Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Simian

Simian

24-02-2015 om 23:12

CITO voortgangs test; tweede kans???

Mijn zoon en dochter zitten beide in groep 7, op dezelfde school maar in verschillende klassen. Bij mijn zoon in de klas zet de leerkracht na het maken van de CITO een sterretje met potlood bij de foute antwoorden en krijgen de leerlingen een tweede kans om alsnog het goed antwoord te geven. Bij mijn dochter is dat niet het geval en telt het eerste (enige) antwoord. Ik vermoed dat het laatste normaal en de klas van mijn zoon dus bevoordeeld wordt. Overigens heeft mijn zoon ook duidelijk betere resultaten (vrijwel overal I+) dan mijn dochter (tussen II en III), maar ik denk (hoop) niet dat dit daar iets mee te maken heeft. Wat is nu de normale gang van zaken?

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 07:43

wat denk je simian

Ik zou zeggen: stel de vraag aan de leerkracht . Ik zou het gewoon om half 9 in de klas vragen, lekker hardop , aan de juf van groep van dochter. Of, als je voor je dochter hetzelfde wil, vraag je het juist bedekt onder verwijzing naar je zoon en dan je graag dezelfde behandeling ziet .

Natuurlijk is het niet de bedoeling van de test dat je je antwoorden mag verbeteren. Maar hé, zolang niemand openlijk klaagt om wat voor reden dan ook blijft het doorgaan. En zo lang de middelbare scholen (en sommige leerkrachten op de basisschool) vinden dat het heel belangrijk is, blijft het belangrijk.

voor de duidelijkheid: ik vind het citocircus niet prettig ingericht en ben het niet eens met het gebruik van de resultaten. Ze zouden moeten dienen om duidelijk te maken wat een kind nog te leren heeft, niet voor bepalen van niveau. Dus dat kleurt misschien mijn mening

gr Angela

Mijntje

Mijntje

25-02-2015 om 08:29

niet besproken

Bij mijn kind op school wordt er heel geheimzinnig gedaan over de cito's, de rapporten worden ook niet ingezien door de kinderen voor de vakantie. Dit om scheve ogen te voorkomen, denk ik. Toen mijn zoon z'n jas pakte zag hij wat kinderen spieken wat ze voor hun cito's hadden, hij was zelf niet zo geinteresseerd

Bij mijn weten worden de goede/foute antwoorden nadien ook niet besproken in de klas en de kinderen krijgen ze ook niet mee naar huis.
Ik denk ook niet dat het wordt gebruikt om te kijken waar er achterstanden zijn, het is puur voor de middelbare school.

Mijntje

Mijntje

25-02-2015 om 08:31

maar

ik zou dit ook gewoon vragen. Misschien werden de cito's naderhand wel besproken in de klas en is het cijfer niet aangepast.
Ik vind het jammer dat 'ze tegenwoordig' geen fouten meer 'behandelen', mijn kind kijkt bv z'n rekenen zelf na. En van fouten leer je juist.
Gelukkig bij hem geen problemen dus zeur ik er maar niet over.

Caesar

Caesar

25-02-2015 om 09:27

Mijntje

Citos zijn niet primair bedoeld voor de kinderen om van te leren, ze zijn bedoeld om te meten (methode onafhankelijk en normatief). Overigens raar dat bij jouw zoon op school zo geheimzinnig over de resultaten wordt gedaan. Maar ze staan gewoon in het LVS hoor. En dat mag je op verzoek gewoon inzien. Bij mijn kind op school staan de Cito scores gewoon kn het rapport. Met grafiek van alle historische resultaten. Wel zo prettig.

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 09:46

precies

Ze zijn niet gemaakt om van te leren, daar gebruik je de methodetoetsen voor. Rekentoets vooraf voor slimme leerlingen om te zien of ze de komende stof helemaal beheersen en anders geef je de stof die je aan alle kinderen heeft. Na afloop weer een toets en eventueel herhalingsstof als kind het onvoldoende heeft gemaakt.

