Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito Spelling B8

Even nieuwsgierig, mijn dochter heeft 9 fout van de 30 voor haar LVS spelling. Volgens mij is dat een IV score. Maar dat is meer een gok, kan het niet terugvinden op internet.
Nou ja, haar rekenen en BL toetsen heeft ze erg goed gemaakt, dus Spelling zal het niet verpesten.


Wilgenroosje

Wilgenroosje

30-11-2016 om 14:38

Verschillende soorten spelling

Mijn dochter kreeg vorig jaar meer delen spelling volgens mij.

Spelling "werkwoorden". Afhankelijk van hoe dat gemaakt wordt, vervolg deel 1 of 2 (of a en b)

Spelling "niet werkwoorden" net zo. Dus ook een vervolg erachteraan, afhankelijk van hoe het eerste deel gemaakt is.

Ik denk dat je dus niet kunt kijken naar 9 van de 30, omdat er nog delen achteraan komen.

Hemf

Hemf

30-11-2016 om 18:42 Topicstarter

Hoe belangrijk

Als ze een I en een II haalt voor begrijpend lezen en rekenen dan zal het advies toch wel havo moeten zijn? Ondanks de IV voor spelling. Ik begreep dat die 2 cito's echt meetellen.

Hemf

Hemf

02-12-2016 om 20:50 Topicstarter

Niemand

..kennis hierover? Regio Den Haag. (Ik begrijp dat dat nogal uitmaakt wb de schooladviezen)

Tuinstoel

Tuinstoel

03-12-2016 om 14:08

gewone spelling?

Bij gewone spelling B8 wordt eerst een dictee van 30 opgaven gegeven en dan vervolg 1 of 2 van weer 30 opgaven. Bij werkwoordspelling gaat het om 2x25 vragen.

Dus met 9 fout op de helft van de vragen kan je eigenlijk nog niks zeggen.

Maar als je een I en II hebt voor BL en rekenen zou ik zeker wel Havo verwachten hoor.

Wij wachten ook in spanning. Zoon heeft bij rekenen deel 1&2 heel goed gemaakt (beide 2 fout van de 30
) maar zegt dat hij deel 3 slecht heeft gemaakt...

Spelling weet ik dan weer niet.

Hemf

Hemf

03-12-2016 om 15:55 Topicstarter

Tuinstoel

Erg hè, nooit van mezelf verwacht dat ik in spanning zou zitten om cito uitslagen... Maar ja, er hangt toch wel wat vanaf. Ligt er ook aan dat ik niet een grenzeloos vertrouwen in school heb. Die laat logischerwijs ook wel eens een steekje vallen qua leerstof en inzicht in het kind. Dus best irritant dat je als ouder totaal geen inbreng hebt in het schooladvies. (En nee, als ik wel inbreng zou hebben zou ik haar niet naar het vwo sturen)

Tuinstoel

Tuinstoel

04-12-2016 om 22:36

Ik hoop dat wij volgende week de resultaten zullen krijgen. Zoon zegt dat hij het goed gemaakt heeft, maar je weet het maar nooit. Zijn entreetoets was namelijk slecht...

Havo-vwo

In principe is een I en II op begrijpend lezen en rekenen havo-vwo advies. De andere cito's zijn er voor de nuance. Een IV voor spelling zou het advies iets naar beneden kunnen halen, maar niet verder dan havo, zou ik denken. Verder speelt werkhouding een grote rol.

Tuinstoel

Tuinstoel

07-12-2016 om 11:24

En femh?

Heb je de resultaten inmiddels binnen?

Wij wel en zoon heeft het heel goed gedaan. Alles I of I+. Zijn voorlopig advies was Havo, mede ook door een slechte entreetoets, dus ik ben benieuwd of we nog een stapje omhoog gaan. Havo/VWO zou mooi zijn.

Hemf

Hemf

07-12-2016 om 12:40 Topicstarter

Januari

Nee pas in januari. Wat raar dat havo advies met al die enen. Alleen door de entreetoets? Die doen ze op onze school trouwens niet.

