Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

12-11-2014 om 23:03

DCD en ander gedoe, wachten op hulp

Beste forummers,
Lang niet hier geweest, maar wie nog uit de oranje tijd is, jullie kennen mij nog van Stoffer en Blik. Beiden hebben een schoolcarrière met veel gedoe. Maar mijn vraag gaat over Blik (in september 8 geworden). Hij zit nu in groep 5 (3-4-5 combiklas op een Montessorischool).
In groep 3 signaleerde zijn juf problemen met schrijven. Wij zijn toen gestart me Cesar-therapie, maar dat had niet het gewenste effect. Vervolgens zijn wij door de therapeut, via de huisarts doorverwezen naar een revalidatiecentrum met een afdeling voor schoolgaande jeugd. Daar is de diagnose Developmental Coöridination Disorder (DCD) gesteld en daar heeft hij een COOP behandeling gekregen (waarmee een kind beter leert zichzelf te sturen) Het schrijven is daardoor verbeterd, maar het kost hem nog steeds veel moeite. Hij heeft last van tijdsdruk en hij weet dat hij erg achterloopt. We hebben daarom aan het begin van dit schooljaar dat hij een jaar langer over de middenbouw gaat doen en dat vond hij een hele geruststelling.
Bij het revalidatiecentrum noemden de behandelaren nog wel wat opvallende zaken waar ze zorgen over hadden. Zijn zeer verhoogde afleidbaarheid enerzijds (ADD werd genoemd) en kenmerken van dyslexie / dysorthografie (hij leest prima). Zij vroegen zich hardop af of hij het wel zou gaan redden in het reguliere basisonderwijs.
Eind vorig jaar is een PAB-er wezen kijken en die heeft geadviseerd: RT voor spelling, schrijven en rekenen. Want oh ja, dat had ik niet genoemd... het rekenen gaat ook zeer moeizaam. Bij dit advies (vlak voor de zomervakantie) werd al gezegd dat niet te zeggen was wanneer dat daadwerkelijk van start zou kunnen, omdat niemand wist hoe dat met "passend onderwijs" en de nieuw te vormen zorgteams (als dat zo heet) zou gaan lopen. School is inmiddels zelf gestart met een half uur RT in de week, maar ons Blikkie heeft duidelijk meer nodig. En de leerkracht(en) ook. In januari zou het arrangement starten, maar ik hoorde vanavond dat dit nog niet is aangevraagd, omdat er nog steeds niet precies bekend is hoe de procedure loopt. Vandaag liep onze afspraak voor het oudergesprek een beetje mis, maar de juf is het zat en vindt echt dat er heel snel iets moet gebeuren. Blik werkt zichzelf ondertussen een slag in de rondte, maar de achterstand wordt op deze manier niet minder.
Weet iemand hier wat nu een handige route is voor mij? We krijgen in elk geval een gesprek met de (nieuwe) IB-er en de leerkracht, ik ga contact zoeken met het behandelteam... maar hoe krijgen we nu zo snel mogelijk die begeleiding op school?
Andere vraag, wie heeft ervaring met dysorthografie en aanpassingen in het onderwijs?
Ook andere ervaringen / ideeën zijn welkom.
Groeten!
Maw.

zelf

Ook in de nieuwe situatie van passend onderwijs denk ik niet dat je kind op school voldoende hulp gaat krijgen. Het is een bezuiniging en scholen krijgen te weinig middelen om van passend onderwijs het succes te maken dat men er van verwacht.
Als je het geld ervoor hebt dan zou ik de begeleiding thuis geven, minimaal 3x in de week. Mogelijk dat het al genoeg is als je daarvoor een pabo student kunt vinden.
Vraag de leerkracht de uitslag van de testen waar het precies aan mankeert en mogelijk kunnen ze ook advies geven waar dan extra op geoefend kan worden en werk meegeven. Je kind heeft 1 op 1 begeleiding nodig.
En mogelijk kun je het zelf doen. Ik heb een tijdje de achterstanden van dochter op deze manier weggewerkt. Maar daar speelde een vermoeden van dyslexie en schooluitval waardoor ze hele stukken had gemist en niet de problemen van jou kind.
En misschien helpt het wel als je zelf leuke sites weet te vinden waar je zoon met plezier werkt. Met jou ernaast.
http://www.spelletjes.nl/zoeken/?from=wdg_page_labels&searchTerm=rekenen

