Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Haarborstel

Haarborstel

06-04-2013 om 12:02

Cognitief of sociaal?

Het derde rapport komt er aan en daarbij een 'advies' over de richting van volgend jaar.
Nu zijn de punten van dochter zo dat ze ruim voldoet aan het hogere niveau, ondanks dat ze wekelijks een aantal uren (ongeveer 4) mist doordat ze zo moe is en moet uitslapen. De teamleider (tevens leraar) ziet het hogere niveau niet zitten omdat ze toch lessen mist en dat zou in het hogere niveau meer gemiste lesstof inhouden.
Sociaal heeft ze niets met de klas waar ze nu inzit. Ze heeft het wel aardig met een meisje en dat gaat naar het hogere niveau (vooralsnog) maar met haar wordt alleen maar over schooldingen gekletst.
Leuke meidencontacten heeft ze met meiden uit een klas van het hogere niveau, ze spreekt met ze af en kletst met ze over van alles en nog wat.
Op de basisschool heeft ze nooit vriendinnen gehad vandaar dat ik hier nu extra blij mee ben.
Dochter wil zelf graag naar het hogere niveau maar weet dat de teamleider daar niet achter staat.
Als wij een insteek willen hebben bij school, wat is dan wijsheid? Insteken op het hogere niveau of op dit niveau blijven?
De moeheid zal blijvend zijn maar wij hebben wel een viersporenbeleid uitgezet om het te minimaliseren (helaas wachtlijsten).
Lastig, lastig, dochter is wel graag van het proberen.
Zo wie zo mag ze een taal laten vallen in de tweede maar daar beginnen wij natuurlijk niet gelijk mee (drie keer een 9)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoger niveau!

Als je dochter ruim voldoende scoort om naar dat hogere niveau te gaan, en dat ook nog zelf graag wil, dan lijkt mij dat er geen enkele reden is om dat niet te doen.
Dat die teamleider het niet ziet zitten omdat ze lessen mist, tja.. Ze mist die lessen nu ook en dat blijkt geen probleem te zijn. Dus ik zou aan die mening niet te zwaar tillen. Het lijkt me niet dat hij het uitsluitend op basis van zijn gevoel tegen kan houden. Je dochter voldoet aan de eisen, dat is het enige wat er toe doet.

Ook

naar mijn idee is motivatie nog veel belangrijker dan cognitieve capaciteiten! als jouw dochter zelf graag wil, en ze voelt zich veel beter tussen de kinderen op het hoger niveau dan zou ik zeker voor dat hogere niveau gaan. Wel duidelijk met dochter bespreken over wat haar te wachten staat, dat ze echt aan de bak moet. maar dan inderdaad naar het hogere niveau!

Haarborstel

Haarborstel

07-04-2013 om 11:31

Mening docentenvergadering.....

Tweederde van de docentenvergadering moet instemmen met het hogere niveau. Dat zien wij met de mening van de teamleider niet zomaar gebeuren.
Dochter wil zelf inderdaad heel graag en wij (ouders) vinden het moeilijk om te weten waar je op moet inzetten. Dat sociale aspect vinden wij heel belangrijk net zoals aansluiting in de klas.
Over een week beginnen de rapportvergadering met daarbij bespreking voor het advies. Wij zaten te denken om van te voren een mail te sturen naar de mentor (cc aan teamleider?) met onze overwegingen en bedenkingen (voor beide 'keuzes') zodat dat hopelijk dan meegenomen kan worden in plaats van dat ze 'zoveel mist' als enige criterium. Zoals gezegd zijn behalve de cijfers ook de studiehouding goed.

Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 11:40

Dochter zelf

Als ik jou was, zou ik je dochter zelf ook een brief of een mail laten sturen naar de mentor met een cc-tje naar de jaarcoordinator.
Op de school van mijn kinderen vinden ze de motivatie van de leerling een erg belangrijke factor. Dus dat is misschien een goede tip?

Haarborstel

Haarborstel

07-04-2013 om 11:55

Koolmees

Dochter heeft dit een paar dagen terug zelf ook aan de mentor verteld.
Zijn antwoord was dat ze 'toch wel veel lessen mist' en dat als je op het hogere niveau een les mist dat meer is dan op het lagere niveau. Mentor neigt dus ook naar 'nee'. Mentor en teamleider hebben zeer regelmatig contact......

