Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mutsy

Mutsy

18-04-2017 om 19:40

Cito's groep drie

Dochter zit in groep drie. Ze is nummer twee in lijn en waar nummer één altijd lekker door de basisschool rolde gaat het nu heel anders voor mijn gevoel.
Haar Cito's zijn laag. lager dan de andere toetsen die de juf afneemt. Maar ook die zijn net boven gemiddeld. Het klinkt misschien idioot maar ik had het gewoon niet verwacht. Dochter is snel van begrip, in veel dingen geïnteresseerd, helder, geen dromer ofzo. Oudste was veel warriger in mijn beleving op deze leeftijd.
Juf noemt dochter stil en bescheiden in de klas terwijl ze thuis te boek staat als de bijdehandste, degene die de draak steekt met van alles en nog wat, rap van tong.

Ik word heen en weer geslingerd tussen het stom vinden dat ik hierover bezig ben, het stom vinden dat er nu al getoetst wordt (sinds wanneer is dat eigenlijk zo jong al) en toch wel een zorg. Volgens mijn schoonzus zou montessori onderwijs veel beter zijn voor dit kind maar dat is hier niet in de buurt en dat is nogal een stap. En is er wel een probleem? Ook was oudste op deze leeftijd nog enig kind. Misschien heb ik daar toch meer dan ik me herinner mee geoefend? Nu hebben we drie kinderen, dat is anders.

Natuurlijk kan oudste gewoon slimmer zijn. Statistisch bewezen tenslotte. Maar ik vind vooral zo raar dat ik een heel ander kind zie dan juf (die overigens nog heel jong en onervaren is maar wel vol goede intenties).
Juf vindt het overigens allemaal wel ok en zegt tegen vrijwel alle ouders dat er vooral thuis geoefend moet worden.

Zelf was ik de hele basisschool een mwoah leerling en kwam pas tot bloei op het VO trouwens.

Wat is jullie ervaring hiermee? Wat vinden jullie?

Pirata

Pirata

18-04-2017 om 20:24

je kent zelf je kind het best

Ik denk dat je je eigen intuïtie moet volgen.
Ik heb ook een zoon waarbij ik vanaf groep 3 al vond dat zijn resultaten niet klopten. Nu zit ie in groep 6 en éindelijk zien ze wat ik zie: een vermoedelijke dyslect. Die nu helaas na bijna 4 jaar modderen leren zinloos vindt. De leraren vonden het nooit een punt want hij was zo leuk en gezellig in de klas. Maar dat er geen klap van klopte wordt ze nu door een orthopedagoog verteld (die ze eindelijk zelf hebben ingeschakeld, omdat de huidige juf het probleem óók zag).

ook

Mijn zoontje van net 4 gaat net een aantal weken naar school en geeft nu al aan dat hij school niet leuk vind omdat hij altijd van die stomme toetsen moet maken. Dat begint dus nu al, vind dat zelf ook echt te gek. Mijn dochter van 8 scoort elke toets weer treurig slecht op de cito, maar gaat wel altijd over terwijl ze met alles op of onder de onderste lijn scoort. Als ik dan vraag of het niet nodig is dat ze blijft zitten dan geeft school aan dat ze gewoon nooit een hoogvlieger zal worden. Ondertussen is haar zelfvertrouwen aardig aan het afnemen omdat ze wel heel erg haar best doet, dit zegt de juf ook. Ik herinner me van mijn schooltijd dat je in groep 7 je eerste en groep 8 je tweede cito toets kreeg en ik vraag me echt af waarom het nu zo door de strot geduwd moet worden dat ze daar in groep 1 al mee beginnen.

julia

julia

21-04-2017 om 18:30

oefenen

Herkenbaar voor hoe mijn dochter is gestart in groep 3. Ze had flink wat extra oefening nodig, dit heb ik gedaan door o.a. cito-boekjes te oefenen en ze gaat nu als een trein. Ze gaat met veel plezier naar school en rekent/leest met zelfvertrouwen. Groep 3 is zo'n belangrijke basis. Als de leerstof daar niet beklijft dan loop je als kind jarenlang achter de feiten aan. Ze gaat straks ontspannen de cito periode in, in juni.

