Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Classrooms

Er zit een kans in dat ik morgen te horen krijg dat ik op 4 mei moet starten met een aantal groepen en dan ga werken met google classrooms en google meet. Officieel heb ik volgende week mijn eerste vakantieweek van dit jaar. Kan iemand me dus snel enig inzicht geven in classrooms en meet: mogelijkheden, voordelen, problemen en de oplossingen van de problemen? Een richtingaanwijzer, voordat ik de programma's in duik.

Tsjor

Tsjor

Spannend!
Wij gebruiken Teams dus ik kan je helaas niet helpen. Iemand anders vast wel.

Tips

1. Ok, de belangrijkste tip is eigenlijk: maak een testleerling aan. Als je Gmail-accounts gebruikt kun je dat zelf doen. Als de leerlingen emailadressen met het domein van school hebben gekregen, dan moet je de systeembeheerder van school vragen om een leerling-account voor je te maken. In beide gevallen geldt dat je het beste met twee verschillende browsers (Firefox en Chrome) of twee browserprofielen (in Chrome) kunt werken. In het ene profiel ben je alleen maar ingelogd als leerling, en in het andere profiel ben je alleen maar ingelogd als leerkracht.

2. Pas op met "teruggeven" van opdrachten zonder cijfer. Vaak gaan de opdracht dan terug naar de status "toegewezen". Voor de leerling kleurt de opdracht dan als elke andere opdracht die ze nog moeten inleveren. De leerling gaat het dan opnieuw inleveren, en jij moet er weer opnieuw naar kijken. Of de leerling gaat het negeren en raakt het overzicht kwijt over wat hij wel en niet ingeleverd is. Als er een deadline was, dan zal opnieuw inleveren er bovendien toe leiden dat de opdracht als "te laat ingeleverd" wordt geadministreerd.

Als je bij de opdracht expliciet hebt aangegeven dat je geen cijfer gaat geven, dan gaat het wel goed met teruggeven. En als je een cijfer geeft ook.
Dan blijft die opdracht lichtgrijs bij de leerling.

Teruggeven zonder cijfer kun je ook opzettelijk gebruiken als je vindt dat de leerling iets opnieuw moet doen. Maar dat werkt dus alleen als je bij de opdracht hebt aangegeven dat je hem wel gaat becijferen.

3. Werk op een consequente manier. Geef niet alleen aan wat leerlingen moeten doen, maar ook of en hoe ze moeten aangeven dat ze dat gedaan hebben.
Als leerlingen elke week 100 opgaven in Rekentuin moeten maken, wil je dat ze via "inleveren" in de Classroom aangeven dat ze dat gedaan hebben? Of juist niet omdat je die controle toch al op een vast tijdstip doet? Als ze het niet hoeven "inleveren", zet dan dat soort opdrachten onder een apart kopje. Het is niet handig voor een leerling om een permanent "gekleurde" opdracht te hebben staan tussen een lijstje van opdrachten die ingeleverd (grijs) moeten worden.
Als ze het wel moeten aanleveren, ga je dan iedere week een nieuwe opdracht maken? Zo ja, zet dan steeds de datum of weeknummer in de titel van de opdracht. Of ga je de opdracht steeds teruggeven als ze opnieuw iets moeten doen? Zo ja, doe dat teruggeven dan pas in het weekend en niet zodra je ziet dat de leerling de opdracht heeft ingeleverd! Zodat die opdracht na inleveren de rest van de week op "grijs" blijft staan voor de leerling.

4. Ga niet veronderstellen dat je leerlingen weten hoe te werken met Google Docs of Google Sheets, of dat ze documenten kunnen terugvinden die ze hebben aangemaakt, of dat ze weten hoe Copy/Paste werkt. Tenzij ze daar echt al les in gehad hebben. Geef geen opdrachten waarbij de leerlingen zelf documenten moeten aanmaken/uploaden. Gebruik altijd de optie dat je een document klaarzet en dat elke leerling een kopie van dat document krijgt.

5. Gebruik eigenlijk gewoon helemaal geen Google Sheets, er zitten teveel gotcha's in. Kindlief kreeg bijvoorbeeld een opdracht waarbij hij < > of = moest invullen in een kolom. Maar als je een cel met = begint, dan opent de formule-editor (dwz er gebeuren rare dingen als je daarna op de volgende cel klikt), en als je daaruit probeert te ontsnappen dan krijg je een fout dan je een ongeldige formule hebt ingevoerd. Bij een andere opdracht moest kindlief geldbedragen invullen, maar Sheets haalde steeds de 'overbodige' nullen weg bij de decimalen. Kortom, gebruik geen Google Sheets tenzij het vak Informatica is...
OK, eigenlijk valt dit gewoon onder punt 1. Test niet alleen wat je in de Classroom doet, maar test ook alles wat je met Google Docs probeert te doen.

