Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

02-04-2014 om 07:48

cyberpesten op het HBO

Mijn zoon in het eerste jaar HBO opleiding wordt ge-cyberpest door een groepje medeleerlingen. Het is blijkbaar al een tijdje aan de gang, op whatsap, maar gisteren liet hij het ons zien omdat het nu echt uit de hand loopt. Er waren nu oproepen als “kill him” en “willen we meer of minder Naamzoon: dan gaan we dat regelen”. Bedreigingen dus eigenlijk (en dat omdat hij een foutje had gemaakt in een project van projectteam), ook al zijn ze zogenaamd grappig bedoeld. Hij vindt het niet grappig (wij ook niet) en is er erg door aangeslagen en verdrietig. Hij heeft PDD-nos, is dus een beetje anders dan anders, en op de middelbare school ook al eens een poosje gepest (dat is toen wel goed opgelost door die school samen met de ambulant begeleiding). Nu is de aanstichter vooral 1 medeleerling die hem ook in reallife al lastig valt, de rest van het groepje zijn meer grinnikende meelopers.
We hebben hem getroost, overgehaald uit het Whatsap groepje te stappen en zo snel mogelijk met zijn SLB-er (soort mentor op het HBO) te gaan praten. Maar wat verder nog? Kunnen wij als ouders dit nog melden aan de school? Zouden jullie dat nog doen op het HBO? Het valt me sowieso wel tegen dat dit op zo’n vervolgopleiding nog voorkomt (ze zijn toch al wat ouder, hoewel onze eigen zoon pas 17 is).

Yura

Yura

02-04-2014 om 08:25

Uitnodigen

Misschien de pester eens uitnodigen bij jullie thuis? Vraag hem te eten ofzo. Uitleggen wat er met zoon aan de hand is en wat dit met hem doet. Als hij bij jullie thuis is geweest en het hele gezin kent wordt het ook veel te persoonlijk, dan zal hij minder snel pesten misschien.

Yura

Yura

02-04-2014 om 08:26

Leeftijd

Helaas zit er aan pesten geen maximum leeftijd, het gebeurt ook veel op werk en in bejaardentehuizen.

Theekopje

Theekopje

02-04-2014 om 09:31

Paar dingen

Pesten is niet leeftijdsgebonden, en komt overal voor. Helaas.

In principe regelen HBO's zaken met de studenten zelf, omdat de studenten meerderjarig of bijna meerderjarig zijn. Je kunt als ouders best contact opnemen, maar ik zou hem eerst stimuleren zelf aan de bel te trekken.

Als er sprake is van bedreigingen, en hij heeft die berichtjes bewaard, dan kan de opleiding daar iets mee. Als het goed is zijn er wel huisregels of iets dergelijks, en ook op een HBO kunnen studenten aangesproken worden op vervelend of intimiderend gedrag.

Als je zoons studie er onder lijdt kan hij, naast contact met zijn SLB'er, ook praten met de decaan of vertrouwenspersoon.

Neemt niet weg, dat het moeilijk kan zijn er iets aan te doen. Op veel HBO's is de contacttijd beperkt, en daarmee ook de invloed van docenten en SLB'ers.
In ernstige gevallen kan een opleiding schorsen of verwijderen, maar dat gebeurt niet zo snel. Als de studenten ook cijfers krijgen voor het groepsproces bij een project kan een docent daar mogelijk iets mee, dus een onvoldoende voor de pesters, mits het pestgedrag ook direct gerelateerd is aan het project. Blijft over de optie van een stevig gesprek vanuit de opleiding met de betrokkenen.

Als het echt uit de hand loopt

aangeven bij de politie.

Jeetje, wat sneu

Sneu voor je zoon, die vast had gehoopt/verwacht dat hem dit op het HBO niet meer zou overkomen. En sneu van die aanstichter en meelopers. Dan ben je dus 18 (ongeveer) en dan ben je nog zo kinderachtig...
Als het mijn kind zou zijn, zou ik denk ik inderdaad je zoon contact op laten nemen met die SLB, maar ook als ouder zou ik even een mail sturen. Normaal verwacht je van een kind van 17 misschien dat ie dit soort dingen zelf aanpakt, maar als je gepest wordt is dat eigenlijk al een teken dat je het zelf niet op kan lossen (anders was die pestsituatie waarschijnlijk niet ontstaan) en in het geval van jullie zoon met PDD-nos is het al helemaal onmogelijk. Ik vind dat je dan best steun en actie van de opleiding kunt verwachten.
Daarnaast zou ik met deze bedreigingen, die dus blijkbaar ook irl plaatsvinden, naar de politie stappen. Misschien niet direct aangifte doen, maar wel melden. Dan starten ze alvast met het opbouwen van een dossier. Goed alle whatsappjes, mails of wat dan ook goed bewaren, en ook op papier bijhouden wanneer en wat er irl iets gebeurt. Misschien helpt het als je dit laat weten aan die aanstichter?
Sterkte!

