Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Commissie van toelaatbaarheid, wat is wijsheid?

Mijn zoon van 15 (hb, dyslect en chaoot) kampt al een tijdje met een motivatie probleem. In goep 8 ging dat best goed (no-nonsense juf) maar in de brugklas ging dat finaal mis.

Groot deel hiervan komt doordat school en rooster veel onduidelijkheden bevatte (huiswerk 2 klassen in 1 Magister) een nieuwe leermethode (VWO, veel projecten etc) en het ergst van alles. Het niet maken van huiswerk of te laat komen had weinig tot geen consequenties. De dag erna melden was nogal vrijblijvend. En als je eenmaal achterloopt met slechte cijfers is mijn zoon de eerste die het dan maar opgeeft, hij gooit de handdoek in de ring. Na eerste jaar is zoon afgestroomd naar Havo. Ook dat jaar werd op school alles op de vrije loop gelaten. Van huis uit huiswerk en op tijd komen stimuleren lukt dan nog heel beperkt.

Ook het tweede jaar sloot hij af met een rijtje onvoldoendes, toch mocht hij door naar Havo 3. Eindelijk kreeg hij daar de nodige begeleiding want helaas niet betekende dat zijn cijfers echt omhoog gingen. Het is hier geen kwestie van niet kunnen maar van niets doen. De eerste 2 jaar daar hebben de toon gezet en die is niet zo eenvoudig te wijzigen.

Nu is het zo dat de school hem door wil sturen naar de commissie van toelaatbaarheid in plaats van havo 3 doubleren. Van ons wordt verwacht dat we een formulier hiervoor invullen met hoe wij erover denken en dit tekenen. In hoeverre is het verstandig om hierin mee te gaan? 1 van de opties die vanuit school wordt voorgesteld is speciaal onderwijs wat wij eigenlijk helemaal niet zien zitten.

Kortom wat kunnen de consequenties zijn van het invullen en gaan naar die commissie? Zowel in positieve als in negatieve zin.

Angela67

Angela67

04-06-2016 om 14:32

gewoon een andere vo school

met een wat strakker systeem.
hoe zo speciaal onderwijs? dan kunnen ze alle ongemotiveerde puberjongens daar wel heen sturen .
gr Angela

vlinder72

vlinder72

04-06-2016 om 14:38

andere school

Andere school en als je het kan betalen huiswerkbegeleiding. Dat werkt bij mijn bijna 14 jarige niet HB maar wel dyslect en chaoot prima.

Je kan er ook zelf bovenop gaan zitten en het huiswerk controleren, planning maken, overhoren etc maar bij ons was dat niet echt sfeerverhogend. Dat doen wij nu alleen nog in het weekend. Verder laten wij het plannen en controleren over aan de huiswerkbegeleiding (extern niet via school).

DMetje

DMetje

04-06-2016 om 14:45 Topicstarter

Nou precies mijn idee

Hallo Angela,

Ja daar zien wij ook veel meer in. Heb inmiddels ook een lijn uitstaan naar een andere school (helaas hier in de stad maar eentje).

De huidige school staat onder vergrootglas bij de inspectie en de schoolresultaten zijn bedroevend. Heb zomaar het gevoel dat ze de slecht presterende kinderen graag zien vertrekken en hier in de stad is dan de enige mogelijkheid speciaal onderwijs.

Ons vertrouwen in de school is zo laag dat de jongste zijn brugklas al in een andere plaats begonnen is. Daar worden regels inderdaad gehandhaafd. Oudste zoon wilde zijn vrienden niet kwijt en tegen zijn zin in van school wisselen leek ons ook niet de oplossing. Inmiddels is hij zelf ook welwillend tegenover een andere school.

Zal een andere school hem aan willen nemen als hij ook besproken wordt bij de Commissie van Toelaatbaarheid?