6. Zorg dat leerlingen elkaars werk te zien krijgen. Gebruik elke week een opdracht als 'showcase' van goed werk.

Google Meets ken ik niet.

MS Teams is volstrekt ongeschikt voor het onderwijs, omdat je maar 4 leerlingen kunt zien en omdat je niet kunt kiezen welke leerlingen je te zien krijgt. De zichtbare leerlingen worden door MS Teams enkel en alleen op basis van geluid geselecteerd en niet obv beweging.

Syboor

Inderdaad is Teams een draak. Maar mijn school heeft ervoor gekozen... en dus kan ik wel zien of een leerling heeft ingelogd, maar daarna kan hij zijn gaan trampolinespringen en daar kom ik pas achter als ik hem of haar een directe vraag stel.

Bij jouw adviezen die inhouden “Zorg dat je heel duidelijk bent in je opdrachten en verwachtingen” sluit ik me honderd procent aan, als docent en als pubermoeder.

tsjor

tsjor

24-04-2020 om 13:55 Topicstarter

Syboor

Dank je wel! Daar heb ik wat aan, al passen niet al je adviezen in de lessen die ik moet geven. Ik vraag me wel af: je hebt het met name over werk dat nagekeken moet worden. Betekent het dat google classrooms daar vooral geschikt voor is en dat google meet voor video-lessen geschikt is?

Tsjor

Meet is prima.

Ik heb een add-on (even googelen) waardoor ik er voor kan kiezen om alle Leerlingen tegelijk in een soort van grid/ raster tegelijk in beeld te hebben. Zelfs als het er 30 zijn zie je het onmiddellijk als iemand z’n vinger opsteekt / uit beeld verdwijnt/ een meekijkende vader heeft / trampoline gaat springen. Ik vind t ideaal.

Hij houdt ook automatisch de aanwezigheid van leerlingen bij als je dat wilt. Presenteren van je beeldscherm gaat heel eenvoudig.

Classroom werkt ook prima. Ik had het totv 1 1/2 maand terug amper gebruikt ( al was het beschikbaar op school) maar ben er nu tevreden mee. Gemakkelijk materiaal delen, huiswerk kunnen inzien, toetsen....

Mijn vak leent zich niet erg voor digitaal werken, dus er worden veel foto’s ge upload...maar ook dat werkt prima.

Ja, video-bellen is geen onderdeel van Classroom. Classroom is om materialen beschikbaar te stellen, huiswerk op te geven, en huiswerk te beoordelen. Google Meet zal dan zijn voor de videolessen.

Classroom is geintegreerd met Google Docs. Dus als je Google Docs gebruikt dan heb je daarbij extra opties zoals iedere leerling een eigen kopie geven van een document die ze kunnen bewerken. Maar je kunt het ook gebruiken zonder Google Docs en andere soorten documenten beschikbaar stellen of ingeleverd krijgen.

tsjor

tsjor

25-04-2020 om 10:32 Topicstarter

Bedankt, dat helpt alweer wat.

We hebben tot nu toe helaas geen enkele ondersteuning nog, ook geen account. Het biedt mogelijkheden, ik zou graag die mogelijkheden wat verkennen voordat ik 4 mei 'los' moet.
Nog een vraag: moeten leerlingen/cursisten een emailadres hebben, of een gmail-adres?
Ik lees dit:

Wie kan deelnemen aan videovergaderingen?

Mensen in je organisatie die zijn ingelogd op hun G Suite-account.
Mensen buiten je organisatie die zijn toegevoegd aan de Google Agenda-afspraak en een Google-account hebben.
Mensen buiten je organisatie die tijdens de vergadering zijn uitgenodigd door een deelnemer.

Ik geef les aan mensen die Nederlands leren als tweede taal, inclusief analfabeten die niet computervaardig zijn en soms zelfs geen computer hebben (wel mobiel).

