Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

24-06-2017 om 00:47

Dalende vaardigheidsscores

Zie hier bij mijn kinderen dalende vaardigheidsscores in hun rapport en heb daar zelf mijn bedenkingen bij. Vraag me af wat jullie daar van vinden en wat je daar als ouder en/of school aan zou kunnen of moeten doen.

braam

braam

24-06-2017 om 13:25

meer info?

Ik denk dat je iets meer moet vertellen om zinnige tips te krijgen. Welke vakken, welke scores? Zijn het vaardigheidsscores van cito?

Anoniem

Anoniem

24-06-2017 om 15:55

Algemeen

Het betreft cito-scores op de basisschool, maar ik bedoelde niet echt dat ik een advies op maar wilde, maar ik vroeg me meer af wat jullie in het algemeen van die dalende vaardigheidsscores vinden.

Die score I-V zegt immers in feite hoe een kind het ten opzichte van de groep doet. Hoe scoort het kind in verhouding tot andere kinderen die dezelfde toets doen.

Die vaardigheidsscores zouden de individuele ontwikkeling van het kind moeten laten zien. Deze scores zouden door de jaren per vak omhoog moeten gaan. Een kind kan zich een periode wat minder kunnen ontwikkelen, dan zou de score een half jaar later ongeveer gelijk kunnen zijn, maar die score kan ook achteruit gaan. Dat zou echter betekenen dat een kind voor een bepaald vak achteruit zou kunnen zijn gegaan.

Natuurlijk wil dat niet per se zeggen dat het kind letterlijk achteruit is gegaan. Er worden immers ook nieuwe vaardigheden getest. Je kunt van een kind dat een hele hoge vaardigheidsscore heeft niet standaard zeggen dat dat kind zo ver voor loopt en met een dalende score niet dat het per se ook absoluut achteruit is gegaan, maar het zou wel kunnen.

Het lijkt mij echter sowieso niet wenselijk dat de vaardigheidsscores van een kind gedurende een bepaalde periode voor meerdere vakken dalen, maar ik ben dus gewoon nieuwsgierig naar jullie mening hierover.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.