Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
wendy

wendy

01-11-2013 om 19:40

conflict met juf.

Mijn zoontje is in oktober gestart in groep 1. Hij was altijd zindelijk maar heeft momenteel helaas 2 keer per week een ongelukje op school. Altijd als ze gaan gymen. Juf vindt dit vreselijk en heeft laten weten dat zoon zo niet meer mag komen op school. Ik heb al gevraagd of ze hem naar het toilet wil sturen op gym-dag maar dat wil ze niet of ze vergeet het. Ik overweeg om hem een luierbroekje te geven op gym-dag maar ze gymen in hun ondergoed dus dat is dan toch te zien? Vooral voor mijn zoontje is school heel belangrijk omdat hij nog niet echt goed praat. Ik wil dus echt niet dat hij niet naar school kan. Wat kan ik doen? Zijn er speciale broekjes die hij aan kan op gym-dag die eruit zien als een onderbroek maar toch vocht absorberen?
Ik weet het even niet meer

Bol wol

Bol wol

01-11-2013 om 20:02

Hulp vragen

Ik zou als ik jou was, bij dit probleem hulp vragen bij de directie/intern begeleider.
Want het is natuurlijk van de zotte, als een kind uitgesloten zou worden van school, omdat hij niet (meer) zindelijk is. Wat een onzin zeg! Die juf zou haar diploma in moeten leveren. Passend onderwijs?!?! Ik heb dat echt nog nooit gehoord. Dat is echt niet normaal.

Als je geen gehoor krijgt met je vraag, heb je een hele rare school getroffen en zou ik een andere gaan zoeken. Het klinkt misschien een beetje cru, maar omdat je zoon moeite heeft met praten, heeft hij een begripvolle, kindgerichte, lieve school nodig (heeft niet ieder kind dat nodig?) En dit klinkt niet zo. Van zo'n juf, zou ik slecht gaan praten. Je staat nog helemaal aan het begin van de schoolcarrière van je kind, dus je kunt nu nog makkelijk weg.

Onze zoon is toen hij naar school ging ook weer onzindelijk geworden, van poep. Dat duurde heel lang. Er is echt geen sprake van geweest dat hij hierom niet meer naar school zou kunnen.

Wat wij deden:

als hij naar het toilet ging om te plassen, MOEST hij ook gaan zitten. Heel vaak kwam er dan toch ontlasting mee.
Hem op vaste momenten naar het toilet sturen door de juf. (voor het eten en drinken)
Op school lagen standaard schone broeken, billendoekjes en een plastic zak. En de juf kon ons bellen, als ze zelf geen gelegenheid had om hem te verschonen.

en ieder dagdeel dat hij niet in zijn broek poepte, kreeg hij een beloningssticker.

Tango

Tango

01-11-2013 om 21:19

Zindelijk

Als je kind maar twee keer in de week een ongelukje heeft kun je er nauwelijks van spreken dat hij niet zindelijk is. Heeft het met de gymles te maken dat hij op die dagen in zijn broek plast? Vind hij de gymles erg spannend misschien?
Ik vind deze juf absoluut erg weinig begripvol. In plaats van jouw zoontje weg te sturen zou ze zich moeten verdiepen in het waarom jouw zoontje op dat moment in zijn broek plast en hierop iets moeten aanpassen. Bijv. hem wat extra aandacht geven en voorbereiding op de gymles. En in een kleuterklas kan een juf prima een kind even naar de wc sturen. Als ze dat al vergeet is ze wel erg weinig betrokken bij de kinderen.
Kun je met deze juf nog in gesprek of was wat je hier beschreef het gesprek dat je met de juf voerde. Als je niet meer met haar in gesprek kunt zou ik inderdaad naar de directie stappen.
Zo'n juf is echt niet geschikt als (kleuter)juf. Jouw zoon begint nog maar net op school, dit moet echt niet te lang gaan duren anders levert dit echt een probleem op voor je zoon. Hoe vindt hij het eigenlijk op school en hoe vindt hij de juf?
Zoon hier trof in groep 3 een soortgelijke juf (maar minder erg dan wat jij omschrijft) die hem lastig vond omdat hij dingen niet begreep en achter bleef met de lesstof. In plaats van dat ze zocht naar de oorzaak noemde ze hem lui en ongeinteresseerd. Later bleek hij een lagere intelligentie te hebben en dyslexie. Tja, logisch dat hij achterbleef. Zoon vindt deze juf nog steeds absoluut niet aardig, terwijl hij inmiddels in groep 5 zit. Kinderen voelen dit absoluut aan en je wilt toch dat je kind het leuk heeft op school?!