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-04-2020 om 10:43

Wat een drama

Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar ik vind er niet mee te werken (Classroom en Google Doc). Afgelopen week had dochter hard gewerkt aan een stuk voor Engels. Dat had ze gedeeld met de docent en vervolgens was het niet aangekomen. Omdat ze het had gedeeld kon zij er ook niet meer bij (of zo). Ze moest ook een presentatie maken in Google Presentation, maar daar lukte het niet om een filmpje in te voegen, omdat je dan kennelijk dat filmpje in je Cloud moet hebben. Of zo.
Ik voel me per dag meer digibeet worden, terwijl ik toch al erg lang digitaal werk.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-04-2020 om 11:40

Phryne

Het voordeel van 'de cloud' is juist dat je bijna niks weg kunt gooien en dat je gewoon samen aan documenten kunt werken.

Met 'classroom' heb ik nooit gewerkt, maar ik zou eigenlijk iedere 'gewone' gebruiker (en zeker kinderen) aanraden om de Google office tools te gebruiken (docs, sheets, presentations e.d.). Dat scheelt juist een enorme hoop stress als de PC weer eens besmet is met een virus of andeszins in het ongerede geraakt.

Kijk gewoon in je Google Drive bij je bestanden (ook in de trash):

https://drive.google.com

(oh nee, je wilde niet meer met me praten geloof ik)

tsjor

tsjor

25-04-2020 om 11:43 Topicstarter

Extern

Ik sla tot nu toe alles op op mijn externe harde schijf. Af en toe zorgen voor een backup, maar als ik de stekker eruit trek kan niemand bij de bestanden. Dat vind ik tot nu toe het veiligste.

Oude gewoontes zullen snel moeten veranderen.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-04-2020 om 12:22

Niet discussiëren zei ik
Dochter gebruikt inderdaad de Google Office programma’s. Het filmpje stond gekopieerd naar een locatie, maar we kregen dat er dus niet in als klikbaar plaatje.

Dees

Dees

25-04-2020 om 12:44

Teams

Wij gebruiken teams maar de docenten kunnen op hun Chromebook maar 1 leerling tegelijk zien, wij op de Chromebook wel meer tegelijk.

Wat zou dat heerlijk zijn een weekje vakantie hopelijk gaat dat in juli gebeuren, voor het eerst dit jaar.

Dees

Dees

25-04-2020 om 12:44

Nou ja juli

Nou ja juli.....31 Juli mijn eerste dag 😆

Ad Hombre

Ad Hombre

25-04-2020 om 12:50

Phryne

Nooit geprobeerd, maar net even een presentatie gemaakt. Youtube en zelfgemaakte video's (gebackupped op google photos) kon ik zo embedden. (insert > video)

Andere video's zul je denk ik even moeten uploaden naar Google drive voordat dat werkt.

tsjor

tsjor

25-04-2020 om 12:52 Topicstarter

Teams

gaat 3x3 mogelijk maken, heeft te maken met bandbreedte heb ik begrepen.

Tsjor

tsjor

tsjor

25-04-2020 om 12:59 Topicstarter

Vrij

'Gewoon' onderwijs heeft toch al een week voorjaarsvakantie gehad? Mijn collega's en ik niet. Wij werken vanaf 6 januari. Vanaf 13 maart hebben we de programma's al twee keer om moeten gooien, nu de derde keer. en de voorbereiding valt in die ene week meivakantie die we zouden hebben. 18 juli wordt mijn eerste vrije dag.
Wij moeten alle uren gaan maken, dus niet de helft of zo. En alles vastleggen in screenshots, die dan weer goed opgeslagen en bewaard moeten worden. Wij hebben groepen met verschillende niveaus door elkaar en krijgen cursisten uit andere groepen erbij. De groepen zijn wel kleiner.
Bij ons komt het stoom uit de oren.
Ik wil niet klagen, maar ik word ook een beetje moe van andermans geklaag.
Ondertussen druppelen ook de verhalen binnen van mensen met tijdelijke contracten die geen verlenging krijgen. Geen werk hebben, dat is nog erger. Daar houd ik me maar aan vast.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-04-2020 om 13:43

Proberen

Ik ga van de week dan toch maar weer eens wat proberen (dochter is nu met laptop bij haar vader). Zelf is ze zo laconiek dat ze denkt ‘dan maar niet’, maar het zou toch gewoon moeten werken.

Dees

Dees

25-04-2020 om 16:28

Tjor

De kinderen hebben inderdaad vakantie gehad ik krijg in juli pas vakantie. Ik vind het altijd grappig hoe docenten denken dat als de kinderen vrij zijn de ouders dat ook zijn. Vakanties zijn zware perioden voor ons, 32 uur in 3 dagen proppen zodat je 2 dagen thuis kunt zijn voor je kind, de 4,5 week vakantie die je hebt kun je maar 1 keer besteden, zomer en kerst en een stukje noodgevallen.

