger maar twee maanden les gegeven heeft. Als de hele klas duidelijk lager heeft gescoord bij de vervanger zou je met school kunnen praten of er nog een mouw aan te passen is. Heeft je zoon nog herkansingsmogelijkheden die hij dan voor natuurkunde kan inzetten?

skik

bibi63

bibi63

12-12-2014 om 11:13

ik denk dat vervangers wel degelijk een probleem kunnen zijn

zeker op het VO. Docenten natuurkunde zullen vast niet (op korte termijn) te vinden zijn. Op het VO mogen ook onbevoegden voor de klas. Er zullen vast de nodige afgestudeerde natuurkundigen zijn, die geen baan hebben en dus invalwerkzaamheden op scholen doen. Dan kan je zeker de pech hebben dat diegene helemaal niet geschikt is om voor een klas te staan.
Is heel vervelend allemaal, maar moeilijk op te lossen. Ik kan het mezelf uit mijn schooltijd ook wel herinneren.
Bibi

Miranda

Miranda

12-12-2014 om 13:50

weging

Ik zie dat de school ook een oplossing heeft verzonnen. De proefwerken die gemaakt zijn onder de vervanger hebben een (erg) lichte wegingsfactor. Met name het meest recente proefwerk, gemaakt onder de vaste docent, heeft een zwaardere wegingsfactor. Zoon kan er vrede mee hebben.

Marianne

Marianne

12-12-2014 om 14:29

toch vreemd

Dat iedereen er hier altijd maar vanuit gaat dat je kind VWO doet. Wel een beetje zielig, alsof de wereld niet groter is dan dat.

Egel

Egel

12-12-2014 om 17:20

nou ja Marianne

Iedereen?
Alleen Mijntje gaf dat als voorbeeld. Wellicht kwam dat het eerst in haar hoofd op, maar ze zij er wel bij 'als hij bijvoorbeeld geneeskunde wil gaan studeren', dus tegelijkertijd was het ook maar een voorbeeld.
En daarbij was ze nog de enige.
Valt allemaal wel mee volgens mij, Marianne.

zij met een ij?

Oeps, sorry. Ik geloof dat ik niet zo'n slimme indruk maak nu….
Moest zijn: 'ze zei er wel bij ...'

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 17:27

Egel

Ja dat kan allemaal best wel maar wie wil er nu 'cum laude' afstuderen op het VMBO. Ik vind ook dat het wel heel erg VWO'ig wordt hier op OO...

Egel

Egel

12-12-2014 om 18:19

wat is het probleem

Een persoon gaf dat slechts als voorbeeld. Ze had ook kunnen zeggen: als hij dat nodig heeft voor een vervolgopleiding (naar Havo kunnen, of rechtstreeks naar geneeskundestudie kunnen, wat dan ook). Dat is misschien veiliger vanwege de meelezers die er gevoelig op zijn.
Blijft nog altijd dat dat maar 1 persoon was in het hele draadje. Vind ik niet 'iedereen'.

Ik heb de indruk dat op OO er gemiddeld iets meer wat hoger opgeleide ouders rondlopen en die hebben gemiddeld ook wat vaker een kind op een (Havo of) vwo. Ik vind dat niet erg. Maar ik kan me er iets bij voorstellen dat het wat vervelend aanvoelt als het daar erg vaak over gaat terwijl jouw kind(eren) een minder hoog type onderwijs volgt.
Maar om het de ouders die hier posten nu te verwijten dat ze zo vaak kinderen op het vwo hebben….ten minste zo klinkt dat mij in de oren "Ik vind ook dat het wel heel erg VWO'ig wordt hier op OO…".

Zou je dat graag zien, dat de ouders met kinderen op vwo hier wat minder gaan schrijven?

Miranda

Miranda

12-12-2014 om 18:39

Nou

Egel, jij kunt het wel hebben over meelezers die gevoelig zijn. Feit is wel, niet alleen hier, dat er altijd wat meewarig wordt gekeken als je zegt dat je een kind op het vmbo hebt. Er is zelfs een keer sorry gezegd tegen mij. Of "Vind je het niet erg dat je kind tussen dergelijke kinderen zit" Je wordt er raar op aangekeken dat je, als academische ouders, een kind op het vmbo hebt. Het rare is dat ik die opmerkingen nou nooit krijg over mijn vwo-dochters. Dat wordt nou juist weer heel vanzelfsprekend gevonden.
Hoeveel ouders zijn hier niet die rond deze tijd zenuwachtig worden dat kind uit groep 8 een vmbo-advies zal krijgen.

Annet

Annet

12-12-2014 om 18:45

"Ik vind ook dat het wel heel erg VWO'ig wordt hier op OO..."

Waar je op let, valt je op.

En daarnaast is de kans groot dat je hier kinderen treft die dyslectie hebben, ASS of ADHD hebben of HB zijn. Ook de kans dat een kind minimaal twee van deze diagnoses heeft, is groot op dit forum. Oja, en vergeet de kinderen met gescheiden ouders of ouders met een zeer laag inkomen niet.
Daar kan een grotere kans op VWO nog wel bij.

Ik zou me er niet druk om maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2014 om 18:55

Ja zeg haal de wereldvrede er ook nog even bij...

Las vanmorgen op nu.nl dat mbo-ers de beste banenkans hebben, dus ik zie het hele probleem eigenlijk sowieso niet.

En verder kan ik ook alleen maar vanuit mijn eigen referentiekader praten: en dat is eentje in 4 vwo en eentje in de brugklas havo/vwo. Het spijt me. Ik kan er niks aan veranderen.

Mijntje

Mijntje

12-12-2014 om 19:16

ja ja

Ja ja ik zei dat
Het gaat er niet om dat ik er vanuit ga dat een kind vwo doet, ik ga er vanuit dat het als je vwo doet soms belangrijk is voor de vervolgstudie om een hoog gemiddeld eindcijfer te hebben. Ik ken nl zo'n strebertje

Maar idd ook als je wilt doorstromen naar een hoger type kan een gemiddelde wel wat uitmaken.

En ik ga er niet vanuit dat ieder kind naar het havo/vwo kan. Mijn oudste is nog te jong om dit te beoordelen en mijn jongste kan niet eens naar school en komt later niet verder dan therapeutische dagbesteding (als hij dan nog leeft).
Marianne, heb jij problemen?

Barvaux

Barvaux

12-12-2014 om 19:28

maak me er ook niet druk om

Het valt me gewoon op dat er erg veel draadje zijn over VWO scholen, over het halen van een VWO advies, meer dan andere jaren.

Ik maak me er niet druk om maar het valt mij toevallig op en dat heeft niets te maken met de opmerking van Mijntje.

Egel

Egel

12-12-2014 om 19:28

Oh Mijntje

O Mijntje, wat erg van je jongste!
Mijn ogen prikken. Veel, heel veel sterkte! x

Mijntje

Mijntje

13-12-2014 om 08:27

Egel -beetje ot-

Ik was even pissig dat ik er vanuit zou gaan dat iedereen naar het vwo gaat. Ik ga helemaal nergens van uit, zoals je leest
Maar ik hoef geen medelijden hoor, op dit moment zit mijn jongste lekker in zijn vel en dat is het belangrijkste.

Miranda: ik hoop dat je zoon z'n cijfer gauw weer optrekt. Zijn motivatie om door te stromen zal hem helpen. Beetje zwak excuus van de school, al roeien die natuurlijk ook maar met de riemen die ze hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.