Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Combi juf en kind niet ideaal, Blijven zitten in groep 4?

Onze dochter is 7 (van september) en zit in groep 4.
Ze is zonder twijfels overgegaan naar groep 3.
In groep 3 moest ze er hard voor werken maar dat vond ze leuk en ze kwam er uiteindelijk ook wel en aan het einde van groep 3 werd duidelijk dat ze te goed was om in groep 3 te blijven maar ze zou er wel hard aan moeten blijven trekken in groep 4.

In groep 4 is ze bij een juf gekomen die al 40 jaar in het onderwijs zit en waar helaas niet zulke beste verhalen over rond gaan, natuurlijk moet je je hier niet door laten leiden maar ik hield m'n hart al een beetje vast toen ik hoorde dat ze deze juf zou krijgen.

Onze dochter heeft de eerste 2 jaar bij de beste kleuterjuf gezeten die je je maar kan wensen voor je kind (en voor jezelf als ouder) m'n dochter had een hele fijne (vertrouwens)band met haar en kreeg een knuffel als ze dat nodig had (en nog steeds), haar andere juf was wat zakelijker maar verder wel een fijne juf.
Ook in groep 3 had ze 2 lieve juffen, waar ze ook een vertrouwensband mee op had gebouwd in mijn ogen, zij speelden in op haar onzekerheid waardoor dat haar niet in de weg zat in groep 3.

De juf in groep 4 is erg streng (liet de kinderen op de 2e schooldag, háár 1e dag alweer terug naar de klas lopen aan het einde van de schooldag omdat het niet ging zoals zij wilde) en kan volgens mijn dochter aardig tekeer gaan in de klas. Ze heeft het dan tegen 2 bepaalde kinderen zegt mijn dochter maar dus wel waar de hele klas bij is.
Mijn dochter is een onzeker meisje, heeft weinig zelfvertrouwen en vind het allemaal best een beetje lastig op school. De combinatie met deze juf is dus in mijn ogen verre van ideaal.
Helaas is zij geen prater dus zal zelf niet aangeven dat het niet zo lekker gaat, niet thuis en niet tegen de juf.
Op school hebben we het eerste jaar eigenlijk niets anders gehoord over haar prestaties als in het einde van groep 3.
Nu hebben we gister een ouder gesprek gehad en geeft de juf het advies om groep 4 nog eens over te doen.
Haar argumenten zijn dat ze erg jong is en dat haar (Cito)scores achter blijven. (Ze heeft een 1 (A) een hoge 4(D) en 2x een lage 5(E) Wel geeft ze aan dat onze dochter een flinke persoonlijke groei heeft gemaakt. Voor de methodetoetsen heeft ze 2x een 6,5 en een 7,5 gehaald. Verder staat haar rapport gevuld met v/rv, 1x matig, 1x onvoldoende (woordenschat) maar staan er ook een 8 en een 10(grammatica) in (deze laatste 2 zijn totaal niet benoemd in het gesprek)
Onze dochter krijgt 2x per week ondersteuning in lezen (m4 niveau leest ze) dmv een apart groepje, krijgt 1x per 2 weken een mapje mee om te oefenen met begrijpend lezen (heeft zo'n beetje de halve klas) en zit met rekenen regelmatig aan de instructietafel in de klas.
Wij als ouders vinden de resultaten niet heel bar en boos en zijn trots op de groei die ze gemaakt heeft, al is het binnen haar eigen kunnen.

De juf gaf aan dat ons meisje inmiddels soms dichtklapt en niets tot weinig meer op papier krijgt en juf sprak over frustratieniveau.

Onze dochter geeft aan dat ze het moeilijk vind, maar zegt ook dat ze dat regelmatig aan geeft bij de juf en dat de juf dan zegt dat ze het nu even zelf moet doen, omdat zij bv even met iemand anders bezig is of ze op dat moment zelfstandig aan het werk zijn.
De juf beaamt dat onze dochter het wel kan en laat zien als ze 1 op 1 aandacht en begeleiding krijgt.

Ik heb gevraagd of er nog ruimte is in extra begeleiding maar volgens de juf zou ze dan alleen maar meer overvraagd worden, wat averechts kan gaan werken.
Het enige wat zij dus eigenlijk zegt: het advies is om te blijven zitten en daarmee laten we nu alles los en kijken volgend jaar verder..
Nu ben ik er absoluut niet voor om thuis nog uren met onze dochter te gaan blokken op dingen die ze lastig vind maar is het van mijn kant raar om te vragen om nog wat meer extra begeleiding/aandacht op school?

