Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

29-10-2014 om 11:37

Cito Viseon test

Bij toeval ben ik erachter gekomen dat er een zgn Cito Viseon test bestaat, waarmee de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen gevolgd kan worden. Ik heb 12 jaar basisschoolervaring als ouder en had daar dus nog nooit van gehoord. Het is ook nooit genoemd tijdens 10-minutengesprekken. Achteraf bezien had ik dat best willen horen, aangezien dochter (groep 6) schijnbaar altijd een D of E heeft gehaald op deze 'test'.
Hoe gaat dat bij jullie op school? Zijn die scores ook gedeeld?

Had men moeten melden

Die test bestaat al een tijdje. Ik ben van mening dat ie niet zonder toestemming van de ouders mag worden afgenomen en dat ie bovendien gegevens betreffende gezondheid bevat die niet relevant zijn voor het onderwijs (verboden gegevensverzameling).

Tegelijkertijd had de school natuurlijk moeten melden dat die testen werden afgenomen en had men jou inzage moeten geven.

Ja, fout. Ja, bij een klacht zul je gelijk krijgen.
Maar dan hè, wat dan?

Katniss

Katniss

29-10-2014 om 12:50

Niet zo erg, denk ik

Het is niet zo dat ik het heel erg vind, maar het was wel handig geweest om het te weten. Nu heb ik wel globale informatie gekregen over de sociaalemotionele ontwikkeling ('ze is jong'), maar dat heb ik voor kennisgeving aangenomen. Als ik had geweten dat die conclusie op meetbare gegevens was gebaseerd, had ik er misschien anders over gedacht.
Hoe zit die test in elkaar? Wordt er gedrag 'geturfd'?

Betrekkelijk

hm, gebaseerd op afspraken/enige consensus: we noemen het jong.
Meetbaar is het niet en vooral ook niet remediëerbaar.
Nou ja, je kunt je kind leren witten voetjes te halen, gewenste antwoorden te geven, etc.

Het gaat met een vragenlijst. Eentje voor de leerkracht en eentje voor de leerling, zie http://www.cito.nl/onderwijs/primair%20onderwijs/alle_producten/viseon_digitale_observatielijst

Veel werk en wat mij betreft niet zo heel betrouwbaar/nuttig.
Maar wie ben ik.

De resultaten worden wel gebruikt als onderbouwing van het basisschooladvies.

Haha

Wat een grappig en zogenaamd objectief 'onderzoek'-. De leerkracht zal haar vragenlijst waarschijnlijk zelf invullen en tegelijkertijd een leerling de vragen afnemen of voor het kind invullen. Wie zal het zeggen, de ouders zijn er niet bij.
Dus als de werkhouding niet zo goed is, zal bij afstemming van de resultaten, nooit zichtbaar worden als er sprake was van er een verstoorde samenwerking. Dit is eigenlijk een weergave van een leerlingrapport maar zonder feedback naar de ouders en wel in een 'officieel' jasje omdat het zo objectief is...

Vergelijkbaar met een 'beoordelingstoets' van de juf, ingevuld door de juf.

Zo kan een kind bestempeld worden als stil en schuchter en weinig zelfvertrouwen terwijl ze ten opzichte van de andere klasgenoten, misschien meer groot gebracht zijn de normen en waarden zoals geen grote mond geven.
Dus het beeld is nu niet meer alleen de mening van de leerkracht. maar het wordt bevestigd in een digitale onderzoek wat gebruikt wordt bij het advies EN is ingevuld door diezelfde juf. Lekker betrouwbaar.

Zo'n test is in lijn met een persoonlijkheidsonderzoek welke alleen mag worden afgenomen door psychologen die academische geschoold zijn.

Katniss

Katniss

29-10-2014 om 22:20

In dat geval

Ik denk dat de leerkrachten de test vooral invullen voor eigen gebruik, en dat het daarom niet met de ouders gedeeld wordt. Opvallend is dan wel de C (i.p.v. D of E) in groep 3, toen ze een leerkracht had die veel positiever was over sommige karaktereigenschappen. Ik zal er bij het volgende 10-minutengesprek eens naar vragen.
Maar, nogmaals mijn vraag, zijn er scholen waar de uitkomsten wel met ouders worden besproken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.