Ons werd wel verzekerd dat voor een toelating bij speciaal onderwijs geen cluster indicatie meer nodig is? Ik lees nl overal dat hij die daarvoor wel nodig heeft en tevens aangemeld moet bij Jeugdhulp? In onze ogen compleet overkill voor een ongemotiveerde jongen die verder vriendelijk en aardig is en tevens een rijtje vrienden bezit.

Waar wij voor willen waken is dat hij straks ten onrechte een stempel meedraagt de rest van zijn leven en ook nog gedwongen richting een Mavo diploma zal gaan wat uitdaging en motivatie niet zal verhogen.

DMetje

DMetje

04-06-2016 om 14:48 Topicstarter

Iemand ervaring of meer info over Commissie van Toelaatbaarheid

Wat ik eigenlijk zoek is iemand die recente ervaring heeft met deze Commissie of er meer verstand van heeft.

Wat ik er online over kan vinden zijn de cluster indicatie en jeugdhulp die hier bij komen. Ik kan niet vinden in hoeverre advies van deze Commissie bindend is voor ouders en/of school. Wat de verdergaande haken en ogen voor de toekomst zijn als er inderdaad de stap naar deze commissie gezet wordt.

@Emma

@Emma

04-06-2016 om 14:54

Inspanning

Heeft de school zich aantoonbaar ingespannen om jouw zoon te helpen? Zo niet, dan zou ik niet met de commissie in zee gaan maar eerst eens gaan praten op de andere school. Het probleem is dat er een dossier wordt overgedragen, maar ouders hebben zeggenschap over wat daar in komt te staan. Je moet heel goed weten wat je rechten zijn. Heb je advies gevraagd aan het steunpunt passend onderwijs bij de stichting Balans? Die kan je zo bellen, ma-vr

DMetje

DMetje

04-06-2016 om 14:57 Topicstarter

Vlinder

Heel herkenbaar Vlinder,

Het er bovenop zitten als ouder had echt geen positief effect op de sfeer in huis. Als oudste net als jongste een stad verderop naar school gaat zijn we dik 220€ aan reiskosten verder, huiswerkbegeleiding daar bovenop zal niet lukken.

Ik hoop dat oudste mocht hij daar aangenomen worden het ziet als een frisse start met onbevooroordeelde docenten (zij hebben hem allang opgegeven). Nieuwe school en nieuwe regels waarvan hij bij zijn broertje al heeft kunnen zien dat het meer een no-nonsense ethiek heeft.

Ik zie speciaal onderwijs in zijn geval echt als een laatste optie om dan tenminste maar iets van een diploma te behalen. Als ouders zijn wij wel van mening dat je met een diploma van een speciaal onderwijs instelling toch minder voor vol wordt aangezien bij een sollicitatie al mag dat wettelijk gezien vast niet.

DMetje

DMetje

04-06-2016 om 15:00 Topicstarter

Emma

Bedankt voor je reactie,

School heeft zich het 3e jaar pas echt ingezet en begeleiding aangeboden. Daarvoor hebben ze hem 2 jaar laten aanmodderen. Dat heeft echt in mijn ogen de toon gezet op school en zodanig verknoeid dat het niet in een jaartje weer bijgetrokken is. De zin in school is echt verdwenen.

Ik ga zeker de stichting Balans opzoeken, ik kende de naam helemaal niet.

