Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

06-09-2016 om 08:41

De-eeuwige-student-is-verdwenen-de-tijd-voor-reflectie-ook

http://www.trouw.nl/tr/nl/39683/nbsp/article/detail/4370698/2016/09/05/De-eeuwige-student-is-verdwenen-de-tijd-voor-reflectie-ook.dhtml

Dus vader doet zelf eerst lang over de studie, kreeg geld terwijl hij er weinig voor hoefde te doen, heeft nu een goede baan maar zijn dochter moet het volledige bedrag lenen én aan allerlei eisen voldoen? Zo fijn dat als het toch mis gaat hij haar financieel kan helpen...

rode krullenbol

rode krullenbol

06-09-2016 om 21:42

Hmm ...

Je sarcasme ontgaat me niet, maar ... wat wil je precies zeggen, Triva? Het artikel van Trouw zou je kunnen opvatten als een poging om de aloude boodschap te herhalen van: "Haastige spoed is zelden goed". Ben jij het daar nu mee eens, of juist niet?

Overigens heb ik gestudeerd in ongeveer dezelfde periode als de vader uit het artikel. Ik en mijn medestudenten kregen een lesprogramma (curriculum) voorgeschoteld dat vanouds binnen zes jaar diende te worden volbracht, maar waar wij officieel vier jaar de tijd voor kregen.

Terwijl wij, net als de studenten van andere opleidingen, een verhoogd bedrag aan collegegeld betaalden, kregen we gemiddeld slechts zes uur per week les. Bij de tentamens bleek dat (ook) wij aan zeer hoge eisen moesten voldoen. Het percentage studenten dat afviel, was dan ook enorm hoog.

En voor wat betreft nevenactiviteiten? Die deden jouw kansen op de arbeidsmarkt alleen maar vergroten i.p.v. verkleinen. Voor een zogeheten 'verloren generatie' was dat een van de weinige beschikbare strohalmen.

Rode krullenbol

Elfje65

Elfje65

06-09-2016 om 21:43

Tja

"De voorwaarden voor de lening zijn zo goed, ik beschouw dit dus eigenlijk als gratis geld" ????? Rekenen kan hij in ieder geval niet, de sukkel.

rode krullenbol

rode krullenbol

06-09-2016 om 22:54

Of, Elfje 65 ...

Hij drukt zich wat ongelukkig uit. Ongetwijfeld bedoelt hij te aan te geven, dat met het aangaan van een lening doorgaans een flink bedrag aan rente is gemoeid, maar bij een zeer lage rente evenwel niet.

Josee

Josee

06-09-2016 om 23:30

lang?

Mis ik iets? Die vader heeft toch niet lang gestudeerd? Hij is 50, is een van de eersten met basisbeurs, in 1985 begonnen? (ben zelf in 84 begonnen en heb in ieder geval het eerste jaar geen basisbeurs gehad), afgestudeerd in 1990. 5 jaar over de studie gedaan. Dat was toen nominaal. In 1982 is nieuwe stijl begonnen. Veel studies waren nog helemaal niet aangepast aan de kortere tijd van nieuwe stijl en hadden nog een oude stijl programma. Dat ging je echt niet in 4 jaar lukken.

Josee

Josee

06-09-2016 om 23:35

en ja

Dat was inderdaad luxe vergeleken tegenwoordig. En er ligt druk op de huidige student vanwege bsa maar aan de andere kant had je in mijn tijd mensen die veel te laat nog stopten met hun studie. En het systeem van minor/bachelor vind ik eigenlijk wel leuk en de minor een verbreding en aanvulling.

Josee

Josee

06-09-2016 om 23:38

en verder

is het erg gechargeerd, dat artikel.

mirreke

mirreke

07-09-2016 om 09:34

Geen luxe, nu verschraling

De opleidingen zijn zo ingekort tegenwoordig dat het bijna gewoon praktische opleidingen lijken. Een wetenschappelijke opleiding moet vooral dat zijn, wetenschappelijk, met verdieping en verbreding bij de opleiding zelf. Niet achteraf nog even als master of zo.

Destijds werd je doctorandus en kon je daarna ook door om doctor te worden. En het was ook de bedoeling dat je in uiterlijk twee jaar je propedeuse haalde. Die eeuwige student is ook een mythe die constant maar weer wordt aangehaald. Ja, je had er zeker bij die lang studeerden, maar dat was zo'n enorme uitzondering. In mijn studie werd er gewoon hard gewerkt. En ja, veel mensen deden een jaar of een semester buitenland. Alleen maar goed voor je kennis, je opleiding en je netwerk.