Zoals ik al zei is onze dochter erg onzeker,perfectionistisch en faalangst(ig) is genoemd in groep 3 maar de huidige juf veegde dit van tafel in het begin van groep 4, nu kwam dit vandaag toch weer ter sprake en haakte de intern begeleidster daar wel serieus op in, we gaan hier dus mee aan de slag en krijgen ook contact met een jeugdhulpverleenster hierover.
Ons gevoel zegt, dat de combinatie van deze juf en onze dochter niet handig is en we vragen ons dan ook af of een andere juf (waarmee onze dochter een fijnere band mee zou hebben) misschien betere resultaten in onze dochter naar boven zou kunnen halen.

Wat is nu verstandig?
Onze dochter gaat niet meer met zoveel plezier naar school als een jaar geleden, heeft wel (veel) vriendinnetjes maar botst daar soms ook wel mee.
Spreekt gemiddeld 3x per week af, met verschillende meiden.

Ik vraag me af of een extra jaar haar tot meer inzicht gaat brengen en ben bang dat ze qua zelfvertrouwen nog een extra deuk op zal lopen als blijkt dat ze echt moet blijven zitten.
Ook ben ik bang voor opmerkingen van haar vriendinnetjes als die horen dat ze zal blijven zitten en dat ze haar straks laten vallen.
Ze heeft op dit moment niets met kinderen die nu in groep 3 zitten dus waar ze straks evt bij zou komen.

Ik herken veel van mezelf in m'n dochter en ik hechtte altijd veel waarde aan mijn vriendinnetjes en hoe zij met mij omgingen.
Ik was en ben ook onwijs onzeker.

Sorry voor het lange en misschien door elkaar lopende verhaal maar ik wilde graag zoveel mogelijk verteld hebben om een zo duidelijk mogelijk beeld van de situatie te schetsen.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

08-03-2017 om 04:37 Topicstarter

Het tijdstip van het plaatsen van mijn verhaal geeft al wel aan dat ik er dus wakker van lig --

Nog een half jaar

Op zich heb je een half jaar waarin nog veel kan gebeuren en je dochter grote sprongen kan maken. Toch vraag ik me af waarop de juf de beslissing neemt om haar te laten zitten? Is dit alleen op basis van de cito? In dit geval zou ik me afvragen of het een juiste beslissing is. Een cito is een momentopname en er zou verder gekeken moeten worden. De resultaten die je verder noemt lijken mij heel wisselend, dus niet alles slecht, maar ook veel goed. Lezen op avi M4 lijkt me prima, dat betekend dat ze het leesniveau heeft van een kind dat midden groep 4 zit, lijkt me prima als je ook letterlijk halverwege het leerjaar groep 4 zit.

Natuurlijk is het soms beter om te blijven zitten. Grote kans dat ze in andere klas binnen no time nieuwe vriendinnen heeft als ze daar eenmaal tussen zit. En ze zal misschien niet de enige zittenblijver zijn.

Toch vraag ik me af of dit het beste voor je dochter zou zijn. Een docent kan van grote invloed zijn op een kind en ik heb de indruk dat dit bij jou dochter zeker het geval is. Ik zou er voor gaan dat ze over gaat en als dit echt niet gaat en ze moet groep 4 over doen, in ieder geval bij een andere docent.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

08-03-2017 om 07:37 Topicstarter

Toen

Toen ik gister vroeg naar de overige resultaten wees de juf ons op de uitslagen van de methodetoetsen, maar dat was nog niet wat ik bedoelde en ik kreeg daar dus niet echt duidelijk antwoord op.

Ik ben van plan om de ib-er vandaag nog een mail te sturen omdat ik nog met veel vragen zit, en dit is er dus 1 van.
De juf had verder wel gezegd dat ze haar rekenwerk vaak niet af krijgt.
En dat ze bij spelling in de laatste weken een paar keer dichtgeklapt was waardoor er weinig op papier stond.
1 van die keren had mijn dochter mij verteld dat ze heel nodig naar het toilet moest maar niet mocht van de juf ;zat al iemand anders op) en dat ze zich daarom niet kon concentreren..