MinaBB

MinaBB

04-06-2016 om 23:03

Jeetje zeg

Alles wat je zoon nodig heeft is een goede school waar klassikaal les wordt gegeven en niet teveel vrijheid en zelfstandigheid nog verwachten. Sowieso zijn jongens over het algemeen slechter in plannen en huiswerk maken. Mijn chaotische hb dyslectische dochter is in de brugklas begonnen met huiswerkbegeleiding. Ze vond het vreselijk maar heeft er veel geleerd en nu in 2 VWO kan ze eindelijk zelfstandig huiswerk maken. Reken maar dat ze zo hard gevallen is dat er sprake was van afstromen en reken maar dat ik dat ik school verteld heb dat ze dan zwaar naar de klote zou gaan. Ze hebben vertrouwen in mijn dochter gehad en haar goed in de gaten gehouden. Nu zijn ze super trots dat het zo goed gaat met haar en ik ook. Had mijn kind op een school gezeten die minder zorg boodt en meer vrijheid dat had het zeker mis gegaan. Zoon ook hb en chaoot gaat volgend schooljaar naar de brugklas. Ik verwacht dat er voor hem langer begeleiding nodig is. 1 het is een jongen en 2 hij houdt teveel van gamen. Kies een wat ouderwetsere school die veel bescherming biedt. Wegwezen daar anders gaat je kind naar de klote. Zeker geen speciaal onderwijs. Zijn ze nou helemaal gek geworden.

De bal ligt dus bij school?

#Eerste jaar Vwo, geen huiswerk maken en te laat komen had geen consequenties.#
Thuis ook niet? Het is niet de taak van school om te zorgen dat je kind op tijd op school is.

#Het 2e jaar Havo, nog minder gemotiveerd, maar ondanks veel onvoldoendes toch door naar Havo 3#
Had hij qua cijfers eigenlijk naar vmbot gemoeten? Dan is het toch fijn dat school nog steeds het vertrouwen in hem had, hij mocht het toch proberen

Nu staat hij er wederom slecht voor, staat op doubleren. Kortom, je zoon voert gewoon weinig tot niets uit en heeft overal een excuus voor. In de eerste kwam dat door onduidelijke lesmethodes en verkeerde roosters.
Dat kan, maar iedereen stroomde dus af? Of maakte hij zijn huiswerk niet en kwam vaak te laat?
In de 2e klas geen verandering in zijn gedrag.
Nu in de 3e is het probleem helemaal duidelijk, je schrijft het zelf:"Het is geen kwestie van niet kunnen, maar van niets doen".

Eigenlijk doet hij al 3 jaar niets, je kunt dat niet vergelijken met de basisschool. Daar hoeft een redelijk slim kind niets te doen om leuke resultaten te behalen.
Dus, als hij zelf niet verandert, de luie puber blijft, heeft doubleren geen zin, andere school is héél misschien zinvol, maar de "schuld" ligt niet alleen bij school.Maar dan gaat hij met slechte cijfers daar ook niet door op Havo4.
Wat wil hij zelf? Gaat hij op welk niveau, welke school dan ook, volgend jaar op tijd komen en zijn huiswerk maken? Hij wordt niet "gedwongen om naar de Mavo te gaan", hij heeft gewoon slechte cijfers.
Sorry voor mijn tegengeluid, ik vind dat de schuld hier erg op school wordt geschoven. Maar dat helpt je zoon helemaal niets. Als jullie en school hem samen niet kunnen motiveren, wie dan wel?

DMetje

DMetje

05-06-2016 om 13:19 Topicstarter

Wil40

Het klopt zeer zeker dat een deel van de schuld bij zoon ligt. Hij zal zich graag in allerlei bochten wurmen om onder schoolwerk uit te komen.

In het eerste jaar werd echter met een nieuw concept gestart (zoon was proefkonijn zogezegd), hierdoor stond in het Magister huiswerk van 2 klassen bijelkaar en doorelkaar. Natuurlijk is het aan zoon om dit uitelkaar te houden. Als ouders hebben we hem dan ook niet laten vallen. Helaas kwam het nogal eens voor dat hij toen het verkeerde maakte (voor de atheneum klas) of mij kon wijsmaken dat hetgeen er in Magister stond voor de andere klas was.

Daarbij werden er digitale leervormen ingezet die regelmatig op zijn laptop niet werkten, lag niet aan laptop maar aan systeem, heeft bijvoorbeeld 3 mnd zonder wiskundeboek gezeten.