Ik zie tegenwoordig een enorme verschraling van het wetenschappelijk onderwijs. Het is ook een beetje de tijdgeest. Genieten mag niet meer, we moeten allemaal productief zijn. Bij elk leuks wordt al fronsend gekeken naar de kosten. Ik merk dat veel studenten zich opgejaagd voelen door de druk om resultaten te laten zien. Mijns inziens zou je bij een opleiding juist begeesterd moeten zijn, leergierig, met de mogelijkheid om je eigen interesses na te streven. Dat is echt heel anders geworden nu.

Ik vind het artikel niet gechargeerd, hooguit wat in tegenstellingen geschreven. Maar de herkenbaarheid hier is groot.

eeuwige student

Ik ken er eentje van nabij: mijn man heeft 9 jaar gedaan over zijn studie (waar 6 jaar voor stond). Zijn ouders hebben hem al die tijd financieel ondersteund ondanks dat hij er ook een eigen bedrijfje naast had. Sterker nog: na zijn studie is hij een jaar gaan reizen en ook toen betaalden zijn ouders maandelijks door. Dat gaan (en kunnen) wij voor onze kinderen echt niet doen…

mirreke

mirreke

07-09-2016 om 10:17

Jippox

je zegt er wel wat bij, je man had er ook een bedrijfje naast...

Zelf deed ik twee studies tegelijk (dat kon toen gewoon, zonder die belachelijke extra kosten voor de tweede studie), en werkte halftime. Ik heb in totaal 7 jaar gestudeerd, met extra vakken erbij en al. Kreeg idd basisbeurs toen ik al een paar jaar bezig was, maar moest verder ook werken voor mijn bestaan.

Triva

Triva

07-09-2016 om 10:41

mirreke

Waarom moet de rest van het land twee studies betalen, dus waarom zijn de extra kosten voor een tweede studie opeens belachelijk?

sho

sho

07-09-2016 om 10:51

is dat niet meer?

ik weet niet hoe het intussen is maar mijn dochter die 3 jaar geleden is begonnen doet ook 2 studies tegelijk zonder extra kosten. Dat mag (mocht?) nog steeds. 2 studies zitten wel in dezelfde "groep". 2e studie is wel eigen verantwoordelijkheid. Sommige "vakken" overlappen elkaar.

mirreke, twee studies tegelijk

Als je twee studies tegelijk doet, of overlappend (tweede studie beginnen voordat eerste studie is afgerond), betaal je toch maar één keer collegegeld. Pas als je met een tweede studie begint nadat je de eerste hebt afgerond ga je het dure instellingstarief betalen. Wat jij vroeger deed kan nu nog steeds.

skik

Jaina

Jaina

07-09-2016 om 11:12

Studies

Twee studies tegelijk hebben mijn oudste kinderen ook gedaan. Dat kon dus in elk geval een paar jaar terug nog wel. Overigens merk ik al verschil tussen toen mijn oudste kinderen afstudeerden en wat ik nu van vrienden hoor met studerende kinderen hoor. Toen mijn oudste kinderen studeerden hadden ze nog een studiebeurs en konden ze na 4 jaar beurs eventueel nog lenen. Ook had je toen nog best veel 5de en 6de jaars studenten. Een bindend studie advies in het eerste jaar hadden veel universiteiten nog niet. Zeker niet dat je alle punten moest halen. Ik meen dat mijn kinderen de helft van het aantal studiepunten moesten halen.

Ik hoop dat mijn jongste kinderen hier in Frankrijk gaan studeren aangezien het hier veel goedkoper is en er ook minder druk staat op de studenten. Je mag er hier gerust langer over doen. De begeleding is wel slechter en je moet ook meer alles zelf uitzoeken. Maar je mag je vergissen of een keer een jaar verprutsen zonder dat je dan de opleiding niet af mag maken of in de financiele problemen komt.

Marjoleine64

Marjoleine64

07-09-2016 om 11:14

Ik heb ze ook meegemaakt

De eeuwige studenten bestonden echt wel in de jaren 80. Ik ben zelf in 83 begonnen, en had volgens mij pas vanaf 86 een basisbeurs (en ben eind 88 afgestudeerd). Er waren studenten die heel ruim voor mij begonnen waren, en heel ruim na mij afstudeerden. Die deden er wel allerlei dingen bij in verenigingsleven en opstarten van eigen bedrijfjes etc, en ik heb echt geen idee waar die hun financiering vandaan haalden (pa, baantje of beurs). Ik had zelf het geluk dat ik via het werk van mijn vader een redelijke beurs had, en de rest betaalden mijn ouders. Dat kon net... En mijn man (toen vriend) was 4 jaar eerder klaar dan ik, en had toen een goedbetaalde baan, dat hielp ook.