Emmawee

Emmawee

13-11-2014 om 16:23

Ik weet niet hoe het allemaal werkt

Zelf doe ik al heel wat. Kan altijd meer en beter, maar daar gaat het me hier even niet om. Hij gaat elke dag naar school en die tijd moet nuttig worden besteed. Dat gaat bij hem niet vanzelf, al doet hij nog zo zijn best.
Er is een advies gegeven voor het maximum aantal uren begeleiding en school heeft mij ervan overtuigd dat hij dat moet krijgen. Alleen is nu nog onduidelijk wie dit moet gaan doen en hoe lang het nog duurt voor dit in werking kan worden gezet. Normaal was dat binnen 6 weken, zei de juf. Nu is de aanvraag al ruim 4 maanden geleden verstuurd.
Het behandelteam heeft speciaal onderwijs laten vallen, de juf dacht daar helemaal niet aan (maar voegde toe: hoewel dat wat zijn niveau betreft best zou kunnen...) Ik word er erg ongedurig van en mijn hart breekt als hij in tranen is, om dat nu ook de kinderen uit groep 4 verder zijn dan hij. :-/
Groeten, Maw.

Tango

Tango

14-11-2014 om 15:13

Thuis geven?

Dat zou ik dus juist niet doen. Het kind heeft zijn handen al vol aan school dan wil hij echt niet nog 3 keer in de week thuis gaan werken. Dat gaat alleen maar strijd opleveren, lijkt mij.
Hier een zoon van 10 die nu in groep 6 zit en naast dyslexie een lager dan gemiddeld IQ heeft. Ook moeite met schrijven. Rekenen lukt wel zolang het kale sommen zijn en geen verhaaltjessommen.
Zoon zit nu in het laatste stukje van de dyslexiebegeleiding. Dat betekent dus wel thuis oefenen, 5 keer per week 20 minuten, en dat vindt hij echt niet leuk. We zijn dus blij als het traject voorbij is. Je merkt ook dat het laatste stukje echt moeilijk voor hem is. Langere woorden, woorden met 's e.d.
School had bedacht dat we het traject langer voort zouden zetten, maar dat is dus niet mogelijk. Zij zullen hem nu extra ondersteuning moeten gaan bieden adhv adviezen van de begeleidster die hij nu heeft. Hoe ze dit gaan doen weet ik nog niet. IB-er is er mee bezig, ook al vrij lang moet ik zeggen.
Zoon krijgt al wel RT, mag sinds een tijdje op een laptop werken en het rekenwerk wordt voor hem aangepast, hij hoeft alleen de antwoorden van de sommen op te schrijven, niet de hele som.
Dit is natuurlijk niet genoeg als de dyslexiebegeleiding gestopt is, dan heeft hij echt meer nodig om niet terug te vallen. Wij zitten dus een beetje in een soortgelijk traject.

Elinde

Elinde

14-11-2014 om 16:51

Zelf

Wij hebben zo'n zelfde zoon, die nu in de derde VO zit. Heeft op de basisschool vanaf groep 4 RT gehad. Wij betaalden dit zelf, maar zoon ging wel onder schooltijd 1 uur per week. Er was heel goed contact met de RT-er en de leerkrachten. Zoon heeft heel veel baat gehad bij dat ene uurtje in de week. Vanaf groep 6 had hij een eigen leerlijn en zijn werkboek ging mee naar de RT-er en zij besprak dan met zoon wat hij de komende week moest maken. Ik had het idee dat er in dat ene uur meer geleerd werd, dan de rest van de tijd op school. Het was een hele uitgave, maar dubbel en dwars waard.

