Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Timber

Timber

14-05-2014 om 15:51

Cito Vas toetsen brugklas

Mijn zoon zit in de brugklas van het Atheneum. Nu heeft hij blijkbaar aan het begin van het schooljaar meegedaan aan de brugklas Cito toetsen. Hij heeft hier matig op gescoord helaas. We maakten ons daar geen zorgen over omdat hij voor alle vakken gemiddeld een 7 staat. Het laagste cijfer is een 6,8.

Nu heb ik een gesprek gehad met zijn mentor en die pakte de Cito resultaten erbij en hij zei dat zoon wellicht niet op zijn plek zit op het Atheneum. Ik stond echt helemaal geschrokken te luisteren en ik heb gezegd dat ik er wel op terug zou komen.
Zoon weet nog van niks maar ik zelf heb er slapeloze nachten van. Afstromen en dus een nieuwe klas is geen optie omdat hij het helemaal naar zijn zin heeft hier en bovendien zie ik niet waarom het nodig is? Voor wiskunde staat hij zelfs een ruime 8.

Ik heb enkele vragen:
-Hoe worden de Cito VAS toetsen bij jullie gebruikt op school?
-Kan een school een kind verplichten af te stromen ondanks bovengemiddelde cijfers?
-Wat moet ik doen?

Minthe

Minthe

14-05-2014 om 16:10

Nee

In de schoolgids staat waar een leerling aan moet voldoen om naar het volgende jaar over te gaan, en met allemaal zevens en hoger lijkt mij dat dat geen probleem zou moeten zijn. Dus check de schoolgids even en bepaal aan de hand daarvan of je je écht zorgen moet maken.

Hier stond in de begeleidende brief dat de toets niet van invloed is op de overgang (al zullen ze bij een bespreekgeval niet ineens een slechte cito zijn vergeten...)

Annet

Annet

14-05-2014 om 16:11

Wat zijn de voorwaarden voor overgaan naar Atheneum 2?

De meeste scholen hebben daar een protocol voor, bij school van mijn kind heet dat: bevorderingsnormen.
Kun je die op de website vinden? Anders zou ik die opvragen.
Het lijkt me sterk dat daar de cito instaat.

Vera*

Vera*

14-05-2014 om 16:16

Hier

Dochter heeft dit jaar in de tweede de cito vas toetsen gehad. In de infomail van de mentor stond dat het vooral een schooldingetje is maar als een leerling een bespreekgeval is bij de overgang er wel gekeken wordt naar de scores.

Timber

Timber

14-05-2014 om 16:22

overgangsnormen

In de schoolgids en de website staat dat er naar alle cijfers wordt gekeken, dus ook de Cito toetsen. Dit in verband met de verplichte Rekentoets.
Maar mag dit zo maar. En zit hij wel op zijn plek op de HAVO dan? Hij haalt het nu toch ook en hij werkt niet eens zo hard.

wizzer

wizzer

14-05-2014 om 16:27

bovendien helpt het niet

Op de havo moet je bij de rekentoets hetzelfde niveau halen als op het VWO. Dus extra ondersteuning bij het rekenen lijkt me veel logischer dan afstromen.

Annet

Annet

14-05-2014 om 16:40

Wat staat er nog meer in die normen

Niet in de mail van de mentor maar in een formeel stuk.
Meestal staat er hoeveel tekorten je mag hebben (hoever onder de voldoende), soms kun je onvoldoendes compenseren, vaak is er een speciale regel voor de vakken wiskunde, engels en nederlands.
Als hij in een gemengde brugklas zit, dan zijn er ook normen over hoeveel je gemiddeld moet staan om naar het atheneum te kunnen. Of zijn er cijfers op beide niveaus.

Kijken naar alle cijfers is geen norm

Timber

Timber

14-05-2014 om 16:40

wizzer

dank je! Dat wist ik niet..dat het dezelfde toetsen zijn.

