Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2014 om 10:42

De eindcito

Onze dochter van 11 zit in groep 8 en mag dus volgende week ook de eindcito maken. De school waar zij volgend schooljaar heengaat hecht er weinig waarde aan, dus geen reden voor dochter om in paniek te schieten.
Maarrr... op school zijn ze al weken aan het oefenen, ze hebben een aftelkalender, er komt een citodisco en dochter had het ook over een citojournaal op tv?
Het gevolg is een gestresste klas. En dochter heeft er nu ook last van. Zelf had ik bedacht er maar niet teveel aandacht aan te schenken, maar het hele citogebeuren blijkt nu toch wel heel wat voor te stellen volgens dochter. Het lijkt wel een eindexamen

Hoe gaan jullie om met deze tijd? Gewoon maar hopen dat het snel volgende week vrijdag is of doen jullie nog iets speciaals volgende week?


Tika

Tika

05-02-2014 om 10:52

Hier ook stress......

De spanning loopt op. Dochter moet een goede cito halen om op haar favoriete school toegelaten te worden. Ik praat er niet over maar ze weet het wel dat ze een andere school moet kiezen als haar cito tegenvalt. Dit geeft heel veel stress bij dochter. Echt balen ik ben blij als dit achter de rug is..... Op school wordt er ook geoefend.

Ilva

Ilva

05-02-2014 om 10:59

Weinig stress

Zoon kan goed leren en ik ben er dan ook wel van overtuigd dat hij de 544 of hoger kan gaan halen. Alleen je weet het nooit, misschien als hij bezig is dat het toch mis kan gaan. Ik hoop wel dat zijn leraar dan tegen de school van zoons keuze zegt dat hij het wel kan. De school waar hij heen wil heeft alleen VWO dus hij moet het wel halen. Hij is nu nog niet nerveus. Hopelijk blijft het zo. In groep 6 en 7 hebben ze ook de entreetoets gedaan. Het is dus niet helemaal vreemd.

Threeboys

Threeboys

05-02-2014 om 11:18

Hier ook een zenuwachtig typje

Hoi

Onze oudste mag volgende week ook aan de bak. Ik besteed er geen aandacht aan. Gewoon doen wat we normaal doen. Het advies van school is hier doorslaggevend. Dus wat ons betreft geen drukte.
Echter, ik merk toch dat meneer wat prikkelbaar is. Er is vorige week een keer geoefend en that's it.
Gelukkig niet meer. Aan een beetje stress ontkomt geen enkel kind ben ik bang.
Ik wens jullie kids veel succes!

Yaron

Yaron

05-02-2014 om 11:23

(nog) geen spanning

Zoon moet volgende week ook, maar heeft er(nog) geen spanning voor, de schoolkeuze is al gemaakt en de cito heeft er ook weinig invloed op. Er wordt vooral gekeken naar het LVS van groep 6,7 en 8 en die zijn goed genoeg. Zoon heeft er wel zin in, want ze krijgen thee tijdens de toetsen en dat is wel speciaal om het leuk te maken. Verder hoeft al die drukte en aandacht erom heen voor mij niet zo, geeft bij sommige kinderen veel extra spanning.

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2014 om 11:29

snoep

Zoon zat al grappen te maken over krakende chipszakken. Stress is er ook wel, niet zozeer van school maar van de kinderen onderling. Ze maken elkaar echt gek. Tja, daar doe je niets aan.

Dalarna

Dalarna

05-02-2014 om 12:04

ach

Hier is de citouitslag gelukkig ook totaal niet van belang maar ik vind het wel goed dat er geoefend wordt, zeker ook voor mijn zoon omdat hij met koptelefoon moet werken en ik vind het prima dat school er een beetje aandacht aan besteedt, het is gewoon een bijzonder tijd, best wel speciaal, het eerste wat je anders doet in groep 8 en er wordt veel tijd aan besteedt bij het jeugdjournaal.

Als het niet meer zou bestaan ben ik daar ook niet rouwig om maar een beetje gezonde spanning helpt alleen maar en volgend jaar hebben ze elke week toetsen.

hier

De leerkracht van mijn dochter (ook groep 8) heeft de klas in januari wel laten oefenen met oude cito's, zodat ze weten wat en hoe, maar deze week niet meer, juist om de stress te vermijden. Ik vond het wel een goede zet, al zullen er nog steeds kinderen zijn die het zo al stressvol genoeg vinden. Succes allemaal!