Ik zat in de eerste lichting in Twente waar het oude 5-jarige programma formeel ingekort was naar een 4-jarig programma. Alleen, de 'normale' studieduur van het oude programma was al 7 jaar (mijn man heeft het in 6 jaar gedaan, een enkeling lukte het in 5 jaar), maar het programma van 4 jaar paste gewoon echt niet in 4 jaar, tenzij je een minimale stage in de zomervakantie deed. Een gewone stage van 3 maanden tijdens het studiejaar kostte een trimester, en dat moest je dus later inhalen. De eersten van mijn lichting studeerden dan ook pas in december 87 af, dus met 6 maanden uitloop. Ik was een jaar later, mede door enkele jaren bestuurswerk en een ongelukkig ingeplande buitenlandstage in het 3e jaar.

Mijn oudste zoon gaat nu studeren, en ik zie inderdaad duidelijk de verschillen. Wij betalen bijna alles voor hem, dus hij hoeft niet te lenen, ook al is de rente heel erg laag. We hebben het wel even overwogen, maar het voelt niet goed. We hebben ook een huisje gekocht waar hij met 2 vrienden in gaat wonen, en hij zit dan echt heel luxe voor een redelijke prijs. Maar hij moet wel flink aan de bak, want idd het BSA liegt er niet om, en hij heeft na de eerste dag al het idee dat het best moeilijk is, de eerste tentamens zijn al over 8 weken dus rustig beginnen zet je gelijk op een achterstand. Vooralsnog is hij niet van plan zijn hobbies (muziek, scouting) op te geven, en gaat ook roeien, dus ik ben benieuwd hoe het gaat, en hoe vaak ik hem nog thuis zie na de verhuizing volgende week.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-09-2016 om 11:29

Gratis geld

Gratis geld is het natuurlijk niet als je moet terugbetalen. Kinderen van 'arme' ouders hebben mazzel, die krijgen soms wel 300 euro per maand. Terwijl hun ouders het ook al ruimer hebben met hun goedkope huurhuis en zorgtoeslag, in vergelijking met de sukkel die anderhalf keer modaal verdient en een hypotheek heeft van 900 euro netto.

Anna G.

Anna G.

07-09-2016 om 11:51

mirreke

"Ik zie tegenwoordig een enorme verschraling van het wetenschappelijk onderwijs. Het is ook een beetje de tijdgeest. Genieten mag niet meer, we moeten allemaal productief zijn. Bij elk leuks wordt al fronsend gekeken naar de kosten. Ik merk dat veel studenten zich opgejaagd voelen door de druk om resultaten te laten zien. Mijns inziens zou je bij een opleiding juist begeesterd moeten zijn, leergierig, met de mogelijkheid om je eigen interesses na te streven. Dat is echt heel anders geworden nu."

Ik vind dat niet meer dan normaal. Natuurlijk mag je genieten. Lanterfanten wel graag op eigen/ouders kosten. Van werklozen verwachten wij toch ook dat ze gaan solliciteren en niet alleen maar hun hand ophouden? Bijstandsgerechtigden moeten ook aan allerlei eisen voldoen en studenten m.i. ook.

Die tijd is voorbij en gelukkig maar. Ik ken ze uit mijn directe familie, die eeuwige (stapel) studenten. Ik begreep daar toen al niks van. Je studeert toch voor een baan, voor een carrière? Niet om het studeren? Neem je verantwoordelijkheid als student, grow up and get a life!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2016 om 12:14

Triva

"Dus vader doet zelf eerst lang over de studie, kreeg geld terwijl hij er weinig voor hoefde te doen, heeft nu een goede baan maar zijn dochter moet het volledige bedrag lenen én aan allerlei eisen voldoen? Zo fijn dat als het toch mis gaat hij haar financieel kan helpen..."

Wat is precies het punt dat je wil maken?

Triva

Triva

07-09-2016 om 12:21

Vesper

'Terwijl hun ouders het ook al ruimer hebben met hun goedkope huurhuis en zorgtoeslag, in vergelijking met de sukkel die anderhalf keer modaal verdient en een hypotheek heeft van 900 euro netto.'

Ik neem aan dat die 'sukkel' ook nog een ex-partner heeft?

Wij zitten niet ver onder de grens en krijgen ook nog 140 euro per maand. Het leek er op dat voor elke 1000 euro die ik per jaar meer verdien wij een tientje per maand minder krijgen... Dus op zich loont het nog steeds om 1000 euro per jaar meer te verdienen hoor.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-09-2016 om 12:34

Triva

Ja, die sukkel zal best een ex-partner hebben, maar die heeft misschien wel een heel laag inkomen en laat zich door zijn/haar partner onderhouden.