Maar de vraag is of het wel relevant is voor mijn zoon omdat hij juist heel goed is in wiskunde. Hij staat nu gemiddeld een 8,7. Hij is samen met een andere jongen de beste van de klas in zowel rekenen als wiskunde. Dus dat juist hij de rekentoets niet gaat halen, raakt kant noch wal. Ik snap het niet! Hoe kan een mentor nou zeggen dat een kind niet op het Atheneum thuis hoort ondanks deze cijfers? En wat veel belangrijker is: kunnen ze ons dwingen om hem te laten afstromen naar de HAVO?

Hiernaast krijgt hij die VAS Cito's weer in juni (denk ik?). Wat nou als hij die ook slecht maakt

Timber

Timber

14-05-2014 om 16:59

de normen

Er staat dat een leerling maar 1 x een 5 mag halen bij Nederlands, Wiskunde of Engels. Maximaal 2 tekorten (1 x een 4 of 2 x een 5) en er moet compensatie zijn. NB er wordt al les gegeven op VWO niveau. Het is een Atheneum brugklas (A1)

Voor alle duidelijkheid: Zoon heeft geen tekorten.

Verontwaardiging hoog houden

Timber, er zit maar één ding op en dat is je verontwaardiging hoog houden.
Laat de school zich stap voor stap verantwoorden over een eventueel afstroom advies. Maak bezwaar (formeel) en ga in beroep (ja dat is bij de rechter) als dat moet.

Je hebt de pech dat je kind tot een van de eerste lichtingen hoort. Dat betekent dat het zijn weg nog moet zoeken. Het betekent onmiskenbaar dat leerlingen als jouw zoon, op termijn geen afstroom advies meer kunnen krijgen.

Maar nu kan dat nog wel.
Schrik niet, maar volg de logica. Als je die begrijpt, dan kun je je beter verweren.
zie http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_rekenen/toetsen/toetshv/ Daar vind je het schema voor de invoering van de verplichte rekentoets. Onderaan zie je "Rekentoets is onderdeel van slaag-/ zakregeling."
Ja, dat betekent werkelijk dat als jouw kind zakt voor de rekentoets in het examenjaar, dat hij dan geen diploma krijgt. Wat zijn cijfers verder ook zijn.

Scholen mogen daar een voorschot op nemen. Je kunt zelfs betogen dat scholen wettelijk verplicht zijn om leerlingen waarvan het waarschijnlijk is dat ze geen diploma kunnen halen, af te laten stromen.

Aan de andere kant kunnen deze leerlingen wel deelcertificaten halen. Voor alle vakken een deelcertificaat met een vette voldoende, alleen voor rekenen een onvoldoende en dus geen diploma. Het is maar helemaal afwachten hoe erg vervolgopleidingen of werkgevers die onvoldoende vinden.

Bovendien, wijzer zei het al, heeft afstromen geen zin. Dat zou dan afstromen naar vmbo moeten worden, want op havo wordt hetzelfde eindniveau verwacht. Maar wel een jaar eerder (aan het eind van de 5e).

Meneer, mevrouw de mentor: meent u werkelijk dat deze leerling beter thuis is op het vmbo? Leg dat dan maar uit aan de rechter.

patrica1966

patrica1966

14-05-2014 om 17:02

overgangsnormen

Hier wordt gekeken naar de overgangsnormen en daarin worden de resultaten van de citotoetsen niet genoemd.
Zolang kind geen tekorten heeft is er hier geen vuiltje aan de lucht.

Annet

Annet

14-05-2014 om 17:05

Bezwaar indienen en contact opnemen met MR

Als ik jou goed begrijp staan de citotoetsen niet bij de normen. Dan kun je daarop ook niet blijven zitten. Het argument dat Havo dan ook niet helpt, is ook een goede. Hoe was de eindcito van groep 8? Als die goed waren, is een matige citoscore in de brugklas nietszeggend. Dien schriftelijk een bezwaar in dat je stuurt naar mentor en directie.