En hier

Heel veel stress.... over de dance battle die school heeft georganiseerd. Dochter is er weken, zo niet maanden zoet mee geweest. Mijn voorzichtige suggestie of het niet een idee zou zijn om wat meer aandacht aan proefcito's te schenken en wat minder aan het oefenen van ingewikkelde dansjes werd weggeblazen: stel je voor dat ze die dance battle niet goed zou doen!!

En was het nou een hoogvlieger, dan was er nog niks aan de hand. Maar ja, zo zit ze helaas niet in elkaar (*zucht*). Gelukkig is hier het schooladvies al gegeven en hechten de meeste middelbare scholen daar meer waarde aan dan aan de citoscore.

Succes iedereen!

VO-mam

VO-mam

05-02-2014 om 13:57

oefencito

Mijn zoon heeft nu op school een oude cito geoefend die lager uitviel dan vanuit zijn entree verwacht werd. Ik heb met hem een deel van een oude cito bekeken om te zien hoe hij denkt en heb ook gezien waar hiaten zitten. ( En nu ik zo'n toets eens van dichtbij gezien heb, hecht ik er ietsie minder waarde aan) Doe daar niets meer mee om de spanning niet op te voeren. Hij zal wel op het goede niveau terecht komen en ik hoop dat hij het advies krijgt voor de juiste klas. We maken het alleen speciaal door hem te laten bepalen wat we deze dagen gaan eten. Ik heb 'm gewaarschuwd dat ik op tijd het lijstje wil hebben en graag iets creatiever dan patat, pizza en pannenkoek.....Laat hij zich daar maar mee bezig houden !

School heeft overigens wel een berichtje gestuurd over uitgeslapen zijn en het gebruik van snoep, energydrankjes ed.

Ariana

Ariana

05-02-2014 om 18:27

Ilva, beetje rare redenatie

Beste Ilva, wat een rare redenatie volg jij. Je schrijft: "Zoon kan goed leren en ik ben er dan ook wel van overtuigd dat hij de 544 of hoger kan gaan halen. Alleen je weet het nooit, misschien als hij bezig is dat het toch mis kan gaan. Ik hoop wel dat zijn leraar dan tegen de school van zoons keuze zegt dat hij het wel kan."

Denk je dat dat zo werkt? Dat je kind op de middelbare school een onvoldoende haalt en dat jij dan even belt en zegt: "ja naar hij kan het wel hoor" en dat de leraar hem dan een voldoende geeft?

Als jouw kind 541 haalt op de cito, dan is dat dus blijkbaar zijn citoscore, niets meer en niets minder. Als hij door zenuwen fouten maakt, zal hij dat misschien ook wel doen bij proefwerken en lagere cijfers halen dan jij vindt dat zou moeten.

wizzer

wizzer

05-02-2014 om 18:41

rare redenatie Ariana

De cito is een momentopname. Als die niet laat zien wat verwacht mag worden dan mag je hopen dat een leerkracht blijft bij het eerder gegeven advies wat gebaseerd is op acht jaar basisonderwijs.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2014 om 19:47

Daar blijft die leerkracht ook bij

Het advies van school staat los van de cito. Je levert beide aan bij de VOschool. En het is aan hen wat ze er mee doen.

Katniss

Katniss

05-02-2014 om 21:18

Ilva

De school accepteert ook een NIO. Voor mijn dochter hadden we bij de basisschool al zo'n toets 'in aanvraag' staan voor het geval ze de cito onverhoopt zou verknallen.

Jay

Jay

05-02-2014 om 23:21

Voor het eerst cito hier op school

De school van mijn groep 8'er doet dit jaar voor het eerst mee met de eind cito. Hiervoor was het altijd nio. Vorig jaar, toen dochter dus in groep 7 zat, hebben alle groep 7 kinderen de Nio toets gedaan (omdat ze wisten dat deze kinderen in groep 8 geen nio zouden doen). Daar haalde ze een totaalscore van 131 (overigens werd deze nio voor alle groep 7 leerlingen van de regio als niet geldig verklaard, omdat er te laag gescoord was). Dus ik geloof wel dat het met de cito goed gaat komen... maar dochter is wel zenuwachtig. We verwachten vwo-advies voor haar, maar ze is nu toch bang dat ze de cito niet goed genoeg gaat maken. Is nergens op gebaseerd hoor die angst, maar ik snap het wel. Gewoon het idee dat er zo veel afhangt van 3 dagen toetsen...
Dochter is erg goed in rekenen, dus ik denk dat er best een kans is dat ze dat gedeelte (zo goed als) foutloos maakt. Qua taal is het iets minder (122 op nio, wel altijd estafette loper en ook altijd A's voor begrijpend lezen), en ik begrijp wel dat de eind cito 2/3 taal is en 1/3 rekenen, dus ja...afwachten maar