Barvaux

Barvaux

14-11-2014 om 17:44

Tango

Lastig dat ik in iemands draadje moet inbreken maar ik loop dus drie jaar voor op jou en daarom wil ik je graag wat meegeven.

Laat het even los (spelling) als je klaar bent met de dyslexie. Gooi het op regelmatig lezen want een E6 halen is voldoende voor het VO, richt je dus die kant op.

Op het VO komen gewoon weer vrolijk alle spellingsregels voorbij en ze zijn helemaal niet streng, zoon staat een 8,0 voor Nederlands.

Richt je wel op rekenen want daar moeten ze nu eenmaal presteren op het VO.

Katniss

Katniss

14-11-2014 om 18:50

Vraag over dyslexie

Het verhaal van Emmawee klinkt bekend. Mijn dochter kan ook niet schrijven, was een heel vroege lezer maar spellen lijkt ze alleen maar te kunnen als het om spelling gaat. In haar overige schoolwerk maakt ze rare fouten en laatst presteerde ze het zelfs om een sms'je te sturen over iets dat ze 'hed erchst' vindt.
Kan zij dyslexie hebben? Het is gewoon zo opmerkelijk dat ze voor dictees 0 of 1 fout heeft, maar op andere toetsen totaal onleesbare antwoorden met minstens 5 spelfouten per zin opschrijft.

Barvaux

Barvaux

14-11-2014 om 18:59

katniss

Het kan natuurlijk dat ze het bij een dictee wel kan omdat ze WEET dat het daar moet en dat ze verder gewoon geen zin heeft om de regels ergens uit haar hoofd op te lepelen.

Mijn zoon had bij zijn eindtoets bij de dyslexiebegeleiding haast geen fouten maar hij koppelde 'je best door voor spelling' vooral aan de dyslexiemevrouw denk ik.

Het klinkt voor mij in ieder geval niet als dyslexie tenzij ze van tevoren weet welke woordjes (stuk of 2) er komen voor het dictee en ze gewoon een heel goed geheugen heeft en ze alleen losse woordjes moet opschrijven. Als ze echt geen fouten maakt in hele zinnen waar een paar woordjes in staan die ze heeft moeten leren lijkt het mij geen dyslexie. Begrijp je wat ik bedoel?

Katniss

Katniss

14-11-2014 om 19:06

Ik snap hem

Volgens mij heeft ze woordjesdictee en zinnendictee. Beide gaan gewoon goed. Het zal wel een concentratiedingetje zijn bij die andere toetsen, of dat ze er idd geen zin in heeft omdat schrijven al zoveel moeite kost. Maar opmerkelijk is het wel, want zulke spelfouten krijg ik nog niet uit mijn pen als ik het expres doe.

Barvaux

Barvaux

14-11-2014 om 19:09

katniss

Let eens stiekem op of ze dat ook naar anderen doet? Laat haar eens een briefje naar de juf schrijven, of iets voor oma of verzin maar wat?

Tango

Tango

14-11-2014 om 20:40

Bedankt, Barvaux

Voor deze tip. Goed idee om ons vooral op lezen te richten want daar loopt hij nog flink mee achter. Hij scoort nu net E4. Om tot E6 te komen heeft hij dus nog even te gaan.
Waar heeft jouw zoon de dyslexiebegeleiding gedaan destijds?

Tango

Tango

14-11-2014 om 20:42

Katniss

Ik denk dat het best dyslexie kan zijn hoor. Jouw dochter is natuurlijk flink slim dus leert die woordjes en zinnetjes gewoon uit haar hoofd en schrijft ze daardoor dus foutloos op. Meestal oefenen ze volgens mij eerst een aantal dagen de woordjes van een bepaalde regel voordat ze een dictee krijgen.
Ze kan de regels w.s. niet toepassen en doet het in verhalen e.d. dus wel fout.

