Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bezorgde moeder

bezorgde moeder

13-09-2013 om 09:23

combigroep

Mijn kind zit in een combiklas (groep 5/6). Er zitten in het nieuwe jaar 2 docenten op de groep (van geruchten heb ik begrepen dat dit hun eerste combiklas is) De klas zelf is bouwkundig gezien vrij krap voor het aantal kinderen dat erin zit (ze zitten dus vrij dicht op elkaar).

Er zitten een aantal kinderen bij waarvan bekend is dat zij continu in de klas zitten te praten en anderen afleiden van hun werk met als gevolg nu dat bijna de gehele klas zijn/haar werk niet af krijgt.

We zijn nu twee weken verder in het nieuwe jaar en de klas heeft al meerdere keren in zijn geheel na moeten
blijven omdat het werk niet af was??

Mijn kind heeft aangegeven bij de docenten dat het zich niet kan concentreren omdat er steeds gepraat wordt. Ik heb navraag gedaan en de docent beaamde dat. Het was volgens de docent een drukke klas waarin veel gepraat wordt. OK, zei ik, maar wat doe je eraan?

Ze moesten nu werk afmaken dat ze een dag eerder af hadden moeten hebben en de volgende dag (de dag dat ik er dus was) kregen ze de hele dag de tijd om het af te maken. Toen dat niet het geval bleek, moest dus bijna de hele klas na schooltijd nablijven om het af te maken.

"Ja, want we moeten echt strenger zijn", was het antwoord. OK, kan ik inkomen.

Maar:

Mijn kind dat zich niet kan concentreren omdat anderen continu zitten te praten, krijgt werk niet af en moet dus na schooltijd het werk afmaken. Snap ik wel, maar ergens heb ik het gevoel dat kind 'gestraft' wordt voor het feit dat het afgeleid wordt terwijl het notabene heeft gezegd dat het zich niet kan concentreren. Ik heb hier wel een beetje moeite mee als ik eerlijk ben. Met namen omdat mijn kind heeft het notabene nog heft aangegeven bij de leerkracht.

Mijn vraag is hoe dit normaal gesproken in zijn werk gaat bij een klas waar steeds gepraat wordt.
In mijn beleving heeft de leerkracht het niet in de hand??
Vroeger werden op mijn school de 'lastpakken' eruit gelicht die hun werk op de kamer van de directeur mochten maken zodat de rest van de klas hun werk konden maken. Of de lastpakken moeten de gang op en na schooltijd hun werk maken. In ieder geval werden de stoorzenders verwijderd uit de klas.

Hoewel we natuurlijk pas in week twee zitten, kan het zo zijn dat de leerkrachten nog moeten uitvinden waar de stoorzenders precies zitten, maar zou je dat als leerkracht al niet na twee weken door moeten hebben? Ik heb het vervelende gevoel dat het op deze manier niet helemaal goed gaat komen.
Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan als ouder?

Lilie

Lilie

13-09-2013 om 10:12

Koptelefoon

Ik snap dat je verwacht dat er orde en rust is in een klas. De praktijk is echter soms inderdaad anders. Ik ben altijd erg voor " wat kunnen we er zelf aan doen " ( zeker nu we er inmiddels heel veel jaren basisschool op hebben zitten ........) Onze oudste had ook erg veel last van gedoe om hem heen. We hebben een goede geluiddempende koptelefoon bij de plaatselijke bouwmarkt voor hem aangeschaft. Leerkracht uitgelegd waarvoor het was. Die vond het prima als hij het ding op zette als ze aan het werk gingen en bij het maken van toetsen. Zoon vertelde medeleerlingen dat hij zich niet goed kon concentreren en dat ie daarom dat ding op zette. ( hou het bij jezelf vind ik, dus niet: ik heb last van jou )

Ik denk overigens dat zowel klas als de nieuwe leerkrachten hun draai nog moeten vinden. Wellicht komt eea ook nog op de info avond ter sprake (of breng het daar zelf in)

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

13-09-2013 om 10:27

koptelefoon

Bedankt voor je reactie en je tip. Ik ben inderdaad nog van de oude stempel zeg maar. Ik kom van een school waar het gewoon doodstil was als de docent binnenkwam. Kwebbelen betekende naar de decaan of directeur en daar je werk doen of op de gang zitten en na schooltijd je werk doen.
Ik moet er inderdaad erg aan wennen dat dat vandaag de dag kennelijk niet (meer) zo is; dat dingen anders gaan….

