Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Henk

Henk

11-02-2014 om 14:13

De centrale eindtoets en de NIO

Ik had een vraagje over de centrale eindtoets die vanaf volgend jaar wordt af genomen, en de rol van second-opinion toetsen zoals de NIO

Ik had begrepen dat deze toets pas later wordt af genomen, zodat middelbare scholen niet meer kunnen selecteren op basis van de CITO-scores.

Maar dat betekent dan ook dat je afhankelijk bent van het beeld wat de docenten van je kind hebben. Wat als de ouders en de docent daarin verschillen?

Zouden toetsten als de NIO dan als ondersteuning/second opinion gebruikt kunnen worden?


tjah

De Nio is zeker te gebruiken als second opinion. Maar dat is afhankelijk van de Vo-school.

Ik maak me ook wel zorgen hoor. Dochter zit in groep 7 en je bent als ouder vanaf volgend jaar totaal afhankelijk van de mening van een leraar. Leraren zijn ook mensen en (onbewuste) discriminatie ligt op de loer. De Cito is vaak wel een laatste kans voor een kind om te laten zien wat het echt kan.
Zo ook mijn allochtone buurvrouw: haar zoon kreeg vorig jaar een Vmbo kader advies. Na veel gezeur en een Cito van 140 een Vmbo-T advies. Daar zit hij nu en op het laatste rapport was het laagste cijfer een 8. Hij mag na dit jaar naar Havo 2 maar moet dan wel zijn klas weer verlaten.

hier

In de regio Utrecht zijn de scores van het LVS van groep 6 t/m 8 plus het advies van de basisschool ook nu al het belangrijkst.
Op onze basisschool doen ze al jaren geen eindcito. Wel wordt een drempelonderzoek en een NIO gedaan in groep 8. Ondersteunen de uitslagen hiervan het advies dan worden ze in het onderwijskundig rapport naar het VO meegestuurd. Vallen ze lager uit, dan worden deze achterwege gelaten en tellen dus niet mee.

Henk

Henk

11-02-2014 om 15:01

Dank!

Ok, bedankt voor jullie antwoorden!

Ik vind de schooladviezen zelf ook een bepaalde mate van willekeur hebben. Het LVS vind ik dan wel weer een goede indicator.

Ik las verder dat middelbare scholen zich niet meer mogen baseren op cito scores, en ook niet meer op een toelatingstest
https://www.d66.nl/actueel/schooladvies-bepalend-voor-niveau-kinderen/

Zijn middelbare scholen verder nog wel vrij om hun eigen toelatingsbeleid te bepalen?

Áls dat zo is (dat ze inderdaad verder vrij zijn om eigen toelating te bepalen) voorzie ik een grote groei in 'second opinion toetsen zoals de NIO of de Wisc III. Want zo kun je alsnog met een te laag advies onderbouwen dat je kind op een bepaald schooltype thuishoort.

@Jippox

Doet jullie school vanaf volgend jaar al mee met de verplichte eindtoets of niet? Ik heb begrepen dat als scholen dit jaar de Nio gebruiken, ze volgend jaar nog niet mee hoeven te doen (?).

wizzer

wizzer

11-02-2014 om 15:06

klopt

Scholen die al een andere test deden mogen dat nog 1 jaar doen. Dit is omdat het niet de citotoets is die verplicht wordt, maar een toets die de referentieniveaus van taal en rekenen meet. Ook andere aanbieders dan cito mogen een toets aanbieden.

Om concurrentievervalsing tegen te gaan (cito heeft zich al kunnen voorbereiden op de nieuwe wet maar aanbieders van andere toetsen zoals de NIO nog niet) hebben andere aanbieders dan cito een jaar extra de tijd gekregen om een toets te ontwikkelen die voldoet aan de nieuwe wet.

Henk

Henk

11-02-2014 om 15:46

Mag middelbare ook kijken naar op eigen houtje gedane tests?

Maar stel nu, dat school een kind te laag adviseert (en later in het jaar bijv een Cito toets doet).

Kan je dan op eigen houtje een NIO test laten doen?

En mag de middelbare school je kind dan ook aannemen mede op basis van die uitslag?

Of mag een middelbare school ook niet 'op eigen houtje' uitslagen letten?

amy2

Dat weet ik eigenlijk niet. Het duurt nog even voor ik weer een kind in groep 8 heb, dus ik houd me daar niet zo mee bezig...
Ik denk dat het erg school afhankelijk is of ze ook naar testen kijken die je op eigen houtje hebt gedaan. En regio afhankelijk, dat ook. In sommige regio's heb je veel striktere aanname procedures dan in andere. Raar maar waar...

Henk

Henk

11-02-2014 om 16:14

Dank!

