Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

De centrale eindtoets, hoe gaat dat zich ontwikkelen?

Volgend jaar wordt de cito-toets vervangen door de centrale eindtoets. De cito-toets had allerlei neveneffecten, zoals de toetshysterie. Dat zou de eindtoets dan moeten voorkomen.

Maar ik vraag me af in hoe verre dat gaat lukken? Wie zegt dat deze manier van toetsen niet nog méér hysterie met zich mee gaat brengen?

Zoals bijvoorbeeld hier voorspeld wordt

http://mijn-kijk-op.infonu.nl/educatie-en-school/127419-de-centrale-eindtoets-een-nog-groter-toetscircus.html

De combinatie onbetrouwbare adviezen en kieskeurige scholen zou sommige ouders een prikkel geven om maar op eigen houtje te gaan testen, waardoor er nog meer testhysterie komt.

Of hier:
http://www.thuisinonderwijs.nl/afrekencultuur-door-verplichte-eindtoets/
Scholen zoude nog meer 'teaching to the test' doen.

De dingen genoemd in de twee artikeltjes klinken plausibel, maar het is allemaal nog speculatie.

Wat denken jullie wat er zal gebeuren zodra de eindtoets is ingevoerd?

Angela67

Angela67

16-02-2014 om 20:01

hier alvast wat reacties

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/de-centrale-eindtoets-en-de-nio

deze discussie liep enkele dagen geleden, daarin wordt al enigszins vooruitgeblikt, vnl m.b.t middelbare scholen.

gr Angela

Tante Corrie

Tante Corrie

16-02-2014 om 20:10 Topicstarter

Angela

daar staat inderdaad al in wat hier ook gezegd wordt, dat ouders en scholen allemaal op eigen houtje dingen gaan doen, zoals zelf testen af nemen.

Meer hysterie in plaats van minder

Waar staat dat?

Tante Corrie, mijn strategie bestaat sinds jaar en dag bij het stellen van een simpele vraag bij mooi voorgespiegelde voornemens. Zo meen jij dat de verplichte eindtoets een middel zou moeten zijn tegen toetshysterie. En inderdaad, dit mantra wordt met vele monden gesproken. Maar waar staat het eigenlijk? Als het een overheidsvoornemen zou zijn, als de wetswijziging die het toetsen verplicht stelt de toetshysterie zou moeten voorkomen, dan staat dat in de toelichting bij de wet.

Ik geef je op een briefje dat je geen tekst zult kunnen vinden die ook maar lijkt op dat voornemen.

De verplichte eindtoets is er om het meten = weten en hangt samen met de invoering van de referentieniveaus. Het is de eindmeting van het basisonderwijs en meteen de nulmeting van het vo. Het is altijd de bedoeling geweest dat de toets betrokken zou worden in de beoordeling van scholen: voor basisscholen hoeveel de school heeft opgeleverd aan leerrendement. Voor vo scholen als nulmeting om af te kunnen zetten tegen de (ook al) verplichte eindtoetsen taal en rekenen.

Het is allerminst de overheidsbedoeling om het wat kalmer aan te doen met toetsen en trainen en oefenen. Het is juist de bedoeling dat er harder getrokken wordt. Om die reden ook staat al enige tijd vrij precies in de wet omschreven wat de eisen van de verschillende referentieniveaus zijn. Dan kun je thuis ook oefenen.

Tante Corrie

Tante Corrie

16-02-2014 om 20:49 Topicstarter

Mirjam

Dat zou wel een boel verklaren. En om het gevoel te verspreiden dat ze minder hysterie willen doen ze een kleine handreiking: de test wordt later in het jaar gehouden.

Angela67

Angela67

16-02-2014 om 21:13

als ze minder hysterie wilden

dan zouden ze een stokje steken voor de hokjes-geest en het snelle afschrijven van kinderen met weinig tot geen opstroommogelijkheden. Dat is nl de reden waarom er zoveel stress is. Vanaf groep 6 is feitelijk beklonken waar je terecht komt. En statistisch is dat misschien niet zo raar, maar het wordt openlijk beleden alsof het de waarheid voor ieder individueel kind is.
gr Angela

Tante Corrie

Tante Corrie

16-02-2014 om 21:20 Topicstarter

Beklonken

Mensen zeggen dat je niet meer kunt stapelen, maar is dat wel zo? Volgens mij kun je na de VMBO-theoretisch gewoon naar de Havo. Moet je wel een zeven staan. Maar als je op het verkeerde niveau zit moet dat niet zo moeilijk zijn.

Angela67

Angela67

16-02-2014 om 21:33

ja maar waarom

als je op 12 jarige leeftijd geschikt bent voor havo maar op 10 jarige leeftijd was je dat niet waarom moet je dan eerst vier jaar vmbo doen ipv meteen havo?
gr Angela

Tante Corrie

Tante Corrie

16-02-2014 om 22:35 Topicstarter

Mee eens

Het is inderdaad niet de meest snelle of handige route, mee eens.

Maar dat is wat anders dan dat je toekomst 'beklonken' is en je nooit meer naar een ander schooltype kan.

Tante Corrie

Vergis je niet, het is vaak moeilijker om gemiddeld een 7 te staan op een te laag niveau dan een 6 op een passend niveau. Er komt bij lager instappen zeker niet altijd uit wat er in zit.

skik

Nog wat Tante Corrie

Een scholengemeenschap hier heeft de eisen inmiddels wat opgeschroefd: wil je tussentijds van mavo naar havo, dan moet je gemiddeld een 8 staan. Ga d'r maar aan staan.

skik

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 09:17

ik zie nu ook nog allerlei subjectieve bijkomende eisen, zoals het gevreesde "werkhouding" gebeuren. Tja, dat was op de basisschool nou juist het probleem. Staat ze dus gemiddeld 8, mag ze nog niet opstromen. Terwijl ze met het juiste advies, met slechte werkhouding en al, meegehobbeld zou zijn op een hoger niveau. En daar zou ze misschien ook nog wel achten hebben gehaald. Inderdaad, er komt niet uit wat er in zit.

