Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kritisch

kritisch

21-06-2013 om 00:36

Coöperatief leren

De basisschool van mijn kind wil met ingang van het nieuwe schooljaar coöperatief leren in gaan voeren. Klassikale instructie in de ochtend en coöperatief in de middaguren. Uit de tot nu toe ontvangen informatie kan ik nog niet opmaken of de heterogene groepen bestaan uit de gehele bovenbouw of binnen de jaargroepen.
Ik heb wat gegoogled wat de voor- en nadelen hiervan kunnen zijn, maar ben wel benieuwd naar ervaringsverhalen en eventuele valkuilen specifiek voor mijn kind.
Mijn kind is zeer sociaal vaardig, neemt lesstof makkelijk op, type makkelijke leerling, maar met een zeer slechte werkhouding. Type lui, altijd alles vergeten, zeer gemakzuchtig. Een kind dat lachend verteld , met opzet te treuzelen om gelijk met de rest klaar te zijn, zodat er geen extra werk komt. Wel dol op goede cijfers , maar er niet voor inspannen. ( Ik zie ook een gevoelig, onzeker kind dat vindt dat het geen fouten mag maken) Helaas herken ik hier mijzelf in en ik had me er al bij neergelegd dat ik over een jaar mijn kind op het VO zeer strak zou moeten gaan begeleiden. Tot mijn stomme verbazing is er afgelopen jaar op school een lichtje gaan branden....Mijn kind zou het zo wel eens lastig gaan krijgen op het VO...Ach gut, echt waar?
Er moest geleerd worden om zich in te spannen door projectmatig wat te doen ( uurtje per week???).
Ik denk dat mijn kind dit coöperatief werken vooral weer erg gezellig gaat vinden en niet uitgedaagd gaat worden.
Wie durft een voorspelling te doen welk effect dit op mijn kind gaat hebben en waar ik op moet letten?

kritisch

Samenwerken

Ik ken die term niet maar ik moet onmiddellijk denken aan het samenwerken op mijn school. Op mijn oude school was verplicht dat leerlingen om de haverklap gingen samenwerken maar dat was vaak aan een project met een werkstuk voor een paar weken lang en daarna even niet. Wordt dat bedoeld met coöperatief?

kritisch

kritisch

21-06-2013 om 16:05

Planning

In de middaguren wordt er per bouw ( in het geval van mijn kind groep 5-8) in groepjes gewerkt aan lezen, bloktijd en wereldoriëntatie. D.m.v een planbord met plek / opdracht / activiteit. De bedoeling is dat kinderen door samen te werken met en van elkaar leren. Ik weet dus niet of dit een heterogene groep is van 5-8 of dat er groepen op niveau ingedeeld worden.
kritisch

suus36

suus36

22-06-2013 om 09:13

Hangt ervan af

Ik ben juf van groep 6 en pas coöperatief leren toe. Alleen klinkt het zo raar dat ze het 's middags doen. Ik pas het in lessen toe. Bijvoorbeeld om samen voorkennis op te halen of om met elkaar bepaalde verwerkingsopdrachten te doen. In een rekenles zet ik ze bijv een kwartier coöperatief aan het werk. Een georganiseerde samenwerking. Als je het goed aanpakt zijn de kinderen dan juist heel gemotiveerd en betrokkenen bij wat ze doen. Maar in mijn klas zit altijd wel 1 groepje dat de kans grijpt om het weekend door te nemen Daarom pas ik het als onderdeel van een les toe, maar laat ze ook zelfstandig werken en klassikaal naar een instructie luisteren. Als je googled op coöperatief leren vind je best veel info hierover (welke werkvormen er zijn bijv)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

kritisch

kritisch

22-06-2013 om 11:57

Suus

er is niet genoeg formatieruimte om op elke groep een leerkracht te plaatsen. Dit is opgelost door 's ochtends klassikaal les te geven en 's middags met minder leerkrachten in heterogene groepen.
Mijn angst is dat de ontwikkeling van mijn kind zal stagneren. Kind zoekt zelf geen uitdaging en in een heterogene groep zal hij deze misschien niet vinden.
Ik klink wat kritisch, maar ik heb ervaring met een kind op het VO. Met name het gebrek aan bagage van de basisschool.
Binnenkort heb ik een eindejaarsgesprek en ben eigenlijk wel benieuwd naar de overdracht en wat ze mijn kind gaan bieden in het laatste jaar met name dus dit samenwerken
Kritisch