Ik denk dat het erg school afhankelijk is of ze ook naar testen kijken die je op eigen houtje hebt gedaan'

Dank voor je antwoord!

Maar vraag was meer of scholen eigen houtje tests mógen meenemen (ipv van wie het in de praktijk doet en wie niet).

Ze mogen namelijk niet meer naar cito-scores kijken, en ze mogen ook geen eigen tests organiseren.

Waar zou ik info kunnen vinden over wat scholen mogen en wat niet.

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 17:45

Henk

Ik denk dat je die info nergens kan vinden, enerzijds omdat er nog heel veel niet goed bekend is en anderzijds omdat middelbare scholen echt geen wettelijke regeltjes krijgen in wat ze mogen en niet mogen.

Tante Tiny

Tante Tiny

11-02-2014 om 18:03

Henk, naar citoscores kijken mag best

alleen niet meer naar de eindtoets.
De toetsen van groep 6 t/m 8 kunnen best de norm zijn. Dat begint ook steeds meer op te komen. Dat hoor ik meer dan dat de entreetoets bepalend zou worden.
In onze regio geldt LVS groep 6-8 ook al. De entreetoets speelt geen rol.

Henk

Henk

11-02-2014 om 18:29

Nog steeds vrij in hun oordeel

'Ik denk dat je die info nergens kan vinden, enerzijds omdat er nog heel veel niet goed bekend is en anderzijds omdat middelbare scholen echt geen wettelijke regeltjes krijgen in wat ze mogen en niet mogen.'

Dat zou betekenen dat in praktijk middelbare scholen nog steeds vrij zijn te kiezen wie ze aan nemen of niet..

Het is moeilijk bewijzen dat je iets níet hebt mee genomen in je oordeel.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-02-2014 om 18:38

klopt Henk

"Dat zou betekenen dat in praktijk middelbare scholen nog steeds vrij zijn te kiezen wie ze aan nemen of niet.."

Dat klopt Henk. Volgens mij hebben de nieuwe regels dan ook niet als doel om die willekeur te veranderen. De selectie aan de poort is alleen maar strenger geworden, en dat wordt door velen (helaas) juist als iets heel positiefs gezien.

ja en nee

Als een kind goede scores heeft op het LVS (passend bij wat het kind kan) is er niet zoveel aan de hand. Een VO school is dan niet 'vrij' om zo'n kind dat voldoet aan de voorwaarden voor een bepaalde richting te weigeren.
Er is pas een probleem als de scores niet passen bij wat het kind kan en de basisschool dit ook niet in ziet.

Henk

Henk

11-02-2014 om 18:48

Willekeur, ja en nee

"Er is pas een probleem als de scores niet passen bij wat het kind kan en de basisschool dit ook niet in ziet."

Maar mag een school dan ook iemand toe laten met een lager advies?

Of zijn ze in dat geval wél gebonden aan het schooladvies? (Er van uitgaand dat je op de een of andere manier een school weet te over tuigen dat je kind, het ondanks het lager advies toch aan kan, beetje onrealistich ik weet)

Ik probeer namelijk te ontdekken of het zin heeft een kind een aanvullende eigen-initiatief test te laten doen, of dat scholen dit soort testen niet mee kunnen laten wegen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-02-2014 om 19:07

school bepaalt

Voor zover ik weet is een school vrij in het bepalen van toelatingseisen (maar misschien kan dat per regio anders zijn). Hier in de stad bepalen scholen zelf of ze Cito of juist het schooladvies belangrijk vinden, en welke score ze vragen voor bepaalde klassen. Om in te schatten of een extra toets zin heeft, moet je bij de school van jullie keuze zijn. Alleen zij kunnen vertellen welke criteria zij hanteren, en hoe ze ermee omgaan als je kind niet aan de criteria voldoet.

ja

Een school mag dat wel, maar of ze het ook doen is een tweede. Wat ijsvogeltje zegt: ga praten met de school die je in gedachten hebt, dat is de kortste en eenvoudigste route.

Henk

Henk

11-02-2014 om 19:34

Voor de duidelijkheid

Even voor de duidelijkheid: ik zit niet in de situatie dat ik mijn kind graag op een bepaalde school wil hebben.

Ik ben puur theoretisch geïnteresseerd in het wettelijk kader waarin scholen (vanaf volgend jaar) mogen weigeren of aannemen. Dat bepaalt of aanvullende tests zin hebben of niet.

Volgend jaar zal die theorie wel degelijk realiteit worden voor de mensen die wel in die situatie zitten

nogmaals

In de regio Utrecht veranderd er volgend jaar volgens mij weinig ten opzichte van dit jaar.

