Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

18-08-2015 om 21:16

De buitenlandse schoolreis

Mijn dochter (5 vwo) gaat dit jaar op buitenlandse schoolreis. Er zijn ongeveer 8 reizen, variërend van cultuur tot outdoor en skiën, waaruit gekozen kan worden en de meeste kosten ca. 450 euro. Behalve die van dochters eerste voorkeur, daar zit een examen bij (talenreis naar een Engelse kostschool, dus wel erg leuk) waardoor het uitkomt op maar liefst 680 euro. Viel mij toch een heel klein beetje tegen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat kost de schoolreis op de school van jullie kind?


Rome

De Romereis van mijn dochter die ze in V4 heeft gemaakt kostte ruim 800 euro voor 8 dagen en dan gingen ze nog met de bus ook.

skik

Hadewich

Hadewich

18-08-2015 om 21:53

Hier...

Oudste een volle week naar Griekenland: 725 euro!
Jongste kan komend jaar, keuze uit vier reizen, variërend van 300 tot 500 euro. En die hele dure Griekenlandreis, maar daar kan mijn kind niet voor kiezen, dat is voor degenen met kcv (oudste volgde dat wel).

Moni

Moni

18-08-2015 om 22:19

Welk examen is het?

Zo'n examen kan een meerwaarde hebben, afhankelijk van welk niveau en de bekendheid.

Hier waren er maar twee keuzes: Rome of Griekenland. Rome was met de bus, Griekenland met vliegtuig, prijs was hetzelfde. Nog even gezocht maar kan de prijs niet terugvinden. Ik dacht rond de 600-700 euro. (categoraal gym, vandaar de beperking tot de klassieke talen).

Voor Engeland vind ik bijna 700 euro duur. De reiskosten zijn veel lager dan Griekenland of Rome. Wat bieden ze extra?

Katniss

Katniss

18-08-2015 om 22:31

Moni

Het is een Anglia examen. Dat is wel OK toch?

Linda K

Linda K

18-08-2015 om 22:38

Anglia

Wordt bij de (Britse) universiteit van oudste niet erkend. Jammer dat ze niet voor de bekendere Cambridge certificaten of IELTS gaan, daarmee zit je bijna altijd goed.

Hier reisweken voor 300-500 euro (7 dagen), en Romereis voor 700 euro (10 dagen), allemaal met de bus.

Moni

Moni

18-08-2015 om 22:56

Een Anglia examen kost niet zoveel

Op school van jongste doen ze hier ook aan mee. De kosten zijn ongeveer 45 euro voor de lagere niveaus en daarna loopt het op. Ik weet niet precies tot hoe hoog, maar meer dan 100 euro is het volgens mij niet.

Als je 100 euro aftrekt van de prijs, is het de vraag of de prijs reëel is. Dat hangt af van wat ze verder bieden. Wordt er les gegeven? Door wie en passen ze het niveau aan op de pretest?

Thuis kun je al een test doen (online, gratis) om een idee te hebben van het niveau dat je dochter nu heeft. Het examen daar zou minimaal op dat niveau moeten zitten, en na onderdompeling en lessen misschien nog hoger.

https://www.anglia.org/student-parents/placement-test

berdai

berdai

18-08-2015 om 23:34

taalreis

oh kom op, dat testje kan nooit serieus bedoeld zijn!
Het niveau in 5 vwo was/is echt wel veel hoger dan hetgeen je daar voorgeschoteld krijgt.

reizen bij dochter waren allemaal rond de 500 euro. Zij heeft een taalreis naar Salamanca gedaan, een vliegreis. Meen dat Istanbul iets duurder was maar niet heel veel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-08-2015 om 23:40

Hier

Zoon zit in 4 Atheneum en gaat dit jaar een weekje met school op reis. De leerlingen mogen kiezen uit een van de vier Europese hoofdsteden Londen, Berlijn, Madrid of Parijs. Vervoer is per bus en de kosten zijn zo'n 450 Euro. Zoon wil heel graag mee dus ik ben al hard aan het sparen; voor mij is het een heleboel geld...

