Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tante Sidonia

tante Sidonia

05-11-2014 om 15:16

conflicthantering tijdens gymles drie vragen

Bij zoon op school is een escalatie geweest tijdens de gymles. Even kort: er ontstond een conflict tussen een leraar en een ll en de ll kreeg een driftbui; schopt een bank om, schold de leraar de huid vol en probeerde weg te lopen.

1 Mag een leraar de deur van de gymzaal op slot doen om te voorkomen dat ll weglopen?

De leraar heeft daarna -op boze toon - aan alle ll om de beurt gevraagt of zij het eens waren met hem of niet. Ll die geen antwoord wilden geven, moesten naar de kleedkamer gaan. Hij wees op ll en zij moesten ja of nee zeggen. De leraar was vlg. de beschrijving van mijn zoon nogal intimiderend en hij durfde hemn niet tegen te spreken of naar de kleedkamer te gaan. De leraar zegt nu dat hij gewoon de gedachten en gevoelens van de ll wilde weten....

2 Moet/mag een leraAR de mening van andere ll vragen terwijl hij een conflict heeft met een ll?

De leraar heeft de scheldwoorden van de ll herhaald, waar iedereen bij was. Hij was vlg. zoon de boze ll aan het imiteren. Met daarna de vraag wat iedereen daar nu van vond dat ll deze woorden had gebruikt.

3 Wat vinden jullie ervan dat deze leraar op deze manier naar de mening van anderen vraagt?

Juline

Juline

05-11-2014 om 19:58

Niet goed

Klinkt niet zo handig, zoals de leraar gehandeld heeft. Maar er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal en we horen nu alleen de kant vanuit de leerling.

Ik zou zoon adviseren om met de hele klas met de mentor te praten, dan kunnen ze in elk geval hun verhaal kwijt.

Juline

tante Sidonia

tante Sidonia

06-11-2014 om 14:33

maar juline

Behalve onhandig...wil je eens antwoord geven op mijn 3 vragen, ajb?

Jaina

Jaina

06-11-2014 om 17:26

tante sidonia

1. ik denk wel dat het mag. Weglopen kan een onveilige situatie veroorzaken.

2. dat zou ik zelf niet doen maar ik zie niet in waarom het niet zou mogen. Het moet natuurlijk niet.

3. Het is niet de meest handige manier om een conflict op te lossen maar er lijkt ook behoorlijk wat aan voor af te zijn gegaan. Ik hoop dat de leerkracht en de betreffende leerling er op een later tijdstip samen uit kunnen komen. Voor de klas lijkt het me verder niet zo problematisch allemaal al was het niet de meest pedagogische aanpak. Tenzij mijn zoon de driftige scheldende leerling was zou ik hier verder niks mee doen.

Vraag 3

Als je 5 reacties ontvangt waarin men hun afkeer uitspreekt en je adviseert dit te melden bij een mentor, doe je dat dan ook? Oftewel maakt het wat uit wat een ander ervan vindt, als jij de behoefte voelt dit te melden?

Uit de reactie van je zoon is duidelijk dat de leerkracht het verbruikt heeft bij de klas. Als een leerkracht je klasgenoot zo behandelt, kan hij jou ook zo behandelen. Dat is wat deze man heeft bereikt; een niet uit te vlakken moment van het ware gezicht. Dat is een stempel die raakt hij niet kwijt.

Hier was een leerkracht die, terwijl het kind op de gang diende te wachten, de klas vroeg welke straf dat kind verdiende vanwege het grotendeels kopiëren van een werkstuk. De klasgenoten wisten meteen hoe de leerkracht in elkaar stak.

Excuses etc kan dat beeld niet veranderen. De motivatie voor dit vak zal eronder lijden, uit vrees voor een gelijke behandeling. Dat zal die leraar bemerken. Dat wordt een fijn jaartje gym.-. Net als die ervaring op de bs. De leerkracht gaf aan het niet zo bedoeld te hebben en het voorval kreeg geen sancties, maar het kwaad was al geschied.
Eigenlijk hoef je dus niets te doen, de klas straft de docent door ongemotiveerd de les te volgen.