Stenna

Stenna

03-04-2014 om 17:43

reactie

Dank voor jullie raad en reacties. Voor nu wacht ik heel even het gesprek met de SLB-er af, morgen. Als die het niet serieus neemt of geen concrete stappen onderneemt ga ik zelf contact opnemen met school. Dit kan zoon inderdaad niet helemaal zelf af, daar is hij simpelweg toch niet sociaal vaardig genoeg voor. Gelukkig heeft hij nog wel een klein groepje andere medeleerlingen die hem wel accepteren en waar hij wel gezelligheid van heeft.
De pester thuis uitnodigen vond ik nog niet zo gek, heb het voorgesteld maar zoon wil dit absoluut niet.
Aangifte hebben we wel over gedacht, maar ik geef toch eerst school/SLB-er een kans denk ik. Misschien als dit niks oplevert? Probleem is een beetje dat hij uit de whatsap groep met de betreffende berichtjes is gestapt, op mijn aanraden (voor zijn gemoedsrust die avond, want hij zat continu die berichtjes te lezen). Daardoor kan hij nu niet meer bij de berichten, voor zover wij weten. De whatsap groep is nu ook opgeheven zag hij, ze (de medeleerlingen) hebben een nieuwe gestart. Misschien zagen ze het toch een beetje aankomen dat wij daar misschien stappen mee gingen ondernemen, toen hij er uitstapte. Weet iemand hoe je die berichten dan toch terug kunt halen? Staan die nog ergens? Op zich zijn wij (beide ouders) wel getuigen, wij hebben ze ook echt gelezen.

Screenshots

Ik weet niet hoe je de gesprekken kan terughalen. Maar voor een andere keer: maak direct screenshots als je zoiets meemaakt. Heb je het altijd zlef als bewijs

Stenna

Stenna

11-04-2014 om 19:33

hoe het verder ging

Zoon heeft gesprek met SLB er (soort mentor) gehad, en die reageerde best actief naar het leek. Beloofde zijn best te doen zoon in een andere groep te krijgen e.d.
Maar een week later herinnerde zoon hem eraan, en was de reactie heel anders. De man had met de pestkop gepraat, en nu vond hij (SLB-er) ineens dat mijn zoon overdreef, het veel te zwaar opneem, alles te letterlijk nam (zeker in zijn dossier gezien dat hij een ASS heeft), en het was als lollig bedoeld. Verder kon hij niet naar een andere groep omdat hij dan misschien in die groep weer dezelfde problemen zou hebben.
Zoon is helemaal down en verdrietig, niet meer naar school geweest vandaag. Twijfelt aan zichzelf, vanwege die uitspraak dat hij het in een andere groep ook weer zo hebben (zou kunnen, maar het is het proberen waard toch? Ik denk het trouwens niet, zelf. Hij heeft dat heus niet altijd in alle groepen, er moet net zo'n manipulator tiepje tussen zitten). Ik heb de grootste moeite op hem in te praten dat het meer zegt over die pesters dan over hem, etcetc. Ten einde raad heb ik dus toch maar gisteravond zelf naar die leraar gemaild. Dat ik de whatsapp berichten ook gezien heb en ze wel ernstig vond. Dus dat het niet aan zoon ligt. Dat hij als ervaren leerkracht zou moeten weten dat pesters hun gedrag altijd bagatelliseren en zeggen dat het grapjes zijn (zijn het ook, maar ten kostte van een ander). Dat juist het niet serieus genomen worden door volwassenen bij wie je om hulp vraagt funest voor gepeste jongeren. Dat zoon er erg onder lijdt en ik dus verwacht dat de school wel stappen onderneemt, punt.
Was best lange email dus Nog geen antwoord gezien.

Theekopje

Theekopje

11-04-2014 om 20:18

Iemand anders inschakelen?

Helaas weet ik dat niet alle docenten en SLB-ers op het HBO hiermee overweg kunnen. Waarschijnlijk nog minder dan op basisschool en VO, simpelweg omdat mensen op het HBO geacht worden zich volwassen te gedragen. In de didactische cursus die HBO-docenten moeten volgen komt pesten ook niet of nauwelijks aan de orde.

HBO-docenten worden, terecht of niet terecht, hier helemaal niet op geschoold, er is op school meestal geen beleid anders dan een setje huisregels, en het komt gelukkig ook niet zo vaak voor dat men vertrouwd is met de dynamiek van pestgedrag.

Dus er zijn docenten die zich er geen raad mee weten. Er zijn er ook die het gewoon te veel werk vinden, of te lastig, of niet hun taak.

Misschien is het toch een overweging waard om met een decaan te gaan praten, of met een vertrouwenspersoon. Dat kan misschien net wat meer druk op die SLB-er zetten om het wat meer serieus te nemen.

Theekopje

Theekopje

11-04-2014 om 20:20

Ongelukkig geformuleerde zin

De zin "en het komt gelukkig ook niet zo vaak voor dat men vertrouwd is met de dynamiek van pestgedrag. " is natuurlijk bedoeld als: gelukkig komt het pesten meestal niet zo vaak voor, dat men vertrouwd is etc.

Stenna

Stenna

12-04-2014 om 14:42

vertrouwenspersoon

Inmiddels antwoord ontvangen. De leerkracht heeft mijn mail doorgestuurd naar de vertrouwenspersoon, en die heeft zoon nu uitgenodigd voor een gesprek. Ben benieuwd. En hoop dat ze er niet van maakt dat hij het probleem is (die pestkop is het probleem), dat houd ik hem in elk geval steeds voor. Maar wie weet, pakt ze het ook echt aan, ik heb positieve hoop (door de toch tamelijk snelle reactie).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.