Moni

Moni

18-08-2015 om 23:48

Heb je de test afgemaakt Berdai? Heb je een score gehaald?

Ik hoop dat je niet de elementary test hebt uitgeprobeerd.

Dit is echt een serieuze pretest. Die wordt op allerlei scholen gebruikt om het instapniveau te bepalen. Daarna wordt verder gekeken op basis van oefeningen en zo, bij de hogere niveaus. De test is alleen passief Engels en zegt niet voldoende.

Het niveau Engels eindexamen is B2. Als je in 6 VWO Cambridge doet, haal je minimaal C2, C1 is ook mogelijk.
Mijn oudste heeft C2 gedaan. Zij moesten in 6 VWO leren om vragen in het Nederlands te beantwoorden terwijl dat bij Cambridge in het Engels moest. Oftewel ze leerden een stap terug te doen.

In het systeem van Anglia is C1 Proficiency en C2 Masters.
B2 is het niveau Advanced.

berdai

berdai

19-08-2015 om 07:53

Natuurlijk heb ik de (full) test gedaan, anders zou ik zo'n uitspraak niet kunnen doen. Ik heb natuurlijk ook gezien wat zij voor stof voorgeschoteld kreeg destijds. Mijn jongste dochter op kaderniveau vind ik meer passend bij hetgeen ik in die test voorgeschoteld kreeg (met een enkele uitzonderlijk iets moeilijkere vraag). Ik kan de test niet helemaal serieus nemen. Wordt hij echt als leidraad gebruikt op scholen of is het weer zo'n internettest die zogenaamd serieus iets bepaald?

Vergis je je niet met het Cambridge niveau trouwens of vergis ik me? C2 is toch hoger dan C1? Oudste heeft ook het CAE en CPE gehaald in vwo 5 en 6 en volgens mij was CPE op C2 niveau, het hoogste en CAE dus op C1, iets lager.

berdai

berdai

19-08-2015 om 07:57

bijbaan

Elisa, is er geen mogelijkheid dat zoon meebetaald aan reis? Voor ons was dat toendertijd ook veel, had 2 schoolgangers die elkaar opvolgden in reisjes en door hen werd bij iedere reis de helft zelf betaald. Of vind je dat je dat zelf hoort te doen?

Savinja

Savinja

19-08-2015 om 08:23

Reis H5 of V5

Hier een buitenlandreis naar London, Parijs, Berlijn, Italië of Marokko. De laatste twee zijn iets maar dan 500, de eerste drie zijn 450. Allemaal vier nachten verblijf, laatste met een vliegreis, één na laatste met twee nachten in de bus.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 08:39

Niveau

Ik heb het idee dat de kosten voor de verschillende reizen een beetje worden uitgemiddeld. De vliegreis naar Venetië is even duur als de week skiën, en de reis naar Londen. Alleen de talenreis van dochter is duurder omdat daar nog 150 euro voor de lessen en examens bij zit (mondeling en schriftelijk). We zien wel of ze ooit nog profijt heeft van dat certificaat, ze heeft er in ieder geval heel veel zin in. Dus maar hopen dat ze naar de bestemming van haar eerste voorkeur kan
Ik wist trouwens niet dat de verschillende organisaties verschillende niveaus hanteren. Volgens mij heb ik voor mijn werk Cambridge gedaan (mondeling B2, schriftelijk C1, maar dochter is een stuk beter dan ik), en op het lijstje dat dochter had van Anglia werden dezelfde afkortingen gehanteerd.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 08:40

Elisa

Ik kreeg van school een mail waarin stond dat minder draagkrachtige ouders een verzoek kunnen doen voor een bijdrage uit de solidariteitspot. Hebben ze bij jullie op school ook niet zoiets?

caton

caton

19-08-2015 om 09:55

sparen

bij ons op school spaar je vanaf de brugklas ongeveer 90 euro per jaar voor de reis in klas 4, zodat je in de 4e klas niet voor een groot bedrag in 1 keer staat. Hier is het ongeveer 450 euro voor een midweek naar een Europese stad. In de 6e kunnen ze dan nog een keer naar Rome of Athene, maar daar weet ik de prijzen niet van (is nog ver weg).

