Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Combinatie klas ja of nee?

Hallo,

Ik wil het volgende graag voorleggen:
Onze zoon heeft problemen met vooral lezen (zit in gr 4). Afgelopen jaar aan de slag gegaan met Numicon (voor het rekenen) en heeft een traject gehad voor beelddenken. Dit traject is heel goed bevallen, hij zet woorden in een kastje in z'n hoofd en kan ze vervolgens van voor en achter spellen!
Daarnaast heeft hij een dyslectie onderzoek gehad en is er uitgekomen dat hij ernstige enkelvoudige dyslectie heeft. Ik was er enigszins verbaasd over omdat hij wel graag schrijft en dit ook redelijk goed gaat. Ik weet dat hij niet graag leest maar dat snap ik want hij vindt dat moeilijk.
Omdat de uitslag toch dyslectie is, gaan we komend schooljaar beginnen met dyslectie behandelingen. Prima, dit is niet het probleem.

Wat wel mijn probleem is, is dat hij volgend schooljaar in een combinatie klas gezet wordt. Mijn insteek was altijd dat kinderen in een combinatie klas toch wel zelfstandig moeten kunnen werken en dat kan mijn zoon niet. Dat geven de leerkrachten ook toe maar zij denken dat hij daar toch wel tot zijn recht komt.
Puntje van aandacht is dat hij volgend schooljaar dan twee leerkrachten krijgt (net als afgelopen jaar) waarvan hij met één leerkracht echt geen klik heeft (hij heeft uiteindelijk ook gezegd dat ie niet meer naar school wil).
Er is een gesprek geweest met school waarbij ik argumenten aangekaart heb waarom ik hem liever in de "gewone" groep 5 zie nl meer rust en stabiliteit voor hem, één leerkracht de hele week. Er is geen afleiding van groep 4 die erbij zit en hij heeft dan niet de juf waarmee hij geen klik heeft. Ook ben ik iemand die meent dat ieder kind leert op zijn eigen manier en ik zou graag zien dat mijn zoon op zijn eigen manier tot leren komt. Heb niet het idee dat dit afgelopen jaar namelijk de insteek was.

Nu hebben we afgelopen vrijdag te horen gekregen dat de keus aan ons is......groep 4/5 of groep 5.......
Ik weet niet zo goed wat nu de beste oplossing is? Sta achter mijn argumenten maar wil niet de verkeerde keuze maken....
Hoor graag jullie mening hierover..

Angela67

Angela67

17-07-2017 om 12:14

groep 5

Zeker weten gewoon voor iedereen rustiger. En je moet vooral inzetten op een goede relatie met de leerkracht in kwestie omdat je dan veel meer medewerking zult krijgen. Iedere ouder is van mening dat zijn of haar kind zijn of haar eigen manier van leren moet ontdekken, daar kan een leerkracht uit zichzelf weinig mee doen en dat moet je ook niet verwachten. De leerkracht is er voor het gemiddelde plan. Maar wat een goede relatie met een leerkracht zeker kan opleveren is dat de leerkracht wil toepassen wat jullie voorstellen zodat leerkracht niet iets zelf hoeft te bedenken én mits het 'voldoende' past in het beeld dat de leerkracht heeft.
dus maak je kind niet teveel uitzondering, maar wees actief en neem 'werk' van de leerkracht op je zodat je zoon op school een prettige werkrelatie heeft met leerkracht.
gr Angela

Helder lijkt me

Je kaart allerlei goede redenen aan waarom je je kind liever naar de niet combi groep 5 ziet gaan. School luistert, en biedt je zelfs de keus. Super toch? Lijkt me duidelijk. Tenzij er allerlei argumenten tegen zijn die je niet genoemd hebt. Raakt je kind alle vriendjes kwijt? Wat wil hij zelf? Maar gezien je eigen eerste bericht lijkt het me helder wat je wilt. Toch? Vanwaar die plotselinge twijfel??

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.