Vreemd

Mijn hele lagere school carriëre als moeder beslaat zo'n 30 jaar.
En in al die jaren ben ik wel eens naar school geroepen om een poepbroek op te lossen.
Wat jij hier beschrijft heb ik nog nooit meegemaakt.
Ze komen gewoon met een plastic tasje naar buiten en een joggingbroek van school aan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-11-2013 om 22:17

Mijn zoon

van nu bijna 5 wilde toen hij net op school was absoluut niet gymen. Hij heeft daar zelfs een juf om geslagen.
En bij alle voor hem erg spannende dingen plaste hij in zijn broek. De kinderen op zijn school hebben allemaal een laatje waar bijv. gymschoentjes in worden bewaard. Daar heb ik schone kleren voor hem ingelegd. Omdat het wel de bedoeling was dat hij zichzelf verschoonde heb ik makkelijk aan te trekken joggingbroekjes gekocht. En er verder geen woorden aan vuil gemaakt, het is ook gewoon vanzelf overgegaan.

Een kleuterjuf die niet met plasongelukjes kan omgaan zit echt op de verkeerde plek. Verder geloof ik niet dat een juf kan bepalen of een kind niet meer welkom is. En heeft een kind ook niet gewoon recht op onderwijs?
Ik zou in dit geval even een praatje gaan maken met de directeur. En als dat niet bevredigend is als de sodemieter een andere school zoeken. Je zoon moet nog minstens 8 jaar naar de basisschool en dit is een waardeloos begin.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-11-2013 om 22:28

Joh

Mijn jongste was absoluut nog niet zindelijk toen hij naar groep 1 ging. Wij zijn dus een jaar lang te pas en te onpas naar school geroepen om een poepbroek te komen verschonen. Dat vond niemand echt fijn, maar we vonden het allemaal (dus ook de juf) het allerbelangrijkste dat hij toch onderwijs kon krijgen. Tweemaal in de week in de broek plassen? Ach daar zouden wij om juichen. Jouw juf heeft het niet gesnapt!

Evenzomaar

Evenzomaar

01-11-2013 om 23:01

wow

Bijzonder dat je zoon zo goed als zindelijk is behalve die paar keer op school. Dat geeft wel te denken over de juf. Probeert ze soms haar eigen onkunde te verbloemen en haar zogenaamde probleem op jouw bord te leggen? Er zijn moeders die zich dit enorm aan trekken en keihard aan het werk gaan (met kind, met thuishouden, oplossingen bedenken, juf naar de zin maken). Trap er niet in. Weet dat haar onbegrip zicht niet alleen strekt tot dit.
Mijn kinderen hadden ook regelmatig ongelukjes maar dat leverde geen probleem op (ja in een geleende broek uit school en een tasje mee). Zo hoort het ook: je maakt er geen probleem van (want alleen zo worden kinderen zindelijk).
Een van mijn kinderen heeft ooit zo'n kleuterjuf getroffen die haar eigen onkunde als schuld in de schoenen van kind schoof. Dat ging niet hierover, hoor. Ik was nog naïef en dacht dat het op te lossen was met een gesprek of twee. Dat werd een bodemloze put. Wat heb ik een spijt gehad dat ik niet eerder bij de directie aan de bel trok.
Is er een parallelklas? Ik zou vragen of hij daar in mag onder het mom dat het duidelijk is dat juf en kind geen match zijn. Mocht jullie school tegensputteren en na een gesprek met deze juf zeggen dat ze is bijgedraaid en het euvel is opgelost, zeg dan maar stellig dat jij de juf serieus neemt (dat ze zelf stelt dat ze het niet kan) en dat je ook van school verwacht dat ze hun eigen juf serieus nemen en dat je je kind daarom naar een andere klas wilt.

stom van de juf

inderdaad. En wat Evenzomaar zegt: met de eerste ben je nog naief/onzeker in je contact met de juf en school, weet je nog niet precies wat je kunt verwachten van een leerkracht.

Ik zou hem geen luierbroekje aandoen, maar een extra broek en onderbroek meegeven voor het geval dat. Heel bijzonder dat een kleuterjuf bij een 4-jarige zich druk maakt om broekplassen. Vooral als het altijd om dezelfde tijd is kun je dat toch voorkomen door hem even op de wc te zetten? En inderdaad als het onbegrip van de juf doorgaat bij de directie overleggen en vragen of hij naar de andere kleuterklas kan.

Misschien heeft juf wel iets tegen je kind (omdat hij niet goed praat?), en gebruikt ze de ongelukjes als excuus. Ik zeg maar wat hoor, maar het lijkt me eerder zoiets. Hier heeft zoon twee kleuterjuffen, waarvan het mij is opgevallen dat de één duidelijk minder vriendelijk is tegen kinderen die wat lastiger zijn. Is niet echt professioneel ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.