Het is wel te hopen dat de ouders van de ll. dit bij de mentor aankaart, al is het maar voor de registratie.

tante Sidonia

tante Sidonia

09-11-2014 om 11:03

heb al gereageerd

Ikweet niet precies hoe jij de eerste alinea bedoeld flanagan. Mmaar ja ik heb er melding van gemaakt ook omdat ik in de MR zit en deze leraar niet goed functioneert sowieso. Het punt is ook dat hij een tijdelijk contract heeft en heel binnenkort moet worden besloten of hij blijft of niet. ik wil proberen om hier invloed uit te oefenen want er is inderdaad veel meer nog aan de hand.

macht misbruik

in reactie op alle drie de vragen:

ik vind dat deze leeraar zijn machtspositie heeft misbruikt!!

de deur op slot doen is niet acceptabel. een leerling heeft het recht weg te lopen om af te koelen, desondanks zijn gedrag.
( was voor de leraar volgens mij ook beter geweest)
voor de overige vragen:
de leerling wordt te kakken gezet voor zijn klas en de overige leerlingen worden voor het blok gezet en zoals je zelf al schrijft durven ze niet te reageren naar waarheid uit angts voor een zelfde behandeling van deze leerkracht.

de leerling heeft zich niet netjes gedragen!
MAAR de leerkracht is daar erg slecht mee om gegaan.

was deze leerling mijn zoon geweest dan had ik briesend bij school gestaan om verhaal te halen.
ook al begrijp ik heel goed dat de leerling zich misdragen heeft.

Juno

Juno

09-11-2014 om 16:41

Suuz 31

Ik kan me voorstellen dat een leerkracht de buitendeur op slot doet. Als een kind wegloopt heeft hij twee keuzes: achter de wegloper aan gaan en alle andere kinderen alleen laten -wat als er dan wat gebeurt? Of bij de klas blijven en hopen dat wegloper goed terecht komt en de volgende les weer braaf in de klas zit.
Ik vind het allebei niet veilig, dan liever de deur op slot. Hier doet de leerkracht ook altijd de deur op slot maar dat is omdat de gymzaal niet aan de school vast zit. Tijdens de gym zou iedereen/vreemden er in en er uit kunnen lopen zonder dat de leerkracht iets door heeft.
Deze leerkracht klinkt mij als iemand die flink overspannen is, totaal geen overwicht heeft en wanhopig de controle naar zich toe te trekken. Ik zou het bij de afdelingsleider melden, die heeft net iets meer invloed dan de mentor.

Linda K

Linda K

09-11-2014 om 17:00

Juno

Waarom moet de gymleraar in vredesnaam achter het kind aan? Geef een kind toch alsjeblieft de kans om af te koelen! Veel conflicten escaleren op het moment dat iemand er niet voor kan kiezen om af te koelen. Dus nee, de gymleraar moet absoluut de deur niet op slot doen. Een paar minuten kind laten afkoelen en dan misschien kijken of ermee te praten valt.

Juno

Juno

09-11-2014 om 17:31

Linda

Ik heb even de gymzaal voor ogen van mijn kinderen: gymzaal, twee kleedkamers, lange gang, aan een drukke weg. Als een kind wegloopt zit 'ie onder een auto. School is een kleine tien minuten lopen.
Prima dat een kind weg gaat naar een kleedkamer, gang of zich van mijn part opsluit op de wc maar ik moet er niet aan denken dat een compleet overstuur kind naar buiten loopt. Niet de gymzaal zelf op slot maar wel de buitendeur.
En laat een kind inderdaad even afkoelen. En in dit geval die gymleerkracht ook.

Tante Sidonia,

Je gaf in TS niet aan dat je het reeds gemeld had. Je reactie op Juline gaf mij de indruk dat je eerst wilde weten hoe anderen dit zien, in je overweging dit te melden. In mijn reactie geef ik eigenlijk aan dat het niet van invloed moet zijn wat een ander vindt. En inderdaad vaar jij je eigen koers.

