Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betty2

betty2

08-12-2013 om 11:36

De kleutercito in groep 1?!

Mijn zoontje zit nu in groep 1. In januari krijgt hij de kleutercito toetsen. Mijn zoontje is net 4 jaar geworden en kan die toetsen naar mijn mening echt nog niet maken. Ik heb een paar voorbeeldvragen gezien op internet. Dus ik zie de E scores al komen. Nu is het echt niet zo dat ik hem onderschat, ik oefen weleens met hem maar echt kritisch luisteren naar wat ik zeg kan hij nog niet.

Nu heb ik al het nodige meegemaakt met mijn andere kind in de kleuterklas. Hij was een 'zorgenkind' in groep 1. Werd met de Ib-er besproken door de juf en wij gingen met angst en beven altijd naar die gesprekken. Het was zelfs zo erg dat mijn oudste een IQ test moest ondergaan. Daar kwam toen een score uit van 139. Hij zit nu in groep 6 en heeft een voorsprong van 2 jaar. Maar hij haalde op de kleutercito toets in groep 1 een E!! Na die eerste E scores werden we opgeroepen en op het matje geroepen (zo voelde het echt). Hij kon absoluut niet naar groep 3, moest echt langer kleuteren en werd totaal afgekraakt. Vreselijk. Na die IQ test in groep 2 (die door hen was geregeld) hebben ze hem anders behandeld en daarna ging het opeens zeer goed.

Maar nu..zit de jongste dus in groep 1 en ik zie dat hij heel veel echt nog niet kan. Het lijkt wel alsof mijn kinderen pas laat in groep 2 wakker worden. Ik zie het echt niet zitten om weer door zo'n traject te gaan. De cito komt eraan en dat wordt echt geen mooie score. Ik zit al te piekeren of ik nu al iets moet zeggen tegen de juf of iets anders moet doen? Wie heeft advies?

niet mee laten doen!

Gewoon niet mee laten doen. Hij is nog niet leerplichtig en je kunt op school melden dat wetenschappelijk bewezen is dat deze toetsen flauwekul zijn en afgeschaft gaan worden en dat het voor jouw kind en jullie als ouders alleen maar averechts gaat werken. Jullie worden er n.l. allemaal onzeker van en dit werkt faalangst bij je kind in de hand. NIET meedoen dus!

Dalarna

Dalarna

08-12-2013 om 12:12

tja

Wacht het nu eerst maar eens af, in groep 1 is de score veel minder streng.
Hier doen ze die toets als een kind een half jaar of langer in groep 1 zit overigens maar jouw kind is natuurlijk wel een herfstkind en dan wil je wel weten hoe het kind gaat en in juni kan het al weer een heel stuk beter zijn en dan heeft hij ervaring met de toets.

Niet schreeuwen voor je geschoren wordt, jouw kind is heus niet heel anders dan andere pas vierjarigen.

Katniss

Katniss

08-12-2013 om 12:25

En dan haal je een E

Dat is dan verder ook niet zo spannend. Tenminste, dat zou het niet moeten zijn. Wacht het dus gewoon eerst maar even af. Thuis houden is een optie, maar dan weet je niet of ze hem de toets alsnog op een later moment afnemen.

niet zo druk maken

Het stelt weinig voor en er horen al helemaal geen conclusies aan te worden verbonden. Gewoon mee laten doen. Vraag me trouwens af of jij je kinderen wel juist inschat.. misschien gaat het wel gewoon goed?

Nietwakker van liggen

Er komen nog veel testen en toetsen en maak je er niet druk om. Ik zou al helemaal niet speciaal gaan oefenen. Als je weer "op het matje" wordt geroepen dan geef je aan dat je je er niet druk om maakt, zie resultaten van je oudste.
Idioot gedoe dat je bij je oudste zo raar werd behandeld. Of je kind nu A of E scoort, kleuters zijn er in alle soorten en maten. Er zijn meer laatbloeiers en een goede leerkracht weet dat. Hoe drukker jij je er om maakt, hoe meer je kind ook angst kweekt voor toetsen en testjes, dus relax.

