Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anne Greet

Anne Greet

04-05-2020 om 13:10

CM profiel met Biologie: welke A'damse Havo biedt dat?

Dag,

Mijn dochter wil graag een CM profiel kiezen in combinatie met Biologie. Dat blijkt op haar huidige school niet te kunnen. Ze wil echt geen NG doen, want dat is verplicht met Scheikunde en daar heeft ze een bloed hekel aan.

Wie weet welke andere havo scholen in Amsterdam dit wel aanbiedt?

Amsterdammer

Amsterdammer

04-05-2020 om 14:14

Reactie

Het IVKO is een school met een kunstprofiel, je kunt geen natuurprofiel als examen kiezen maar je komt er dus alleen op als je kunstzinnig bent en moet dat ook aantonen. Vervolgens kun je op het IVKO zelf op de havo afdeling geen biologie als examenvak volgen. Maar wel kun je dit dan als extra vak volgen op de zusterschool MLA. Beide scholen zijn Montessori scholen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-05-2020 om 18:34

Ik hoor

dat biologie zonder scheikunde niet makkelijk te doen is. Heeft je dochter zich daarover goed laten voorlichten?

Famke

Famke

04-05-2020 om 18:54

Hier

wel VWO, staat bij de voorlichting voor de profielkeuze het volgende:

Biologie in klas 4 kan worden gekozen door alle leerlingen: kennis van natuur- en scheikunde
uit de onderbouw is voldoende. Het vak scheikunde is als ondersteunend vak zeker nuttig, voor met name biologie in klas 5 en
6, maar het is geen vereiste.

V@@s

V@@s

04-05-2020 om 20:40

veel scholen

Vinden het lastig roosteren als leerlingen voor hun vrije keuze een vak kiezen wat bij een ander profiel hoort. Ik vind dat erg jammer, dan krijg je bijna als vanzelf hele eenzijdige vakkenkeuzes.

Ooit gehoord

Ooit gehoord bij de school van zoon: ja, omdat wij zo'n grote school zijn, zijn bijna alle keuzes mogelijk. Zit wel wat in natuurlijk: hoe meer leerlingen, hoe makkelijker je een redelijke groep vol hebt. Dus misschien een idee om bij de grotere scholen te beginnen met zoeken.

Groeten,

Temet

Interesse

Anne, waarom wil je dochter dat? Heeft ze een bepaald doel voor ogen? Of is het meer een bepaalde interesse, die mogelijk ook op een andere manier uitgeleefd kan worden? Er zijn ontzettend veel natuur- en milieuclubjes.

Tsjor

Triva

Triva

05-05-2020 om 09:56

Temet

Klopt, daarom vind ik het ook altijd wel grappig dat mensen met basisschoolkinderen graag een kleine school willen, lekker intiem, iedereen kent elkaar. Een grote school kan van alles verzinnen om het ook intiem te maken, met een grote scholengemeenschap is de belangrijkste vormende tijd van je leven met een hoop verschillende leeftijdsgenoten én je hebt veel meer mogelijkheden met vakken. Ja je zult soms een tussenuur hebben of om en om vakken moeten volgen. Op de school van mijn oudste moet iedereen met een extra vak beginnen, lijkt me dan toch meer mogelijkheden hebben.

Sas

Sas

06-05-2020 om 14:48

Belangrijk is aantal klassen per jaarlaag van zelfde niveau

Mijn jongste zat op een grote middelbare school. Maar er waren maar 3 vwo klassen per jaarlaag (vanaf de 4e klas). En beperkingen wat je mocht kiezen. Profiel MO moest met wiskunde A bijvoorbeeld. En waren er meer beperkingen. Wel verplicht starten met een extra vak, binnen die beperkingen.
Mijn oudste zat op een gymnasium. Daar zaten 5 klassen per jaarlaag. Zij mochten echt zelf kiezen. NLT werd tegelijk aan 5e en 6e gegeven. Dat kon doordat ze een programma hadden van twee jaar waarbij het niet uitmaakt in welk jaar je begon.
Kunst als extra vak bij een NT profiel? Geen probleem.