Tuinstoel

Tuinstoel

07-12-2016 om 20:41

Die entree was op VMBO-T/Havo niveau, met name door begrijpend lezen. Ben benieuwd of ze het nu willen ophogen. Dat gesprek vindt pas na de kerstvakantie plaats maar de uitslagen kregen wij gelukkig al.

Hemf

Hemf

08-12-2016 om 09:23 Topicstarter

Zijn advies in groep 7 was havo lees ik. Ja dan zal dat nu zeker wel minimaal havo/vwo worden lijkt mij.
Hier in groep 7 ook tl/havo advies. Door III op rekenen (I op begrijpend lezen). Einde groep 7 II op rekenen, en nu zeer ws ook.

Hemf

Hemf

08-12-2016 om 16:40 Topicstarter

uitslagen

toch alvast binnen
ww spelling I en gewoon spelling II. Die 2e en 3e toetsen hebben het dus gelukkig opgekrikt.
Verder voor Rek en BL beide een I. Leestempo I+ en Studievaardigheden III.
Met die 2 I-en voor BL en Rek verwacht ik een Havo/VWO advies.

Ze heeft tm groep 7 gemiddeld II gescoord, dit i.c.m. een redelijke, maar niet voorbeeldige werkhouding, zal geen eenduidig VWO advies opleveren. Hoeft ook helemaal niet.

Tuinstoel

Tuinstoel

08-12-2016 om 18:23

bij ons in de klas

Is er op BL sowieso erg goed gescoord. Laagste was een III, dat is beduidend hoger dan bij eerdere cito's. Ik had al eerder gehoord van andere ouders dat de B8/M8 relatief makkelijk is en dat de resultaten hierop beter zijn. Jouw cijfers wijzen daar toch ook op.

Ik ben benieuwd wat het definitieve advies wordt, want eerlijk is eerlijk, zoon scoort normaal best zwak op BL. Groep 6-7 was alles tussen II en IV. Die I+ is echt een uitschieter. Hij kan het wel, is een jonge leerling (10), maar heeft het niet al te vaak laten zien. Wil vaak te snel en denkt dat hij het antwoord wel weet. De overige vakken waren wel altijd OK.

Hemf

Hemf

08-12-2016 om 21:12 Topicstarter

De b8 toetsen zijn niet makkelijk, de toetsen in groep 7 waren gewoon heel moeilijk

Caesar

Caesar

08-12-2016 om 21:54

Tuinstoel

Het maakt niet uit of de toetsen makkijk zijn of moeilijk. De normering is relatief. Landelijk gezien haalt 20% een I, 20% een II etc

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 09:57

Dat wordt gezegd, maar bij ons op school (2 groepen 8) worden ze echt beduidend beter gemaakt dan de groep 7 cito's. Raar maar waar...

Plus, die normering is ooit vastgesteld toen die toetsen zijn ontwikkeld. Maar er worden toetsen gebruikt die wel 5 jaar (of langer, geen idee?) oud zijn. Je kunt dus niet met zekerheid stellen dat die normering nog klopt.

Het kan ook andersom zijn, dat cito groep 7 zaken toetst die tijdens de methodes misschien nog niet goed behandeld zijn. Dat beweerde mijn zoon, maar of dat de waarheid is of zijn waarheid....

Caesar

Caesar

09-12-2016 om 11:52

Tuinstoel

Dit soort afwijkingen kan heel goed verklaard worden Door de kwaliteit van de leerkracht.
En inderdaad die toetsen zijn wel wat aan inflatie onderhevig. Ze worden dus ook af en toe hernormeerd.
De afwijkingen zijn landelijk echt niet heel groot.

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 12:42

hmmm

Ik vind het wel interessant. Femh's kind scoort beter, mijn kind plus de 2 klassen op school en in het andere draadje wordt ook een kind genoemd die beduidend beter scoort dan verwacht. Al wijt die ouder het aan het individueel afnemen. Kan, hoeft niet.