Ook de toetsen van beide klassen stonden doorelkaar en waren docenten laks met op tijd toetsen in Magister te vermelden, verscheen zomaar 'smorgens een paar uur voor de toets. Een papieren agenda werd op school niet gepromoot en zoon was niet van plan om als enige in de klas een papieren agenda aan te houden. Studievaardigheden lesuur werd voor Gymnasium gebruikt voor Latijn, atheneum kreeg het dat uur wel. Achteraf had atheneum een betere keus geweest op dat gebied.

Maar goed als ik vanuit school niet de terugkoppeling krijg dat huiswerk niet gemaakt is (omdat ik ten onrechte begrepen had dat het voor de andere klas was). En zoon wordt er op school ook niet op aangesproken dan is een school niet goed bezig.

Zijn dyslectieverklaring was zoek, in 2e jaar keek mentor mij verbaasd aan toen ik vroeg naar wat er met zijn dyslectie gedaan werd dit jaar. Er is echt teveel misgegaan om op te noemen.

Ja een aardig deel van de kinderen hadden wel het verantwoordelijkheidsgevoel om alles zelf goed bij te houden en ook zonder handhaving van de regels zich aan die regels te houden. Daarin is geen 12 jarige gelijk denk ik. Er zijn er ook een aantal flink onderuit gegegaan. Doubleren in de eerst is op die school geen optie dus was afstromen de enige optie.

Ik ben echt niet van mening dat zoon heilig is, hij had zeker meer moeten doen. Maar een 12 jarige niet aaspreken als school zijnde op te laat komen of huiswerk niet maken lijkt mij geen goede zaak. Niet voor niets worden ze sinds dit jaar onder de loupe gelegd door de schoolinspectie.

Qua te laat komen idem, ik maak zoon op tijd wakker als hij zich verslaapt en help hem herinneren als hij zich om 7.45 moet melden. Als hij dan doodleuk zegt dat melden niet hoeft en niet genoteerd wordt dan ben je als ouder ook snel klaar.

Op deze school zitten we echt in een negatieve spiraal. Bij het laatste gesprek vond de mentor het al niet eens meer nodig om op te komen dagen. De docenten zien ook niets meer in zoon en laten dat ook duidelijk merken, dus ook als hij zijn best doet wordt hij niet gestimuleerd. De afgelopen weken is zoon nl echt zijn best gaan doen om goede cijfers te halen maar krijgt hij het niet voorelkaar een toets te herkansen die hij door ziekte gemist heeft. Natuurlijk moet hij daarin zelfstandigheid tonen maar ook de docent zou een datum kunnen voorstellen. Niet alle pubers zijn hetzelfde en hebben hetzelfde nodig. Mijn zoon heeft duidelijkheid nodig en geen vrijblijvendheid.

Ik merk echt een enorm verschil tussen deze school en die waar jongste heengaat. Dus ja ik neem een groot deel school echt kwalijk!

DMetje

DMetje

05-06-2016 om 13:23 Topicstarter

Dan nog iets gek daar

Wat dit schooljaar ook aan de orde was dat hij er wegens kletsen e.d. steeds regelmatiger uitgestuurd werd. Wat bleek nu, als je eruit gestuurd wordt dan kun je dat lesuur in de Agora uitzitten met je laptop er bij, uurtje gamen dus.

Door mijn zoon werd dat dus wel gewaardeerd, er waren ook daar geen consequenties aan verbonden. Een uurtje gamen als je verwijderd wordt lijkt mij voor een puber eerder een beloning dan een straf. Natuurlijk had hij daar uiteindelijk zichzelf mee.

Ik vond het nogal een vreemde gang van zaken. Later in het jaar is dat gelukkig aangepast.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 13:27

Maar...

hadden al zijn klasgenoten daar dan geen last van?

