Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Conflict brugklasband

Mijn kind van 13 jaar heeft een uitzonderlijk talent voor één instrument en doet daar buiten schooltijd veel mee. Kind heeft nog nooit op een school opgetreden omdat daar geen enkele behoefte aan bestaat.

Vlak voor met Pasen is er een middag waar wij ouders uitgenodigd worden voor verschillende optredens van de brugklas. De kinderen mochten zelf opgeven of ze bij dans, zang, decor of een andere groep willen. Behalve de kinderen die een instrument bespelen, die moeten van school verplicht in de brugklasband.
Deze keuze van school levert heel veel stress op. De mentrix heeft mij vandaag gebeld dat mijn kind niks zat te doen en voor zich uit zat te staren bij de repetities. Vorige week sprak ik haar over eenzelfde soort voorval. Ik heb toen voorgesteld dat mijn kind dan maar naar een andere groep gaat. Ze zegt dat mijn kind volgens de regels in de brugklasband moet en alle andere groepen vol zitten. 
Intussen zat kind afgelopen weekend boven te huilen over dat de school keuzes en grenzen niet respecteert. 
Ik vrees dat ik met school niet over uit ga komen. Hoe pak dit het beste aan?

Waarom levert het stress op? Wat wilde je kind dan wel doen, als het niet in de band wilde?

Ik heb dezelfde vraag als Valeria: waarom levert het stress op? En heb je de stress en de reden voor de stress ook duidelijk gecommuniceerd in het gesprek met de mentrix?

Wat stom van de school! Iedereen mag opgeven wat hij/zij leuk vindt, behalve kinderen die toevallig op muziekles zitten. 

Wat is het probleem trouwens? Is het dat je kind niet wil optreden? Of is het dat je kind zo enorm met kop en schouders boven de rest uitsteekt dat er voor hem/haar niks aan is om in die band te zitten? Overigens lijkt dat mij voor de andere bandleden ook niet echt een lolletje, maar goed, dat zou ik maar niet zeggen. 

Ik zou proberen met de school te bespreken dat het ten eerste niet eerlijk is dat kinderen die een instrument bespelen geen keuze krijgen en andere kinderen wel, en dat het ten tweede nou net zo goed voor je kind zou zijn om iets anders te gaan doen dan dat waarvan iedereen al weet dat hij/zij er goed in is. Dan doet je kind tenminste nieuwe ervaringen en vaardigheden op, en dat zou de school toch moeten aanspreken, zou je denken.

HumpieDumpie schreef op 31-03-2025 om 16:14:

Ik heb dezelfde vraag als Valeria: waarom levert het stress op? En heb je de stress en de reden voor de stress ook duidelijk gecommuniceerd in het gesprek met de mentrix?

Het zou toch kunnen dat het kind liever niet optreedt, ook al kan je een instrument mooi bespelen. Misschien had hij/zij liever achter de schermen iets gedaan. Maar nu moest het bij de band en zitten de andere groepen al vol. Ik kan me wel voorstellen dat dat stress oplevert.

Goh, economiebijles opdringen, keuzes bij buitenschoolse culturele activiteiten dwingend opleggen. Telefoontjes naar ouders als een leerling  voor zich uit zit te staren. Mentrix  heeft het er maar druk mee. Komt ze nog  wel aan haar eigennlijke werk toe?

Als hij niet wil optreden en niet mag switchen: op de dag van het optreden ziek melden.

Misschien speelt ze thuis voor haar plezier maar is het in de band niet leuk. Op school speel je toch meer een rol dan thuis en mogelijk wou ze de goede verhouding met haar instrument niet laten verstoren door optredens waarbij leeftijdsgenoten haar zouden gaan beoordelen.

We hadden op school een meisje dat Italiaans sprak van nature maar ze werd dodelijk verlegen als iemand haar vroeg om iets in het Italiaans te zeggen. Er kwam ook haast geen woord uit. Ze keek alle kanten op als een dier in nood en had zich het liefst willen verbergen. 

Je ziet dat best vaak; dat zo'n kind helemaal moet omschakelen en dat ze dat niet wil of kan.

Idioot systeem die kinderen tot zoiets dwingt.

Ziek van de stress is ook ziek.
Ik zou kind dus gewoon ziek melden voor de repetities en het toon-moment.