Daarnaast zou ik contact opnemen met iemand uit de MR. Overgangsnormen en procedure zijn vast onderwerpen die daar passen.

Timber

Timber

14-05-2014 om 17:21

cito's

@ M. Lavell: Klopt helemaal! Dit is precies wat de mentor vertelde. Ze zijn nu veel strenger en ook die VAS toetsen tellen mee (!) omdat ze anders bang zijn dat leerlingen de verplichte rekentoets niet halen en dan zonder diploma zitten. Nu heeft zoon die VAS toetsen dus slecht gemaakt terwijl hij voor wiskunde bijna een 9 staat.
Afstromen heeft helemaal geen zin omdat de toetsen hetzelfde zijn op havo en vwo niveau (dank aan wizzer, net opgezocht en het klopt inderdaad).

Een groep 8 Cito heeft hij nooit gemaakt. Hij kreeg een NIO waar een score uitkwam van 129. Ruim VWO niveau. Het kan dus zijn dat hij slecht is in het maken van Cito's (?)

Slecht zijn in Cito's

Dat kan natuurlijk. Kijk dus of je oefenmateriaal kan vinden. Wat mij opviel is dat je schreef: blijkbaar heeft hij die toets gemaakt. Jij wist het dus niet van te voren. Wist je zoon het wel, of kreeg hij die zo goed als onaangekondigd voor zijn neus? En wist hij wat het belang van die toets was? Dat kan namelijk ook een hoop schelen voor de uitslag. Als de docent de toets wat achteloos presenteert alsof het een formaliteitsdingetje is, dan gaat de leerling zo'n toets toch anders maken dan wanneer hij van te voren weet dat dat ding er aan komt en dat het hartstikke belangrijk is.

skik

pandora

pandora

14-05-2014 om 18:19

Timber

Je begint je verhaal met een opmerking van de mentor dat je zoon "wellicht niet op zijn plek zit". In een adem ga je door over verplicht afstromen. Heeft de mentor het daar dan concreet over gehad? Oftewel: haal je dit er zelf bij, of is er serieus over gesproken?
Ik ben geneigd te zeggen: maak je nou maar niet druk, natuurlijk stroomt jouw zoon niet af. In de schoolgids staan exact de normen voor overgang, daar heeft de school zich gewoonweg aan te houden. Als de mentor helemaal niet over afstromen heeft gesproken: maar je nou maar niet druk, je maakt je zorgen om niets. Heeft de mentor het wel degelijk over afstromen gehad: tijd voor een stevig gesprek, dit laat je natuurlijk niet gebeuren.

Uitleg mentor

Ik vind dit een heel apart verhaal ( werk zelf ook in het vo). Voor de eigen gemoedsrust zou ik zo snel mogelijk om een toelichting van de mentor vragen. En het lijkt mij sowieso niet dat een leerling hierom zou moeten afstromen. De cijfers zijn immers prima. Bij ons op school gebruiken we andere methode onafhankelijke toetsen, waarbij de uitslagen voor mijn vak (Engels) de eerste keren zo slecht waren, dat we ons moesten verantwoorden hierover. Toen hebben we eerst de toets maar eens kritisch bekeken. Daardoor kwamen we erachter dat er allemaal onderdelen gevraagd werden die pas later aan bod zouden komen. Ik zal die Cito-toets ook eens bekijken.
Succes!