Ebbens en ettekoven

Zijn twee pedagogen die een reeks boeken hebben geschreven over "samenwerkend leren" (andere naam voor coöperatief leren). Het wordt misschien als nieuw gepresenteerd op de school van je kind maar je word er als aankomen juf of docent ermee doodgegooid op je opleiding. Op zich is het fijn om de kinderen samen te laten werken, het kan echter stranden in een te drukke klas waar een juf/docent geen orde kan houden. Het is moeilijk als docent, wanneer je een groepje aan het begeleiden bent, om een ander groepje in de gaten te houden. Het moet straks geregisseerd zijn en de resultaten van het samenwerken moeten zichtbaar/meetbaar zijn.
Maar niets nieuws dus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zus

Zus

26-06-2013 om 21:13

Klentschy

Die schrijft over teamrollen bij het samenwerkend leren. Elk kind is verantwoordelijk voor zijn eigen taak binnen de groep, werkt erg goed.
Ik sluit aan bij wat Sinilind schrijft over de voorwaarden, bovendien moet elk lid van het groepje zich verantwoordelijk voelen om meeliften en achteroverleunende kinderen te voorkomen.

kritisch

kritisch

28-06-2013 om 09:06

Leren

Samen leren graag, maar niet elke middag in heterogene groepen.
Ik zou graag zien dat kind leert:
Lesstof doorgronden. Hoe maak je een samenvatting, woordweb ed. Haal je de essentie uit een tekst. ( i.p.v. kant en klaar een samenvatting in handen krijgen om te leren ). Kladblok op tafel om aantekeningen te maken bij uitleg zoals bijvoorbeeld bij een vak als geschiedenis. (DIt gaat dus nu niet meer klassikaal gegeven worden??).
Het Vo gaat er van uit dat kinderen dit geleerd hebben. Daar wordt niet alles op het bord genoteerd om over te schrijven. Mijn kind kan een spreekbeurt houden over het konijn en kan volstaan met lange oren, lust wortel en poept keutels. ( even overdreven). Er geen serieuze sanctie staat op het alweer vergeten van een taak, uitstel van een spreekbeurt ed. Er wordt niet gecontroleerd of er hard genoeg aan de weektaak gewerkt wordt.( nu mikt kind het zo dat het ongeveer gelijk klaar is met de rest). O ja, ik zou het ook zeer prettig vinden als de kinderen wat geïnteresseerd worden in de engelse taal.
Kind heeft nog niet helemaal door dat hij nu op basisniveau heel goed presteert, maar dit over een jaar op het Vo wellicht niet genoeg zal zijn.

Ter illustratie: Oudste met een t/h advies draait nu een 7 gemiddeld in een havo/vwo klas met het eerste jaar heeeeeeeeeeeeeel veel hulp van mij. ( nu naar 3 havo) Wat ben ik geschrokken van het gebrek aan vaardigheden. Uit kinds leerjaar zitten de b,k en t kinderen goed. De afstromers zitten alleen in havo en vwo. Waaronder 2 "strakke" vwo kinderen.
Mijn jongste heeft op de entreetoets een totaalpercentiel boven de 90. Ik houd met de gezellige middagen van komend jaar mijn hart vast.

kritisch

Cooperatief

Bij mijn kinderen met autisme is duidelijk dat ze niet zomaar spontaan samenwerken. Dat kan als de taken goed verdeeld worden en iedereen zich aan de afspraken houdt. Zelf vond ik het vroeger wel heel leuk en ook als er weleens mensen in de groep minder presteerden kon me dat niet echt boeien, en natuurlijk is dat een goede ervaring.
Het kan ook in je nadeel zijn.
Zoon hier deed een opdracht met een andere leerling samen waarvoor ze 2 cijfers zouden krijgen. Omdat de andere leerling haar eerste deel maar niet afkreeg werd zoon bedreigd met 2 zwaar onvoldoendes en werd gedwongen gesprekken te regelen met zijn begeleiders.
Zoon wilde zijn medeleerling ook niet verraden dus heeft het manmoedig doorstaan en zijn voldoendes uiteindelijk gehaald. Maar wat een gedoe was dat.
Het vraagt nogal wat van de leerkrachten en docenten en begeleiders om dat kinderen goed aan te leren en daar goed mee om te gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.