Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marije

Marije

27-05-2015 om 10:58

Cito's overdoen - wat telt?

Even een vraag waar ik zo niet het antwoord op weet. In de klas van mijn kind (groep 6) moeten de kinderen die de M cito onvoldoende hebben gescoord (dus een IV of een V) diezelfde M cito nu overdoen. Pas bij een voldoende (III of hoger) mogen ze de E6 cito maken. Er zijn ook kinderen in de klas die nu de E4 of M5 reken cito maken. Mijn kind moet de begrijpend lezen cito M6 overdoen.

Gebeurt dit bij jullie ook zo?
Welk M cijfer komt dan in het LVS te staan, het cijfer behaald in januari of nu in juni (wat in principe hoger zou moeten zijn).

Angela67

Angela67

27-05-2015 om 11:01

ik neem aan

dat het hoogste cijfer telt want cito's overdoen doe je natuurlijk alleen als je wilt dat een kind hogere scores haalt. Aangezien het niet 'mag' kan ik me niet voorstellen dat het laagste geldt!
Creatieve school trouwens. . . (ik vind alles geoorloofd hoor, als je er maar niet kinderen zelf echt mee benadeelt, dus als je het doet om kinderen beter op papier te krijgen voor het VO-circus vind ik het prima . . . ).
gr Angela

guera

guera

27-05-2015 om 13:00

heel apart

Duidelijk gevalletje van de school hoger op de kaart zetten. Wat is het idee hierachter? Mijn dochter heeft ook weleens een cito over gedaan omdat ze totaal niet naar verwachting had gescoord. Dus kind scoorde altijd II en ineens een IV. Juf wilde weten of dit aan het moment lag, concentratie, iets anders of dat dit gewoon nu haar score is. Dan kun je weer verder kijken hoe dat dan komt.
ALLE kinderen die onder een bepaalde score scoren het over laten doen lijkt me echt niet zinvol. Lekker doortoetsen zodat iedereen naar de havo kan ofzo? Ik snap m niet.

Thursday Next

Thursday Next

27-05-2015 om 13:03

raar...

de Cito-score kan niet onvoldoende zijn.
De uitslag is namelijk (ongeveer) verdeeld, 20% van de kinderen voor 1 scoregroep.
Dus bij een precies gemiddelde klas moet 20% van de kinderen een 5 scoren. Dat is niet onvoldoende, dat is een score die (als het goed is) gewoon bij hen past. En 40% van de kinderen scoort een 4 of een 5. De toets overdoen zal daar niet veel aan veranderen, misschien wel voor deze toets maar bij de volgende gaat het dan weer precies zo.

Barvaux

Barvaux

27-05-2015 om 14:51

ergerlijk inderdaad

Dat gepraat over onvoldoende maken dus IV en V.... dat zou echt de wereld uit moeten. Waarom ga je daar niet tegenin Marije?

Marije

Marije

27-05-2015 om 15:34

is het wat het lijkt?

In mijn optiek lijkt het niet te gaan om beter scoren als school, maar lijkt er juist op dat sommige kinderen dus nooit verder komen dan E6 als school graag voldoendes voor de Cito's wil krijgen. Alsof er getoetst wordt tot het niveau dat een kind bij daadwerkelijk beheerst. Omgekeerd gebeurt dat bij kinderen die voorlopen ook. Een III staat toch voor het beheersen van de stof?

Ik weet niet of het erg is. Ik vroeg me alleen af of dit op andere scholen ook zo gebeurt.

Barvaux

Barvaux

27-05-2015 om 19:49

nee

Een III staat niet voor het beheersen van de stof, het staat alleen maar voor het feit dat je dan in de groep zit waarvan je zeker weet dat 40% het beter doet en 40% het slechter. Zit je nog laag in de III groep dan is het zo dat bijna 60% het beter doet dan jij. Dat zegt niets over beheersen, net zo min dat een IV en een V iets zegt over 'onvoldoende'. Hoe kom je daarbij?