DMetje

DMetje

05-06-2016 om 13:44 Topicstarter

Wilgenroosje

Ja er zijn er al een aantal van zijn oude Leonardo klasgenoten uit voorgaande jaren overgestapt (en veel uit latere jaren zijn er niet eens begonnen) naar andere scholen. Ook zijn beste maatje, ook hb had er echt problemen mee maar zijn cijfers waren netaan voldoende om wel over te gaan in de brugklas.

Er zijn er ook bij die zelfstandiger zijn op 12 jarige leeftijd en wat georganiseerder. Daarin ligt zeker een probleem bij zoon wat school in mijn ogen had kunnen begeleiden (ik heb er zeer zeker om gevraagd). Passend onderwijs toch? Niet iedere 12 jarige is helemaal klaar voor het zelfstandig werken.

In zijn huidige klas (de bezemklas of zittenblijversklas) heeft hij wel eens gezegd dat de helft op zitten blijven staat. Of dat exact zo is durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat de school met slechte examencijfers kampt en relatief veel zittenblijvers, afstromers kortom onderwijsresultaten. In mijn ogen de reden dat ze hem niet willen laten zitten of afstromen maar van school willen hebben. Beter voor de onderwijsresultaten van school.

Over de hoger dan gemiddeld aantal niet bevoegde leerkrachten en zelfs directeur (ontslagen, nu 3e in 3 jaar) maar niet te spreken.

Ik begrijp echt dat het niet altijd aan school hoeft te liggen, mijn zoon is verre van perfect maar school heeft hem echt in de brugklas veel onduidelijkheid geboden waarbij mijn zoon de makkelijkste weg koos zonder enige belemmering. Als ouder kun je de schoolregels wel ondersteunen maar niet handhaven, dat moet school doen anders nemen pubers de regels niet serieus toch?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 13:56

DMetje

Als ik het goed begrijp is je zoon wel een keer afgestroomd, maar nog nooit blijven zitten.

Kun je, voordat je je handtekening onder zo'n brief voor de commissie zet, een afspraak maken bij een andere school? Waarschijnlijk is algemeen bekend dat de huidige school van je zoon niet zo geweldig is, dus misschien krijgt hij, mede daardoor, elders een kans om de 3e over te doen.

En als dat dan wat verder weg is, is dat maar zo. Een fijne plek is zó belangrijk.

DMetje

DMetje

05-06-2016 om 14:22 Topicstarter

Wilgenroosje

Ja dat is zeker waar wij op in willen zetten, regulier onderwijs op een andere school. Een frisse start met heldere regels die gehandhaaft worden.

Nu is het zo dat huidige school hem niet wil houden en wil aanmelden bij de Commissie van Toelaatbaarheid en aangestuurd heeft richting ons naar speciaal onderwijs. Vandaar dus mijn grote vraag, wat zijn onze opties? Meegaan richting Commissie van toelaatbaarheid? Is dat een moeten of een vrije keus? Er wordt nl behoorlijk aangedrongen op het invullen van een formulier, is het verstandig om dat in te vullen en hieraan mee te werken of kunnen we beter direct naar andere school gaan?

Wat ik nl. vind online over die Commissie en Speciaal onderwijs is dat er een clusterindicatie aan vast zou zitten en Jeugdhulp. Dat lijkt ons onwenselijk aangezien het gaat om een ongemotiveerde puber en een rommelige school. Dit met oog op eventuele gevolgen voor de toekomst. Zeker als het alleen een clusterindicatie is voor de toelating en niet een werkelijke aandoening (die heeft hij nl niet buiten ongemotiveerde onderpresterende HB'er en dyslectie).

Hierboven is Stichting Balans genoemd. Daar ga ik maandag direct achteraan. Dat echter dat hier wellicht iemand was met meer inzicht in de Commissie van Toelaatbaarheid en de werkwijze etc.
Wij willen niet dat het zijn hele leven invloed zal en kan hebben. Dan liever een gewoon Mavo diploma en later bijstuderen wanneer hij wel inziet dat het goed is voor zijn toekomst. Dit is eerlijk gezegd wel een trekje in de familie, dat later verder gaan studeren. Laatbloeiers zogezegd.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

05-06-2016 om 14:56

Geen idee.

