Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

03-04-2016 om 17:41

cum laude

http://www.volkskrant.nl/binnenland/met-8-geslaagd-volgend-jaar-cum-laude-diploma~a4073848/

kan iemand hierover informatie vinden uit dit jaar?

Triva

Triva

03-04-2016 om 18:48

mooi maar onbegrijpelijk

Een kandidaat is geslaagd voor het eindexamen havo met toekenning van het judicium cum laude indien zijn examen voldoet aan de volgende voorschriften:

a. ten minste het gemiddelde eindcijfer 8,0, berekend op basis van de eindcijfers voor:

1°. de rekentoets, de vakken in het gemeenschappelijke deel van het profiel, het eindcijfer berekend op grond van artikel 50, tweede lid, en de vakken van het profieldeel, en

2°. het vak uit het vrije deel waarvoor het hoogste eindcijfer is vastgesteld, en

b. ten minste het eindcijfer 6 of ten minste de kwalificatie «voldoende» voor de rekentoets en alle vakken die meetellen bij de uitslagbepaling op grond van artikel 50.

------------

Voor mij onbegrijpelijke stof

Tijgeroog

Tijgeroog

03-04-2016 om 22:23

Ai...

Dan heb je het niet gehaald

Volgens mij moet je gemiddeld over alle vakken minimaal een 8,0 staan, en mag je laagste cijfer niet lager staan dan een 6 (5,5?)

Lynn

Lynn

03-04-2016 om 22:24

reden?

Je moet natuurlijk artikel 50 kennen om de tekst precies te snappen, maar de strekking is mij wel duidelijk.

Voor bepaalde vakken moet je een 8 gemiddeld staan.

En voor iets meer vakken moet je gemiddeld tenminste een 6 staan. Dus als het niet de vakken betreft waarvoor je een 8 gemiddeld moet staan, kan je je dus voor een of meer andere vakken slechtere cijfers veroorloven en toch cum laude school afronden.

Maar waarom vraag je het?

Een decaan op school kan het je vast wel uitleggen aan de hand van een concrete situatie als het (bijna) speelt?

Triva

Triva

03-04-2016 om 23:03

tijgeroog en lynn

Tijgeroog: je kunt toch zelf al zien dat het zo simpel niet is?
Lynn; ik kwam die link toevallig tegen vandaar en ja dit zou te halen moeten zijn voor mijn zoon en ik vond ook dat we daar samen wel uit zouden moeten komen maar echt duidelijk is het niet ook door zijn dubbelprofiel. Het komt uit de link van miriam en zo kom je ook bij art 50.

Lynn

Lynn

04-04-2016 om 06:58

Triva

Ja, nu snap ik jouw probleem.

Er wordt gesproken over profiel, en Onduidelijk is hoe ze ermee omgaan als je een dubbelprofiel hebt.

Vraag op school na of ze het even helemaal goed kunnen uitleggen (wettekst ernaast houden). Zij moeten het snappen, want moeten de cum laude al dan niet toekennen.

Verder maar vooral zo hoog mogelijk scoren bij de laatste examens .

Trouwens al gegoogled met "dubbelprofiel" erbij? Misschien is er nog wel een instructie bij gegeven aan scholen?

Ik kan me ook voorstellen dat er gekeken wordt of je voor een profiel apart en voor het andere profiel apart cum laude hebt.

Succes.

Moni

Moni

04-04-2016 om 09:06

Kiezen voor één profiel?

Je kunt misschien kiezen voor één profiel, degene die het meest gunstigst is voor de cum laude.
Je verandert uiteraard de vakken niet dus hij blijft twee profielen doen.
Dan kun je op school navragen of beide profielen dan op het diploma komen.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-04-2016 om 09:19

Triva

Sorry hoor... Ik heb een tijd zitten googelen, me uitgebreid in de wettekst verdiept en heb uiteindelijk geconcludeerd dat dit *volgens mij* is hoe je de wettekst moet lezen. Maar ik zal me er verder niet mee bemoeien.

Triva

Triva

04-04-2016 om 09:23

hmm

Het wordt wat duidelijker met vooral dat vak uit het vrije deel maar wat IS het vrije deel? Je hebt profielvakken en profielkeuzevakken maar hier hebben ze het over profieldeelvakken en vakken uit het gemeendschappelijke deel van het profiel.

Ik ga er maar van uit dat het om de vakken gaat die buiten het profiel en de profielkeuzevakken vallen. Dat zijn er voor NT bij hem 2 en bij NG 1 en precies 1 van die 2 vakken bij NT is één van de twee vakken waar hij nu onder de acht staat

Ik was bang dat zoon er van in de war zou raken maar hij vindt het wel een mop en heeft weer een 'extra' doel in het schoolleven. Jullie zullen begrijpen dat hij dit soort zaken niet wil gaan bespreken op school net nu zijn vriend met wie hij samen zou gaan studeren weer een heel slecht SE cijfer terug kreeg. Mijn zoon twijfelt nu vooral aan zijn bijlescapaciteiten maar die vriend komt alleen een dag of wat voor de toets alles uit mijn zoon trekken. Hij had het structureler moeten aanpakken denk ik door wekelijks een uurtje samen te gaan zitten.

Triva

Triva

04-04-2016 om 09:27

Tijgeroog

Sorry hoor maar je ging erg kort door de bocht, wat jij zei kon ik ook wel zelf verzinnen. Het probleem zat vooral in die art 50 en de andere woorden voor de vakken (zie hierboven). Je zou toch denken dat zoiets net zo helder als hier zou kunnen zijn: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo iets wat elk jaar weer voor hele volksstammen eindexamenkandidaten onbegrijpelijk is gezien het aantal vragen op bijv goeievraag.nl hierover.

Ik vraag me ook af of scholen dit allemaal wel weten en ook begrijpen hoe het precies werkt. Het zal mij niet verbazen als zoon het daar moet gaan uitleggen als hij er voor in aanmerking zou komen en dat zal volledig liggen aan het vak Engels.

Mij ook niet

"Het zal mij niet verbazen als zoon het daar moet gaan uitleggen"
Dat zou mij ook niet verbazen.

"Het probleem zat vooral in die art 50 en de andere woorden voor de vakken "
Toch is juist die tekst niet nieuw.

"Ik vraag me ook af of scholen dit allemaal wel weten en ook begrijpen hoe het precies werkt."
Soms niet maar dat is meestal niet erg.
Meestal is zakken of slagen duidelijk. Net als cum laude of niet.
Bij onbegrijpelijke randgevallen is het in het belang van de school om positief te besluiten (wel een diploma, wel cum laude).

Die ingewikkelde wettekst is er voor de gevallen dat school en leerlingen het niet eens zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.