Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-10-2016 om 22:00

Concert tijdens examenperiode

Dochter wil in mei volgend jaar naar een concert. Pas vandaag vertelde ze dat dat tijdens de eindexamenperiode is. De volgende dag heeft ze om 14.00 uur 'pas' een examen dus ze vindt het zelf heel verantwoord en juist goed als ontspanning om te gaan.
Zouden jullie toestemming geven? (Overigens zei ze erbij dat ze geen toestemming nodig heeft om te gaan omdat ze zelf haar beslissingen mag nemen. Dat vertel ik haar regelmatig, in andere contexten, beetje vals dus om dat in te zetten).


Oh ja hoor

Ik zou wel de verantwoordelijkheid bij haar leggen. En vragen.
Nu, zie je dat nog als een agendakwestie maar hoe denk je dat je dat gaat vinden als je vlak voor je examen zit? En misschien toch nog wat aan voorbereiding wil doen want alle beetjes helpen en ook wat je kort vooraf nog inziet kan in je voordeel zijn?
Kun je nu een kaartje kopen en dan besluiten om in geval van nood, examen blijkt belangrijker te zijn, dan toch maar niet te gaan en jammer dan van het geld?
En ik sluit ook niet uit dat zo'n concert ook wel ontspanning geeft en iets om naar uit te kijken. Maar dat kun je zo lang vooraf niet echt goed voorzien.
En wil je een risico lopen om te blijven zitten? Denk je dat je tegen die tijd zo royaal staat dat je wel wat risico kunt lopen?
Is dat concert op een ander tijdstip, ergens anders, ook nog mee te maken? Zou je daar dan niet liever voor kiezen?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-10-2016 om 22:08

Tja

Ik zou het denk ik idd niet proberen te verbieden, daar heeft ze de leeftijd niet meer voor. Ik zou het wel ontmoedigen. En niet faciliteren denk ik. Maar ik zou het echt wel vervelend vinden als mijn dochter dit in haar hoofd zou halen en die van mij doet op hetzelfde moment examen. In gesprek erover gaan en hopen dat ze gevoelig is voor redelijke argumenten.

Aagje

lorie

lorie

25-10-2016 om 22:10

zo'n dochter

Wat vragen: hoe oud is ze? hoe ver is het reizen? hoe laat is ze weer terug? is dit de enige kans om band/zanger/zangeres te zien of kan ze hen ooit nog eens zien?
Ik heb ook zo'n dochter. Die ziet overal een mogelijkheid in en is ook dol op concerten. Maar tijdens haar examens zou ze dit zelf niet hebben gedaan, als ze de volgende dag een examen had. Ze heeft zelfs, tot onze verbazing, vrij gevraagd van haar werk. Ik zou ook geen toestemming gegeven hebben. Ik zou er over willen denken als ze de volgende dag geen examens gehad maar zelfs dan zou ik nee gezegd hebben. Haar vader zeker. Het is maar een korte periode waarin ze alles moeten laten zien. En er is best wel veel spanning en stress.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-10-2016 om 22:22

Ze is dan op een week na 18. Een dag voor haar verjaardag heeft ze haar laatste examen Ik gok erop dat de ouders van haar vriendin geen toestemming geven, en heb haar ook gezegd dat ze het met haar vader moet bespreken. Anders heb ik die straks boos aan de telefoon omdat het van mij mag.
Ik denk dat ze het op zich wel aankan om naar het concert te gaan, maar ze is al zo'n stresskip van zichzelf dat die hele periode toch al niet heel gezellig zal worden. Ja, lastig, volgens mij is het ook maar 1 concert en dan maar de vraag of de artiest nog een keer komt.

Schade beperken

Je kunt haar ook nog in overweging geven na te denken hoe ze de 'schade' zou kunnen beperken. Door tijdig extra tijd te nemen om het vak goed door te nemen, inplannen in een periode ruim vooraf.
Ik zou ook wel gevoelig zijn voor eenmalige evenementen die belangrijk voor je kunnen zijn.
Ik heb nog weleens spijt dat ik geen vrij heb genomen voor de 11 Steden tocht. Altijd gedacht dat het nog weleens zou komen helaas.
Te plichtsgetrouw. Je collega's niet in problemen willen brengen. Je draagvlak verminderen, nou ja, wat niet al. Toch erg jammer achteraf.
Zo ben ik ook niet meer. Ik spreid verantwoordelijkheden en plan zaken in maar kies toch ook voor mezelf. Dat is een goede leerschool. Toch?