En in het eerste half jaar kreeg ik best wel positieve berichten.. we zijn gaan oefenen met de tafels en toen kreeg ik te horen dat dat ineens wel beter ging, dat ze weer onderdelen behaald had met rekenen en dat soort dingen.
Maar echt punten krijgen we nooit te zien.

Ook heeft ze op maandag en om de week op dinsdag een andere juf.. die heb ik nergens gehoord in dit verhaal.

Debbie

Debbie

08-03-2017 om 08:32

groep 4

Ik kan alleen maar mijn verhaal uitleggen om dat laten zien dat een groep 4 doubleren juist heel positief kan werken bij een kind.

Mijn zoon zoon was ook een jonge leerling (november) hij had nagenoeg dezelfde cito scores m4 eigenlijk hebben wij toen wel al aangegeven dat wij hem dan liever een jaar laten doubleren.

Het tweede jaar was een heel groot verschil van alle d en e scores ging hij naar a en b scores en in de klas had hij inmiddels ook zijn aansluiting gevonden.

Nu zit hij in groep 5 en heeft a,b en 1 c voor zijn cito's.

Ik ben absoluut geen moeder die alleen maar kijkt naar de cito score mijn kind is namelijk meer dan een a b enz.. maar doordat hij 2 keer groep 4 heeft gedaan merkte je dat hij het in eens wel makkelijker snapte heeft hij echt een enorme groei gemaakt in zelfvertrouwen en dat merk je nu nog steeds.

Wij hadden hem ook door kunnen laten gaan naar groep 5 echter was de kans groot dat hij dan daar als nog zou blijven zitten.

Het hoeft dus niet persee negatief uit te komen want ze kunnen juist een enorme groei maken in zelfvertrouwen en dat is wat mijn zoontje nauwelijks had.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

08-03-2017 om 10:16 Topicstarter

Debbie

Bedankt voor je reactie, vannacht heb ik gegoogled en kom ik veel verhalen tegen als die van u.
Ik ben echt op zoek naar tips met betrekking tot de situatie van mijn dochter.
Ik heb dit bericht geplaatst juist omdat ik door te Googlen geen aansluiting bij mijn verhaal kon vinden

Specht

Specht

08-03-2017 om 10:47

Leeuwtje

Zelf geen ervaring met eigen kinderen die moeilijk meekonden komen, maar het eerste wat bij opkomt is de vraag als ze groep 4 overdoet weet je dan zeker dat ze bij dezelfde juf komt? Is groep 4 bij een andere juf mogelijk?
Je zegt zelf dat je kind jong is qua gedrag, en verleden jaar bij een goed bij je kind passende juf ging het eigenlijk ook al moeizaam.
Ik heb de indruk dat de school al best veel extra aandacht aan je kind geeft, ik weet niet of het reëel is om daar nog veel meer van te verwachten.
Ik zie vaak kinderen die in groep 4 zitten waaronder geregeld zittenblijvers en eigenlijk worden de zittenblijvers op die leeftijd nog heel makkelijk in de groep opgenomen, daar zou ik mij geen zorgen over maken.

Li

Li

08-03-2017 om 11:32

faalangst?

Misschien heeft je dochter, geïntimideerd door de strenge juf, faalangst opgebouwd. Daarvoor lijkt zittenblijven nou niet de beste strategie. Ik zou zelf alleen aan zittenblijven denken als een kind door ziekte een jaar heeft moeten missen. En dan nog zou ik er goed over nadenken.

Het lijkt me dat de achterstanden best in te halen zijn met een beetje maatwerk vanuit school. Het klinkt nogal lui om maar te zeggen: we doen niks en laten haar zittenblijven. Wat ik hierover gelezen heb toont aan dat de positieve effecten van zittenblijven tijdelijk zijn. Natuurlijk kost het de tweede keer minder moeite, maar dat effect zakt snel weg als het kind verder gaat. Beter kun je nu de problemen aanpakken. En ja, er moeten soms kwartjes vallen, maar dat proces versnel je niet met zittenblijven. Dat gaat met horten en stoten.

Als juf de hakken in het zand zet, kun je nog om een oordeel van de directie en eventueel de Schoolbegeleidingsdienst vragen. Dat is bij ons gelukt.