Zie hier voor de procedure:

http://www.sterkvo.nl/doc/povo/procedures/povo/POVO-Procedure%202013-2014%2041113.pdf

Dalarna

Dalarna

11-02-2014 om 19:41

Henk

Volgens mij verandert er ook niets in dat 'wettelijk' kader waar jij het over hebt. Dat is er namelijk nu ook niet. Scholen met een bepaalde citoscore nemen ook kinderen aan die lager scoren als ze nog ruimte hebben. Waarom zouden ze die kinderen aannemen als ze vol zitten namelijk.

Scholen bepalen het dus helemaal zelf. Mijn oudste mocht met zijn havoadvies niet naar de school om de hoek maar toen hij een VWO score op zijn Cito haalde zei de leerkracht dat hij wel wilde gaan praten en hem er dan ook wel op zou kunnen krijgen (deze school zit niet snel vol op VWO niveau).

Er is nu vaak al wel wat mogelijk en dat zal het blijven ook.

Ik geloof overigens niet dat de entreetoets de objectieve toets van het CITO nu gaat vervangen. Ik geloof dat VO scholen de inschrijving langer open houden en mogelijkheden bieden voor kinderen die de CITO hoger hebben gemaakt dan verwacht. Ze snijden zichzelf in de vingers als ze het niet doen (mits ze vol zitten dus).

Angela67

Angela67

11-02-2014 om 19:47

utrecht

er zal wel iets moeten veranderen in Utrecht, Jippox.
De beslissing van een middelbare school om wel of niet naar LOVS (van alle jaren, niet alleen 6 tm 8) te kijken werd bepaald door de score van de eindcito.
Dus 538 en havo advies >> dan keken ze naar LOVS (en streng ook). Maar 539 en Havo advies dan werd je ongezien aangenomen (mits plek).

Die methode kan dus niet meer volgend jaar. Hoe gaan ze dat doen?

Ik zou het nog slechter vinden als het dus echt allemaal van LOVS afhangt. Het is zo bizar om kinderen te determineren op zo'n vroege leeftijd, vooral in steden waar de middelbare scholen het voor het zeggen hebben qua aantallen. En ja als je kinderen hebt die overduidelijk goed scoren is er natuurlijk weinig aan de hand. Maar het gaat juist om die middengroep die consequent te laag wordt ingeschaald, met middelbare scholen die niet gebaat zijn bij opstromen. Dus . . .ik hoop eigenlijk dat de middelbare scholen in Utrecht iets verzinnen waardoor het juist allemaal wat genuanceerder wordt met meer inzicht in kind/ontwikkelingsfasen etc. . . .
Maar het zal wel niet.
gr Angela

Henk

Henk

11-02-2014 om 19:50

Dank

Okay, dank jullie wel!
Het lijkt er dus op dat scholen nog steeds vrij zijn in hun keuze voor de toelating van leerlingen.

nee hoor Angela

Kijk maar op de sites van diverse scholen, dit jaar staat daar toch echt: we kijken naar het LVS van groep 6 t/m 8 plus het advies van de basisschool. En aanvullend daarop: De resultaten van de CITO eindtoets, NIO óf WISC-test moeten dit ondersteunen.

Angela67

Angela67

11-02-2014 om 19:58

als ik in magister kijk . .

van mijn oudste die nu in de brugklas zit zijn *alle* cito's vanaf groep 3 erin gezet.
Denk je dat ze daar niet naar kijken . ..

Ze zeggen heel veel maar je hebt absoluut geen controlemogelijkheden.
En waarom zouden ze ook?
We hebben uitgelegd aan de school van onze keuze dat zij ook beargumenteerd mochtend afwijken van een bepaald onderdeel van de povo procedure (teksten meegestuurd) maar nee ze durfden niet. . . het is echt povo terreur opgelegd door de drie stichtingen in Utrecht. Zo bang om uitzonderingen te maken, zo bang voor de hoogopgeleide ouders in Utrecht .
We zijn overigens prima tevreden met de school, als je eenmaal ergens bént dan begint daar de volgende fase en dat is prima.
Maar die povo invloed in Utrecht is echt gespeend van elke mogelijkheid om elkaar serieus te nemen.
Het heeft in mijn optiek ook te maken met vertrouwen. Het lijkt erop dat dat er gewoon niet is tussen PO en VO.
Een soort repressieve cultuur van afrekenen/niet durven af te wijken/bang dat je het afvalputje van de stad wordt etc.

gr Angela

Angela67

Angela67

11-02-2014 om 20:00

ps

en wij hadden een wisc test die het advies van de basisschool ondersteunde, zelfs nog beter was. Maar nee, lovs en cito waren leidend.
gr Angela

angela

Ik ga het voor je checken. Heb net het onderwijskundig rapport van mijn groep 8-er opgevraagd en ik zal je laten weten wat hier in staat (vanaf welke groep de LVS scores enz.) Ze doen hier geen eindcito dus die zal er in ieder geval niet in voorkomen.