Adelaide

Adelaide

25-04-2020 om 17:12

Nou, ik neem mijn hoed af

Als ik het zo van de zijlijn volg (mijn kinderen zitten op de universiteit) heb ik enorme bewondering voor de leerkrachten op po en vo. Scholen plotseling gesloten en zij moesten maar even van een afstand les gaan geven. En natuurlijk zijn er docenten die de kantjes ervan aflopen en wat huiswerk over het hek gooien met je zoekt het maar uit, maar ik hoor ook om me heen en lees hier hoe goed sommige scholen het doen.
En dan nu na de vakantie moeten ze weer anders gaan lesgeven. Kortere weken waarin alles van vijf dagen gepropt moet worden, halve dagen waarbij ze dan moeten bedenken wat ze op school doen en wat de kinderen thuis kunnen doen, halve klassen ‘s morgens en ‘s middags, dus je lessen dubbel geven.
En naast de lessen wilden ze ook nog contact houden met de kinderen, wat nu veel meer werk is dan een kind even aanspreken in de klas.
En ja, ouders met banen hebben het ook niet makkelijk gehad de afgelopen weken, zeker niet de mensen met onzekere banen. Hun eigen baan thuis doen en daarnaast op de kinderen passen en ze aan het werk houden. Maar ja, het zijn je eigen kinderen.

En Dees, dat jij in de vele schoolvakanties ervoor kiest om vier dagen in drie dagen te proppen, dat doe je zelf. Je kunt ook je kinderen enkele dagen laten opvangen door iemand anders. Wij deden dat altijd met twee gezinnen. De dag dat ik alle kinderen had, werkten alle andere ouders en zo had iedereen maar één opvangdag per week. Ik werkte liever, want ik was gesloopt na zo’n dag, maar het scheelde me wel vakantiedagen opnemen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2020 om 17:25

Herken het ook niet

Nu heb ik ook meer dan 4,5 week vakantie, maar dan toch.
Juist daarom hebben wij bso dus in de vakantie is het juist relaxter. Geen brood mee, geen gymtassen en niet strak op tijd aan de schoolpoort staan.

En eigenlijk ben je dus wel vrij Dees, want je werkt maar 3 dagen die week. En dan nog hè, doe je dat alle vakanties zo en doe je dat in je eentje, of valt het allemaal toch wel een beetje mee?

Dees

Dees

25-04-2020 om 17:35

Je uren werken is geen vakantie.

Ik werk 32 uur in die 3 dagen gewoon maar werktijd geen vakantie dus. Mijn man doet hetzelfde maar dan met 36 uur. En we nemen een dag in de week vakantieopvang om het betaalbaar te houden.

Overigens heeft bijna iedereen die werkt momenteel te maken met veranderingen in wijze van werken, ik moet zelf meer van huis werken, daarnaast de regelgeving van de corona tegemoetkomingen bestuderen en in de gaten houden want die zijn inmiddels al meerdere malen gewijzigd, en dat toepassen op zo'n 120 van mijn cliënten. Daarnaast loopt het gewone werk door. En zo hebben meerdere werknemers te maken met veranderende omstandigheden, zoals winkelpersoneel, zorgpersoneel en bezorgers enzo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2020 om 20:33

Ongetwijfeld niet

Maar waarom dan zo laatdunkend reageren? Ik herken dat helemaal niet. Niet dat vakantie-opvang financieel ons de das om zou doen. En ook niet dat leerkrachten op dat gebied

Dees

Dees

25-04-2020 om 20:38

Ginny

Omdat zo overdreven wordt aangegeven dat de eerste vakantie van het jaar deze week start, daarom geef ik aan dat voor veel mensen die eerste vakantie pas in juli of augustus start. Vakantieopvang is een dure grap en daarom nemen we dat liever niet maximaal af zeker niet als je het zelf ook kunt regelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2020 om 20:44

Oh die was nog niet af....

Een mening hebben.

En je bent inderdaad echt niet de enige die het druk heeft door Corona. Wat is dan de issue? Bij alles wat je nu opwerpt zit ook voor een groot deel eigen keuzes.

Ik leg die 300 euro bruto per maand graag neer voor de bso van mijn kind.
En overigens, als je dit al duur vindt, dan staat je nog wat te wachten later als jouw kleine man groter wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2020 om 20:52

Kruispost.