Ik heb geen verstand van die commissie, maar gevoelsmatig zou ik het liefst op eigen initiatief een goed plekje zoeken. Ik hou er niet zo van als mensen met andere belangen zich met dit soort dingen bemoeien.

Maar, dat is puur op mijn gevoel gebaseerd. Sterkte in ieder geval. Hoop dat er snel duidelijkheid komt.

DMetje

DMetje

05-06-2016 om 14:59 Topicstarter

Ik ook

Ik zou ook liefst op eigen houtje zoeken. Er wordt vanuit school mij net even teveel op aangedrongen maar als het wel een goed idee is dan hoor ik het ook graag.

Artikel

Uit dit artikel volgt dat een toegekende tielaatbaarheidsverklaring niet altijd als gunstig wordt opgevat, zeker niet als de ouders willen vasthouden aan regulier onderwijs. Misschien interessant voor jou om eens te lezen?
https://onderwijsgeschillen.nl/publicaties/de-toelaatbaarheidsverklaring-gift-last-artikel-passend-onderwijs-magazine

@Emma

@Emma

05-06-2016 om 17:45

Nee nee nee

Als ik dit zo lees moet je helemaal niets tekenen bij die commissie. De school is ernstig in gebreke gebleven. Makkelijk hoor, over de ruggen van leerlingen met een nieuw concept komen, dat niet goed uitvoeren en dan degenen die het niet redden laten tekenen voor ander (speciaal) onderwijs. Dit kan nooit de bedoeling zijn geweest van Passend onderwijs. Ik zou het echt voorleggen bij het steunpunt passend onderwijs. Pen en papier ernaast en dan hop naar de andere school voor een gesprek.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

06-06-2016 om 10:50

advies en informatielijn

Heb je al de advies en informatielijn van Balans gebeld? 0900 20 200 65

Daar is een hoop actuele kennis. Er is de laatste jaren zo veel veranderd. Volgens mij weten scholen zelf ook niet altijd wat de regels nu precies zijn.

DMetje

DMetje

06-06-2016 om 12:58 Topicstarter

Pimpelpaars

Ik heb inderdaad contact gehad met Stichting Balans.

Volgende stap is nu eerst contact met de huidige school opnemen. Het bericht hij moet van school is gespeeld via het ondersteuningspunt in school. Deze is wel aanwezig in school maar geen daadwerkelijk onderdeel van school.

Van de mentor, teamleider of andere personen daadwerkelijk in dienst van deze school nog geen enkel bericht mogen ontvangen. Ook was de mentor wel uitgenodigd maar niet aanwezig bij het laatste gesprek met het ondersteuningspunt binnen school.

Hoe kan een school een leerling verwijzen naar een andere school zonder contact te zoeken met de ouders? Ik weet niet zo goed hoe ik daar op moet reageren, ik vind het echt raar.

@Emma

@Emma

06-06-2016 om 13:12

DMetje

Goed dat je gebeld hebt. Het is inderdaad raar. Je kunt ernaar vragen in een gesprek.

vlinder72

vlinder72

06-06-2016 om 15:56

passend onderwijs

" Hoe kan een school een leerling verwijzen naar een andere school zonder contact te zoeken met de ouders? Ik weet niet zo goed hoe ik daar op moet reageren, ik vind het echt raar."

Ik heb al een keer eerder gehoord dat dat inderdaad kan. Dat is een gevolg van passend onderwijs. De school moet passend onderwijs bieden al dan niet op de eigen school.

Is Mirjam niet ergens in de buurt. Zij weet dit wel.

Hopelijk kan je zelf nog een goede school voor je zoon vinden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.