Barvaux

Barvaux

15-11-2014 om 08:34

Tango

Onderwijs Advies

Tango

Tango

15-11-2014 om 13:10

Barvaux

Oh, wij ook. We zijn er heel tevreden over. School raadde ons destijds Iwal aan maar vonden we echt te ver weg. OA konden we in onze eigen woonplaats voor terecht, alleen het onderzoek was elders. Inmiddels is school helemaal om en ook heel tevreden over OA en sturen ze andere ouders naar ons door om ervaringen te horen.

Maar zo

Maar zo

15-11-2014 om 15:49

zoon

Zoon, groep vijf, add, moeite met spelling en zeer traag automatiseringsniveau. Het was mij onduidelijk wat school ging doen en ik heb daarom net gedaan of school zou doen. Ik heb dus veel buiten gezocht, zelfstandig. Het klinkt alsof jullie school mee wil werken en mee wil denken. Dat is al heel wat. Misschien kunnen ze je wat namen geven van RT~ers en dergelijke die goed bekend staan?

Ga niet afwachten tot het PO op gang komt.

Mijn zoon is dankzij een verwijzing van de huisarts bij een fijne logopediste terecht gekomen die samenwerkt met de huidige school en met ons, thuis. Elke dag staan wij eerder op, dat werkt beter dan oefenen na school, om stof van de logopediste te oefenen. Voor wat betreft oefeningen met rekenen vindt zoon het gelukkig leuk om tafelkluis en rekentuin/ambrasoft te spelen op zijn tablet. De fijne motriek is een groot punt en daar gingen we ook elke week heen en elke dag oefeningen doen. Dat is nu op een lager tempo geschroefd waarbij zij en de leerkrachten informatie uitwisselen en er op school 2x per week iets extra's wordt gedaan aan schrijven. Tijdelijk, tot de achterstanden ingelopen zijn. De verwachting is dat er nog wel wat vooruitgang mogelijk is de motoriek. Onderrtussen denk ik over pianoles of een typecursus omdat toch de samenwerking van de beide hersenhelften te stimuleren. En dan alleen als hij dat ook leuk vindt want er moet al genoeg. Maar ik kom misschien wel op het punt dat hij de fijne motoriek moet laten voor wat het is en hij met een toetsenbord de werkjes doen.

Het lijkt mss een klein en makkelijk plan maar dit heeft veel tijd gekost! niet in de minste plaats vanwege de samenwerking tussen diverse mensen. Dat heeft veel tijd gekost.

Het klinkt alsof je van een complex aan noden een plan van aanpak moet maken en daarbij de helicopterzicht goed kan gebruiken naast het verwijzing in netwerk van behandelaren bekend met de zaken die je zoon nodig heeft. Misschcien is dat een psychiater of een ontwikelingspsycholoog of een RT met een groot netwerk iets. Een zelfstandige (kleine wachttijden, korte lijntjes). De rol die je wilt is dat je thuis de plannen vanuit school en
RT ondersteunt en oefent in de geest van hun methode. Zelf aan de slag gaan resulteerde in strijd met zoon
en elke dag het ei uitvinden.

Hoe vind je die? Dat is in sommige regios gemakkelijker maar ik ben via via gaan vragen (vrienden, buren, hier en daar nam ik een ouder van een klasgenoot in vertrouwen, Balansdiigtaal, postbus 5010, huisarts, google, Mee, onze fysiotherapeut, kinderarts etc. Elke naam zocht ik op en soms belde ik die ook om te vragen of dan iemand kende. In mijn deel van de randstad is dit haast niet te vinden.

Barvaux

Barvaux

15-11-2014 om 16:15

Tango (ot)

Bij deze mijn verontschuldigingen naar Emmawee...

Tango, ik bedacht nog wat: zorg dat hij met spelling op ZIJN niveau blijft, in groep 8 krijg je bijv woorden die uit het Frans komen, dit soort dingen zijn echt onzinnig voor onze kinderen die nooit op groep 8 niveau komen qua spelling. Houd dat wel in de gaten.