Timber

Timber

14-05-2014 om 20:31

afstromen

Even het volledige verhaal:

De mentor gaf aan dat zoon prima cijfers heeft maar dat zijn resultaten op de belangrijke cito Vas toetsen achterblijven. Deze toetsen zijn van belang omdat alle leerlingen de verplichte rekentoets moeten halen. Als al duidelijk is dat een leerling de rekentoets niet gaat halen dan willen ze zo vroeg mogelijk laten afstromen zodat een leerling geen schoolverlater wordt zonder schooldiploma. Zoon heeft de Vas toetsen op VMBO niveau gemaakt terwijl hij op het VWO zit. Het is een vrij groot verschil zei de mentor. Dusdanig groot dat ze er iets mee moeten doen. 1 van de mogelijkheden is dan afstromen zei hij. Hij keek wat bedenkelijk en bleef toen stil. Omdat ik alleen naar het gesprek was heb ik gezegd dat ik het er met mijn man over zou hebben en dat we er later op terug zouden komen. Ik was echt in shock omdat ik juist een makkelijk en goed gesprek had verwacht. Zoon heeft immers prima cijfers. Ik wist niet eens dat er Cito's bestaan op het VO. En ze hebben het ons ook niet verteld. Wie weet waar we eventueel voorbeeld vragen van die Vas toetsen kunnen vinden?? Ik ben al dagenlang het internet aan het afspeuren maar niks gevonden helaas. Ik heb Cito vandaag gebeld maar die verwijzen me door naar de school.

Timber

Timber

14-05-2014 om 20:37

aanvulling

Nog even een aanvulling:
De basisschool gebruikte wel een leerling volgsysteem maar niet van Cito. Zoon is dus totaal niet bekend met Cito's. Het advies van de basisschool was VWO. Gezien de cijfers zou je denken dat hij wel op zijn plek zit op het VWO.

Annet

Annet

14-05-2014 om 20:40

Heeft je zoon wel andere cito's gedaan op de basisschool?

Heb je daar scores van?
Het zou ook kunnen dat hij onvoldoende gewend is aan de cito-vraagstelling. Gezien zijn NIO moet hij de rekentoets kunnen halen, maar hij heeft wellicht oefening nodig. Vraag school hoe ze daarin gaan voorzien!
Er iets mee moeten, kan ook oefenen zijn. Afstromen is dus niet aan de orde. Wat de mentor wel gelukt is, is dat jij als ouder heel ongerust bent. Voor school is het heel makkelijk als jij het oplost.

Als je toch iets wil doen: Kijk eens in een ander draadje bij ool over cito's oefenen. Daar vind je links naar oude cito's. Laat je zoon het rekendeel maken en kijk wat daar uit komt.

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 21:07

hmm

Het zou dus gaan om de rekentoets, alleen de rekentoets, heeft de mentor dat ook werkelijk gezegd? In dat kader ga je dus met hem oefenen op de rekentoets, niet op de citotoetsen. Die zijn makkelijk te vinden. Ook kun je vragen, na wat oefening, of hij een rekentoets mag maken. Mijn zoon op de havo maakt die zeker 1 of 2 keer per jaar. Dat geeft toch een veel beter antwoord?

Ilva

Ilva

14-05-2014 om 22:16

Vreemd

Mijn zoon zit ook op het VWO (2e) maar hij heeft op deze school nog nooit een citotoets gedaan. (Ik heb het zoonlief nog even gevraagd)Ik heb er wel over gehoord maar dan op een andere school (VMBO). Ik ga er vanuit dat het dus nog niet verplicht is.