Moni

Moni

19-08-2015 om 10:01

Berdai

Je hebt gelijk. Ik heb C1 en C2 omgedraaid.

En ja, deze placement test wordt serieus gebruikt op scholen.
Mijn zoon krijgt 'm elk jaar aan het begin van het schooljaar om het niveau te bepalen van het examen dat hij dat jaar gaat doen. Helaas doen zij alleen het schriftelijke examen via school.
Vriendje van zoon op andere school krijgt 'm ook met hetzelfde doel. Die zit op tweetalig onderwijs.

Amare

Amare

19-08-2015 om 10:08

sparen inderdaad

bij mijn dochter op school bieden ze een spaarplan aan, waarbij de ouders vanaf de eerste klas meteen elke maand een bepaald bedrag inleggen voor de studiereis. Dat is in ieder geval zo voor de Rome-reis van de gymnasiasten, en vermoedelijk ook voor de studiereizen van de andere bovenbouw-groepen. Niet voor de skivakantie trouwens

Als het kind niet mee gaat met die reis (van school af, reis gaat niet door, wat dan ook), krijgen de ouders het gespaarde geld uiteraard terug.
Wij sparen zelf, maar ik kan me voorstellen dat het een handige stok achter de deur is voor ouders die dat lastiger vinden.

Savinja

Savinja

19-08-2015 om 10:20

Grappig

Het lijkt wel of die scholen ook allemaal het bedrag op de 450 weten te krijgen want dat is nu al verreweg het meest genoemd.

Amare

Amare

19-08-2015 om 10:36

Londen reis

Ik zie net op de website van school dat 4 mavo naar Londen gaat, kosten zijn tussen de 350 en 400 euro per kind.

Elinde

Elinde

19-08-2015 om 11:52

Londen

Zoon gaat 4 dagen naar Londen met de bus. De kosten zijn 300 euro, maar daar zit dan wel een bezoek aan een voetbalwedstrijd bij inbegrepen. Ze logeren in gastgezinnen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-08-2015 om 11:58

Net onder de 400 euro

In 4 vwo naar Londen en in 5 vwo keuze uit bergsport of Berlijn.
Het bedrag vond ik op zich het probleem niet. Wel dat de Londenreis een beetje als een duveltje uit een doosje kwam en we begin vorig school jaar zomaar ineens binnen 14 dagen een aanbetaling van 200 euro op tafel moesten leggen. Dat had wel handiger gekund denk ik....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-08-2015 om 11:59

Dat is dus per reis

400 euro.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-08-2015 om 13:50

Schoolreis

Lief dat jullie meedenken! Maar het gaat me wel lukken hoor. Ik weet niet of school zo'n regeling heeft (ga ik zeker achteraan) maar desnoods moet zoon oma maar even extra lief aankijken Hij doet al af en toe tegen betaling klusjes voor haar. Maar we hebben nog even de tijd dus dat geld krijg ik wel bij elkaar!

hier

in 3 H/VWO gaan ze of naar de ardennen/waddeneiland/zeilen a 275 euro.
Dan in 4H en 5VWO naar Rome,Toscane/Venetie of Turkije.
Varieert tussen de 485 en 600 euro... zonder een aantal maaltijden daar, dus t kostenplaatje werd nog een 125 euro duurder want school had aan gegeven dat ze dat als zak-eetgeld mee moesten krijgen. Daar baalde ik wel van, zorg dan dat je dit van te voren meld.
Skieen is hier in de kerstvakantie, daar kun je op inschrijven, 375 euro, wel ski's/les'spullen etc enavond eten geen lunch erbij. Dochter is 2 x meegeweest. Ze wilde graag leren skiën en wij geven er niet om.