Een geluiddempende koptelefoon is iets waar ik ook al aan dacht. Dat zal mijn kind veel kunnen helpen.

Dalarna

Dalarna

13-09-2013 om 12:38

praten

Ik snap niet zo goed dat de leerkracht de klas niet stil krijgt, hier hebben ze daarvoor de stoplichtmethode (rood is mond dicht, oranje is zachtjes overleggen over de stof en groen is gewoon praten). Werkt super omdat ze het al vanaf groep 1 hanteren.

Verder mag je hier nooit naar de leerkracht toe bij problemen met de stof omdat de leerkracht dan bezig is met verlengde instructie of instructie aan kinderen die voorlopen. Daar is ook een systeem voor. Je legt dan een vragenkaartje op de hoek van je tafel en als de leerkracht klaar is loopt ze even door de klas op zoek naar vragenkaartjes.

Op onze school wordt veel met verschillende niveau's gewerkt en in een combiklas verwacht ik dat ze niet nog weer eens alle niveau's in de combi stoppen als er nog een gewone groep is.

Is het niet praten doordat de leerkracht instructie geeft aan de andere groep terwijl de groep van jouw kind dan zelfstandig moet werken? Dat is natuurlijk niet handig. Hij moet de instructies na elkaar geven en daarna moet het stil zijn.

pubermoeder

pubermoeder

13-09-2013 om 13:56

Bezorgde moeder

Ik snap je probleem. Ik snap alleen niet zo goed waarom je je draadje combigroep noemt. De combigroep is het probleem volgens mij niet, het probleem is dat er kinderen zijn die overlast veroorzaken voor de andere kinderen, en de leerkrachten er (nog) niet in zijn geslaagd dit op te lossen.
Pas op dat je er niet teveel bijhaalt ('uit geruchten heb ik gehoord dat dit hun eerste combigroep is'). Dat doet allemaal niet ter zake. Houd het klein. Jouw kind kan niet goed werken, dat is waar het nu om draait.
Je schrijft: "Ik moet er inderdaad erg aan wennen dat dat vandaag de dag kennelijk niet (meer) zo is; dat dingen anders gaan…"
Ach, daarmee veralgemeniseer je het wel hoor. Vroeger was het allemaal beter, dat lijk je ermee te zeggen. Ik geloof daar eigenlijk niets van. Vroeger hadden leerkrachten vaak één aanpak: de harde lijn. Overlast? Straf! Inmiddels weten leerkrachten (en ouders) dat 'straf' vaak meer kwaad doet dan goed. En dat ze problemen vaak beter op andere manieren kunnen oplossen dan een kind maar op de gang zetten.
Ik weet natuurlijk niets over de kinderen die hier blijkbaar voor overlast zorgen. Wat ik wel weet is dat rumoerige/aanwezige/drukke kinderen vaak door andere ouders als lastpak worden gezien. Stoute, foute kinderen, waar de school maar een oplossing voor moet vinden, want hun kind lijdt eronder. Even een ander perspectief: Ik heb toevallig een kind dat in de onderbouw (nu vrijwel nooit meer) nog wel eens voor overlast zorgde. Waarom? Niet omdat hij een lastpak is, maar omdat een groep van 25 kinderen gewoonweg veel te druk voor hem was. (en hij te weinig cognitieve uitdaging kreeg). Hij raakte overprikkelend, geirriteerd en ging andere kinderen lastig vallen. Ik weet dat er ouders waren die daar toen over klaagden. Mijn kind was de zwarte piet en moest maar op de gang gezet worden, vonden zij. ik snap dat andere kinderen wel eens last van hem hadden, maar hé: mijn kind had ook last van hen. Het feit dat ze er waren, en met zoveel, was al een beproeving voor hem. Alle kinderen moeten naar school. Of ze het nu willen (en kunnen) of niet. En ze worden gewoon op leeftijd bij elkaar egzet en hebben het maar met elkaar uit te houden. Dat kan heel fijn uitpakken, maar ook moeilijk zijn. Ik sta niet graag in de schoenen van de leerkrachten, want zij moeten het toch steeds maar weer weten te rooien. Kinderen komen steeds minder snel in aanmerking voor speciaal onderwijs, dus de problematiek 'in de gewone klas' wordt ook steeds groter. Dat is vervelend voor jouw kind, maar ook voor de kinderen voor we gewoon klassikaal onderwijs eigenlijk niet zo geschikt is.
Dat even ter relativering. Verder zou ik vooral focussen op wat jouw dochter nodig heeft. De omgeving kun je niet zo makkelijk veranderen, wel op hoe je ermee om gaat. En het in gesprekken met de leerkracht vooral hebt over die behoeften van jouw dochter, en niet over wat er allemaal loos is met andere kinderen.

