Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bachelor

Bachelor

10-08-2017 om 09:41

Collegegeld

Mijn zoon heeft alle tentamens van de eerste drie jaar gehaald; op één na (helaas). Hij moet nu een jaar wachten om verder te kunnen gaan met zijn master, want dat tentamen kan pas in 2018 opnieuw. Jammer, jammer. Dat is dus al heel vervelend, maar hij vertelde ook dat hij gewoon collegegeld moet betalen voor een jaar. Weet iemand of dat inderdaad zo is? Of waar ik informatie daarover kan vinden?
Ik vind het op deze manier een vrij duur tentamen! (Hij hoeft er ook geen onderwijs meer voor te volgen)

Later inschrijven?

Volgens mij kun je wel voor één vak collegegeld betalen, maar dan heb je geen recht op een diploma, dus dat zou ik even goed uitzoeken.
Je kunt je ook later inschrijven aan de universiteit, pas in de maand van het tentamen of zo. Dan betaal je minder collegegeld.
Wil hij verder studeren en kan hij niet alvast vakken doen van zijn vervolgstudie?
Mocht hij toch onverhoopt het collegegeld moeten betalen, dan zou hij dat jaar ook kunnen voelen met andere vakken waar hij plezier in heeft.

Tsjor

Uitschrijven kan niet gedurende jaar, later inschrijven wel

Als hij op 1 september ingeschreven staat, kan hij zich niet zomaar meer uitschrijven gedurende het jaar. Of eigenlijk, hij kan zich wel uitschrijven maar hij heeft geen recht op teruggave van collegegeld tenzij de uitschrijving is omdat hij afgestudeerd is.

Later inschrijven tijdens het jaar kan gewoon. Dan betaalt hij naar rato minder collegegeld.

Als hij zich al heeft ingeschreven, moet hij de inschrijving voor 31 augustus annuleren. Als hij zich nog niet heeft ingeschreven hoeft hij niets te doen. In beide gevallen moet hij zijn OV kaart stopzetten bij een ophaalautomaat.

De term 'uitschrijven' wordt alleen gebruikt voor stoppen gedurende het collegejaar, dus ik niet van toepassing.

Ik vind de informatie van de UU het meest helder.
https://students.uu.nl/praktische-zaken/in-en-uitschrijving/uitschrijven
Misschien dat niet alles voor alle universiteiten geld (hoe lang mag je gebruik blijven maken van de bibliotheek etc) maar het inschrijven/uitschrijven/annuleren is bij wet geregeld en gaat allemaal via Studielink.

Wat ook kan verschillen per uni is, of je - om je aan te melden voor een tentamen - aangemeld moet zijn voor het vak, en of je je kunt aanmelden voor het vak als het onderwijs reeds begonnen is, of alleen van te voren. Dat is wel iets om heel goed op te letten. Sowieso hebben docenten soms wat te veel vrijheid om er huiswerkopdrachten en aanwezigheidsplicht en andere ongein bij te bedenken die niet van te voren vastgelegd is. Dus om op 'safe' te spelen zou hij zich moeten inschrijven voordat het onderwijs van het vak begint, en de colleges bijwonen om te zien of er speciale eisen zijn waar hij aan moet voldoen om tentamen te mogen afleggen.

Bachelor

Bachelor

10-08-2017 om 21:45

Bedankt

Voor de reacties
Ik ga het verder uitzoeken.

Lieverdje

Lieverdje

22-08-2017 om 14:50

wat Syboor zegt kan inderdaad

tenminste, toen ik studeerde wel. Ik werd zwanger en heb mij in het studiejaar dat mijn kind geboren werd gewoon niet ingeschreven, pas later in het voorjaar pas, toen ik weer een tentamen ging doen. Scheelde enorm in het geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.