Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Coco

Coco

15-08-2015 om 14:14

Cursus boekenkaften groep 8?

Toen mijn kinderen net allebei op de middelbare school zaten, kreeg ik toen ik de jongste hielp met kaften, ineens een lumineuze inval: Waarom niet de kinderen in groep acht, in de laatste periode, wanneer ze toch niet veel meer te doen hebben, een cursus boeken kaften geven?
Voor mij was het toen al te laat, maar misschien iets voor de ouders van kinderen die nu naar groep acht gaan om voor te stellen op school?

Katniss

Katniss

15-08-2015 om 14:46

Niet nodig

Op internet staan genoeg filmpjes om het perfect te leren. Sowieso heb je het na een paar boeken wel onder de knie. Ik kaft overigens al 5 jaar de boeken van mijn dochter omdat ik het een leuk klusje vind. Maar ze kan het wel.

creabea

creabea

15-08-2015 om 14:55

mwah

vind ik een beetje zonde van de schooltijd eigenlijk.

mijk

mijk

15-08-2015 om 14:56

Hier deden ze dat de eerste schooldag op de middelbare.

Hartstikke gEzellig maar zoons klas is toch massaal aan de rekbare kaften gegaan

Mijk

Ideetje

Best wel een leuk ideetje, kun je aan de juf meegeven.
Als ze toch naar ideetjes zoeken en het brengt de overgang wat dichterbij.
Maar er is denk ik al genoeg 'oefening' mogelijk. Op de school van mijn kinderen werden de boeken op een gegeven moment op school bezorgd en wie wilde kon onder leiding van de mentor eerst de boeken kaften voor ze mee naar huis gingen.
Hier overigens al jaren stoffen kaften.

Half a twin

Half a twin

15-08-2015 om 14:59

creabea

Zonde van de schooltijd? Hier werd na het groep 8 kamp niet echt serieus meer gewerkt. Musical oefenen, de concierge helpen met opruimen van het magazijn, een filmpje kijken elke middag werd gevuld met leuke dingen anders dan serieus les. Een middagje boeken kaften leren zou dan nog een zinvolle besteding zijn van de tijd.
Ga het onthouden tot zoon zover is.

Die stoffen kaften

Vond ik hier echt niet handig. Eigenlijk alleen geschikte voor het wiskundeboek.
Resr van de boeken was te slap en te groot. En als je dan moest klooien meteen kartonnetje erbij in was het net zo veel werk als even gewoon kaften en het zat ook nog steeds niet goed. Ze liggen er nog wel, maar worden niet meer gebruikt

Mikke

Mikke

19-08-2015 om 08:40

Hier ook

De stoffen kaften vond ik het eerste jaar best handig, we waren echt in 10 tellen klaar met het kaften van alle boeken! Maar of ze ook zo goed zijn voor de boeken zelf betwijfel ik. Ze geven best veel druk op de rug, waardoor die makkelijker losraakt. Bij de rug past hij sowieso niet lekker, en ook om ze erom te doen moest je de boeken soms aardig mishandelen!

Wij zijn dus maar weer teruggegaan op ouderwets kaften en de boeken blijven véél netter! En ook dit jaar blijven de stoffen kaften weer in de kast.

In groep 8 werd hier trouwens tot 'n week voor de zomervakantie gewoon doorgewerkt. Wel met tussendoor oefenen voor de musical, maar in een groep 6/7/8-combiklas moet er ook gewoon gewerkt worden.

Katniss

Katniss

19-08-2015 om 08:43

Stoffen kaften

Ik zag die hangen bij de Hema en vond het net panty's. Stomme kleuren bovendien. Nee, we kaften hier lekker door. Dochter zoekt haar kaftpapier met zorg uit (ook wel dure van 2 euro voor 2 x 70 cm.), en dan werken we in een avondje die hele stapel weg.

Barvaux

Barvaux

19-08-2015 om 09:08

stoffen kaften

Vind ik ook niets. Jongste kreeg er vorig jaar drie gratis bij aankoop van zijn Eastpak tas. Toen hadden we ze niet gebruikt. Nu was er voor hem één boek geschikt (formaat was niet te klein, het wiskundeboek vond ik al niet passend namelijk) en bij oudste waren er een stuk of 4/5 boeken die in aanmerking kwamen. Karton eromheen? Nou ik vond het niets.

Het schuift ook steeds om het boek dus mijn zonen kennende mag ik over drie weken die boeken alsnog kaften. Ik ja. Ik vind het ook ieder jaar weer een leuk taakje, heb er echt wel lol in en mijn zonen knappen dan een ander klusje op voor mij.

