Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Son

Son

26-11-2013 om 14:09

Cito woordenschat

Mijn dochter haalt al jaren voor haar Cito Woordenschat toetsen een C of een D. Nu had ze echter op de laatste M6 en E6 toetsen opeens een A (I) staan. Wij uiteraard heel blij maar hoe kan dit nou? Voor alle andere toetsen heeft ze overigens altijd al een A gehaald (inclusief begrijpend lezen). Hoe kan dit nou? Woordenschat kan toch niet opeens zoveel verbeteren?

Onze dochter is 2-talig opgegroeid (Mijn man komt uit de UK)

Verslaafd aan toetsen

http://brandpunt.incontxt.nl/seizoenen/2013/afleveringen/24-11-2013/fragmenten/de_macht_van_de_toets

De leerkrachten geven aan dat er zoveel afhangt van een toets, cijfer voor de school b.v. dat er steeds vaker en steeds meer geoefend wordt op de inhoud van de toets, om er maar zo goed genoeg vanaf te komen.
Je wilt tenslotte niet bekend staan als "zwakke school".

Hanne.

Hanne.

26-11-2013 om 15:32

oh die woordenschat toets.....

Hier wordt de woordenschat toets door school altijd met een flinke korrel zout genomen (waarom neem je'm af denk ik dan). De methodetoets werd als relevanter gezien.

Ik weet niet of je wel eens zo'n toets hebt ingezien, maar de manier van vragen en het type woorden vind ik niet echt aansluiten bij basisschool kinderen. Ik snap dat ze daar fouten in maken.

Ik weet dat ik een keer een groep 3 toets in heb gezien en daar moesten kinderen toen de link leggen tussen het woord 'fluweel' en het plaatje met de gordijnen. Ik moest er zelf ook even over nadenken.

Misschien dat in de M6- E6 toets woorden met een engelse achtergrond centraal staan?

hanne

die woordenschat toetsen zijn inderdaad heel raar. Maar dat geldt dan natuurlijk voor alle kinderen die hem maken en de scoren is een verdeling ABCDE over alle kinderen. Als jouw kind C scoort zijn er toch minimaal 50 procent van de kinderen in Nederland die het beter maken dan jouw kind. Want 50 procent scoort een A of B.

Threeboys

Threeboys

26-11-2013 om 19:02

Momentopname

Tja, het blijft n momentopname! Mijn ervaring is dat woordenschat best wel eens laag kan uitvallen. Ook bij kinderen die hoog scoren bij de andere Cito toetsen. Ik til er niet te zwaar aan, zeker als t niet structureel is. Ook kijk ik naar wat de andere kinderen gedaan hebben. Zo kan ik kritisch naar mijn eigen onderwijs kijken en wellicht meer aandacht hieraan besteden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.