Echt het is een verademing op het VO nu, hij haalt goede cijfers en op deze school zijn ze goed bezig met dyslexie. Alleen moet ik eens vragen aan de docent Eng waarom ze grolig goed rekent als vertaling van funny (zoon schrijft consequent elke a als een o en soms lijkt de p op een l en heeft hij dan ook nog eens vergeten dat na een korte klank een dubbele medeklinker komt: grappig is dan grolig) maar bij it's ten o'clock niet eens een half puntje geeft als zoon de aanhalingstekens vergeet maar goed ook daar staat hij een 7,1 met twee maal een 4,5 door die spellingsfouten.

Emmawee

Emmawee

15-11-2014 om 23:55

niet afwachten

"Ga niet afwachten tot het PO op gang komt." Wat bedoel je met het PO?
Er is op school al veel aangepast voor Blik. Begrijpend lezen (nieuwsbegrip) en hoofdrekenen spreekt hij in op een voicerecorder, zijn werkbladen van rekenen worden op a3 formaat gekopieerd zodat hij meer ruimte heeft om te schrijven, hij werkt met een gestructureerd programma (niet Montessoriaans, dus echt een aanpassing) en hij krijgt nu sinds kort een half uur per week RT. Maar dat is dus nog niet genoeg.

Sinds we de behandeling bij het revalidatiecentrum hebben afgerond (begin oktober) doen we juist met opzet even geen oefeningen thuis. Wel proberen we iets meer structuur aan te brengen in zijn vrije tijd, omdat dat werd geadviseerd. Verder zit hij nu op gitaarles (wilde hij heel graag) en wil hij thuis graag schilderen. Hier heeft hij ook wat hulp bij nodig en dit zie ik ook als oefenen. Verder laat ik hem thuis oefenen met typen. En ook daarbij heeft hij wat hulp nodig. (hij moet leren: een taak beginnen, volhouden en afronden).

"Het klinkt alsof je van een complex aan noden een plan van aanpak moet maken en daarbij de helicopterzicht goed kan gebruiken naast het verwijzing in netwerk van behandelaren bekend met de zaken die je zoon nodig heeft."
Ja, ik dacht dit gevonden te hebben bij het revalidatiecentrum. Zij hebben iemand naar school gestuurd en die heeft een advies gegeven, dat school zou gaan uitvoeren met behulp van een of ander team. Echter, dat team bestaat nu niet meer en alles werkt nu anders, waardoor de geadviseerde hulp niet op gang komt.
Ik ga nu verder in gesprek op school en ik ga het behandelteam opnieuw benaderen voor advies. Lastig is dan weer dat dyslexie / dysorthografie geheel buiten hun deskundigheid valt, terwijl dat mogelijk toch wel relevant is om te weten in hoeverre daar sprake van is (of dat hij een algemeen automatiseringsprobleem heeft). Maar... misschien moeten we eerst eens kijken hoe het gaat wanneer hij voldoende oefening heeft gehad.

Oh en Tango en Barvaux, geen probleem, hoor!

Groeten, Maw.

Maar zo

Maar zo

16-11-2014 om 11:03

Ga niet afwachten tot het PO op gang komt." Wat bedoel je met het PO?

PO= Passend Onderwijs.

Je kan gaan trekken en duwen aan school maar de vraag is of dat iets zal veranderen. Je kan op het internet zoeken naar de contactpersonen van het samenwerkingsverband war de school in zit en daar wat vragen stellen. Maar de kans is aanwezig dat je ze met elke vraag zal overvragen omdat het samenwerkingsverband nog inde kinderschoenen staat. Scholen hebben dan vaak een reactie waarmee ze stellen dat het kind wel zoveel
nodig heeft dat het naar het speciaal onderwijs moet. Of je wordt op termijn als lastig, overdreven bezorgde moeder en/of als bemoeizuchtig gezien. PO staat nu nog half in steigers, dat zal ook zo zijn over een half jaar. Reken er voorlopig niet te veel op. Hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand, hoe meer reden om hem toch naar het speciaal onderwijs te sturen, ookal zou hij daar zonder achterstand niet hebben gehoord.