En je kan natuurlijk zelf, lekker veilig op de bank, met haar aan de slag. Als ze daarvoor openstaat, tenminste. Op school gaat vaak al veel tijd verloren aan allerlei onzin.

ik denk dat ik zou

zeggen dat ik dat nu nog niet beslist wil hebben omdat er al de laatste tijd al een flinke persoonlijke groei doorgemaakt heeft. Nog een jaar bij deze juf lijkt me dan niet zinvol.
Wat zegt de andere juf?Is ze daar ook faalangstig of minder?

Debbie

Debbie

08-03-2017 om 12:34

Ik denk dat het er vanaf hangt waarom een kind blijft zitten of dat het wel of niet tijdelijk vooruit gang boekt.

Mijn zoon blokkeerde in groep 4 heeft dus vanaf januari alles op maatwerk gedaan en geen les meegekregen van de daadwerkelijke stof die ze in groep 4 krijgen.

Tweede jaar groep 4 was voor hem vanaf januari net zo nieuw als ieder ander kind die het eerst in groep 4 zit maar toch had hij alles veel beter gemaakt en kon alles veel beter bij houden. Hij zat gewoon veel lekkerder in zijn vel en was een jaar ouder.

Hij heeft nu namelijk gewoon in groep 5 een a op rekenen en een a op begrijpend lezen terwijl hij die eerst op een d had eerste jaar groep 4.

Ik snap je punt verder leeuwtje ik kan je geen keuze geven wat bij je dochter goed zou zijn.Ga in goed overleg met de ib er.

Li

Li

08-03-2017 om 13:51

Debbie

Het kan zijn dat het bij jouw zoon inderdaad zo werkt, als hij eenmalig geblokkeerd was. Maar bij de meeste kinderen is het effect na een paar jaar verdwenen, daar is onderzoek naar gedaan.

Overigens is mijn zoon dit jaar ook blijven zitten (heel verhaal), in het VO. En ik moet zeggen: het gaat stukken beter. Maar ik denk dat dat ook het geval was geweest als hij door was gegaan. Zo vreselijk veel moeilijker is de stof in de derde klas nou ook weer niet. Het is eerder een verandering in zoon zelf.

Je moet goed kijken waar het probleem vandaan komt en dat dan aanpakken. Dat kan via zittenblijven, maar er zijn nog een heleboel andere mogelijkheden. Scholen zijn daar veel te makkelijk in. Zittenblijven kost school geen moeite. Dat is misschien in het belang van school, maar niet in het belang van het kind.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

08-03-2017 om 14:34 Topicstarter

Er is op dit moment inderdaad alleen nog maar sprake van een advies.

Vandaag heb ik de ib-er nog gesproken en zij gaf aan dat er wel degelijk meteen dingen gedaan worden om te kijken of dat haar helpt.
Vanmiddag kwam ze heel trots thuis dat ze haar rekenwerk af had en zelfs nog een stukje van haar weektaak had gemaakt waar ze eerder nooit aan toe kwam.
Ik ben dus erg blij dat er wél iets gebeurd in tegenstelling tot wat het gesprek deed vermoeden.

De andere juf hebben we dus helemaal niet gesproken, heb dat wel aangegeven bij de ib-er en die zei alleen dat de juffen natuurlijk wel samen overlegt hebben hierover..

We gaan via de jeugdverpleegkundige uitzoeken wat de reden is van de achterstand en hopelijk komen we daar wat verder mee en kunnen we gericht een keuze maken.

Li

Li

08-03-2017 om 14:45

Mooi!

Goed dat je de IB er hebt ingeschakeld. Klinkt goed allemaal.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

08-03-2017 om 16:09 Topicstarter

De in-er was ook bij het gesprek met de juf maar daarin had ik natuurlijk niet al m'n bevindingen mbt de juf besproken.
Dat heb ik vanmorgen wel gedaan.
Ze gaf aan dat er al geobserveerd wordt in de klas!

Li

Li

08-03-2017 om 16:32

Mooi zo.

Onderschat "adviezen" van school trouwens niet. Je denkt dat de beslissing aan jou is, maar het is alleen maar verhullend taalgebruik. De school beslist.

Zon

Zon

08-03-2017 om 21:13

wachten?

Kan je niet gewoon wachten hoe de komende maanden gaan? En hoe de E4 cito's gaan? Misschien maakt ze een sprong, misschien niet? Ik vind dat als dit soort beslissingen nu al worden genomen, de resultaten ook erg duidelijk (negatief) moeten zijn.