Triva

Triva

25-10-2016 om 22:37

vervoer

Hoe gaat het vervoer? Er willen nog wel eens problemen zijn met treinen dan bijv. Van mij zou het wel mogen. Die 14 uur is ruim en in de avond heeft weinig zin meer om te gaan leren.

Tango

Tango

25-10-2016 om 22:50

Niet stimuleren

Dochter hier zou dat ook zomaar voor kunnen stellen. Die doet het liefst alles behalve school en leren. Ik zou denk ik ook wel proberen het uit haar hoofd te praten en zeker niet te faciliteren, niet brengen of halen o.i.d.
Maar even o.t. hoe weet jouw dochter al dat ze op die dag daarna een examen heeft om 14.00 u? Is dat nu al ergens te vinden? Dochter hier doet namelijk dit schooljaar ook examen maar ik heb geen idee wanneer en hoe laat ze welk vak heeft.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

25-10-2016 om 22:57

Schijnbaar

Ze weet ook al wanneer het laatste examen is, dus ik vermoed dat dat al vast staat. Overigens zijn de resultaten tot nu toe meer dan prima. Ik moet haar af en toe dwingen om te stoppen met leren.

Tihama

Tihama

25-10-2016 om 23:07

Lekker laten gaan

"Overigens zijn de resultaten tot nu toe meer dan prima. Ik moet haar af en toe dwingen om te stoppen met leren."

Dan lijkt me een concert een mooie manier om daar even mee te stoppen. Laten gaan.

Ijverige jongedame!

Ze staat er goed voor en is sowieso ijverig, van mij mag ze gaan!

lorie

lorie

25-10-2016 om 23:48

Ok, met de extra uitleg zou ik ook toestemming geven.

Alternatief

Daar het kan gebeuren dat een grapjanis iets in haar drinken gooit. (Is vriendin van nichtje gebeurd tijdens een festival), zou ik het afraden. Het meisje was er een paar dagen goed ziek van. Dat kan je niet gebruiken zo vlak voor een examendag.
Biedt een alternatief; biedt aan de helft te betalen van een ticket voor een concert of festival op een geschikt moment.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2016 om 01:41

Flanagan

Of je benadrukt dat ze haar drinken geen seconde uit het oog mag verliezen en ook zelf niets mag slikken. Ik denk dat je er niet bij stilstaat dat dochter van Vesper niet naar een inwisselbaar concert zal gaan, maar naar een geweldig concert waar ze ábsoluut heen moet van zichzelf.

Ik zou zelf geen voorstander zijn van zo'n ongelukkig gekozen moment, maar als ik de omstandigheden hoor, dan kan het 'lijen'. Als ze van te voren de stof nog even doorneemt en niet pas met de eerste trein weer naar huis komt, kan het wel.

Dees

Dees

26-10-2016 om 07:34

Goed voor de ontspanning, het leren komt toch niet op een avondje van te voren. En ze kan vervolgens lekker uitslapen.

Triva

Triva

26-10-2016 om 07:41

vervoer

Nogmaals: hoe zit het met vervoer? Is het erg ver weg? Moet ze met ov? Daar zou ik nog geen risico's mee nemen.

zebra

zebra

26-10-2016 om 11:36

twijfels

op zich zou ik het haar zeker gunnen, zeker als ze er al goed voorstaat qua resultaten.
Het is natuurlijk ook niet zo dat ze pas op het allerlaatste moment gaat leren, ze zal er al van tevoren naar toe werken, dus die ene avond niet leren zal het verschil niet maken.

Wat het voor mij eventueel lastig zou maken is het vervoer en de eindtijd van het concert. Kan ze op een acceptabele tijd thuis zijn waardoor ze 's middags fit genoeg is voor haar examen? Er zit toch een verschil tussen thuiskomen om half 1 of pas om half 6 in de ochtend.

Tonny

Tonny

26-10-2016 om 12:19

hoe ver en hoe laat

dat zijn twee praktische zaken, hoe kijkt ze daar tegenaan?