(Op haar muziekles zou ik het overigens nog enigszins snappen dat ze 1 keer per jaar een optreden doen. Maar verplicht een optreden op school waarbij ze persé muziek moet spelen en niets anders mag kiezen ... no way.)

kenfan schreef op 31-03-2025 om 16:29:

Goh, economiebijles opdringen, keuzes bij buitenschoolse culturele activiteiten dwingend opleggen. Telefoontjes naar ouders als een leerling voor zich uit zit te staren. Mentrix heeft het er maar druk mee. Komt ze nog wel aan haar eigennlijke werk toe?

Dit.

Ik zing. In een ensemble en solo. Regelmatig voor volle theaterzalen. En als mensen dat horen is de reactie heel vaak: 'zing eens iets!'. Nou nee dus, verschrikkelijk, dat durf ik helemaal niet!

Ik vind dat een school zoiets niet.mag verplichten aan leerlingen. Zo vind ik ook iets van groep 8 musicals waar iedereen maar verplicht op heg podium moet staan. Gelukkig komt daarin steeds meer ruimte voor kinderen om een andere bijdrage te leveren. Niks zo ongemakkelijk als voor een groep mensen iets moeten doen waar je niet zelf voor gekozen hebt. Ook al geniet je er op andere momenten wel heel erg van of kun je het heel goed.

Het bespelen van een muziekinstrument is niet iets dat je moet opgeven bij de aanmelding op school, toch? Of volgt kind een of ander talentenprogramma waardoor het aanpassingen krijgt op school? Dan nog vind ik niet dat school leerlingen kan dwingen om dit te doen en als ze daar niet naar willen luisteren, dan zou ik hem ziekmelden die dag.

De brugklasband zal vast een groot succes zijn als kinderen met deze desmotivatie moeten meedoen.

Vroeger hadden wij in zulke situaties een prachtig middel: ziek zijn op de dag van uitvoering. Of net dan een bezoek inplannen aan de dokter.

Ik verbaas me over de ‘tip’ van diverse mensen hier om op de dag van uitvoering ziek te melden. Dan laat je de rest van de groep gigantisch vallen, het getuigt niet van loyaliteit. Zeg dan vanaf het begin duidelijk: nee, dat zie ik/mijn kind niet zitten. Met de reden erbij (plankenkoorts of wat het ook maar echt is waarom je kind niet wil) Dan weet iedereen waar ie aan toe is, èn het bespaart je kind veel toneelspel en toch samen moeten oefenen.

Ik vind dat jouw kind heel netjes verwoordt dat diens grenzen en keuzes niet gerespecteerd worden. Dat hoeft kind alleen nog maar tegen mentrix te zeggen en de discussie lijkt me gevoerd. Grenzen bepalen kan het kind al, nu nog even leren aangeven en kind heeft een les geleerd waar het het hele leven iets aan heeft, zie het maar als een mooie kans!

rionyriony schreef op 31-03-2025 om 17:21:

Misschien speelt ze thuis voor haar plezier maar is het in de band niet leuk. Op school speel je toch meer een rol dan thuis en mogelijk wou ze de goede verhouding met haar instrument niet laten verstoren door optredens waarbij leeftijdsgenoten haar zouden gaan beoordelen.

We hadden op school een meisje dat Italiaans sprak van nature maar ze werd dodelijk verlegen als iemand haar vroeg om iets in het Italiaans te zeggen. Er kwam ook haast geen woord uit. Ze keek alle kanten op als een dier in nood en had zich het liefst willen verbergen.

Je ziet dat best vaak; dat zo'n kind helemaal moet omschakelen en dat ze dat niet wil of kan.

Probeer dat eens bij volwassenen, hebben dat hier aan boord. Trek ze (mijn filipijnse bemanning) een Firemans outfit aan met perslucht, stuur ze naar buiten en zeg dan tegen ze, zeg eens iets door de microfoon. Dan gebeurd er ook niks. Zou ik het zelf zijn, ja wat te zeggen, 1 2 3 penis penis, dat soort dingen.

ik snap jou kind wel dat dit stres geeft. Het is ook niet de basisschool, maar een uitvoering op de middelbare   ook een totaal andere situatie en ik snap wel dat jou kind dit absoluut niet wilt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.