Daar hoef je geen les in te krijgen, inderdaad genoeg filmpjes op internet. Mijn man kreeg daar wel 'les' in vroeger omdat ze in groep 8 gewoon de boeken voor de lagere basisschoolklassen moesten kaften

Amare

Amare

19-08-2015 om 09:58

samen

wij doen dat samen. Wat te drinken erbij, lekker de hele huiskamer vol met rollen kaftpapier. Gewoon elke dag een paar boeken, en als we geen zin meer hebben stoppen we. Het moet per slot van rekening niet op werk gaan lijken

Emma

Emma

19-08-2015 om 11:12

Opa en oma

Boeken kaften: gezellig aan het eind van de vakantie een dagje met alle kleinkinderen bij opa en oma. Lekkere hapjes, muziekje, uitluiden van de vakantie.
Laat ze aan het eind van groep 8 alsjeblieft iets nuttigs doen. Er valt veel te leren, en dat willen kinderen ook (de leerkrachten dan niet meer, lijkt het).

tonny

tonny

19-08-2015 om 13:13

basisschool en kaften

dat deden ze al vanaf groep 6, als er boeken waren die geregeld mee huiswaarts gingen. Je mocht zelf kaftpapier kopen (wat de meesten deden) of papier van school gebruiken.

Rekbaar

Hier gaan de rekbare kaften al het derde jaar in. Gaat prima. Blij dat ik niet mijn kind hoef te dwingen om te gaan kaften. Had er zelf vroeger een hekel aan.

Hier

Ik had aan het begin van de brugklas veel stoffen kaften gekocht, een stuk of 30. leek me ideaal. Maar die dingen gaan maar over maximaal de helft van de boeken, andere boeken zijn te slap, te groot of te klein. Desondanks worden nog boeken met stoffen kaften gekaft. in de zomervakantie gaan de kaften even in de wasmachine en ze zien er na twee jaar nog als nieuw uit. Ideaal!!

Ik heb voor jongste voor volgend jaar als ze naar de middelbare gaat nog een heel stapel nieuwe stoffen kaften liggen

De rest van de boeken worden gekaft, ze moeten op maandag middag de boeken halen en op dinsdag ze al gebruiken, dus ff snel samen 's avonds kaften. Wel gezellig zo samen, wat mij betreft hieft dat niet in groep acht aangeleerd te worden, na drie boeken samen hebben ze het trucje toch wel door. De papieren kaften krijgen plastic plkaband hoekjes, maar desondanks liggen ze er in de voorjaarsvakantie toch grotendeels af. Ik koop wat extra rollen kaftpapier, en waar nodig worden ze in de winter op nieuw gekaft.

Amare

Amare

20-08-2015 om 17:07

dwingen?

'Blij dat ik niet mijn kind hoef te dwingen om te gaan kaften'

Oh, ik dwing niet hoor. Maar als het boek na het schooljaar er zo slecht aan toe is dat mijn dochter het niet mag inleveren, zijn de kosten voor haar
Consequenties aanvaarden, heet dat geloof ik. En dan is kaften ineens lang niet zo erg meer.

klusje van niks

Rekbare kaften werken -vind ik- alleen goed bij niet te kleine boeken met een harde kaft. Dat zijn er hier gemiddeld 1 of 2 van het totaal... Bij de rest kun je beter kaftpapier gebruiken.
Hier zijn we vanmorgen met z'n drieën (2 oudste zonen en ik) al met al een uurtje bezig geweest. Kortom: 't is zo gepiept. En ook wel gezellig, weer eens zo samen freubelen

Amare

Mijn puber zit een beetje in een fase dat alles wat moet pas gebeurt als je lichte 'dwang' toepast Vandaar.
Hier ben ik absoluut geen freubelaar en puber ook niet dus vandaar dat ik er blij ben met de rekbare kaften.

Tango

Tango

24-08-2015 om 15:42

Stoffen kaften

Vind ik ook wel een uitkomst hoor. Dochter hier heeft niet heel veel boeken, want doet ook veel op de Ipad. Maar dit jaar toch een aardige stapel. Vorig jaar een aantal stoffen kaften gekocht maar toen had ze minder boeken en veel grote/slappe boeken. Dit jaar konden we toch meer dan de helft voorzien van stoffen kaften, dus toch maar weer wat bijgekocht. Er bleven maar een stuk of 7 boeken over om te kasten, daarnaast nog wat laten liggen dat ze nog niet nodig heeft (deel c van werkboek waar ze ook a en b van heeft bijv.). We waren in een half uurtje klaar. Ik kaft en zij schrijft en plakt de etiketten en zet daarna alles op zijn plek. Iets lekkers erbij (wortelcake van de AH, vind dochter heerlijk) en het was gewoon gezellig.

Tango

Tango

24-08-2015 om 15:43

Oh en

De stoffen kaften deed ze er natuurlijk zelf omheen. Een aantal had ze uit zichzelf al gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.