Triva

Triva

07-09-2016 om 12:43

ijsvogeltje

Mijn punt is vooral dat vader het zo makkelijk heeft gehad en nog steeds heeft en denkt dat zijn dochter nu gratis geld krijgt dus dat hij haar niet hoeft te helpen. Ze moet het volle bedrag lenen per maand en dat vind ik best wel veel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-09-2016 om 12:57

ah, bedoel je dat

Triva, je vindt dus dat de ouders meer moeten bijdragen?

Ik denk dat er massa's studenten zijn waarvan de ouders best (meer) kunnen betalen, maar dat niet doen. Of nog niet doen. Het idee achter het leenstelsel is dat studenten zelf hun studie gaan betalen (bijvoorbeeld door te lenen). Niet dat ouders automatisch voor de kosten opdraaien. Ieder ouder maakt toch zelf de afweging waar hij zijn geld aan uitgeeft?

De term 'gratis geld' is inderdaad niet zo handig. De vader snapt heus dat het geen gratis geld is, maar wel een (min of meer) gratis lening.

Theekopje

Theekopje

07-09-2016 om 13:16

Anna

"Je studeert toch voor een baan, voor een carrière? Niet om het studeren"

Beetje mee eens, maar niet helemaal.

Een deel van de studenten studeert om een baan te krijgen, en daarvoor moeten ze kennis opdoen. Kort door de bocht: leren uit de boeken en van de colleges, tentamens maken, scriptie schrijven, en ze zijn klaar.

Maar wetenschap is niet alleen bestaande kennis in je hoofd stampen, maar ook nieuwe kennis ontwikkelen. Dingen ontdekken die eerst nog niemand wist.

Om nieuwe inzichten of technieken te bedenken, daar zit altijd een hoop verknoeide tijd bij. Om de speltheorie, de antibiotica of een nieuwe programmeertaal uit te vinden, dat laat zich niet plannen. Het is niet voor niks dat grote innovatieve bedrijven hun werknemers een heleboel "vrij verknoeibare tijd" geven, omdat dat vroeg of laat nieuwe uitvindingen oplevert.

Als je nu zou zeggen "maar de meeste studenten zijn en worden helemaal geen vernieuwers of grote genieën, die moeten gewoon geneeskunde of rechten of economie leren en klaar", dat ben ik met je eens. Het is alleen heel moeilijk om vooraf te voorspellen wie dat genie gaat zijn dat je extra tijd gunt, en welke restgroep gewoon snel door z'n tentamens heen gejaagd moet worden.

Niet alleen voor de studenten, ook voor de universitair medewerkers is het regime strakker geworden. Er zijn targets die behaald moeten worden. Daar is best wat voor te zeggen, maar dan raak je ook wat kwijt. Zonneauto's, robots en plasticsoepoceaanopruimers worden uitgevonden door bevlogen studenten en wetenschappers die daar tijd en ruimte voor krijgen en daar zit per definitie een stuk onrendabele tijd bij.

Lieverdje

Lieverdje

07-09-2016 om 13:44

nou Vesper

Toen ik ging studeren (eind jaren 90) hadden mijn ouders eindelijk genoeg geld gespaard om een huis te kunnen kopen. Dat was financieel aantrekkelijk (noodzakelijk) in meerdere opzichten.
-een huurhuis, tenzij het een sociale huurwoning is, is beslist niet goedkoper dan een vergelijkbaar koophuis. Dat was 20 jaar geleden zo en nu nog steeds. Je betaalt al gauw meer dan 1000 euro in de maand voor een eengezinswoning terwijl een hypotheek na belastingteruggave wel goedkoper kan.
-ik weet niet of het nu ook nog zo werkt, maar vanwege het hebben van een hypotheek was het inkomen van mijn ouders lager (voor de hypotheekrenteaftrek) dan met een huurhuis het geval zou zijn geweest, en zo kwam ik ineens wel in aanmerking voor een aanvullende beurs, die ook wel nodig was. Mijn ouders konden geen 400 gulden in de maand missen.

Ik geloof dat 'arme' mensen die (noodgedwongen) in een huurhuis wonen het echt niet ruim hebben, de zorgtoeslag e.d. krijgen ze niet voor niks. Zelf zijn wij van die anderhalf modaal 'sukkels' en wij voelen ons toch tamelijk rijk in een ruim huis in een mooie buurt, leuk werk en elk jaar 2x op vakantie. Dan wel weer geen wintersport en we hebben ook 'maar' 1 auto. Ik snap jouw opmerking niet, heb je iets tegen nivellering ofzo?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.