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2013 om 22:35

Rumoer in de klas

Het niet alleen een probleem van de combigroep idd, maar een combigroep is wel 'rommeliger' dan een gewone groep. Er wordt best veel zelfstandigheid van de kinderen verwacht.
Hier werken ze met dezelfde methodes als bij Dalarna, alleen is het volgens mij inderdaad zo dat de ene groep zelfstandig werkt als de andere groep instructie krijgt (wat doet bij jullie dan groep A als groep B instructie krijgt Dalarna?) - ze mogen dan geen vragen stellen.
Wat ik gezien heb in de combigroep is dat er een strikte discipline is, het merendeel van de kinderen is ook wat 'slimmer' en zelfstandiger dan gemiddeld en de kinderen die wat aan de andere kant van de lijn zitten passen daar dan juist goed in.
Wat pubermoeder zegt beaam ik wel: focus je op je dochter, en geeft nogmaals aan dat je dochter zich niet kan concentreren en of de leerkracht daar een oplossing voor heeft. Koptelefoons worden bij ons op school ook gebruikt door diverse kinderen.

Daantje50+

Daantje50+

15-09-2013 om 23:54

Ervaring met combigroep

Een combigroep onder een goede leraar werkt, mits er wat coulance is voor de kinderen die zich niet kunnen concentreren als er iets gebeurd. In de combigroep zoals ik die ken, krijg de ene helft instructie terwijl de andere helft zelfstandig werkt in groepjes. Dat geeft wat meer gedoe in de klas, waar een koptelefoon, oordopjes of stilteplekken goed kunnen helpen.

Mijn zoon vond wel dat hij in een enkele klas makkelijker extra hulp kon vragen aan de leraar. Daar was meer tijd voor.

Dalarna

Dalarna

16-09-2013 om 08:50

Jesse

Als ze gaan rekenen mag een deel van de groep gewoon beginnen (de slimsten dus). De rest krijgt instructie en dan kan de middengroep beginnen. Daarna krijgt een groep nog een verlengde instructie.

Er is een hoek in de klas waar je rust kan zoeken maar je kunt ook je tafeltje naar achteren schuiven om een beetje rust te vinden.

Inderdaad mag je tijdens die instructies geen vragen stellen maar moet je je vragenkaartje neerleggen en verder gaan met de overige vragen. Na de instructies (of wellicht ook kort voor de verlengde instructie) loopt de leerkracht door de klas om die vragen te beantwoorden. Ze kijken ook zelf na begrijp ik en als daar weer vragen over zijn geldt het zelfde.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

16-09-2013 om 10:15

bedankt

Voor alle reacties. Ik heb wel gemerkt dat de juffen het zichtbaar moeilijk vinden om de rust te bewaren in deze groep. Het gekke is dat dit probleem zich bij de groep vorige jaar niet of veel minder heeft voorgedaan.

De juf heeft de kinderen nu op een andere plek neergezet. Het blijft echter rumoerig. Sommigen kunnen gewoon niet kun mond houden op het moment dat dat moet.

Sorry dat ik blijkbaar anders gewend ben, maar ik snap gewoon niet waarom er gewoon geen stilte kan zijn in een klas?! Vroeger was het bij mij op school gewoon stil. Afgezien van het feit of straffen dat wel of niet handig is, het was wel stil. Kinderen gingen ook rustig naar de wc. Nu heerst er complete chaos op het toilet omdat kinderen er een pleziertje van maken….Het gaat dus inderdaad anders en gemoedelijker. Geef mij de oude tijd maar weer terug hoor.

Hanne.

Hanne.

16-09-2013 om 10:44

Vroeger

Zou je echt terug willen naar vroeger?

Zoals ik het me herinner kreeg vroeger de hele klas uitleg en daarna ging je aan het werk. Was het werk te makkelijk voor je zat je een beetje voor je uit te staren of te tekenen, was het werk te moeilijk voor je zat je ook voor je uit te staren omdat je niet begreep wat je moest doen.

Dan ben ik enthousiaster over nu, meer aandacht voor de niveauverschillen, meer aandacht voor vaardigheden (hoe zoek ik informatie) en niet alleen maar 'stampen'en kennis in hoofden pompen.