daar gaat het niet om

Het gaat niet om al dan of niet druk maken van betty. Het gaat er gewoon om dat ze het dus niet wil en dat het niet verplicht is bij zo'n jong kind. En wat zijn jullie echt naief dat jullie denken dat het niet veel voorstelt (ja de toets zelf niet). Waarschijnlijk nog nooit meegemaakt dat je 4 jarige ooit een e score gehaald heeft en dat daarna er steeds als er wat mis ging toch voorzichtig werd gevraagd of hij thuis ook wel eens dingen niet begreep etc. en in de klas werden de moeilijke werkjes ook niet meer aangeboden want hij moest zich eerst een paas basale dingen eigen maken. Ja inderdaad een goede leerkracht weet dat je er geen peil op kunt trekken welke score de kleuters halen, sterker ze hebben een aantal geniale mensen zoals Einstein bekeken en zoals het er uitziet had hij bij de huidige normen een verwijzing speciaal onderwijs gekregen. Kortom het slaat inderdaad nergens op dus we moeten met z'n allen weigeren om onze 4 jarigen daaraan mee te laten doen. Ook niet thuishouden maar geen toestemming geven om de toets af te laten nemen. En uitleggen aan de juf waarom. Als het inderdaad een goede leerkracht is dan geeft ze je waarschijnlijk nog een schouderklopje ook en fluistert ze je toe dat ze wilde dat er meer ouders waren zoals jij. En Gonnie Gans hoezo vraag jij je af of betty haar kinderen wel juist inschat?????? Beetje beledigend naar betty toe vind je niet?

Katniss

Katniss

09-12-2013 om 13:48

Oh jawel

Mijn dochter heeft alle scores al eens gehaald voor de kleutercito. Ze presteerde het zelfs om in groep 2 D's te halen toen ze al kon lezen en rekenen. Vandaar dat ik er niet al teveel waarde aan hecht. Het wordt wel lastig als de juffen er wel verregaande conclusies aan hangen, dat begrijp ik.

Meer zorgen om school dan om toets

Het gaat er niet om welke score je zoon haalt, het gaat er om wat de school er mee doet. Als jij de bui al weer ziet hangen dat school gaat stuiteren als je zoon een E-score haalt, dan moet je je afvragen hoe capabel de school is bij het interpreteren van groep 1 kleutercito's en of de werkwijze van de school m.b.t. toetsen wel bij je past. Je kan nu inzetten op het niet maken van de toets door je zoon, maar dat lijkt me alleen maar uitstel van het probleem.

skik

Fransien

Fransien

09-12-2013 om 13:56

Pluswerk in groep 3

Dat hing hier af van de cito-score van groep 2, dus het was heel handig dat onze kinderen daar een A op scoorden.
Overigens werden de kinderen die een E of D scoorden in groep 1 wel onder een vergrootglas gelegd of er een speciaal (makkelijk) programma voor nodig was en of er kleuterverlengen (zittenblijven) nodig was om het kind te laten rijpen.

betty2

betty2

09-12-2013 om 14:42

De consequenties.

Bedankt voor alle antwoorden/reakties.

Natuurlijk zegt zo een kleuter toets niks. Kijk maar naar mijn oudste zoon. Behaalde op de kleutertoets een E score in groep 1. In februari in groep 2 werd hij wakker en behaalde hij op de toetsen in juni groep 2 een A+.
Maar ik weet nog heel goed dat we echt door een rottijd zijn gegaan in groep 1. Ik heb huilend aan de telefoon gehangen met familie dat er wellicht toch iets niet goed zat in zijn hoofd. De school vertelde ons namelijk dat een E score heel slecht is. Dat er wellicht dus iets aan de hand is. Ook deed hij niet mee in de kring en zei hij weinig. Als ze hem een vraag stelden dan zei hij; ik weet het niet. En zo trokken ze de conclusie dat zijn IQ waarschijnlijk heel laag moest zijn. Wat ben ik blij dat ik uiteindelijk toestemming gaf voor een IQ test. (we wilden hem ook helpen uiteindelijk, laag iq was ook ok geweest). Er kwam een IQ uit waar de juffen toch wel erg van schrokken.
Ik wil dit niet meer meemaken. Ik heb me maanden zorgen gemaakt, er is zelfs over speciaal onderwijs gesproken door de juffen. Hij is nu de beste van de klas met alles in groep 6. Als ik zijn kleuterjuf van groep 1 nu zie dan kan ik nog steeds boos worden en ook wel denken lekker puh! We hadden wel gelijk! Hij is wel slim!

