Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
alias

alias

31-05-2020 om 08:52

Conflict met school

Mijn zoon is acht 8 jaar en zit in sbo school. De school heeft IQ onderzoek gedaan voor TLV en daar komt op IQ (61-71). Voor de school is dit de basis om te zegen dat hij naar cluster 3 moet gaan. Dus voor TLV aanvragen voor mijn zoon wil de school dat hij naar cluster 3 gaat.
Als ouders zijn we het niet met de school eens. Want zijn IQ scoor ligt boven cluster 3 scholen. We willen dat hij op sbo school blijft.
Na het gesprek met de school zegen dat het in zijn TLV aanvragend staat wat de school wil, en staat ook wat de ouders willen en laat de commissie voor TLV bepaald waar gaat het kind naar toe. Is dit goede oplossing?
En nog een andere vraag is over onderwijsconsulent. Is de inschakeling van de onderwijsconsulent een goede optie.
De aanvraag voor TLV moet voor de a.s. zomer gedaan worden.

Onderwijsconsulent

Dit is een typisch geval voor een onderwijsconsulent.
Bel en roep de hulp in.

Wij kunnen niet zo heel veel betekenen en dat komt omdat de regels per regio een beetje anders zijn (elk samenwerkingsverband maakt zijn eigen regels). Ik kan je wel zeggen dat de school niet zomaar zijn zin krijgt. Als de oordelende commissie plaatsing in cluster 3 overdreven vindt, dan zal het niet doorgaan.

De commissie is geen rechter en kiest geen partij. Men volgt de regels die zijn opgesteld in de regio. De school moet aan de commissie duidelijk maken dat plaatsing op een cluster 3 school de enige weg is en dat de school zelf voldoende moeite heeft gedaan om een andere weg uit te proberen.
Dat de mogelijkheden van de school zijn uitgeput.

Het meest ingewikkelde aan dit model is dat het eigenlijk niet over jouw kind gaat, maar over de capaciteiten van de school en het samenwerkingsverband. Als de capaciteiten zijn uitgeput dan heeft de school er recht op dat de leerling elders geplaatst wordt. Het recht van de leerling wordt niet zo duidelijk bewaakt, behalve dan dat er wel een andere school moet komen. De leerling mag pas van de school als die andere school de leerling heeft toegelaten.

Misschien duizelt je het al. Bel een onderwijsconsulent en vraag hulp.

Petra

Petra

01-06-2020 om 14:34

Rare gang van zaken

Hier een neefje in de familie met een iQ van 60 die op een ZMLK-school zit wegens bijkomende problematiek. Anders zat hij op het sbo.

Wat M Lavell schrijft over dat het niet gaat over je kind maar de capaciteiten van de school vind een goede. Zo heb ik het nog nooit gezien. Ik heb zelf een dochter op het vmbo waar de school wil dat ze naar het speciaal onderwijs gaat, zonder enige motivatie waarom dit een goede school voor haar is. Het gaat steeds om dat de school last heeft van dat andere kinderen haar niet leuk vinden en daarom moet mijn dochter naar het SO volgens hen.

alias

alias

02-06-2020 om 19:38

Teurg op mijn eerder bericht

Hoe kan mijn zoon naar andere sbo school gaan, ik kan hem niet aanmelden bij andere sbo school zonder TLV.
want TLV voorloopt deze zomer. En de huidige sbo school zegt dat ze geen plek voor hem hebben volgende jaar. En voor deze reden willen ze hem naar cluster 3 sturen. En als ze TLV willen verlenen voor nog twee jaar dan willen zeker weten dat hij een andere sbo school gevonden heeft.
Is het niet verstandig om andere SBO-school te zoeken voordat TLV aangevraagd worden.

Nee

Geen andere school zoeken.
Als de school geen andere school kan vinden die jouw zoon kan en wil plaatsen, dan moeten ze hem houden.
Als jij zelf gaat zoeken, dan zal de school zeggen dat het jouw schuld is dat er geen andere school is.

Ga naar een onderwijsconsulent

Tamar

Tamar

03-06-2020 om 11:29

makkelijk voor de school

Dat was voor mij destijds ook niet helder, dat het niet om je kind gaat, maar om de school. Ik vroeg steeds naar de voordelen die de andere school zou hebben, maar kreeg alleen maar: "Nou daar krijgt-ie meer aandacht, want er zitten minder kinderen in de klas". Dat vond ik niet voldoende om voor iets te kiezen dat grote invloed op zijn verdere mogelijkheden zou hebben. Ik wilde iets specifieks horen, dat hem zou kunnen helpen met een bepaald probleem. Dat was er niet, dus heb ik niets getekend.

alias

alias

06-06-2020 om 12:16

samenwerkingsverband

Ik heb afspraak met de school over TLV-aanvragen voor mijn zoon, hij zit in SBO-school. Want de huidige TLV eindigt deze zomer. Ik zit te denken over dat samenwerkingsverband ook in dit gesprek aanwezig zijn.
Is dit een goede optie. Want ik vertrouw de school niet dat ze de beste voor mijn zoon willen.
De school heeft eerder gezegd dat ze twijfelen wat of OS beter voor hem past wan hij heeft te laag IQ. en hij heeft veel begeleiding nodig die ze (volgens hun) niet kunnen bieden

Onderwijsconsulent

https://www.onderwijsconsulenten.nl/

Heb je al contact gehad met onderwijsconsulenten? Zij kunnen je adviseren wat te doen en wat te laten. Zij kennen de regelgeving, de lokale situaties en de scholen.

Als je naar dat gesprek gaat neem je voor om niets toe te zeggen: je noteert alles, elk voorstel, en je gaat er over nadenken en laat het zo snel mogelijk weten.
Laat je niet chanteren.

En herhaal wat jou het beste lijkt. Doorgaan met SBO, als ik je goed begrepen heb.

alias

alias

07-06-2020 om 13:11

terug op mijn reactie

Bedankt voor je reactie,
Ik heb wel contact met onderwijsconsulent gehad die zegen dat ik eerst contact moet opnemen met samenwerkingsverband.

Eleonora

Eleonora

10-06-2020 om 21:48

Hier hetzelfde

Mijn zoon van 7 zit sinds 1,5 jaar op het speciaal onderwijs. Voor mij was de reden om hier akkoord te gaan dat er veel persoonlijke aandacht zou zijn.
Helaas blijkt nu dat hij beter op de vorige school had kunnen blijven omdat de huidige school steeds de kinderen naar huis stuurt. Er is op deze school meer dan op het regulier onderwijs sprake van lerarentekort. Sinds dit schooljaar is de klassengrote ook ineens naar boven de 20 leerlingen, waar mij 1,5 jaar geleden werd verteld dat er maximaal 15 leerlingen in een klas zouden komen en absoluut geen meer. Deze kinderen hebben ook nog eens allemaal een zorgvraag...

Ik heb zelf ook al contact gehad met een consulent omdat ik graag een betere school voor mijn kind wil en die heeft mij ook doorverwezen naar het samenwerkingsverband. Die helemaal niet te bereiken zijn. (behalve dus als je je kind voor het eerst op het speciaal onderwijs wil hebben) De huidige school geeft aan graag te willen bemiddelen in het vinden van een andere school voor mijn kind maar verwijst ook steeds naar het samenwerkingsverband, waar zijzelf ook geen contact mee krijgen.
Ik kom geen steek verder en overweeg inmiddels zelfs om te verhuizen zodat mijn kind wel naar een andere school moet en dus kan gaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.