Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pubermoeder

Pubermoeder

13-04-2017 om 09:50

Cito's oefenen

Ik zou het natuurlijk los moeten laten want het is een zinloze exercitie, maar mijn dochter vind het ook echt leuk om Cito's te oefenen. Volgende week is de echte, en bij voldoende resultaat zou het advies nog kunnen worden aangepast. De onderdelen taal en studievaardigheden gaan prima, echt verrassend goed. Maar rekenen... Ze let zo slecht op en maakt stomme fouten (bijv 302x302 en dan een antwoord in de 9000, terwijl de andere drie opties in de 90000 zijn). Als ik dan zeg dat ze nog eens goed moet lezen kiest ze (natuurlijk) het goede antwoord. En dat dan de hele tijd. Ik vrees dat dat op de echte toets nog erger wordt, want dan is er meer afleiding en moet ze 40 minuten achter elkaar geconcentreerd blijven.
Gelukkig kijkt ze er wel ontspannen naar uit. Nu ik nog...
Hoe gaat dat bij jullie?

@nnemoon

@nnemoon

13-04-2017 om 09:57

Laat het los

Heeft je dochter een dubbel advies gekregen? Of denk je dat ze meer kan dan dat er uit komt?

Ik heb het losgelaten. Het advies is bekend, zoon is aangemeld en de bevestiging van school is binnen. Ik heb gezegd dat hij zijn best moet doen met de eind cito, maar dat er voor hem niks op het spel staat. Ze oefenen wel regelmatig op school in verband met de vraagstelling. We zien wel hoe hij zich ontwikkelt op het voortgezet onderwijs.

Pubermoeder

Pubermoeder

13-04-2017 om 10:05

Goed advies

Ik moet het inderdaad loslaten. Ze heeft inderdaad een, in mijn ogen onterecht, te laag dubbeladvies gekregen. Nu ze ziet welke kinderen hetzelfde advies heeft gekregen vindt ze dat pas vervelend, want voor haar gevoel hoort ze bij de slimmeriken. Ik heb van ouders op de middelbare school gehoord van kinderen die met kaderadvies uiteindelijk op de havo terecht kwamen, dus mocht het eruit gaan komen bij haar dan geloof ik wel dat er nog mogelijkheden zijn tot opstromen in/na de brugklas,

Moeder

Moeder

13-04-2017 om 10:25

brrrr

Ik krijg de rillingen van ouders die met hun kind de cito gaan oefenen om dat advies maar omhoog te krijgen. Zulke kindjes had ik ook op de basisschool. Mij keihard uitlachen omdat ze havo advies kregen en ik "maar" mavo (was toen nog grotendeels afhankelijk van de cito net zoals blijkbaar het kind van pubermoeder), uiteindelijk zag ik in het examenjaar dezelfde ex-klasgenoten bij ons in de 3e van de mavo instromen.

Li

Li

13-04-2017 om 10:26

slecht rekenonderwijs

is emer regel dan uitzondering, helaas. Je zou nog kunnen proberen daar gericht wat aan te doen. Zoek in elk geval de juiste school uit, dus eentje die niet moeilijk gaat doen over opstromen. En regel direct bijles voor wiskunde straks.

Moeder van "professor"

Moeder van "professor"

13-04-2017 om 10:26

Echt hele slimme kinderen kunnen geen cito maken

Mijn jongste ging niet lekker op school, de juffen vonden hem slim maar het kwam er niet echt uit. Eind groep 6 zei een van zijn juffen dat hij als hij zo door ging afkoerste op een vmbo-t havo advies. Ik snapte er niets van, mijn kind rekende uit het hoofd sommen uit tot boven de 100.000! Hij was veel slimmer dan zijn oudere zus snapte alles veel sneller. In groep 7 bleven de scores voor methodetoetsen goed en cito minder goed met uitschieters naar dramatisch slecht.
Wij hebben toen zelf een IQ test laten doen, hij bleek echt heel slim met een IQ van meer dan 140.
Zijn eindcito in groep 8 was een drama, gelukkig was hij op zijn IQ score al aangenomen op de school van zijn zus. Als de eind cito nog medebepalend was geweest voor advies en toelating had hij nu op het VMBO gezeten. Hij had een score die overeen kwam met kader-basis.
Slimme kinderen denken te erg na over cito-vragen. Denken dat het vast niet zo makkelijk zal zijn en komen met vreemde antwoorden.

