Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-06-2017 om 13:04

Cito's middelbaar onderwijs

In de stortvloed aan cito-draadjes heb ik er ook nog een. Van mijn nichtje (brugklas tl) hoorde ik dat ze dit jaar alleen nog de Cito's heeft. Daar was ik echt verbaasd over want ik heb nog nooit iemand gehoord over Cito's op de middelbare school, anders dan de niveautoets aan het begin van het jaar. Wordt dat een jaarlijks terugkerend iets (op vmbo), en hoe gaan scholen daar dan weer mee om? Ik hoopte juist de Cito-ellende achter ons te kunnen laten, maar als dat dan op de middelbare ook weer mee gaat tellen...

braam

braam

24-06-2017 om 13:14

hier ook

Is hier ook, tot de derde. Mijn kind is van school gewisseld. Eerste school ging er heel relaxt mee om, zei dat het alleen ging om te kijken welke lijn er in zat en dat het ook bedoeld was om te meten hoe goed de school was. Het telde nergens voor mee, en we kregen de uitslag ook niet te zien.
Van tweede school kregen we van tevoren een mail. Dat de cito's binnenkort waren, dat kinderen daar echt wel hun best op moesten doen, dat de resultaten van de cito meegenomen worden in de overgangsvergadering. Ook tegen kinderen op school was dat gezegd, dat zeker als je onvoldoendes stond of wilde opstromen er naar de cito's werd gekeken (zo onhandig zoals sommige docenten dat communiceren... heb je weer gestreste kinderen).

Wij kregen hier ook op het laatste oudergesprek een heel citorapport mee, met per onderdeel in het hoeveelste percentiel kind gescoord had, vergeleken met andere kinderen op hetzelfde niveau.

Amsterdamse

Amsterdamse

24-06-2017 om 14:03

Hier ook

Cito's op de school van oudste, begrijpend lezen, rekenen en Engels. Worden nadrukkelijk alleen gebruikt om niveau te bepalen. Bij uitval zetten ze extra ondersteuning in. En alleen in geval van afwijkende resultaten worden ouders geinformeerd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-06-2017 om 14:23

Mee laten wegen

Zoals ik het bij braam lees zijn er dus scholen die die Cito's niet alleen gebruiken als meetinstrument maar ze ook laten meewegen. Kind wat voldoet aan overgangs- of opstroomnormen heeft daar dus geen last van (die zijn leidend), maar als je net een bespreekgeval bent kun je er flink last van hebben als je Cito's minder zijn.
Op de school van mijn oudste deden ze ze (vziw) helemaal niet, maar daar kon je dus wel een niet-bindend afstroomadvies krijgen bij hakken over de sloot. Zou zo'n school dan ook nog een Cito uitslag hebben, dan hebben ze weer een extra argument.
Ik ben zelf vroeger nagenoeg ieder jaar een bespreekgeval geweest en zonder vertraging het vwo doorgekomen. Ik ben toch benieuwd waarop leerkrachten dan zo'n gunfactor baseren.

Dinke

Dinke

24-06-2017 om 14:34

Hier ook

Hier ook VO-cito's. Eigenlijk ben ik er wel blij mee. Zoon laat in de les vaak niet zo goed zien wat hij kan. Hij is onzeker, stil (of soms juist druk) en treed niet snel op de voorgrond. Z'n cijfers zijn ook niet echt hoog en gaan hand in hand met z'n motivatie. Maar in cito's maken is hij wel heel goed.. hij scoorde elke keer op alle onderdelen (muv spelling) 95% of hoger op vwo-niveau.

Volgens mij is school er pas mee begonnen toen de kernvakkenregel in is gegaan. Zoon die 2 jaar ouder is heeft de cito's niet hoeven doen.

De communicatie was duidelijk: scores doen ze in principe niks mee, behalve steunlessen aanbieden aan leerlingen die het nodig hebben (mn voor rekenen). Bij bespreekgevallen zullen de toetsen vast ook worden meegewogen, maar leerlingen zoals mijn zoon hebben daar juist weer voordeel van.

Hier ook

En is ook verteld aan het begin van de middelbare schooltijd. De uitkomsten tellen niet mee.

mijk

mijk

24-06-2017 om 16:19

Het telt niet mee

Er is ook geen druk. Maar bij bespreekgevalleb wordt de info meegenomen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

24-06-2017 om 19:38

Hier

Net als bij Mijk. Wordt naar gekeken bij bespreekgevallen.

Triva

Triva

25-06-2017 om 11:19

oudste

Bij oudste weet ik dat het gedaan is want daar kwam uit dat Nederlands en Wiskunde zo hoog zat en Engels zo verschrikkelijk laag. Bij jongste (VMBO) heb ik er niets over gehoord maar ze doen daar wel weer regelmatig de F-toetsen voor rekenen en taal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.