Maw een half uur per week RT is onvoldoende. Hij heeft misschien wel elke dag een half uur nodig. Een professioneel plan dus (en ik vraag me af of scholen

Mijn ervaring is dat ik het beter in eigen hand kan houden. Ook logisch want je zoon zal het waarschijnlijk niet alleen van de uren op school moeten hebben. Zoek dus professionals die met deze fijne juf gaan samenwerken. Daaruit vloeit vast ook wat huiswerk uit voor thuis. Zo hou je ook oog op zijn vorderingen. Die logopediste van ons wordt gelukkig door de verzekeraar vergoed. Zo iemand op korte termijn is essentieel voor je zoon. Maar je kan denk ik ook heel goed iemand kan gebruiken die

Maar zo

Maar zo

16-11-2014 om 11:15

deel text

Maw een half uur per week RT is onvoldoende. Hij heeft misschien wel elke dag een half uur nodig. Een professioneel plan dus (en ik vraag me af of scholen dat kunnen voor een kind met add. Je hebt toch een iets andere uitleg nodig, denk ik). Je hebt maatwerk nodig ivm een leerachterstand waar veel scholen niet goed in zijn, gek genoeg.

Andere deel van de text:

Maar je kan denk ik ook heel goed iemand gebruiken die bekend is met allerlei leerproblemen en in jullie regio diverse RT's etc kent en daarmee een groter plan kan maken voor je kind. Wie weet heb je die morgen wel gevonden maar mijn ervaring is dat je daar echt langer de tijd voor moet nemen. De goeden zijn lastig te vinden en dit vak kent geen vaste titel. Dit is lange termijn zoekwerk.

Zoek op korte termijn iemand voor de achterstanden op school, die samenwerkt met school, dat school wat extra's doet, je doet thuis elke dag iets.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 11:23

ja, dat kwartje viel later

Passend onderwijs natuurlijk. Ik dacht psychologisch onderzoek en dat is er allang geweest.
Mij is gezegd dat hij drie keer een half uur RT zou krijgen en dat dat in januari zou zijn opgestart. Ik heb zelfs zeer nadrukkelijk gezegd, dat ik liever hoor dat het niet kan (want dan ga ik zelf aan de slag), dan dat ik dat achteraf pas hoor. Maar de schoolleiding heeft me dit dus echt toegezegd.
Wij waren dus nog afwachtend, maar de juf maakt zich zorgen of het in januari wel loopt, omdat het zorgteam waarvan school tot vorig schooljaar hulp / advies kreeg, nu niet meer bestaat.
Overigens is het niet de school die is begonnen over Speciaal Onderwijs, maar het behandelteam. Zowel de leerkracht als de schoolleiding hebben veel vertrouwen in zijn capaciteiten en de inzet is heel duidelijk om hem binnen boord te houden.
Maar bedankt, ik sta weer op scherp.
(overigens is je tekst hier en daar verdwenen, maar de boodschap is me helder).
Groeten, Maw.

Waarschuwing

"Mijn ervaring is dat ik het beter in eigen hand kan houden."
Dat zou ik zelf ook dolgraag willen. Maar kijk wel uit.
Met passend onderwijs is wettelijk vastgelegd dat het probleem en de oplossing op school ligt. Zodra je je daarmee gaat bemoeien, zelf remedie zoeken, zelf ander onderwijs zoeken, trek je het het probleem en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor een oplossing, uit de handen van de school. Dan verlies de school de zorgplicht. Scholen willen dat vast heel graag.
De school moet een plan hebben. Is dat er? Voldoet de voortgang van de leerling aan dat plan?

Iets heel anders: met passend onderwijs is de zorg uit de school gemonteerd. Hulp op school gaat niet meer over fysiotherapie oid. Wel over het aanpassen van het onderwijs naar de capaciteiten. In dit geval zou dat minder schrijven meer spreken zijn. Kunnen werken met een laptop. Mondelinge toetsen.