Kan nog alle kanten op

Ze zit pas in groep 3 en het kan best dat het volgend jaar al weer anders is. Mijn zoon zit nu in groep 4. In groep 3 had hij lage scores bij zijn cito, terwijl zijn methodetoetsen juist heel hoog waren. Heeft ook te maken met dat de cito's stof van een langere periode toetsen en de methodetoetsen de pas geleerde stof. Maar ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Vraagstelling van de Cito is wat anders en dat moeten ze ook weer doorkrijgen. Dit jaar heeft hij de 1e cito een stuk beter gemaakt alles een punt hoger dan vorig jaar en begrijpend lezen zelfs twee punten hoger. Hij was er een stuk bewuster van dat hij een toets maakte en zij zelf dat hij er goed zijn best op gedaan heeft.

Ik zou niet ineens veel gaan oefenen, zeker als de methodetoetsen wel goed gaan. Mocht ze tijdens de les met taal of rekenen moeite krijgen, dan zou ik daar wel extra op oefenen.

sara

sara

22-04-2017 om 10:29

sowieso oefenen

Basisvaardigheden worden mi niet alleen op school geleerd. De basis van rekenen en taal wordt thuis gelegd. Daar zou ik geen cito voor pakken, en het hoeft sowieso niet in een schools jasje gestoken. Samen een spelletje doen of liedje zingen kan ook goed oefenen zijn. Bij twijfel ev achterhalen waar de moeite zit, kom je ook beter achter door samen bezig te zijn, en daar gerichter op insteken.

Verder is de cito niet zo van belang in gr 3, maar het beeld van leerkracht over kind wel, wordt weer doorgegeven in de communicatie. Dit zou ik wel blijven volgen en proberen bij te stellen.

Brazella

" Ik herinner me van mijn schooltijd dat je in groep 7 je eerste en groep 8 je tweede cito toets kreeg en ik vraag me echt af waarom het nu zo door de strot geduwd moet worden dat ze daar in groep 1 al mee beginnen."

Cito laat zien hoe een kind scoort, afgezet tegen de kinderen in heel Nederland. En dat is handig, bijvoorbeeld als de school afwijkende methoden hanteert, maar ook als de schoolpopulatie niet heel gemiddeld is. Ik was daarom ook wel blij met de cito's. Leuk dat mijn zoon zo goed scoorde op woordenschat, maar heel veel kinderen in zijn klas/op zijn school hadden een niet-Nederlandstalige achtergrond. Dus was hij nou echt goed, of éenoog in het land der blinden? Dan is het wel handig als je naast lovende woorden van de juf ook een cito-score hebt waarin het resultaat wordt afgezet tegen een landelijk gemiddelde.

Cito's (of andere landelijk gelijke toetsen) door de hele schoolloopbaan heen voorkomen ook dat achterstanden worden opgebouwd die onzichtbaar blijven omdat het kind het in de klas zo leuk doet of zo goed scoort op de door de school zelf ontwikkelde methode. Als je er pas in groep 7 door de entreetoets achterkomt dat je kind het bij nader inzien helemaal niet zo goed doet als je altijd is verteld, dan is het vaak te laat om daar nog echt wat aan te doen.

Groeten,

Temet

julias

julias

23-04-2017 om 15:04

Mee eens

Ik ben het met je eens Temet. Veel kinderen en ouders zijn enorm verrast als het (voorlopig) schooladvies tegen valt. Er wordt op scholen enkel en alleen gekeken naar Cito scores en persoonlijke kenmerken en niet naar methodetoetsen.

Mutsy

Mutsy

25-04-2017 om 00:48

Dank

Voor alle reacties.
Voor de duidelijkheid; we oefenen thuis wel. Lezen doet ze elke dag en rekenen en schrijven spelenderwijs. Maar met lezen hebben we gemerkt dat de rijtjes woorden die juf aan de klas mailt dochter veel minder lol geven dan wanneer ze ons een boekje mag voorlezen en daarna nog even zelf mag lezen. Dus de rijtjes doen we niet elke dag. Ook voor onszelf voelt dat lezen zo veel natuurlijker. Als gezegd, ik ben er voor mezelf ook niet zo goed uit wat ik ervan vind om serieuzer op schoolwerk te gaan oefenen in groep drie met het risico dat dochter ook in opstand gaat komen.....

Li

Li

25-04-2017 om 08:54

risico op opstand

zou ik beslist niet nemen. Volg je gevoel. Het is nu heel belangrijk dat ze niet afhaakt, zie het verhaal van Pirata.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.