Hier is het zo dat ze de dag ná de cito (dus 14 feb) het schooladvies meekrijgen, en dan een maand later de uitslag van de cito.
Stiekem denk ik dat ze dan zelf de cito's snel nakijken om te zien hoe de kinderen het ongeveer gedaan hebben, om dit tóch mee te laten tellen bij hun advies, of kan dit niet? Heb geen idee hoe de eind cito werkt, moeten de gemaakte toetsen meteen opgestuurd worden of zo, of pas na die drie dagen?
Ik vind het alleen nogal toevallig dat het advies precies ná de cito wordt gegeven.... paranoïde van me hè

Dalarna

Dalarna

06-02-2014 om 08:51

jay

Tja, dan moet iemand binnen school dus de cito maken en controleren of dat goed gemaakt is en dan alle papieren snel nakijken. Vind het wel heel veel hoor in zo'n korte tijd en het mag dus niet he? Vreemd ook dat het advies zo laat komt, na de open dagen!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2014 om 09:59

Voorlopig advies?

Is er dan niet in groep 7 al een voorlopig advies geweest?
Hier hebben ze in groep 7 de entreetoets gemaakt en aan de hand daarvan is een voorlopig advies gegeven. De kinderen die op VMBO-niveau zaten hebben begin dit jaar de drempeltoets gedaan en op grond daarvan hebben een aantal daarna de NIO gedaan. En aan de hand daarvan is een schooladvies gegeven.
De kinderen die de entree op Havo- of VWO-niveau hebben gemaakt hebben gewoon hetzelfde advies gekregen als in groep 7.

Als die school nu pas over een week met een advies komt vind ik ze rijkelijk laat. Idd omdat de opendagen al geweest zijn.

Jay

Jay

06-02-2014 om 14:00

Dendy

Entreetoets en drempeltoets doen ze hier niet aan. Een voorlopig advies in groep 7? Ha ha ha, wij hadden nog 'geluk' dat tijdens de oudergesprekken in november al iets werd losgelaten over wat het zou gaan worden, de meeste onderwijzers op onze school zeggen helemaal niets tot het moment van het officiële advies.
Belachelijk vind ik, maar ach, ik kan mijn kinderen goed inschatten dus heb hun inschatting niet echt nodig. Bij mijn oudste was mijn mening dat het een havo/vwo kind was, en het schooladvies én de uitslag van de nio waren....havo/vwo

Open dagen moeten hier nog beginnen, dus ze zijn (net) op tijd met hun schooladvies. De eerste open dag is 15 februari, de dag na het krijgen van het advies dus.
'Hier' is overigens west-brabant.

Ilva

Ilva

06-02-2014 om 16:06

getest

Zoonlief is getest op hb en heeft een iq van gemiddeld 124 met een verwerkingssnelheid van 140. Oudste zit al op de school waar deze ook naar toe wil. Oudste heeft een nog veel hoger iq maar problemen met de talen. Hij heeft waarschijnlijk dyslexie, dit moet nog getest worden. Maar school houdt er nu al rekening mee (op 'basis van zorg' zoals zij dat noemen.)

Het iq van zoon is dus hoog zat en hij heeft al een VWO advies. Zou dus allemaal goed moeten komen. Op dit moment zijn ze op school een proefcito aan het nakijken en hij heeft nog bijna geen fouten.

Ariana

Ariana

06-02-2014 om 19:35

Drama om niets dus

Ilva, drama om niets dus. Je kind is intelligent en heeft een VWO advies. Waarom zou hij dan die Cito niet goed maken? Dezelfde Cito die gemaakt wordt door aanstaande vmbo-leerlingen met vaak een veel lager iq. Laat het los en maak je kind niet zo zenuwachtig.