Mijn jongste zoontje (net 4) is gewoon nog 'niet wakker' zeg maar. Maar ik weet ook zeker dat een E score in groep 1 weer een hoop problemen zal geven. Handelingsplannen, hem behandelen alsof hij een debiel is etc etc.
Hem thuis houden is geen optie, hij zal het moeten inhalen en bovendien zeggen ze niet wanneer ze de toets geven.
Een gesprek met juf aanvragen?

maar

De school weet toch hoe het met jullie andere kind gegaan is? Dus die gaan dan toch niet hetzelfde traject door met kind 2 mocht die ook een E score halen? Dat kan ik mij echt niet voorstellen...

goh, wat een raar verhaal

.... dat met je oudste zoon. Ik zou toch ook zeggen dat school nu de ervaring heeft met hem en dat ze met je tweede zoon wel beter zullen weten?

Dalarna

Dalarna

09-12-2013 om 16:17

pfft

Ik weet niet of ik mijn tweede zoon weer naar zo'n school had gestuurd.
Kom op zeg, die test is zo gemaakt dat 10% van de kinderen een E haalt maar dat wil toch niet zeggen dat 10% van de kinderen op het speciaal basisonderwijs zit?

Mijn kind haalt doorlopend E scores, niet gek vanwege zijn extreme dyslexie. Kom op, je hebt het allemaal al eens meegemaakt, straal vertrouwen uit en vraag de leerkracht om even te praten met de leerkracht van je andere kind en zijn scores eens te bekijken en ga over tot de orde van de dag. Juist door jouw tweede ook die toets te laten maken kun je deze school wellicht eens wakker schudden. Dat is weer goed voor andere ouders die gaan doormaken wat jij hebt doorgemaakt bij je oudste.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-12-2013 om 21:37

Overleg!

Kan je dit nou niet gewoon overleggen met de leerkracht? Dat lijkt me toch de aangewezen persoon.
Als je in groep 1 al geen vertrouwen meer hebt, kan je dan niet beter naar een andere school op zoek?

En wie weet valt het allemaal reuze mee. Je jongste is toch je oudste niet?

Eefy/Betty

Eefy, ik bedoel dit zeker niet beledigend t.o.v. Betty. Maar je kent je kind toch en weet wat wel/niet kan? Als je dus een heel slim kind hebt zou je dat toch van te voren wel enigszins goed kunnen inschatten. Dit geldt trouwens ook voor de juf hoor. Klinkt alsof Betty heel onzeker is over haar kind. Laat je niet gek laten maken door een verknalde Cito toets! Dat bedoel ik ermee. Je moet je ook niet gek laten maken door een IB'er en handelingsplannen laten aansmeren. Als dit echt nodig is, kan dat later ook nog wel. Je bent er al ouder nog altijd zelf bij en aan een groep 1 toets moeten niet gelijk harde conclusies worden getrokken.

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 08:13

en daarbij

Niets mis hoor met handelingsplannen met een E, waarom zou je kind niet iets 'eerder wakker mogen worden'?

Laat loss

Betty, er zijn helaas juffen en meesters die denken dat schooltoets net zoiets is als een zwangerschapstest. Juffen en meesters zijn ook nog niet de enigen met die opvatting. Ook de maatschappij, ook vaders en moeders, denken nogal eens dat een schooltoets een absoluut antwoord geeft op de vraag dom of slim.
En dat is niet zo. Zelfs de uitkomst van een IQ test moet je met een flink pak zout nemen.
Ik vind het heel vervelend voor je dat je met je oudste zo geschrokken bent. Daar moet je vooral van leren dat je de mening van juffen en de uitkomst van toetsen niet zo serieus moet nemen. Dat gespeculeer over misschien wel speciaal onderwijs en meer, moet je laten gaan. Het komt er heus niet van.
Vertrouw op je kind. Er is alle tijd. Nog jaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.