Dat zal behalve met het aantal leerlingen op hetzelfde niveau, ook te maken hebben gehad met de instelling/bereidheid van de school.

Pluis

Pluis

07-05-2020 om 10:01

Inderdaad

het gaat om de instelling van de school. Op de school van oudste (toen VWO, dus atheneum en gymnasium, nu alleen nog maar gymnasium) was de insteek dat ze alle kinderen wilden bieden wat zij wilden. Er waren zelfs een paar hoogvliegers die alle vakken volgden. Nee, dat paste niet in het rooster, maar er werd dan in overleg met die kinderen gekeken naar welke vakken ze middels zelfstudie zouden kunnen en willen doen en voor welke vakken het handig was als ze lessen zouden volgen. Ook voor vakken uit het 'reguliere' pakket was het dus mogelijk om dat via zelfstudie te doen. In overleg met de docent konden dan tijdens afgesproken uren vragen worden gesteld. Dat was nog eens een school! Echt met het belang van de leerlingen voorop. Natuurlijk vraagt dat ook wel wat van de docenten. Dat waren dus ook vrijwel allemaal mensen die bereid waren er zelf extra uren in te steken. Wat ik dan zelf weer niet vind kunnen eigenlijk, je kunt dat niet min of meer eisen van je medewerkers. Maar het werkte wel goed voor de zeer gemotiveerde leerlingen.

Margrie

Margrie

07-05-2020 om 14:51

Over de combinatie scheikunde en biologie

Anne: mijn dochter heedt dat ook gedaan, CM met Biologie als 2e extra vak. Ze wilde de gezondheidszorg in en daarvoor was Biologie wel een mooie aanvulling. Kind was aboluut geen scheikundeliefhebber en heeft Biogie prima doorlopen zonder. Op de uni was het in haar richting (GGZ) wel een voordeel dat ze Biologe had gehad.

Niet in jouw omgeving

Anne Greet

Anne Greet

07-05-2020 om 21:38

gek

Dank voor jullie reacties.

Toch gek, dat alleen grote middelbare scholen dit kunnen aanbieden vanwege rooster issues. Vooralsnog alleen het MLA dus in A'dam die dit doet?

Mijn dochter is heel talig en heeft een grote fascinatie voor alles wat met natuur te maken heeft, maar 0 interesse in chemische processen. En ze zou dus graag later iets met natuur willen doen, zonder dat ze zich nu nog een paar jaar door scheikunde te moeten worstelen. Vandaar haar voorkeur voor CM met biologie.

Mocht nog iemand een andere school/tip weten, hoor ik het graag!

Es

Es

10-05-2020 om 20:39

Kijken naar opleiding

Weet je dochter al welke opleidingen ze zou willen doen en of biologie een vereiste is?

Ik heb een paar jaar terug met mijn oudste gekeken op het hbo en ons viel op dat bij veel "natuur"opleidingen scheikunde en natuurkunde verplicht is. Of juist dat iedereen met een havo-diploma er toelaatbaar is.

Hier werd het advies gegeven om of Sk/natuurkunde/bio te kiezen, of helemaal geen van die vakken, omdat op een enkele studie na (verloskunde?) je niet zonder dit hele groepje binnenkomt.
Je mag officieel wel natuur/gezondheid met aardrijkskunde ipv natuurkunde kiezen maar daar heb je dus feitelijk niet tot nauwelijks voordeel van bij toelating voor een studie.

Petra

Petra

01-06-2020 om 15:11

Inderdaad toelating

Ik heb het zelf ook weleens gehoord. Veel opleidingen eisen dat kinderen een volledig exact pakket hebben en dus niet alleen biologie waardoor veel kinderen dit voor de zekerheid kiezen. Vaak blijven ze zitten en halen ze met veel moeite of helemaal niet de eindstreep of doen ze het jaar erna een ander pakket.

Het gaat hier wel om je dochter en ze zou eventueel na de havo kunnen bijspijkeren in de exacte vakken. Dat ze de school afrond is beter dan dat ze straks vertraging oploopt omdat de vakken haar niet liggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.