Maar al met al geloof ik niet dat Tsjor nbezig was met een wedstrijdje: Wie is het zieligst.

Dees

Dees

25-04-2020 om 20:56

Normaal

Daar leek het wel op.

En normaal is het prima te doen want ik werk dan 32 uur en heb wekelijks een extra dag voor het huishouden.

tsjor

tsjor

26-04-2020 om 12:36 Topicstarter

Ginny

'Maar al met al geloof ik niet dat Tsjor nbezig was met een wedstrijdje: Wie is het zieligst.' Je hebt helemaal gelijk.
Afgezien van enkele sectoren die het op dit moment wel erg goed doen (die zijn er ook) denk ik dat bijna iedereen wel kan klagen en vertellen hoe erg het is.
Kinderen kunnen niet naar school - klagen over onderwijsachterstand; kinderen kunnen wel naar school - klagen over veiligheid (niet hier, maar in de media) of klagen over drukte (krant); etc. etc.
De mensen die er echt voor staan, die hoor je niet, die zijn aan het werk.
Ik moest het gewoon even kwijt. Klagen kan altijd, daar hoef je geen enkele moeite voor te doen. Maar het is zo contraproductief om daar je tijd aan te besteden.

Tsjor

Zoom

Ik doe hier mijn vrijwilligerswerk inmiddels met Zoom. Gelukkig kan mijn dochter mij bijstaan want ik vond het wel spannend of ik dit wel zou kunnen. Een groepje leiden met het gesprek maar ook met de te gebruiken techniek. Vreselijk spannend.

De verbinding was ook niet helemaal goed, zodat ik aanvankelijk bij een vriendin in de buurt ben begonnen. Maar na de aanschaf van een nieuw modem, netwerkkabels had ook nog gekund maar is vooralsnog niet noodzakelijk, gaat het nu prima.

En bovendien blijkt dat ook al geef je zelf leiding aan het gesprek, veel deelnemers zijn al digitaal en gewend met bijvoorbeeld verre familie digitaal te communiceren en kunnen jou adviseren als je een vraag hebt.

Accounts

Classroom werkt niet met willekeurige emailadressen. Alleen met Google en G Suite:
* Als de leerkracht een GMail-account gebruikt, moeten de leerlingen ook een GMail-account gebruiken.
* Als de leerkracht een G Suite-account gebruikt, dan:
* het werkt zonder meer als de leerlingen een G Suite-account bij dezelfde organisatie (dezelfde domeinnaam) gebruiken
* Gmail-accounts voor de leerlingen werkt ook, maar dat moet de G Suite domeinbeheerder wel instellen dat dat mag
* G Suite-accounts van een andere organisate werken alleen als de G Suite domeinbeheerders van beide domeins instellen dat dat mag

G Suite houdt in dat Google alle mail voor een organisatie afhandelt. Of meer technisch: dat Google alle mail voor een bepaalde domeinnaam (het gedeelte na de @) afhandelt. Met G Suite hebben medewerkers een emailadres dat niet eindigt op @gmail.com, maar als ze inloggen ziet het er verder bijna net zo uit als GMail.

Hangouts is voor Gmail-accounts en Meet is voor G Suite-accounts. Dus als het klopt dat jullie Meet gaan gebruiken, dan gaan jullie G Suite gebruiken. En dan werkt alles het makkelijkst als jullie de leerlingen ook G Suite-accounts geven.

tsjor

tsjor

29-04-2020 om 09:45 Topicstarter

Waahhaahhaahaha

Gisteren om 16.31 kregen we het bericht dat alle cursisten een gmailaccount moesten aanmaken volgens een bepaalde, voorgeschreven vorm. Dus bestaande gmail-accounts mogen niet. Vandaag om 13.00 uur is de eerste training. Het stoom kwam dus uit onze oren.
De helft van onze cursisten zijn analfabeten. Het kostte al bijzonder veel moeite om antwoord te krijgen op de vraag: wil je online lessen. Dat moest een geschreven: 'ja ik wil' worden. Heeft enkele dagen gekost.
Nu lees ik dat ze een g-suiteaccount moeten hebben voor google meet......

Ik krijg morgen de training, maar ik ben benieuwd naar wat er nog meer uit de hoge hoed komt. Eerst een paar slimmeriken helpen, zij kunnen wel een account zelf aanmaken, maar lopen vast, bijvoorbeeld omdat de naam niet geaccepteerd wordt. Helaas zijn er dat nog maar 4 van de 22.

Bedankt voor de input. Ik ben voorbereid op de volgende crisis.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.