voor wie geen school nodig heeft

Timber:"Als al duidelijk is dat een leerling de rekentoets niet gaat halen dan willen ze zo vroeg mogelijk laten afstromen zodat een leerling geen schoolverlater wordt zonder schooldiploma."
Precies, zo kan dat. Als straks de eindtoets in het basisonderwijs verplicht wordt afgenomen, dan zit de rekentoets daar ook in verwerkt (dat is nu nog niet zo) en is het aannemelijk dat leerlingen met een lage score niet eens tot het niveau worden toegelaten.
Dat is de ene kant van het verhaal.
Maar of dat stand houdt is twijfelachtig vanwege de andere kant van het verhaal en dat zit in het 'zo vroeg mogelijk afstromen'. De systematiek van de rekentoets gaat namelijk uit van de veronderstelling dat leerlingen nog bij leren in het vo. Dat is verder niet onderzocht, dus we weten het niet en er zijn beslist mensen die denken dat dat niet kan.
Maar je kunt niet de ene helft van die systematiek wel toepassen, het rekenniveau van leerlingen meten, en de andere helft niet, leerlingen de kans geven bij te leren.
Om die reden zou ik zeggen dat het eventuele voornemen van scholen om leerlingen af te laten stromen of zelfs niet toe te laten op het niveau, alleen om taal of rekenen vanwege die specifieke toetsen, niet kan.
Maar ik vrees dat er toch een keer een ouder naar een rechter zal moeten om daar duidelijkheid in te krijgen.

Op deze site vind je beschrijvingen van het niveau en oefeningen
http://www.taalenrekenen.nl/aandeslag/testuwkennis/onlinetraining/

Er is overigens nog een punt en dat treft juist ook leerlingen die het verder prima doen. Die toetsen zijn nogal eigenaardig opgesteld, de vragen vooral heel talig en verwarrend (heel erg onwiskundig, heel veel sociaal wenselijk). Er zijn knappe koppen die zich er boos over maken en die al jaren vooruit voorspeld hebben dat juist kinderen als jouw zoon er door zullen struikelen.
Zie bijvoorbeeld http://www.benwilbrink.nl/projecten/cito_voorbeeldtoets_3F.htm

Overigens helpt het niet om de mentor daar mee om de oren te slingeren. Je kunt wel kritisch zijn, maar zolang de wet geldt, telt die toets. De school moet de wet uitvoeren. Dat is leerlingen die die toets niet halen geen diploma geven. Maar dat is ook leerlingen die in de brugklas onvoldoende scoren, tijd en onderwijs geven om in de zesde wel een voldoende te halen. Wat jouw school doet is leerlingen door laten stromen die geen school/onderwijs nodig hebben. Die het zonder ook wel halen.

Zo'n vaart zal het WEL lopen

Voor iedereen die vol ongeloof in een voorwaardelijk reflex uit het vakje 'geruststelling' en 'zo'n vaart zal het niet lopen' put: lees ook http://project-focus.gw.utwente.nl/?page_id=54

Die reken- en taaltoetsen zullen hun uitwerking niet missen. Aanvankelijk zal dat dramatisch zijn, dan volgt een beetje bijstelling en vervolgens blijft er een soort van kaasschaaf over die leerlingen van onderwijsniveau's pelt.
Gemiddeld gesproken dan.

Er zullen scholen zijn die aan de poort en onderweg zo selecteren, dat ook leerlingen als het kind van Timber buiten de boot vallen. Dat is helemaal geen nieuw verschijnsel.
Ik begrijp de wat sussende en geruststellende reacties dan ook niet.

Ilva, maak je druk en laat je kind oefenen met taal en rekenen. Vanaf volgend jaar kun je er op zakken. Heel erg verplicht.

Vraag

Mijn vraag aan school zou zijn hoe zij denken je zoon t.z.t zijn rekentoets te laten halen. Ze hebben tenslotte nog vijf schooljaren om hem daarop voor te bereiden. Je kan een kind toch niet nu al afserveren op het feit dat hij één onderdeel nog niet zo goed beheerst terwijl de rest heel goed gaat. Zeker als de reden is dat hij niet gewend is aan deze manier van toetsen.

skik

Wacht ff af

21 mei wordt het rapport van de commissie Bosker gepresenteerd. Hierin wordt de rekentoets tegen het licht gehouden. Zoals bekend uit de hoorzitting in december jl kraken eigenlijk alle rekendeskundigen de rekentoets in hudige vorm. Terecht mi. Diezelfde deskundige zitten in deze commissie die de tweede kamer adviseert. Rekenku dig NL wacht met spanning op dit rapport.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.