De behandeling van de aandoening is een ander traject.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 11:59

Zorg los van onderwijs

Dat vind ik wel zo prettig eigenlijk. Ik wil op school alleen maar die ondersteuning die ervoor zorgt dat hij op school met school bezig is en thuis tijd heeft voor ontspanning, oefening en evt therapie.
Die laptop, ja. Die komt weer bovenaan mijn lijstje. Dat is de enige aanpassing die nog niet is doorgevoerd.
Mondelinge toetsen, dat ga ik navragen.
Bedankt (en excuses voor de dubbele draadvoering. Het gaat over hetzelfde, maar net even een andere invalshoek).
Maw.

Elinde

Elinde

16-11-2014 om 12:00

Niveau

Op welk niveau moet hij uitkomen? Bij onze zoon was duidelijk dat hij aan het einde van groep 8 op niveau eind groep 6 moest zitten om naar kader te kunnen. een jaar overdoen had dus weinig zin, hij kon vanaf groep 5 er nog 3 jaren over doen om dat niveau te bereiken. Een hoger niveau was niet reeël. Hij kon met een eigen leerlijn met de rest van de groep over. Daarna zat hij op kader prima op zijn plek met hele goede resultaten. Ik wil maar zeggen dat een jaar overdoen niet altijd het beste is. het is voor kinderen met ADD/DCd vaak ploeteren op de basisschool. Het is misschien beter om hem zo snel mogelijk door de basisschool te loodsen en hem daarna op de juiste VO-school te krijgen.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 12:00

Maar zo

Ik zie nu je aanvulling. Dank!

Agatha

Agatha

16-11-2014 om 12:04

M Lavell OT

Ik heb een ander draadje lopen over wanneer een school handelingsverlegen is. Misschien kun je mij ook advies geven? Wij willen juist een TLV voor ons kind, maar krijgen die niet omdat kind op cognitief gebied te sterk is. Maar omdat kind niet naar school durft, willen wij graag een andere plek, waar de TLV voor nodig is. En hoe zit dat dan precies met het verliezen van de zorgplicht?

Sorry Maw

Maar zo

Maar zo

16-11-2014 om 12:15

Miriam

Wat ik bedoel te zeggen is dat Emma het beste een eigen plan kan maken, buiten school om. Eens in de week breng je zelf je kind daar naar toe, je krijgt een huiswerkje mee voor thuis. De professional zoekt contact met de leerkracht: welke methode gebruiken jullie, wat zijn jullie nu en op welke onderdelen van de stof valt deze leerling uit? Het is de bedoeling dat de professional een plan maakt dat en enigszins meeloopt met de klas en extra oefent, herhaalt, uitlegt mbt de uitval. Hopelijk gaat het zo soepel dat de RT ook betrokken wordt door juf, door school zodat alles en iedereen op 1 lijn zit. Dat hebben kinderen met ADD nodig. Zo krijgt hij een zwieper mee in de goede richting.

Emma, ik denk dat je te maken hebt met een juf en een school die wel zou willen maar op dit moment organisatorisch niet op orde is, en waarschijnlijk binnen een half jaar ook niet voldoende zal zijn, om jouw kind volledig te ondersteunen. Regel het buiten school om, wat de RT doet is mooi mee genomen (krijgen jullie wel oefening voor thuis? Een kind met ADD moet vaker oefenen om zich de stof eigen te maken (=automatiseren). Als school in de gelegenheid is, geven ze hem hopelijk dit schooljaar hopelijk 3x in de week RT. En anders volgend schooljaar, als het niet te laat is, Maar misschien vindt school het wel heel moeilijk om hardop nee te zeggen en is de wens uit spreken en het verdere luchtledige eigenlijk hun manier om nee te zeggen. En dat is niet omdat ze het niet willen of niet gunnen, of niet zien. Het is er nu simpelweg niet en er is ook geen plan wanneer het er wel is. Helaas kan je op goede intenties niet bouwen.