En ja dat kost (iets) meer onrust. Maar ook dat is een zinvolle vaardigheid om te leren. Hoe kan ik me concentreren in een omgeving waar meer dingen om me heen gebeuren? Kan je later ook goed van pas komen. Niet bij ieder pingeltje van je smartphone reageren maar ook leren dat je dingen negeert als ze niet belangrijk zijn.

Maar, die vaardigheid moet je wel leren. Soms helpt het om daarbij een denkslag te maken. Van 'Ik word afgeleid, anderen moeten daar mee stoppen' naar 'Ik laat me afleiden, hoe zorg ik dat ik niet meer afgeleid word?'.

Het schooljaar is pas 2 weken oud. Juf en de kinderen hebben even tijd nodig om aan elkaar te wennen en te kijken welke methode het beste bij ze past. Ervaringen uit het verleden bieden ook hier geen enkele garantie. Ondertussen kan je zelf een start maken om je kind te leren hoe hij zelf het beste om kan gaan met de drukte om zich heeb.

Jillian

Jillian

16-09-2013 om 12:35

Onrustig

Op de eerste school waar mijn kinderen naar toe gingen was het ook het zo onrustig. Kinderen zaten in groepjes bij elkaar en mochten ook elkaar helpen. Praten mocht (zachtjes) ook wel. Ze mochten ook op de gang werken waardoor er vaak kinderen heen en weer liepen. Dat was allemaal wel leuk bedacht maar niet voor alle kinderen werkt het. Het was nooit echt rustig in de klas. Er was altijd wel onrust. Niet heel lawaaiig maar wel onrustig en wat chaotisch. Mijn zoon liep daar helemaal vast. Er kwam uit dat hij ADHD had en voor hem werkte het gewoon niet. Hij werd heel druk door die onrust en zorgde voor nog meer lawaai in de klas. De manier van onderwijs had geen positief effect op zoon en zoon had ook helemaal geen positief effect op de klas. Hij zorgde ook voor veel onrust. Mede hierdoor zijn we naar een andere school gaan kijken. We zijn uitgekomen bij de vrije school voor zoon. Hier zitten ze in rijen in de klas, krijgen ze klassikaal instructie en is het gewoon stil in de klas. De groep die extra instructie nodig heeft doet dit op de gang. Als ik door de school loop tijdens lestijd is het altijd rustig. Voor zoon is dit echt veel beter.
Onze andere kinderen zitten inmiddels ook al lang niet meer op die eerste school. Zij gaan niet naar de vrije school maar wel naar een school met minder vrijheid en meer structuur.
Voor sommigee kinderen werkt het wel natuurlijk. Die kunnen zich prima concentreren als het onrustig is en zijn niet door alles afgeleid. Mijn andere zoon bijvoorbeeld kon met die vrijheid prima omgaan en ik weet zeker dat hij op die eerste school ook tot bloei was gekomen. Hij kan zich goed concentreren ten midden van drukte, heeft veel zelf discipline en heeft geen moeite met werken terwijl er 100 dingen om hem heen gebeuren. Mijn dochter (geen ADHD of zoiets) is constant afgeleid en dus is die onrust voor haar ook funest.
Ik ben geen antroposoof maar een van de fijne dingen van de vrije school vind ik juist dat ze die oude structuur van vroeger hebben weten te bewaren. h.

Jesse_1

Jesse_1

18-09-2013 om 09:51

Dalarna

Maar in een combigroep heb je 2 groepen, als groep A (al dan niet verlengde) instructie krijgt, moet groep B toch zelfstandig werken?
Erover nadenkend: Ik meen dat ze het hier ook hebben opgelost door niet iedereen (zoals in de andere klassen op school) laten beginnen met een kwartier zelf lezen, maar dat alleen groep A begint met een kwartier lezen. Groep B krijgt dan instructie over stof en wat er met zelfstandig werken moet gebeuren. Dat kwartier lezen komt dan later een keer. Na een kwartier kan groep B dus aan het werk (zelfstandig) en krijgt groep A instructie.

Dalarna

Dalarna

18-09-2013 om 13:24

Jesse

Ik ben je even kwijt, ik heb uitgelegd dat je in een enkele groep ook instructie en verlengde instructie hebt. Ik hoop dus ook dat een school die een combigroep én een gewone groep heeft niet alle verlengde instructie kinderen verdeelt over beide groepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.