Blijven zitten is niet erg, zeker in de tijd dat cito's vanaf groep 6 leidend zijn kan het helpen een hoger uitstroonadvies te krijgen. Maar jij kent je kind en weet wat bij haar zou passen.

Verhullend

Aansluitend op de post van Li, krijg ik ook kriebels van de uitdrukking ' Er wordt in de klas geobserveerd'.
Wat wordt geobserveerd, de kwaliteit van de leerkracht die blijkbaar wat streng en misschien wat ongevoelig overkomt of de werkhouding van jullie kind wat het advies van de leerkracht, ( lees school) bekrachtigt. En dit is in lijn met wat Li schrijft: de school bepaalt.

Het is moeilijk om te adviseren. Als de basis in het derde jaar te mager is, kan ze blijven doorsukkelen. In dat geval is een jaar doubleren zinvol.
Eigenlijk kan je pas tegen de zomer weten waar je aan toe bent. Alleen willen ze in maart al weten hoeveel leerlingen naar groep 5 gaan. Dit heeft te maken met de klasseindelingen. Ik zou proberen tijd te rekken.
Je kan zelf de vakken waar ze minder sterk in is, een ochtend in het weekend met haar oefenen en zien of dit vruchten afwerpt, voordat het hele jaar over gedaan wordt.

Er bestaan tegenwoordig zomerscholen waar kinderen in de zomervakantie kunnen bijspijkeren. Die kinderen hoeven zo ook geen heel jaar over te doen. Een paar uur bijspijkeren in de week kan zinvol uitwerken.

Maar nog een vraagje: Gaat die strenge juf waar ze weinig klik mee heeft, mee naar groep 5? Daar schiet ze dan niet zoveel mee op. Je veilig voelen is zo essentieel voor je concetratie en je resultaten.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

10-03-2017 om 13:03 Topicstarter

Flanagan

Wat ik begrijp wordt er echt geobserveerd mbt de juf..

Bij ons op school zijn er 3 groepen 4 en volgend jaar zullen dat 3 groepen 5 worden, anders past het zoiezo niet.
Juf gaat voor zover ik weet niet mee naar 5, staat al jaren voor groep 4

Mbt de juf

Ga je er dan vanuit dat de ib-er in de klas gaat observeren hoe de juf met name jouw kind onderwijs geeft en op welke vlakken de juf aansturing nodig heeft? We hebben het hier over een juf met 40 jaar ervaring.

Ik denk dat het observeren meer van toepassing is op jouw dochter. Dan denk ik aan het vastleggen van feiten die de visie van de ervaren juf bevestigen.
Maar misschien ben ik te cynisch.

Ik snap dat je graag wilt dat je dochter haar vriendinnen niet gaat verliezen. Ze kan volgend jaar ook met ze spelen, gewoon afspraakjes maken.

Maar het is ook belangrijk om te zien of ze vooruit gaat als jullie samen thuis wat oefenen. Dat hoeft de juf niet te weten anders kan ze alsnog twijfels houden over een overgang omdat je dochter niet uit zichzelf stappen heeft gemaakt maar hulpbehoevend was.
Soms maken kinderen met lezen grote sprongen. Dan valt het kwartje, roepen de leerkrachten, eigen kracht. Dus geen tekortkoming in begeleiding van de leerkracht.
Ik weet niet of je dochter voldoende basis heeft. Als je met haar traint, kom je daar zelf achter.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

10-03-2017 om 15:45 Topicstarter

Flanagan

Toen ik aangaf aan de ib-er dat mijn dochter verteld dat de juf behoorlijk schreeuwt tegen 2 bepaalde kinderen haakte de ib-er daarop in met: "daarom ben ik regelmatig in de klas aanwezig om te observeren en dan zie ik dergelijke dingen niet.

Alle handen op één buik

Mijn ervaring met schoolteam was in de orde van alle handen op één buik, ook al werden er wetten overtreden.
Ik wil je alleen wijzen op het goed opgen open houden als het moeizaam gaat en niet alles vanzelfsprekend aannemen.

Leeuwtje13

Leeuwtje13

10-03-2017 om 23:01 Topicstarter

Flanagan

Dat doen we zeker niet..
We zitten er bovenop!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.