Emmawee

Emmawee

16-11-2014 om 12:16

Elinde

Er is nog geen ontwikkelingsperspectief opgesteld. Geen idee waar hij op uit moet gaan komen. Hij is slim, maar daarmee alleen redt hij het niet.
Ik ben (was) helemaal geen voorstander van een jaar extra, maar zie er nu wel voordelen in.
"Het is voor kinderen met ADD/DCd vaak ploeteren op de basisschool. Het is misschien beter om hem zo snel mogelijk door de basisschool te loodsen en hem daarna op de juiste VO-school te krijgen." Zou het daar minder ploeteren zijn, denk je??
Groeten, Maw.

Ik weet niet alles

Wat is een TLV? (ik ken niet alle afkortingen uit mijn hoofd).

"maar krijgen die niet omdat kind op cognitief gebied te sterk is."
Dat is dus de kwestie. Het ontwikkelingsperspectief biedt zicht op een gewone uitkomst, dus hoeft er geen steun te zijn.
Er is angst voor school. Dat zou je ook een psychologisch probleem kunnen noemen. Dat is een ziekte. School hoeft geen oplossingen voor ziektes te bedenken, maar moet wel onderwijs bieden aan zieke leerlingen. Krijgt hij dat?

Als de school een oplossing heeft, dan moet je daarmee in zee gaan. Dat weigeren resulteert in geen school meer hebben en in overtreding van de leerplicht.
Die oplossing moet wel redelijk zijn. Voor een kind met schoolangst als oplossing bieden 'weet je wat, kom eens elke dag naar school' is natuurlijk geen redelijke oplossing.

Zoek eens uit wat het samenwerkingsverband van de school is. Hebben die een website? Hebben die een zorgplan? Staat daar iets in over leerlingen met schoolangst? Heeft de leerplichtambtenaar of GGD arts er iets over? Wat er is moet je, desnoods een twee drie in godsnaam, proberen. Ook als je zelf een beter idee zou hebben.

Agatha

Agatha

16-11-2014 om 12:31

TLV

is de toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal onderwijs. En bedankt, Miriam.

Tango

Tango

16-11-2014 om 14:44

Barvaux (ot)

Jouw zoon klinkt echt precies als die van mij, alleen dan al een paar jaar verder. De fouten die jij zegt maakt hij precies hetzelfde. Schrijven ook, a lijkt ook vaak op o. Hij kan wel netjes schrijven maar moet er heel erg zijn best op doen.
Wat jij zegt over woorden uit het Frans vind ik een goeie. Veel te moeilijk inderdaad. Ik vind dat nu al met de woordjes met 's. Snapt hij al niet helemaal. 's is voor hem hetzelfde als de s aan het woord vast. En helemaal fout gaat het als hij er lange woorden mee moet schrijven, zoals paraplu's of programma's. Hij heeft dan al teveel moeite met de rest van het woord om de regel goed toe te passen.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.

En Emmawee bedankt dat we in jouw draadje mogen inbreken.

Tango

Tango

16-11-2014 om 14:48

Emmawee

Die laptop is in ieder geval een goed idee. Dat werkt bij zoon hier ook erg goed. Hij mag er o.a. zijn taaloefeningen op maken. Verder zo min mogelijk over laten schrijven, zoals bij rekenen alleen de antwoorden opschrijven en niet de hele som. Zoon hier werkt gewoon op kopieen uit het rekenboek. Heeft de juf van groep 4 al ingevoerd en toen kon zoon opeens rekenen. Juf van groep 3 dacht dat hij het niet kon maar hij was gewoon het overzicht kwijt omdat het overschrijven van 3+4= al te moeilijk was.
Mondeling toetsen wordt hier bij zoon ook gedaan, vaak bij begrijpend lezen en dan haalt hij gewoon een B score waar hij anders E zou halen.
Gelukkig hebben wij het getroffen met een erg meedenkende meester, die zoon heel goed aanvoelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.