Ik weet niet hoe lang het duurt voor ik het rapport heb, maar ik kom er op terug!

Overigens geeft onze basisschool aan:
"Wij laten de NIO of Drempelresultaten achterwege als zij het advies niet voldoende ondersteunen.
Dit kan omdat het Voortgezet Onderwijs heeft aangegeven vooral te varen op het advies van de leerkracht én het Cito Leerlingvolgsysteem"

In het rapport van mijn kind zullen die scores overigens wèl staan, aangezien ze zijn advies ondersteunen.

Angela67

Angela67

11-02-2014 om 20:13

het rapport is digitaal

volgens mij het systeem zo mooi 'Onderwijs Transparant' (no pun intended?!) oftewel OT
Elk van de 92 basisscholen heeft misshien wel z'n eigen systeem. Maar onze basisschool heeft alles doorgegeven anders zou het niet in magister van de middelbare school staan). Ik wist niet dat ze alle jaren zouden doorgeven anders had ik er wel een stokje voor gestoken. Vind het sowieso al belachelijk dat er zoveel zomaar digitaal uitgewisseld wordt. Maar da's een ander probleem.
gr Angela

Maar

Je mag het rapport altijd inzien voordat het verstuurd wordt, en het kan in overleg ook aangepast worden.
Dus helemaal 'zomaar' is het niet.

Angela67

Angela67

11-02-2014 om 21:28

nee die cijfers . . .

dat is verplicht, juist in OT. Daar viel absoluut niet over te praten. Wij hebben de vrije tekst toegestuurd gekregen van de leerkracht van groep 8 (nadat we samen met oudste aantal gesprekken haddne gehad en hem in de kerstvakantie een uitgebreid document hadden gestuurd met hoe wij onze oudste inschatten en of hij zijn advies wilde herzien). We waren helemaal happy met de tekst en hoe hij zijn advies onderbouwde. Maar wederom aan de rest van het document was niets te doen.
gr Angela

Linda

Linda

12-02-2014 om 22:19

Henk

Het belangrijkste is voor jou denk ik dus, dat de middelbare scholen beslissen welke eisen ze stellen.

Ga dus in elk geval niet af op wat de juffen van de basisschool niet zeggen, hoe goed ze het ook bedoelen (en hoewel het soms ook toevallig kan kloppen), maar zij gaan er niet over. Het VO beslist.

Het hangt van de regio af in hoeverre de middelbare scholen gedicteerd worden door POVO of een ander systeem, of zelf meer vrijheid hebben.

Verder hangt het er natuurlijk vanaf of je een school met loting op het oog hebt (die zal strikter aan haar eigen eisen vasthouden) dan een school die niet aan loting doet (die kan er desgewenst iets flexibeler mee omgaan.

Bij ons in de regio werden vroeger nog weleens losse NIO"s (niet in schoolverband) door het VO geaccepteerd, maar dat liep zo uit de hand (en die scores waren door de omstandigheden - bijv rustiger omgeving) vaak hoger (en dat vonden ze kennelijk onbetrouwbaar), dat bij ons in de regio gezegd is: losse NIO's etc tellen niet meer mee. Overigens, inmiddels kijken ze naar citovolg groep 6-8 en dan alleen naar begrijpend lezen en rekenen.

Ik zou zeker geen aparte test laten afnemen als je niet zeker weet dat de middelbare school/scholen in de omgeving daar open voor staan. Tenzij je een dergelijke test wilt gebruiken om juist de juf te overtuigen een hoger schooladvies te geven! (maar je weet niet of ze daarvoor open staat). Of je doet het wel, en je ziet dan maar of de middelbare school het toch bekijkt/meeneemt in geval van twijfel.

Nuttiger is vermoedelijk Citotraining (misschien ook gewoon zelf doen, dan heb je vast door waar het aan schort, voor zover het eerder niet op peil was) en dan hopen dat ze zo hoog scoort (op groep 8 midden en eindtoets) dat de juf omgaat voor hoger advies en de middelbare school ook overtuigd is, ondanks evt. lagere scores in het verleden.

Verplicht of niet...

Angela, De basisschool is verplicht om inzage te verlenen aan ouders van de gegevens die naar de vo school gestuurd worden. Dat gaat om alle gegevens. Ook de gegevens die verplicht overgedragen moeten worden.
Als het goed is moet binnen de Povo procedure zijn vastgelegd welke gegevens er noodzakelijk zijn voor de overdracht. Alleen die gegevens mogen worden overgedragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.