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 10:03

skik

Bedoel je dus met tussentijds na mavo 1 of 2? In principe zijn de landelijke eisen voor van mavo4 naar havo4 een 6,8 gemiddeld.

Tante Corrie

Tante Corrie

18-02-2014 om 16:00 Topicstarter

Moelijk

Zou het? Ik heb zelf ook op een lager niveau gezeten (MAVO, terwijl ik ruim vwo kon doen) en zelf had ik het niet moeilijk om een 7 te staan. Die 8 haalde ik zelfs makkelijk.

vraag het mij ook af.

Als je op de basisschool bovengemiddeld scoort, waarom zou het dan zo lastig zijn om hogere cijfers te halen op de Mavo of Havo? Ben zelf ook op de Havo geslaagd met bijna een 8 gemiddeld, waarom zou zoiets tegenwoordig niet meer mogelijk zijn. Zie je niet te veel beren op de weg?

Werkhouding en motivatie zijn belangrijk ja, maar dat geldt voor je hele leven (vind ik althans).

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 16:09

Gonniegans en tante Corrie

Er heerst hier een soort algemene consensus dat het onmogelijk is om goede cijfers te halen als de rest van de klas op een ander niveau werkt. Met andere woorden: je past je aan aan de rest, je doet je best om met zo min mogelijk moeite precies een 6 te halen (zesjescultuur) en je bent bang dat je gepest wordt om je hoge cijfers.

Ik zie hier elke dag een kind dat al 2,5 jaar lang zich daar gelukkig niets van aantrekt en twee wk geleden al voor de tiende keer met een superrapport thuis kwam maar het is wel een risico. Je kunt je beter optrekken aan een hoger niveau.

tja tante Corrie, Gonnie Gans en anderen

Als je op de middelbare school waar mijn kinderen op zitten een 8 gemiddeld staat op de havo zullen ze er alles aan doen om je na de brugklas of na de tweede of derde klas op het atheneum te praten. Idem tussen mavo en havo.
Slagen met een 8 gemiddeld komt hier vooral voor op het VWO. Want de 8plussers van de mavo en de havo zijn al lang opgestroomd.

Druif

Druif

18-02-2014 om 18:05

cijfers en niveau

Ik denk dat dit per kind verschillend is. Ik heb van die kinderen die zich schamen voor een hoog cijfer. Die gaan zich dus echt wel aanpassen aan het niveau. Ik deed dat vroeger zelf ook. Ging express fouten maken bij toetsen, om niet weer met een heel hoog cijfer op te vallen.

Dat effect is trouwens in de puberteit veel belangrijker dan op de basisschool. In de puberteit wordt het groepsgevoel belangrijker.

Ik heb trouwens een heel gedemotiveerd puberkind, dat echt niet meer doet dan nodig. Die gaat op een niveau lager ook niet meer doen dan nodig. Dat weet ik zeker.

Maar er zullen heus wel pubers zijn, die wel blij zijn met een hoog cijfer, terwijl de rest van de klas een slecht cijfer heeft. Dat hangt denk ik een beetje van je karakter af? Vind je het leuk om te winnen, om op te vallen, om in de belangstelling te staan?

Evanlyn

Evanlyn

18-02-2014 om 18:19

expres fouten maken

Ik ken iemand die op de HAVO ook expres fouten ging maken om niet uit de groep te vallen. Ze dacht eerst zelfs dat dat de norm was, en begreep niet dat mensen onvoldoendes haalden: dan zorgde je toch gewoon dat je wat minder fouten maakte? Zij haalde altijd een 7 of een 8, nooit meer.

die kinderen zijn er ook ja..

maar gelukkig zijn niet alle kinderen zo. Ik zat in een Havo/VWO brugklas en was net niet goed genoeg voor VWO, maar wel een goede Havo leerling dus. En zo waren er wel meer hoor want dit soort brugklassen zijn er nog steeds. Ik geloof ook niet dat dat nu heel anders zal zijn. Ik was zeer blij met elk hoog cijfer wat ik kon halen en ik was niet de enige. Er bestaan echt kinderen - op alle niveaus - die het leuk vinden om hoge cijfers te halen (met minimale inspanning weliswaar, maar dat geldt ook voor alle niveaus en is van alle tijden).

Dalarna

Dalarna

18-02-2014 om 19:04

Druif

"Vind je het leuk om te winnen, om op te vallen, om in de belangstelling te staan?"

Mijn zoon vindt het leuk om te winnen, maar dan met zijn sportteam of met gym maar ik zie even niet waarom dat hier mee te maken heeft; wie vindt het nu niet leuk om op die leeftijd te winnen? Opvallen wil mijn zoon al helemaal niet en in de belangstelling staan hoeft voor hem ook niet. Hij heeft gewoon een klas waarin niet gepest wordt, alleen een beetje geplaagd en waar er wel meer kinderen zijn die hoge cijfers scoren, hoog genoeg voor het volgende niveau maar dat was natuurlijk in de brugklas nog niet bekend.

Opstromingseisen liggen vastgelegd in compensatiepunten, niet in gemiddelde cijfers en in de havo/vwo brugklas kreeg je havocijfers bij vwoles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.