eh...moeder van pro

Er zijn vast slimme kinderen die slecht zijn in cito's maken, met dat is zeker geen algemeenheid. Ik ken er vooral heel veel die gewoon altijd alleen maar hoog scoren.
Ja, soms denken kinderen er teveel bij na (wat overigens niet voorbehouden is aan de 'slimme' types), maar de meeste kinderen hebben het trucje ('hoe maak ik een cito, wat wordt er van me verwacht') snel genoeg door om zich aan te passen. En dat geldt natuurijk juist wèl voor de slimmerds.
Over het algemeen is er dus juist altijd wat anders aan de hand, bij slechte scores, en is dit zeker geen rechtstreeks 'gevolg' van een hoog IQ....

Moeder van "professor"

Moeder van "professor"

13-04-2017 om 11:31

wel bij IQ van meer dan 130

Zoon zit nu in een brugklas met 25 kinderen met een IQ boven de 130. Op de ouderavond met de mentor aan het begin van het jaar "moesten" de Cito scores worden gedeeld. Wie niet wilde hoefde het niet te zeggen. Toen er 1 schaap over de dam was volgden er meer. Van alle 25 kinderen was er maar 1 die de eindcito op Havo niveau had gemaakt. De teamleider kwam ons gerust stellen. Van alle voorgaande brugklassen voor deze slimmerds was een Cito score op vmbo niveau eerder regel dan uitzondering.
Deze hele slimme kinderen leren anders en hebben het cito trucje, wat wordt er van me verwacht echt niet door.
Slechte cito's bij een slim kind kan duiden op een heeeeeel slim kind. Dat wilde ik duidelijk maken. Oefenen heeft dan geen zin, zorgt alleen maar voor meer frustratie.

echt flauwekul

Ik heb hier 3 bewijsstukken op de bank zitten. Allen een heel hoog IQ (145+), allemaal nooit anders dan I en I+ scores en VWO+ niveau op drempel en eindtoetsen.

Ook heb ik er nog eentje met een vergelijkbaar IQ, maar wèl slechte scores (variërend van I tot V). Maar die heeft dus ADHD...

Verder zitten mijn jongste twee in een klas waar fulltime HB onderwijs gegeven wordt (op een school waar 3 zulke klassen zijn). En mijn oudste twee op het gymnasium. Ik ken dan ook nogal wat meer kinderen met (hele) hoge IQ's (en ook heel veel ouders met 'zulke' kinderen). En voor vrijwel allemaal gaat op dat ze danwel 'gewoon' heel goed scoren, danwel er iets anders aan de hand is (een stoornis, faalangst, onderpresteren etc.).

Kortom: de conclusie van die teamleider is te kort door de bocht en onjuist.

dopje

dopje

13-04-2017 om 12:16

oefenen

Pubermoeder, Ik heb mijn dochter de cito-instinkers bij de laten zien: tabellen/ grafieken bijvoorbeeld die in duizenden zijn maar het antwoord moet in honderden gegeven worden. in de vraag staan kilometers, het antwoord moet in centimeters zijn etc. Echte nare cito geniepigheden zitten in de vragen. Als jij die er uit vist en haar die laat zien dan zal ze dat hopelijk herkennen en daar extra op letten en niet meer zo snel in stinken. En mijn dochter heeft zichzelf aangeleerd om, als er tijd is, alle vragen nog eens te controleren, echt goed narekenen, en dan haalde ze er toch nog fouten uit zelf. Dit heeft haar resultaat echt verbeterd.

En 'moeder van pro', ik vind het heel raar dat je het iq van alle kinderen uit de brugklas van je kind weet. Ik weet dat van geen enkel kind.. Ook heel raar dat de cito's gedeeld moesten worden, ook nog nooit gehoord. Mijn kinderen zijn daar totaal niet zo in geinteresseerd en niet mee bezig.

Marlies

Marlies

13-04-2017 om 13:13

ook niet

Hier ook een dochter met een hoog iq. Zij had desondanks 550 voor de citotoets en ze behoorde tot de beste 5 % van de toptoets van haar jaar. Dus het kan wel, sterker nog, ik denk dat de meesten met hoog iq dat wel laten zien.
Overigens, over het algemeen maak je je niet heel populair met een opmerking dat je met een hoog iq geen hoge cito kan halen. En al helemaal niet als je dat vol blijft houden in de brugklas en het in je cijfers niet laat zien. Dochter had 2 kinderen bij haar in de klas die altijd zeiden dat ze slimmer waren dan de rest want ze hadden een hoog iq en kwamen van Leonardo en vervolgens ging het helemaal niet zo goed met hen in de klas.