SallyB

SallyB

06-02-2014 om 21:42

Liva

Liva: let op met denken dat de oudste nog slimmer is dan de jongste door de uitslag van een IQ test. Die fout heb ik gemaakt bij mijn kinderen. Oudste hb getest 135 toen kind 7 was. Jongste ook getest toen hij 7 was. Hij had 145+. Ik en ook mijn man dachten dat hij dus de slimste was. Op school mocht de jongste extra uitdaging. De oudste mocht dit niet want liet het niet zien. Ik accepteerde dit en dacht nou ja de jongste heeft het nodig. Oudste was gefrustreerd en in groep 8 kreeg hij havo advies. School was bereid om er nog eens naar te kijken of het advies omhoog kon als er een recente IQtest zou komen. Dat hebben we gedaan en toen kwam er ook 145+ uit. Toen zag ik zoon ineens als net zo slim als jongste en heb gezegd dat hij echt vwo moest gaan doen. Zoon bloeide op omdat hij eindelijk gezien werd en deed zijn cito's ineens veel beter dan al die jaren. Dus let op met je manier van kijken en vergelijken met je kinderen. Wat ik opvallend vind bij jou zoon is de verwerkingssnelheid van 140. Dat is echt enorm snel. Zou hij iets meer de tijd nemen dan haalt hij makkelijk een hoger IQ . Volgens mij onderschat je je zoon enorm. Is een technasium niet iets voor een slim kind met dyslexie. Wie weet voor je oudste. Succes met kiezen!

Dalarna

Dalarna

07-02-2014 om 08:46

Dendy

Heel veel scholen geven juist geen voorlopig advies. We roepen hier altijd maar dat er laatbloeiers zijn en dat je die de kans moet geven maar jij vindt dat je in groep 7 al een advies moet krijgen? Je snapt toch ook dat de leerkracht van groep 8 naar dat advies kijkt? Je moet dan veel meer laten zien dan een ander kind om toch een hoger advies te krijgen.

Nogmaals: hier pas een advies in januari groep 8 en al helemaal niet aan de hand van de entreetoets, die wordt klassikaal gebruikt niet individueel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-02-2014 om 09:09

Dalarna

Ik vind helemaal niets. Ik vertel alleen maar hoeveel er hier getoetst wordt en dat er in groep 7 al een advies wordt gegeven. Dat advies wordt trouwens gegeven door een leerkracht van groep 8 die alleen maar naar de entree kijkt en de leerlingen niet kent.

Ik vind het zelf wel prettig om in groep 7 al een indicatie te krijgen, ook omdat je dan alvast eens kan kijken naar het VO.

Ik vraag me trouwens af of er wel een goede manier is om een advies te geven. Waarop moet een leerkracht dat baseren? Op het LVS? Op de werkhouding?
En wanneer en welke leerkracht moet dat doen? Die van groep 8 kent je kind nog maar net. En hier zien we ook dat leerlingen van groep 8 al best beginnen te puberen, de werkhouding (huiswerk maken etc) was in groep 7 veel beter.

Evanlyn

Evanlyn

07-02-2014 om 09:21

advies

Ik zou zeggen: baseer het op intelligentie. Die luie werkhouding kan dramatisch veranderen. Een goede trouwens ook, want ze zitten wel in de puberteit. Het LVS geeft wel enig houvast, maar niet helemaal, want zowel de leerstof als de manier van leren is heel anders in het VO.

Overigens gaven ze hier pas op het allerlaatste moment een advies, dus eind januari groep 8. Maar dat advies was geheel gebaseerd op het LVS tot en met de entreetoets in groep 7. Dat had dus net zo goed een jaar eerder gegeven kunnen worden. Het was puur een maatregel om te zorgen dat ouders niet de kans kregen te protesteren tegen het advies.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-02-2014 om 09:31

Ja maar

Hoe weet een leerkracht dan hoe intelligent een kind is? Er zijn vast zat slimme kinderen die in de klas helemaal niet goed uit de verf komen. Waarbij je alleen door toetsen kunt zien wat erin zit.
Er is veel te doen over de cito ( niet alleen de eindcito), maar het lijkt mij wel de enige manier om te kunnen meten waar een kind thuis hoort. Of door een andere toets natuurlijk.
En er lopen veel idioten in het onderwijs rond die hele rare adviezen kunnen geven. Zo wist een juf van mijn dochter in groep 5 te vertellen dat mijn dochter beter af zou zijn op het SBO. Dit omdat dochter er een potje van maakte. Dochter gaat volgend jaar naar het VWO.

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 09:46

Intelligentie

Intelligentie toetsen gaat beter met een intelligentietoets zoals de NIO dan met een vaardighedentoets (hoeveel heb je geleerd) als de CITO.

Maar dan nog, geen enkele toets is feilloos, slimme kinderen kunnen slechter scoren op een Citotoets (dan ze zouden moeten kunnen), maar ook op de NIO (weet ik van iemand uit de buurt; zit nu probleemloos in VWO 3, maar had de NIO 'verknald'- net geen VWO niveau dus moest naar Havo/VWO-klas)

Het zou vooral fijn zijn als iedereen, zowel de juffen/meesters van de basisschool als de middelbare scholen wat minder behoudend/voorzichtig zijn met het geven van advies resp. het accepteren van leerlingen waarvan er aanwijzingen zijn dat het een slim kind is, maar de scores (mn in het verleden) dat niet altijd laten zien (laatbloeiers, daarvoor niet serieus/slordig etc.).