Juno

Juno

19-08-2015 om 16:34

Wisselend

Drie of vier dagen Londen was zo'n €100, Barcelona €450,- exclusief zakgeld. Zes jaar geleden zag het er naar uit dat kind naar Rome zou gaan (€850-) en ik heb toen het bedrag van die reis gedeeld door het aantal maanden voordat de reis zou zijn. Dat geld en nog wat extra spaar ik iedere maand op een aparte schoolrekening. Ik kan nu in één keer de schoolrekening van drie kinderen betalen, de uitjes enzovoort.

zebra

zebra

19-08-2015 om 21:17

binnenkort naar Londen

voor 3 dagen en volgens mij moest daar 250 euro voor neergelegd worden. Er is ook een reis naar Parijs maar zoon heeft geen Frans in zijn profiel. Hij gaat na de vakantie naar havo 5.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-08-2015 om 11:29

Internationalisering

Internationalisering staat hoog in het vaandel van 'onze' school. Oudste is in 4 VWO-technasium een weekje naar zuid Engeland geweest (busreis). Dat was een alternatief voor de Italie uitwisseling die 3-4 VWO altijd doet, want de school was zo gegroeid dat de Italiaanse partnerschool dat niet meer volledig aankon. Dus voor de technasium klassen hebben ze wat anders bedacht.
Jongste doet gymnasium, en heeft dus wel in 3-4 VWO die Italie uitwisseling gehad. In april in de 3e een weekje hier een italiaan in huis, met 4 volle dagen leerzame uitstapjes per bus, kosten 80 euro. Het jaar erop in oktober het bezoek aan (noord) Italie per bus, in een gastgezin, kosten 250 euro. En hetzelfde schooljaar de Rome-reis met de 4-5 gymnasium klassen (totaal 15 leerlingen), per vliegtuig 5 dagen Rome. Dat doen ze eens in de 2 jaar, met 4e en 5e klas samen omdat dat maar hele kleine groepjes zijn. Kosten iets van 500 euro meen ik. Voor ons zijn de kosten geen probleem, maar ik kan me goed voorstellen dat dat voor veel mensen anders is. Deze kosten zijn overigens al bekend als je je inschrijft op school, dus je kan vanaf de brugklas gaan sparen.
Naast deze leerzame reizen zijn er nog de alleen-voor-de-leuk reizen. In de kerstvakantie wordt een skireis georganiseerd, één volle bus met bovenbouwers en een paar leraren voor 560 euro pp voor 5 dagen skien inclusief alles. Maar dat is dus puur voor die mensen die dat leuk vinden en kunnen en willen betalen. De jongens vinden het helemaal geweldig.

rome

Hier gaat 4gym zoon naar Rome voor ongeveer 650 euro. Wat krijgt hij daarvoor? Volgens oudste, die al geweest is, de vliegreis, verblijf en eten en de bezichtiging van ALLLE kerken in Rome. Docent is nogal gek van zn vak, weet ontzettend veel en probeert dat allemaal in een week over te dragen. Ik denk niet dat alle pubers dit leuk zouden vinden, maar die van mij wil dolgraag mee ;

Amare

Amare

24-08-2015 om 20:04

lol

'en de bezichtiging van ALLLE kerken in Rome.'

En nu maar hopen dat de tempels ook bezocht worden. Rome is pas sinds 64 na Christus kerkelijk, dus met alleen de kerken mis je toch zo'n 800 jaar aan Latijnse geschiedenis

creabea

creabea

24-08-2015 om 23:33

ALLE kerken?

dat zal wel niet. Volgens mij kom je alleen in het centrum van Rome al op vele tientallen kerken uit, en inderdaad, er is nog erg veel ander belangrijks te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.