Amsterdamse

Amsterdamse

13-04-2017 om 14:04

Marlies

Waarom maak je je niet populair met zo'n opmerking en al helemaal niet als je in de brugklas geen hoge cijfers haalt met een hoog iq?

sara

sara

13-04-2017 om 15:00

mooi toch?

Pubermoeder, ik neem aan dat je de cito oefent opdat je kind er iets van opsteekt, niet voor moeders gemoedsrust
Bij oefeningen die goed gaan zit je voor niks te oefenen.
Mooi dus dat jullie zien wat er bij rekenen gebeurt. Daar kan ze wat mee.

Cito oefenen

Hier een linkje waar je oude cito's kan kopen om te oefenen.

http://gebruikteschoolboeken.com/index.php?route=product/search&search=Cito

Thursday Next

Thursday Next

14-04-2017 om 18:03

hier ook

heel slimme kinderen (IQ 140+) die best een cito kunnen maken. Oudste hebben we even moeten helpen want die scoorde "maar" havo-niveau maar toen ze doorhad dat ze genoeg tijd had en de vragen goed moest lezen ging het prima. Jongste scoort doorgaans I, dus dat gaat ook prima.
Pubermoeder, als je nog oude cito's wil mag je me mailen,
thursday . next @ mail . com

sara

sara

15-04-2017 om 01:19

en hier

cito's ed trouwens niet conform iq. (of juist wel)
Kind met hoog gemeten iq scoorde doorgaans wel l maar echt niet foutloos oid. En ander kind is nooit gemeten maar ik schat minstens flink bovengemiddeld, scoorde toch vaker buiten l ook ll of zelfs lll. (en zeker geen stoornis oid) Doet wel zonder problemen vwo.
Ik denk dat kwaliteit van onderwijs er ook toe doet. Is er genoeg uitdaging etc, kunnen kinderen genoeg leervaardigheden opdoen etc. Bij kinderen met hoger iq (nog steeds) niet altijd evident.

Annel Sophie

Annel Sophie

15-04-2017 om 22:59

Dubbele adviezen vs enkele

Even iets anders: ik vraag me af of kinderen met een enkelvoudig advies niet beter af zijn voorafgaand aan de eindtoets, dan kinderen met een dubbel advies. Als een kind bijvoorbeel mavo-advies heeft gekregen en een ruime havo-score haalt op de eindtoets, wordt dat wellicht bijgesteld naar havo. Een kind met een mavo/havo-advies (die in principe in dezelfde brugklas komt als een kind met mavo-advies), zal bij een ruime havo-score denk ik te horen krijgen: ja, dat is conform ons advies. Bij mijn kind zijn in groep 8 opvallend veel dubbele adviezen uitgedeeld. Is mijn vermoeden juist, denken jullie?
Groetjes, Anne

Pubermoeder

Pubermoeder

16-04-2017 om 09:59

Lat ligt niet zo hoog

Ik schat dat ongeveer 80% een dubbeladvies heeft gekregen, de meesten daarvan kader/tl. Slechts 1 vwo-advies en een enkele h/v adviezen. Ik denk dat daardoor mijn dochter een beetje tussen wal en het schip is geraakt. Het niveau lag niet zo hoog en ze deed lekker mee in de groep. Gemiddelde eindcito is ook altijd rond de 536, wat het landelijk gemiddelde is dus de school geeft zichzelf nog weer een pluim en vindt dat ze het helemaal goed doen.

Triva

Triva

16-04-2017 om 11:48

mwoah

Een leerling met een 536 score zou advies mavo of mavo/havo moeten krijgen dus het gemiddelde advies in die klas ligt lager dan het advies op basis van de gemiddelde citoscore. Toch wel vreemd.

MK

MK

16-04-2017 om 14:34

echt?

@Anne Sophie:

"Een kind met een mavo/havo-advies (die in principe in dezelfde brugklas komt als een kind met mavo-advies), ..."

Is dat echt zo bij jullie? Bij ons worden kinderen met een dubbeladvies op het hoogste niveau geplaatst. Zo heeft mijn zoon een h/v advies en komt in een VWO brugklas.