Het kan natuurlijk nooit zo zijn dat een kind met een Cito van 545 (of 543) het VWO zeker wel in 6 jaar gaat redden en een kind met een Cito van 544 (of 542) geheid niet. En daarom vind ik het belachelijk als een kind met een net wat lagere score niet toegelaten wordt tot een atheneum- of gymnasiumklas, maar zich moet gaan bewijzen in een Havo/vwo-klas, waar het veel moeilijker is om hoger te score, door het grote aandeel Havo-leerlingen.

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 09:50

Dendy - intelligentie herkennen

En Dendy: hoe weet een leerkracht of een kind slim is?

Nou, als het goed is zullen er inderdaad wel af en toe "bewijzen" komen in de zin van goede cijfers. Maar dat hoeft niet te betekenen dat als het kind af en toe goed scoort en af en toe niet goed scoort dat het dus niet slim is. Slecht scoren kan ook uit desinteresse/slordigheid of anders (door)denken ontstaan. En als het goed is heeft een docent die de moeite doet echt wel door of een kind slim is, door het soort opmerkingen dat slimme kinderen in de klas maken.

Het is de kracht van een docent als hij slimme, niet (altijd) goed scorende, kinderen weet te herkennen en vervolgens weet te stimuleren ze tot betere scores te brengen. Maar vaak genoeg (zie de diverse draadjes op OO) zijn het de ouders die de intelligentie bij hun kind allang zien en maar moeten trekken aan de school om nou eens te helpen om dingen te doen zodat het er bij hun kind uitkomt - niet in de laatste plaats omdat de onderkant van een klas vaak veel meer aandacht krijgt en leerkrachten soms denken "ach, Havo is toch ook al mooi?"

Ilva

Ilva

07-02-2014 om 15:06

SallyB en Ariana

Ariana, hier geen stress hoor. Hij heeft er geen stress van (nu nog niet tenminste) en wij ook niet.

En SallyB: Toen hij getest werd was de psycholoog en helemaal verbaasd, zo snel had ze nog nooit gezien. Hij heeft ook een idioot goed geheugen, dingen van voor hij 4 jaar is weet hij nog. Als wij iets niet meer weten waar hij bij was, vragen we het altijd aan hem. Hij onthoudt alles (best eng hoor).

Ariana

Ariana

07-02-2014 om 16:31

Dan gaat het vast goed komen, en Evelien

Je laatste posting komt al heel wat rustiger over.
Het gaat vast goed komen met je zoon en de schoolkeuze.

En Evelien, hier in Amsterdam is er zo'n run op de scholen die maar een niveau aanbieden, zowel VWO als VMBO, dat ze gewoon een vrij willekeurige grens moeten trekken. En de gymnasia doen dat meestal bij 545 en dan nog moeten ze loten. Het interesseert de scholen niet zoveel of ze Jantje, Pietje of Klaasje in de klas krijgen, als de klassen maar gevuld worden. Tja en dan is het jammer voor Toontje die op zijn cito 543 haalde.

Evelien

Evelien

07-02-2014 om 17:38

Ariana

Ja, dat is het bekende probleem in regio's/bij scholen waar er geloot moet worden.

Maar het blijft jammer dat kinderen met potentie/capaciteiten mogelijk in het geheel niet op het vwo toegelaten worden omdat ze niet een bepaalde score hebben gehaald (terwijl dat allerlei redenen kan hebben - niet per definitie dat ze een gebrek aan intelligentie hebben).

Maar zoals uit meer draadjes al is gebleken: veel middelbare scholen kijken niet naar het belang van het kind, maar alleen naar hun eigen belang (dat kinderen in 6 jaar het vwo-diploma halen bijvoorbeeld) en willen daarin nogal risicomijdend optreden.

Ilva

Ilva

11-02-2014 om 09:20

Ze zijn begonnen

Nou, ze zijn begonnen he. We waren zo relax vanochtend dat we bijna de tijd vergaten. We waren gelukkig nog wel op tijd op school. Op het schoolplein zei zoonlief dat hij toch wel een beetje de kriebels had nu.

Iedereen hier in huis is niet helemaal gezond. Vooral manlief is echt niet lekker. Nu dus maar hopen dat het tot donderdagmiddag goed blijft gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.