Het is jammer dat een docent een moeilijke situatie zo aanpakt. Duidelijk niet geschikt voor zijn werk wanneer hij de klasgenoten om hun mening vraagt. Welk doel wilt hij daarmee bereiken. Dit was niet het geschikte moment om verkeerd woordgebruik te bespreken met de klas. Een typische geval van onzekerheid.

Threeboys

Threeboys

16-11-2014 om 10:33

Weglopen is ook n strategie

Over weglopen van boosheid: jouw zoon had even een moment voor zichzelf nodig en haalde zichzelf uit de situatie. Wat goed gedaan van hem. De leerkracht had beter moeten weten: met een kind dat in zijn boosheid zit, valt niet te praten. Heeft totaal geen zin. En een kind dat op school zit weet donders goed dat het het gebouw niet mag verlaten. Die loopt echt niet een drukke weg op. De leerkracht koos ervoor om op een onhandige manier de strijd aan te gaan. Dat geeft aan dat hij het zelf ook even niet meer wist. Zeker als hij ook nog bevestiging gaat zoeken bij de kinderen. Niet handig. Maar om meteen te zeggen dat iemand niet geschikt is lijkt me wat ver gaan.
Een goed gesprek met de leerkracht lijkt me een goed idee. Niet om je gelijk te halen maar om te kijken hoe hij het de volgende keer beter kan doen. Vraag eventueel de IBer erbij. Het gaat er om wat er de vlogende keer gebeurd als je zoon 'drift' voelt.
Succes!

Threeboys,

Ik begrijp het, het komt een beetje kort door de bocht. Maar juist het vak gym is een fysiek contactspel. Des te meer aandacht voor conflict situaties. Ik denk niet dat de Academie lichamelijke opvoeding van de docent hun studenten stimuleren een conflict met leerlingen te bepreken en hun mening mee te nemen in de situatie. De informatie van TS, dat dit ook nog op een intimiderende wijze heeft plaatsgevonden, vind ik onprofessioneel. Twee acties, eerder uit impulsief en emotionele gevoelens dan uit professioneel oogpunt, terwijl een gymdocent getraind wordt in het inschatten van conflict situaties. Het vak bestaat niet alleen uit het stimuleren van leerlingen om mee te doen maar ook hoe je omgaat met anderen. Die moeilijke zijde van het beroep als gymleraar, moet je wel liggen natuurlijk. Het is niet alleen maar leuk voetballen.

Threeboys

Threeboys

17-11-2014 om 12:15

Flanagan

Allereerst: mijn reactie was geen reactie op jou maar op de allereerste vragen van Tante Sidonia. Ik was er ook vanuit gegaan dat het een basisschoolleerkracht betrof. Een vakdocent zou mijns insziens sowieso beter om kunnen gaan met dit soort conflicten: hij doet niet anders. Ik spreek uit ervaring want heb ALO èn PABO gedaan èn ben de gelukkige moeder van drie overactieve jongens die precies in zo'n zelfde situatie zouden kunnen komen! Kinderen leren van fouten en sommigen moeten gewoon flink hun neus stoten voordat ze een stapje verder komen. We moeten ze die fouten gunnen.
Laten we de leerkracht ook zijn leermoment gunnen. Hopelijk valt hij niet in herhaling: hij is volwassen en het kind niet.

En ik moet zeggen: Ik heb zelf het idee dat wat betreft het omgaan met die conflictsituaties voor mijn kinderen 'het veldje in de buurt' èn de voetbalclub de beste leerscholen waren/zijn geweest!

Aanname

Ik heb ook maar aangenomen dat het een vakdocent betreft omdat op de basisscholen hier alleen vakdocenten werken. Wie weet heb je gelijk en mist de leraar de basis van de ALO. De aanvullende cursus voor een basisschoolleerkracht, is hier niet mee te vergelijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.