Pubermoeder

Pubermoeder

16-04-2017 om 15:00

Dakpanklassen

Het lijkt hier of de scholen en masse hebben afgesproken om alle kinderen in dakpanklassen te plaatsen. Met mavo-advies kom je in een tl/havo klas, havo-advies in een h/v klas en kader-advies in een kader/tl brugklas. Verder zijn er dan nog wel vwo-klassen voor de kinderen met vwo-advies. De scholen die aanbieden vanaf tl accepteren dus geen kinderen meer met een gedeeld advies k/tl, waardoor er voor die kinderen weinig te kiezen overblijft.
Ik wist trouwens niet dat 536 genoeg was voor tl/havo. Als dit jaar de cito-score ook zo uitkomt weet ik dus zeker dat de school te behoudend adviseert. Niet dat we daar iets mee opschieten...

sara

sara

17-04-2017 om 00:16

nou Pubermoeder

Als school behoudend adviseert dan kun je als ouder soms best nog wat bereiken.
School heeft er voordeel van om voor de groep behoudend te adviseren. De meeste ouders klagen niet, dus een grote groep hebben ze dan al binnen. (voorzichtig geplaatst)
Maar een individueel kind, daar gaat weinig interesse naar uit, kunnen ze niet zo snel een buil mee vallen. School zal bij 'betrokken' ouders afweging maken, klagende ouders kosten ook weer tijd en dus geld. Als je een hoger advies goed kunt onderbouwen: zeker proberen.

lisbeth

lisbeth

17-04-2017 om 08:05

Hier

Twee slimme kinderen met slechte cito scores. Zo erg zelfs dat mijn toch wel behoorlijke hb'er twee jaar terug afstevende op een vmbo advies. Heb ik nog een draadje over gestart toen. Ik ben toen als een gek cito's gaan oefenen, de hele kerstvakantie. Maar wel met resultaat. Alles dik vwo niveau. Ze mocht naar het gymnasium waar ze nu in het tweede jaar zit.
Bij jongste grijpt school nu zelf in, hij zat ook op vmbo niveau terwijl hij volgens iedereen makkelijk vwo zou mieten doen. School is met hem gaan oefenen, wij thuis, het resultaat dat hij bij de laatste cito van IV scores naar I scores is gegaan.

Triva

Triva

17-04-2017 om 08:06

tja

'"Een kind met een mavo/havo-advies (die in principe in dezelfde brugklas komt als een kind met mavo-advies), ..."

Is dat echt zo bij jullie? Bij ons worden kinderen met een dubbeladvies op het hoogste niveau geplaatst. Zo heeft mijn zoon een h/v advies en komt in een VWO brugklas.'

Het probleem zit natuurlijk in het feit om een school ook dakpanbrugklassen hééft. Ik ken scholen met mavo, mavo-havo, havo, havo-vwo, en vwoklassen. Dan kun je nog eens wat schuiven. Als je alleen nmaar mavo, havo en vwo klassen hebt wordt het lastiger. Ik zou als school ook eerst de vwoklassen vullen en als die nét vol zijn zet je eerder een kind met havo/vwo advies in een havo klas dan een kind met vwo advies.

Standaard vind ik het maf dat er mavo/havoklassen bestaan waar les wordt gegeven op mavoniveau. Eigenlijk vind ik dat dat niet zou moeten horen. Les geef je op het hoogste niveau, noem het anders een mavoklas of mavokansklas (gericht op eventueel overstappen naar havo) maar geen mavo/havoklas. Om de echte mavisten niet te ontmoedigen met slechte cijfers zou je de lessen kunnen geven op havo niveau en de cijfers op mavoniveau. Dan moet je dus wel weer hoger halen om door te kunnen op havo en dat is vaak weer lastig maar het is niet zo dat je dan moet zeggen dat het niet eerlijk is dat je in die mavo/havoklas gemiddeld een 7,5 moet hebben (kernvakken zeker 7,5) en in de havoklas kun je ook over met gemiddeld een 6. Les geven op mavoniveau is oneerlijk

Laagste advies

In Amsterdam loten de kinderen met dubbeladviezen mee op het laagste advies. Dus mavo/havo loot mee bij mavo en havo/vwo bij havo. En idd, een veel gehoorde klacht is dat het kind vervolgens start in een mavo klas bij m/h advies c.q. een havo klas bij h/v advies. Dus op het laagste niveau ipv het hoogste niveau van het dubbeladvies.
De nieuw gestarte school Cartesius2 voor havo en vwo zegt juist: "Wij geven les op vwo+ niveau en proberen ieder kind op zo hoog mogelijk niveau naar het examen te leiden." Deze nieuwe school maakt nu een vliegende start.
Overigens is een 'havo-kansklas' en 'vwo-kansklas' hier gewoon een mavo c.q. havo klas. Overigens gelden die klassen in de centrale loting ook als 'passend' voor kinderen met een enkelvoudig havo c.q. enkelvoudig vwo advies.

