Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tafelkleed

tafelkleed

04-11-2013 om 14:37

conflict op VO-school over dyslexie

Hallo,

Dochter van 14 heeft ernstige, enkelvoudige dyslexie. Dat is bekend sinds eind groep 5 basisschool en ze zit nu in 2 Havo/Vwo (tweejarige brugklas). Sinds een jaar werkt ze met Kurzweil, na flink overleggen met middelbare school. Dat was niet zozeer onwil vanuit school, maar zij is pas de 4e op school die ermee werkt, er is een zeer beperkt dyslexieprotocol (15 jaar oude kopie van een andere school en zeer algemeen) en het overzetten van toetsen naar een stick mocht niet te belastend zijn voor docenten. Haar boeken zijn op Kurzweil en toetsen (geen s.o.'s oid) maakt ze ook op Kurzweil.
Ze is ondertussen flink aan het puberen en gebruikt niet altijd in de klas haar oortjes (om iets voor te laten lezen) hoewel ze (voor zover mij bekend) verder er graag en goed mee werkt.
Nu hebben we al geruime tijd een verschil van mening met de dyslexiecoördinator: ze werkt er niet vaak genoeg en goed genoeg mee (met Kurzweil dus), moet er maar mee stoppen. Enfin, wat wij ook aangeven, bespreken, uitzoeken of doen; het schiet niet op. Voor mijn gevoel ligt het kind ook onder een vergrootglas, en het kost heel veel tijd (en mentale strijd bij mij) om niet positief en productief te laten verlopen.

Omdat wij er verder niet uitkomen en er weinig wettelijk verplicht is voor een school, ben ik eigenlijk op zoek naar iemand met verstand van dyslexie, de hulpmiddelen etc die als een soort mediator of adviseur ons bij kan staan.
Heeft iemand enig idee of danwel waar of hoe ik zo iemand vind (regio 030)? Ik hoor het heel graag!

groeten,
tafelkleed

onderwijsconsulenten?

http://www.onderwijsconsulenten.nl/
Misschien dat zij je goed advies kunnen geven. Anders bij Balans.
http://www.steunpuntdyslexie.nl/
Het lastige is dat school niet meewerkt maar tegenwerkt. Wat moet je daar nou mee?

tafelkleed

tafelkleed

05-11-2013 om 11:11

bedankt en..

Hoi Anne,

Bedankt voor je snelle reactie. De onderwijsconsulenten werken helaas alleen voor clusterleerlingen. Er zijn meerdere criteria, maar wij komen niet in aanmerking.
Balans, stichting woortblind, dyslexieforum, kurzweilforum, de voormalig RT-er van basisschool; ik heb de afgelopen jaren al heel wat mensen gesproken.
Het (algemene) dyslexiebeleid op school alsmede de communicatie (negatief, afhoudend); daar blijf ik tegenaan lopen. Er zijn zoveel vrijblijvendheden in de wet, het masterplan dyslexie etc., dat als school niet wil er weinig tot niets gebeurt. En ik weet gewoon niet meer hoe ik het aan moet pakken.

groeten,
tafelkleed

omgaan met school

Misschien heeft er nog iemand tips hoe je met een onwillige begeleider omgaat? Daar heb ik zelf ook niet het wiel bij uitgevonden. Ik zou zelf dan een stapje hogerop gaan, of bijvoorbeeld is er een zorgcoordinator? En daar mijn probleem voorleggen. Al lost het niets op voor je dochter dan is toch iemand op de hoogte en gebeurt er misschien ooit iets.
En is dit misschien iets? http://www.praktijk-icu.nl/wat-doet-icu/
Er staat ook dat ze leerlingen op het het VO begeleiden.
En waarschuw je dochter dat ze het zo wel moeilijk maakt als ze geen consequent gebruik maakt van de hulpmiddelen dat ze die dan kwijtraakt. Maar wat school laat liggen heb ik altijd zoveel mogelijk thuis opgelost. Een andere school lijkt me ook nog wel een optie. Misschien kun je eens informeren in je omgeving welke scholen wel goed omgaan met dyslexie. En echt aantoonbaar dan, want het moet wel de moeite waard zijn om over te stappen.

dyslexieweb en de cie gelijke behandeling

http://www.dyslexieweb.nl/help-mijn-kind-is-dyslectisch
Ook nog iets: "de schoolleiding moet ondersteuning en voorzieningen bieden om het voor dyslectische studenten mogelijk te maken de opleiding te kunnen doorlopen
bij onduidelijkheid of onenigheid kan een beroep worden gedaan op de Commissie Gelijke Behandeling: zie www.cgb.nl
de Wet Gelijke Behandeling geeft aan dat de school binnen ‘de grenzen van redelijkheid’ in aanpassingen moet voorzien"

tafelkleed

tafelkleed

06-11-2013 om 19:04

reactie

Hoi Anne,

Bedankt voor je links, daar ga ik vanavond even rustig naar kijken! Het "probleem" ligt juist bij de zorgcoördinator. Hij houdt veel af, legt vrijwel alles bij dochter (gaat ook gerust een lokaal in om te controleren of ze Kurweil gebruikt, de 2 andere kinderen die het gebruiken, gebeurt dat niet mee), elk wissewasje wordt uitvergroot en "dan stoppen we er maar mee".
Een andere school hebben wij ook overwogen, mede omdat we van plan zijn te verhuizen (maar ja, waarheen..).
De zorgcoördinator vindt dat school al veel doet omdat dochter met Kurzweil haar huiswerk mag maken, het in de lessen gebruikt en grote toetsen erop mag maken.
Ik heb nu contact met de Zorgcoördinatrice van de basisschool, zij is voor zichzelf begonnen. Binnenkort een oriënterend gesprek, misschien dat zij ook wat kan betekenen.

Heel erg bedankt!
groeten,
tafelkleed

Stenna

Stenna

07-11-2013 om 00:28

zoek anderen

Wij hebben hier op een gegeven moment als groepje ouders gezamenlijk actie ondernomen. We vonden elkaar, ouders van kinderen met dyslexie, dyscalculie en ASS (allemaal met officiële diagnose), op een ouderavond en via onze eigen kinderen en hun facebook. Via elkaar kwamen er nog een paar bij. Bleken allemaal dezelfde slechte ervaringen van onwilligheid school en niet aan protocol houden etc. te hebben, en hebben een open brief naar de directie geschreven + de ouderraad ingeschakeld. Hielp in elk geval een poosje (niet de hele schooltijd).

Marieke

Marieke

22-11-2013 om 19:50

Herkenbaar

Een leerstoornis ontneemt je het recht om te puberen. Helaas heel herkenbaar. Wij hebben onze zoon kunnen overtuigen om zich beter te gedragen, maar eigenlijk is het van de zotte dat er voorbeeldig gedrag geëist wordt van een kind om hulp te "verdienen". Na een paar maanden rust begint de discussie opnieuw; zoonlief lukt het niet om van half 9 tot half 4 geconcentreerd in de les te zitten, tsja hij moet wel laten zien dat hij extra inzet van docenten voor zijn dyslexie waard is ***Zucht***

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.