Koolmees

Koolmees

07-04-2013 om 12:12

Nee, niet mondeling, brief

Ik zou je dochter toch een motivatie brief laten schrijven. Daarin terug komen op dat gesprek en met argumenten waarom het helemaal niet erg is dat ze 'toch veel lessen mist'. Dat dit komt doordat ze een chronische ziekte/probleem heeft (toch? daar ga ik dan van uit) en dat ze het niet eerlijk zou vinden, als ze door die chronische ziekte, anders behandeld zou worden dan een ander. Ze kan ook nog erbij schrijven, wat ze allemaal doet, om de problemen aan te pakken, zodat ze in de toekomst wellicht minder vaak ziek zal zijn. Ook kan ze nog maatregelen noemen, waarmee ze ervoor kan zorgen dat haar schoolresultaten weinig onder de ziekte zullen leiden. (extra huiswerk, bijles zo nodig, studiegroepje opzetten met medeleerlingen < vriendinnen er zitten in de klas op het hogere niveau die en die en die hebben al gezegd dat ze haar willen helpen>, etc.) Desnoods mail je die brief naar alle leerkrachten van haar, die bij de overgangsvergadering zitten?

Ik weet zeker dat zo'n brief bij mijn kinderen op school positieve invloed zal hebben. Het gebeurt namelijk niet vaak, dat kinderen zo iets doen.

Zoals jij het beschrijft, dan lijkt er erop dat je dochter objectief gezien alles mee heeft om een niveau hoger te gaan, maar dat ze gediscrimineerd wordt, omdat ze ziek is. Dat hoort dus niet.

Misschien kan de cg-raad je nog tips geven? http://www.cg-raad.nl/

Lessen missen

De beste man ziet toch echt iets over het hoofd. Je dochter voldoet, ze heeft goede cijfers. Dat argument zou moeten tellen.

Hij rekent haar nu af op lessen die ze nu mist, de reden daarvoor is niet belangrijk. Die zouden pas belangrijk zijn als ze spijbelt.

Vervelend als de mening van zo'n leerkracht zo zwaar weegt.

Wellicht willen ze haar beschermen omdat ze denken dat het met sneltreinvaart achteruit gaat wanneer ze lessen mist op een hoger niveau, maar dat is kijken in een glazen bol. Het gaat om haar schoolresultaten, en die zijn goed.

Misschien kunnen jullie als ouders samen met je dochter een brief schrijven en die naar de mentor, teamleider en directie sturen met jullie verzoek en motivering. Mocht je dan een negatief antwoord krijgen na de vergadering, dan heb je nog 'munitie' om een stap hoger te gaan. Dan staan dingen op papier.

Succes, ben benieuwd naar de afloop.

Zeker doen

Als docent zit ii altijd bij dit soort advies vergaderingen en zo'n brief van dochter , maar ook een heldere uiteenzetting van jullie over ' t plan' helpt vaak echt wel.
Betrokkenheid van ouders en motivatie van het kind kunnen enorm schelen in resultaten. Laat zien dat jullie /zij willen investeren.
Ik zou t doen, mail van jullie en mooie handgeschreven brief van dochter.

Annet

Annet

07-04-2013 om 20:50

Zeker op juiste niveau doorgaan

Teamleider spreekt verwachtingen uit zonder dat er zekerheden zijn. Er zijn genoeg leerlingen die wekelijks uren missen door welke reden dan ook (kind met pfeiffer, kind dat aan topsport doet, kind dat aan verrijkingsprogramma's meedoet).
Jouw kind voldoet ruim aan de voorwaarden. Geen reden voor afstromen dus.
Natuurlijk wordt elk jaar moeilijker. Dat hoort erbij. Kinderen die op het goede niveau zitten, kunnen daar prima in mee.

Je zou in een brief de oplossingen die je ziet kunnen benadrukken, zoals de extra taal laten vallen als dat nodig blijkt, het viersporenbeleid (flink aandikken hoe dat kan gaan werken). De capaciteiten van je dochter die best uren kan missen, zoals ze dit jaar al ruimschoots laat zien.

Ik zou twee brieven schrijven, één van jullie als ouder en één van je dochter. Stuur deze brief ruim door naar iedereen die het aangaat. Dan kan de teamleider dit niet negeren.

Haarborstel

Haarborstel

08-04-2013 om 10:11

Mail

De mail gaat er zeker komen. Gisteren nog met een beroepsdeskundige er over gehad en het sociale stuk is heel belangrijk.
Inderdaad heeft niemand een glazen bol en kunnen wij niet nu al weten wat de toekomst zal brengen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.