Verder neig ik ook naar laten gaan. Ze kijkt er nu al enorm naar uit, het is een artiest die hier (Nederland) niet vaak komt én het examen op de dag erna is pas om twee uur.

Desnoods doet ze het desbetreffende examen in de tweede termijn nogmaals.

Jaina

Jaina

26-10-2016 om 14:50

Goed

Ik zou het wel goed vinden want het zal niet op die ene avond aankomen. Als ze er goed voorstaat is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze door dat ene concertbezoek mindere resultaten zou behalen. Het is maar een enkele avond. Anders zou ze misschien inderdaad nog een keer extra door de stof gaan maar als ze een goede leerling is zal dat weinig verschil maken.

Jaina

Jaina

26-10-2016 om 14:51

Geen alcohol

Ik zou wel als voorwaarde stellen geen alcohol en verder na afloop gelijk naar huis (ik zou aanbieden op te halen die ene keer)

Triva

Triva

26-10-2016 om 15:36

mijn zoon zegt:

gewoon doen als het vervoer goed geregeld is. Ontspanning is heel belangrijk.

Hij ging extra sporten om goed moe te zijn, de avond ervoor nog leren moet je al helemaal niet doen.

Overigens begint een examen om 14 uur maar dat is niet de tijd dat je aanwezig bent, weg moet of op moet.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-10-2016 om 16:59

Gaan!

Ik kan ook moeilijk wat anders antwoorden, want ik ben zelf midden tussen m'n eindexamens een aantal dagen naar een festival geweest. Vrijdag en maandag waren vrij, festival was van vrijdag t/m zondag. Op donderdag na m'n examen naar het festivalterrein gegaan en op maandag in de loop van de dag weer naar huis gegaan. Ik stond er wel prima voor en hoefde eigenlijk niet of nauwelijks nog te leren tijdens de examens. Ik ben niet tot diep in de nacht doorgegaan met feesten. Drink geen alcohol, gebruik geen drugs, dus ik bleef ook helder. En het was heerlijk, lekker een aantal dagen met vrienden op pad, een beetje relaxen op de camping, concerten bezoeken en er even helemaal uit zijn. En met prima resultaten geslaagd.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-10-2016 om 18:14

Duidelijk

Jullie zeggen bijna allemaal dat het wel kan. Qua vervoer vermoed ik dat er gebracht en gehaald gaat worden. Het is redelijk in de buurt, en OV is altijd een gedoe. Nu kijken of ze kaartjes kan bemachtigen.

zebra

zebra

26-10-2016 om 18:32

dan komt het zeker goed

als het redelijk in de buurt is is en als er iemand hen kan brengen en halen. Nu alleen de kaartjes nog!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

28-10-2016 om 11:42

Niet gelukt ;-(

Uiteindelijk bleek de vriendin niet te mogen. Ook een beetje suf, want zij is al 18. Maar toch geprobeerd twee kaartjes te bemachtigen. Dat lukte ons niet om stipt 10 uur, en een uurtje later bleek alles al uitverkocht. Beetje sneu dus. Boze dochter, want nu was het ineens mijn schuld.

mirreke

mirreke

28-10-2016 om 19:33

haha, ja, het jouw schuld!

mama!

Wel jammer...

Van mij had ze ook gemogen

lorie

lorie

29-10-2016 om 00:21

jammer

Jammer dat het niet gelukt is.En dat ze jou de schuld geeft, ach iemand moet de schuld krijgen Dat zeg ik ook altijd tegen mijn inderen. Ach ja geef mij de schuld maar, iemand moet hem krijgen en ik kan er wel tegn.
Klopt het dat er een tweede concert meteen daarna in de verkoop is gegaan? Heeft ze die ook nog geprobeerd of kwam dat niet uit met de examens?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-10-2016 om 11:57

Lorie

Voor het tweede concert waren nog wel staanplaatsen, maar dat komt idd niet uit met het examen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-10-2016 om 13:23

Sneu voor je dochter

maar hoe sneu voor haar ik het oprecht ook zou vinden, ik zou stiekem ook opgelucht zijn met het oog op het examen.

Aagje

dutske

dutske

03-11-2016 om 21:40

het kan wel

Ik had vroeger een toets een dag naar een concert waar ik heel graag heen wilde, en ik ben eerder begonnen met leren en ik haalde ook nog een 10!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.