Een kind leert weinig van het nakijken van 100-200 zulke verschillende vragen.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 09:48

niet het kind leert ervan

maar de school kan het gebruiken om te zien waar het kind nog niet goed op scoort, dat bedoel ik met ervan leren. Als duidelijk is dat kind laag scoort omdat onderwerp nog niet behandeld is in de methode, prima. Als kind laag scoort omdat het niet kan optellen dan wordt het anders . . .
(hoewel ik hoop dat er dan al actie is ondernomen op basis van methodetoetsen).

gr Angela

Mijntje

Mijntje

25-02-2015 om 09:54

caesar

School geeft het wel mee, maar de kinderen krijgen het niet in de klas te horen hoe het is gegaan.
Na de vakantie weet vast wel iedereen wie wat had

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 10:10

Angela

Toch denk ik dat dat gewoon niet kan. Alleen al om het simpele feit dat het in verhouding maar weinig vragen zijn voor veel stof en omdat het multiple choice is. Je krijgt altijd een foutmarge als kinderen per ongeluk goed kiezen of per ongeluk het foute antwoord opschrijven. Verder heb je, om alle niveaus goed uit elkaar te houden stof voor de kinderen die achterlopen (de makkelijke vragen) om te zien hoever ze precies achterlopen qua niveau en hele moeilijke vragen (om havo/vwo uit elkaar te houden). Als je dan als havo/vwo'er een makkelijke vraag (per ongeluk) fout doet: heb je de stof dan niet begrepen? Als een kind achterloopt en het gokt toevallig de havo/vwo vragen goed: heeft het kind de stof dan begrepen?

Ik vind Citotoetsen niet geschikt om te bekijken wat een kind nog moet leren. De basisschool van onze kinderen gebruikt de entreetoets dan ook niet om per kind te bekijken waar nog aan gesleuteld moet worden maar om te bekijken waar klassikaal aan gesleuteld moet worden. Dat kan wel. Als je ziet dat een groot deel van de klas moeite heeft met de vragen over de kalender dan ga je dat in groep 8 aanpakken.

Nogmaals: de methodetoetsen gebruik je om te bekijken of een individueel kind iets niet begrepen heeft.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 10:11

individueel vs klas

werd jouw beschrijving, Barvaux, maar uberhaupt gebruikt (klassikaal dus). Dat zou ik al een hele verbetering vinden .
gr Angela

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 10:21

Angela

Tja, dat kan dus prima, zo doet deze basisschool dat. Ze hebben altijd gezegd dat de entreetoets NOOIT wordt gebruikt voor het advies van een individueel kind, alleen voor wat er nog in groep 8 gedaan moet worden.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 10:30

Barvaux

dat laatste, dat het niet voor advies gebruikt wordt, dat snijdt (sneed hoop ik!) geen hout in Utrecht waar de VO scholen zelf de cijfers bekijken die de school 'verplicht' moet doorgeven.
gr Angela

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 10:31

angela

Een school is niet verplicht de uitslag van de entreetoets te leveren. Tot vorig jaar volstond de cito en de LVScijfers.

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 10:32

Of de NIO dus.

Angela67

Angela67

25-02-2015 om 10:36

verplicht en povo procedure

Barvaux,
het is hier al meermaals ter sprake gekomen en ik heb nu bevestiging van de landelijke PO-raad. Er is wettelijk maar heel weinig verplicht om door te geven maar er is onnoemelijk veel ruimte voor PO- en VO scholen om onderling afspraken te maken wat wél doorgegeven wordt. Dus als ouder heb je daar helemaal niets in te zeggen en zijn de afspraken die men maakt, alleen te omzeilen als je er rechtszaken aan zou wijden. Dan kun je namelijk de discussie aangaan over wat nuttig is om te hebben als VO school. De wet geeft dat namelijk niet aan.
Alle cito's van mijn oudste zitten in het systeem van de VO, zelfs die van groep 3 . . .
Als ik niet tekende voor overdracht kon hij niet ingeschreven worden . . .
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.