MK

MK

17-04-2017 om 11:05

Triva

"Standaard vind ik het maf dat er mavo/havoklassen bestaan waar les wordt gegeven op mavoniveau. Eigenlijk vind ik dat dat niet zou moeten horen. Les geef je op het hoogste niveau, noem het anders een mavoklas of mavokansklas (gericht op eventueel overstappen naar havo) maar geen mavo/havoklas."

Eens en DAAROM noemen ze bij ons de M/H en Havo klas gewoon Havo brugklas. En voor H/V en VWO is dat dan VWO brugklas. Les geef je op het hoogste niveau en je geeft iedereen de kans het maximale uit zichzelf te halen.

Heel eerlijk, als mij kind een M/H advies had dan zou ik niet eens willen dat hij in een Mavo klas gestopt werd. Lekker motiverend...

MK

MK

17-04-2017 om 11:09

Bermbrand

Waarschijnlijk is die ongunstige plaatsing een reden dat Amsterdamse ouders lullen als brugman om hun kind zo hoog mogelijk geplaatst te zien. En dat draagt weer bij aan de BSA-inflatie.

Dat is niet onderzocht maar je zou best eens gelijk kunnen hebben dat die beweging er is om kinderen kansen te bieden. Ter info, kopie uit ander draadje met de droge cijfers van 7.500 achtstegroepers in 2016 uit Amsterdam:
35% van de kinderen met vwo advies scoorde lager dan 545 (laagste score 528)
40% van de kinderen met h/v advies scoorde lager dan 540 (laagste score 525), 8% scoorde hoger dan 545 (hoogste score 550)
Zie figuur 1 in het avaluatierapport van de centrale loting 2016 http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2016/09/matching2016sept...

Angela67

Angela67

17-04-2017 om 17:36

Utrecht idem

Net als in Amsterdam: áls er al een dubbeladvies (meervoudig) wordt gegeven (hetgeen zwaar ontmoedigd wordt, de basisschoolleerkracht moet dat handmatig doorgeven aan de hogere legerleiding) dan mag je sowieso niet geplaatst worden op het hoogste van de twee. En aangezien er maar twee brede scholengemeenschappen in de stad zijn (en een paar erbuiten/in leidsche rijn) en 1 van die twee heeft al jaren plekken over is die ene brede scholengemeenschappen erg populair.
En terecht wat mij betreft want ik ben zelf voorstander van een niet té omvangrijke, maar wel gemixte omgeving, maar waarom er niet meer gedaan wordt om die andere brede scholengemeenschap beter te vullen? Of misschien proberen ze wel wat maar ze vertellen het aan niemand.
Gr Angela

julia

julia

21-04-2017 om 18:38

cito's

Mocht iemand behoefte hebben om de cito vraagstelling te oefenen, ik heb alle citoboekjes van groep 3 t/m groep 8 M en E, overigens ook entreetoets en eindcito maar dat terzijde. Het is wel belangrijk om de oude cito te oefenen als er op school gewerkt wordt met de 3.0 versie en andersom. Anders heb je geen oprechte score. Er zijn veel kinderen die onterecht laag scoren omdat ze geen Cito denkers zijn(zowel kinderen met gemiddelde intelligentie als kinderen met hoge intelligentie), en dit is dus te oefenen! [email protected]

Sanne

Sanne

23-04-2017 om 17:05

Hier

Geen idee over hoe het meestal gaat, maar de snuggere dochter scoorde onder niveau tot ik twee weken dagelijks een 1/2 uur flink met haar geoefend heb in het 'nee, dat zijn zes stappen, dat moet je niet meer uit je hoofd doen' en 'nee, dat kan je niet aannemen, dat moet je teruglezen'. Ook bleek ze helemaal geen idee van meten en maten te hebben.

Daarna steeg ze op alles èèn tot twee niveau's. Dus proberen schaadt niet denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.