Adrienne

Adrienne

27-05-2015 om 20:03

Klopt niet Marije

Marije, je hebt het echt verkeerd begrepen.
Als er -bijvoorbeeld op een middelbare school- een toets is over stof die geleerd moet worden, heb je bijvoorbeeld een voldoende (5,5 en hoger), of zwak (tussen pakweg 4 en 5,5), onvoldoende (onder de 4).
Een citotoets is iets heel anders en kun je daarmee niet vergelijken.
Het is een klein beetje een intelligentietest. Natuurlijk toch ook wel in combinatie met stof waarvan de makers van de (bijv.) E6 verwachten dat je die eind groep 6 wel gezien hebt. Bij begrijpend lezen kan de tekst al wat ingewikkelder zijn dan in groep 4.
Maar een kind dat een IQ heeft van ongeveer 90 (wat beneden gemiddeld) op het moment dat hij in eind groep 6 zit (en wanneer hij dus (!) de E6 maakt), zal wellicht een IV scoren, of misschien toch een III. Ik weet niet heel precies wat voor intelligentie je hebt als je meestal een IV scoort, maar je kunt het niet zien als onvoldoende in ieder geval. Wel als beneden gemiddeld ten opzichte van de landelijke score ten opzichte van andere kinderen uit einde groep 6.
Een III staat dus niet voor het 'beheersen van 'de' stof', maar stel dat een kind dat altijd scoort op alle toetsen, en voor het overige (methodetoetsen etcetera) soortgelijk, dan zal dat kind vermoedelijk een VMBO-T-advies krijgen. Meestal een I? > VWO. Lager dan III? Dan een lager type onderwijs dan VMBO-T. Dat is geen onvoldoende school, maar hopelijk een goed passende school.
Als de basisschool een goede school is, kijken ze of er bij een bepaalde leerkracht het helemaal mis gaat bij een groep bij het rekenen. Of Dat een kind meestal rond een II scoorde, en ineens allerlei IV-scores heeft: wat is er aan de hand met dit kind? Of een kind haalt meestal een I, maar voor spelling meestal een IV of V: heeft wellicht dyslexie, moet onderzocht worden. Enzovoort, enzovoort.
Volgens mij is het niet gebruikelijk dat zo'n toets overgedaan wordt. Heb ik op onze flink grote school (600 leerlingen) nooit gehoord.

Marije

Marije

27-05-2015 om 20:16

OK duidelijk. Misschien dat mijn ideeën kwamen door mijn ervaring met mijn oudste kind. Die liep voor en werd toen doorgetoetst, totdat ze een lage III score haalde. School zei er toen bij dat een lage III betekent dat dat het goede instructieniveau is voor een kind. Mijn conclusie was dus dat dat omgekeerd misschien ook gebeurt. Het toch is wel waar dat sommige kinderen max groep 6 niveau halen? Vandaar mijn gedachte.

Ik ga naar de achterliggende reden vragen, misschien is het gewoon om te kijken of een kind vorderingen heeft gemaakt.

Barvaux

Barvaux

27-05-2015 om 20:22

max groep 6

Om toegelaten te worden tot praktijkonderwijs moet een kind een achterstand hebben van 3 jaar op begrijpend lezen en rekenen. De meeste kinderen die op vmbo-basis beginnen zullen een achterstand hebben van ongeveer anderhalf jaar/twee jaar. Volgens mij gaat maar 10% of minder naar basis (ik kan daar maar geen cijfers van vinden, zoek er al langer naar) dus het is niet heel veel voorkomend dat een kind niet verder komt dan groep 6.

barvaux

barvaux

27-05-2015 om 20:23

instructieniveau

Je zegt zelf dat III het goede instructieniveau zou zijn voor jouw oudste maar dat betekent dus niet dat je kind de stof dan dus ook helemaal beheerst. Er moet nog worden lesgegeven dan toch?

Pien

Pien

27-05-2015 om 21:08

Mag niet!!

Wat deze school doet mag absoluut niet!!
Kinderen een lagere toets afnemen (bijv M6 in juni groep 6) mag alleen als er voor dit kind een ontwikkelingsperspectief op dit leergebied is gemaakt. Op een gemiddelde school gaat dat om slechts een heel klein percentage van de kinderen.
Leg dit neer bij de IB'er of directie, ze hebben wat uit te leggen!

guera

guera

27-05-2015 om 21:22

Ja dat kan

Doortoetsen tot bepaald niveau om te kijken wat instructie niveau moet zijn. Maar dat doen ze toch incidenteel met sommige kinderen en dan met methode toetsen? Niet met reguliere citos voor het lvs?

four

four

27-05-2015 om 22:09

hangt ervan af

Als een kind ver voor loopt, dan gaat doortoetsen met cito's natuurlijk veel sneller dan doortoetsen met methodetoetsen.

Als je het precies wilt doen: eerst doortoetsen met cito's. Dan op het punt waar een kind uitvalt met methodetoetsen bepalen wat echt nog niet beheerst wordt.

In dit geval zou ik school vragen wat precies de bedoeling is, worden de M toetsen gemaakt i.p.v. de E toetsen of is het de bedoeling dat beiden gemaakt worden.

Krullevaar

Krullevaar

03-06-2015 om 11:32

Heel normaal

Zowel terugtoetsen als doortoetsen mag gewoon en is op een aantal scholen gebruikelijk. De reden is dat het beter is een kind toetsen aan te bieden op het niveau dat bij het kind aansluit. Eerder behaalde resultaten blijven uiteraard gewoon staan, maar zo kan de ontwikkeling nauwkeuriger worden bijgehouden.

