Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

10-09-2013 om 13:46

De Bosatlas

Even jullie mening horen: de Bosatlas hoefde ik niet als verplicht boek aan te schaffen voor de middelbare school, ik heb er nog over gebeld: nee, verplicht is het niet. Nou, dan bestel ik dit boek niet, kost toch weer bijna 70 euro! En als het wel verplicht is, had 't bij de boekenlijst moeten staan en was deze gratis geweest. Enfin, wat schetst mijn verbazing? Bij aardrijkskunde wordt volop gebruik gemaakt van de Bosatlas, dochter krijgt huiswerk mee waarbij ze de Bosatlas gebruikt moet worden en over twee weken een proefwerk over, jawel, het kaartlezen vanuit de Bosatlas. Kan/mag een school dit doen? Of moet ik toch het boek aanschaffen en de rekening naar school sturen? Of is het een kwestie van helaas pindakaas, schaf het zelf maar aan? Ik was al in de bieb geweest om het boek te lenen, maar blijkbaar hebben meer mensen dat bedacht, want het is er niet (meer). Grr.

Ingewikkeld

Marieke, de overheid is er bij de wetgeving voor gratis schoolboeken van uitgegaan dat 'iedereen' een atlas en woordenboeken in huis heeft. Daarom kan de school de aanschaf van deze boeken niet verplichten (je hebt er al een) en daarom worden ze niet gratis verstrekt in het schoolboekenpakket.
Wat (eigenlijk) niet kan is een proefwerk over het gebruik van een atlas met naam en toenaam (uitgever, druk, versie).
Een proefwerk over kaartlezen kan wel. En dan ook kun je dat kaartlezen best oefenen met een bosatlas. Maar dat moet ook kunnen met een andere atlas, of zelfs met programmatjes als dit http://www.webje-wijzer.nl/themas/aardrijkskunde/van-bovenaf.html Misschien zijn er nog wel meer van dat soort kaarten/oefeningen.
In de praktijk: als de methode vasthoudt aan de bosatlas en kinderen met een andere atlas (of zonder atlas zelfs) zijn in het nadeel, dan hebben ze pech. Het is oneerlijk, maar op de onrechtmeter valt het in de categorie kleine verdrietjes.

Marieke

Marieke

10-09-2013 om 19:14

De bosatlas

Dank je wel Miriam, zo had ik het nog niet bekeken. Inderdaad, woordenboeken staan ook niet op de verplichte lijst en die heb ik wel gekocht (Action: goedkoper kan haast niet), dus waarom de atlas niet? De prijs dus. Ik surf dadelijk naar een online winkel en schaf de atlas aan, want tweedehands is ook geen optie: bijna net zo duur als een nieuwe, of de verkeerde druk. Maar: ik ga het wel aankaarten op school, juist omdat school had gezegd dat het niet verplicht is. Als je kind er les uit krijgt, moet je kind het boek hebben en of ik of de overheid het moet betalen, is dan minder relevant.

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2013 om 21:26

Marieke

Ik ben het met je eens hoor, als je stelt dat er bijv. een rekenmachine aangeschaft moet worden, omdat dat nodig is bij wiskunde, schrijf dan ook de bosatlas voor.

Koolmees

Koolmees

10-09-2013 om 21:31

Lenen?

Misschien kan je er wel eentje lenen bij een puber uit de buurt? Wij hebben ook een bosatlas, maar die ligt 99% van de tijd in de kast. Je zou hem zo mogen lenen.

Tante Tiny

Tante Tiny

10-09-2013 om 22:31

Bosatlas

Op de VO scholen van onze kinderen (2 scholen) hebben ze de Bosatlas op school liggen. Ze adviseren de atlas wel voor schoolgebruik maar die is nooit nodig bij toetsen. De ouderverenigingen hebben exemplaren gesponsord voor schoolgebruik.
Hetzelfde geldt voor de woordenboeken, m.u.v. Grieks vanaf de vierde klas. Dan moeten ze een schreeuwend duur eigen exemplaar hebben..

Je kunt ook overwegen nog steeds geen atlas te kopen. Ik zou de leerkracht of mentor mailen dat je de atlas te duur vindt, vragen of er andere oplossingen zijn en voorstellen dat je kind een slecht cijfer haalt voor deze toets. Is dat nog op te halen ? (meestal kan dit ruimschoots, vraagt wel wat zelfvertrouwen van ouder en kind)

maan.

maan.

11-09-2013 om 10:13

hier geen bosatlas nodig

hier wel de woordenboeken op het verplichte lijstje maar de bosatlas niet. in de onderbouw hebben ze zelfs nog nooit een atlas in handen gehad..
in de bovenbouw werken ze er wel mee, op school. ik vroeg nog aan dochter of er echt geen atlas nodig was maar nee, wat ook door school bevestigd werd. ze hebben hier wel van school 'epacks' dan kun je bepaalde informatie online krijgen maar of dit ook voor aardrijkskunde is weet ik niet. misschien wel en misschien zit daar ook atlasmateriaal bij..?

nooit anders geweest?

hier zat vroeger de bosatlas ook niet in het boekenfonds, maar je moest er wel een hebben net als woordenboeken. En vroeger was de bosatlas ook al duur en er was bovendien geen Action voor goedkope woordenboeken).
Wat is het probleem? Als je het niet kunt betalen dan is er vast een regeling te treffen toch? De atlas is vast heel nuttig om te hebben, gesteld dat je kind nog een paar jaar aardrijkskunde heeft op school. Persoonlijk vind ik al die verschillende edities bosatlassen hier in de kast (van mij, partner, vader, opa) eigenlijk wel heel leuk en schaf ik met plezier een aan voor mijn kinderen tzt.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 11:30

bibliotheek

Wat ik even niet begrijp: bosatlassen horen toch bij de vaste inboedel van de bieb, die worden toch niet uitgeleend of in ieder geval één?

Tink

Tink

12-09-2013 om 11:37

nou dalarna

Dat ligt er maar aan. In onze bieb is het verschijnsel 'naslagwerk' al een paar jaar afgeschaft en wordt dus ALLES uitgeleend. Ook woordenboeken, atlassen e.d. Dus ja, die kan weg zijn!

Ik heb ook geen Bosatlas aangeschaft. School deed er wat vaag over hoe vaak en wanneer dat nodig zou zijn, dus wij wachten even af. In geval van nood is ie via Bol.com ook zo in huis.

Tweedehands is idd geen optie, dat is óf even duur óf de verkeerde druk.

Woordenboeken hadden we nog van dochter, 6 jaar oud, maar die zijn in al die tijd misschien 2x open geweest.

Dalarna

Dalarna

12-09-2013 om 15:49

Blijkbaar loop ik achter qua bieb....
Als je moet leren hoe een atlas werkt denk ik dat een oude druk niet eens zo'n heel erg probleem is hoor. Ik zou het proberen als ik er weinig geld aan kwijt zou zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.