CITO zegt er zelf dit over:

Zes vragen over Toetsen op maat

1 Wat is toetsen op maat?
Toetsen op maat betekent dat u de leerling een toets aanbiedt die past bij zijn niveau. Bij de meeste leerlingen neemt u de toets af die overeenkomt met het toetsmoment. Bijvoorbeeld medio groep 5, neemt u normaalgesproken de M5-toets af. Voor leerlingen met een forse achterstand of grote voorsprong is de toets die past bij dat toetsmoment te moeilijk of te makkelijk. Bij deze leerlingen kunt u een andere toets van hetzelfde leergebied afnemen. U neemt bijvoorbeeld op het toetsmoment M5 de toets E3 af.

2 Wat zijn de voordelen van toetsen op maat?
Een groot voordeel is dat het maken van de toets prettig is voor de leerling. Een toets die past bij het niveau van de leerling is uitdagend, maar biedt genoeg succes- ervaringen.
Een ander pluspunt is dat een toets die past bij het niveau van de leerling betrouwbaar meet. Wanneer een leerling een veel te makkelijke of te moeilijke toets maakt, zal de leerling bijna alles goed of bijna alles fout hebben. De toets brengt dan niet meer goed in beeld wat de leerling wel en niet kan.

3 Hoe kies ik een passende toets?
Bij het kiezen van de meest passende toets kijkt u allereerst naar het laatst behaalde toetsresultaat. Bekijk het functionerings- niveau van de leerling op deze toets. Wanneer de leerling in uw ogen ongeveer gemiddeld vooruit is gegaan, kiest u de toets die op dit functioneringsniveau volgt. Wanneer de leerling bijvoorbeeld bij de vorige toets een score heeft behaald die overeenkomt met het gemiddelde niveau van midden groep 5, dan kiest u voor het volgende toetsmoment de E5-toets. Kijk daarnaast naar het onderwijsaanbod. Welke stof heeft de leerling de afgelopen tijd aangeboden gekregen? Het heeft geen zin om leerlingen een toets voor te leggen waarin veel opgaven voorkomen waarvan de inhoud nog niet is behandeld.

4 Moet ik nu voor al mijn leerlingen verschillende toetsen kiezen?
Nee, dat is niet nodig. Alleen wanneer het niveau van de leerling fors afwijkt van leeftijdsgenoten, kiest u voor toetsen op maat. Een leerling met functionerings- niveau M5 kan bijvoorbeeld prima een toets E5 maken. Een toetsuitslag die tot één jaar afwijkt van de gekozen toets is voldoende betrouwbaar. Maak op schoolniveau afspraken over welke leerlingen u op maat wilt toetsen. Spreek bijvoorbeeld af dat u dit doet bij leerlingen van wie het functioneringsniveau meer dan een jaar verschilt met de gemiddelde score van zijn leeftijdsgenoten. Of pas toetsen op maat toe bij leerlingen voor wie u een ontwikkelingsperspectief heeft opgesteld.

5 Hoe kan ik een leerling die een andere toets maakt toch vergelijken met leeftijdsgenoten?
Alle toetsen van een leergebied staan op dezelfde vaardigheidsschaal. Het aantal goed bij een toets vertaalt u naar een vaardigheidsscore. Hierdoor kunt u de score op de toets M4 vergelijken met de score op de toets E4. Als een leerling uit midden groep 5 op de toets M4 een vaardigheidsscore van 40 heeft behaald, dan moet u deze vaardigheidsscore van de leerling vergelijken met de normerings- gegevens van leerlingen midden groep 5. Indien u de toetsresultaten invoert in het Computerprogramma LOVS, dan corrigeert het computerprogramma automatisch hiervoor. U ziet in de rapportage zowel de vergelijking van de leerling met de normeringsgegevens van leerlingen uit M4 als met die van leerlingen uit M5.

6 De toets bleek achteraf toch te moeilijk voor de leerling. Moet ik nu terugtoetsen? In veel gevallen is terug- of doortoetsen niet nodig en zelfs niet wenselijk. De vraag is wat u met de toetsresultaten wilt doen. Als het toetsresultaat meer dan een jaar afwijkt van het niveau van de toets, dan is de uitkomst minder betrouwbaar. Om een goede uitspraak over de vaardigheid te kunnen doen, is het in dat geval nodig om een toets af te nemen die beter past bij het niveau van de leerling. Ook als u een analyse, zoals een categorieënanalyse, wilt uitvoeren, is het belangrijk dat de toets niet te veel afwijkt van het niveau. Als u met de toets M5 bijvoorbeeld wilt vaststellen in hoeverre de leerling de stof van M5 beheerst, dan laat een functioneringsniveau van E4 zien dat de leerling dit nog niet beheerst. Als deze informatie u voldoende houvast geeft voor uw onderwijsaanbod, is het voor dat moment niet nodig nog een toets af te nemen. Op een volgend toetsmoment kunt u een toets kiezen die beter past bij het niveau van de leerling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.