Opinie in Trouw

Afgelopen week stond deze opinie in Trouw: "Begrijpend lezen is een achterhaald vak" Gepleit wordt om begrijpend lezen te vervangen voor een nieuw vak informatie verwerken, "Door middel van slim vragen stellen leren ze online en offline snel en veilig informatie te vinden over onderwerpen die hun interesseren. Ze leren zin en onzin van elkaar te scheiden, feiten van fictie en de betrouwbaarheid van tekstuele en audiovisuele bronnen in te schatten."
http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article/detail/4428779/2016/12/06/Begrijpend-lezen-is-een-achterhaald-vak.dhtml

Tuinstoel

Tuinstoel

09-12-2016 om 16:56

cito achterhaald

Wat mij betreft is die hele cito achterhaald. Vorig jaar (gr 7) kreeg zoon bij studievaardigheden de vraag waar hij moest zoeken voor een dierenarts. Het juist antwoord was de Gouden Gids! Het kind heeft die gids nog nooit gezien en de optie 'internet' stond er niet bij...

Ik denk dat die nieuwe adaptieve toetsen de toekomst zijn. Ik ken de kwaliteit van de bestaande toetsen niet, maar toetsen op niveau lijkt mij voor elk kind beter. Voor een kind dat laag scoort is het ook niet leuk om met elke vraag te worstelen.

Caesar

Caesar

09-12-2016 om 22:34

Tuinstoel

Ik denk dat de bassis school van jouw zoon nog werkt met hele oude Cito toetsen. Lekker goedkoop. Er is, ik dacht twee jaar geleden, een nieuwe versie van de cito toetsen gekomen. Ik vermoed dat daar echt geen vraag over de gouden gids in staat. En dan nog, al staat het er wel in, een goede toets heeft altijd een paar vragen die bijna niemand goed kan beantwoorden. Om het verschil te maken.
Om nou hierom de 'hele Cito is achterhaald' te noemen getuigd niet van enige realiteitszin.

Hemf

Hemf

10-12-2016 om 00:57 Topicstarter

Havo/vwo?

Ze heeft nu dus twee I-en voor bl en rek. In hoeverre zullen de III en IV voor rekenen in groep 6 en 7 meetellen? (b6 een II, m6 een IV, b7 een III en e7 een II, nu dus een I, lekker grillig dus )
bl altijd I
Nio van 124. Maar die gebruiken ze alleen als hulp bij het advies.

dara

dara

10-12-2016 om 01:30

ligt aan leerkracht

Maar hier een dochter met redelijk vergelijkbare scores die het heel goed doet op op gym. (2)
Op school wordt niet altijd zo geredeneerd, maar mijn mening is dat de hoogste score telt. Kind laat daarmee zien het te kunnen, het komt er alleen blijkbaar niet altijd uit.
De laatste scores worden volgens mij wel vaker belangrijk gevonden, dan wordt er snel gesproken van groei.
Een kind met grillige scores kun je doorgaans beter in een (in dit geval) vwo klas hebben dan in een havo/vwo klas. Kind met wisselende scores kan misschien/blijkbaar nogal reageren op omstandigheden
En in een havo/vwo klas moet je je doorgaans meer bewijzen om naar vwo te mogen.
Een nio van 124 is sowieso dik vwo, dus daar zou ik als ouder absoluut voor inzetten. (meestal heb je als ouder ook wel wat te zeggen, wordt er wel naar geluisterd)

Hemf

Hemf

10-12-2016 om 09:18 Topicstarter

Havo/vwo advies

Betekent op haar gekozen middelbare school dat je in een vwo klas komt. Vol vwo advies betekent plaatsing in een vwo plus klas.
Maar enkel havo advies verwacht ik niet meer.

Nio

Nio is best hoog. Ik denk dat een havo-vwo advies passend is en prima, zeker als ze daarmee in een vwo-klas komt. Het gaat er ook wel om wat ze zelf wil, natuurlijk. VWO plus zou ik met dit profiel niet zo snel doen, tenzij een kind zelf heel erg gemotiveerd is daarvoor. Bovendien krijg je allemaal hetzelfde diploma uiteindelijk. En ik denk dat het lastiger wordt om een vol vwo-advies te krijgen met de scores van groep 6 en 7, maar als je kind erg graag wil, kun je het daar natuurlijk ook met de leerkracht over hebben.

dara

dara

10-12-2016 om 10:39

wat ze wil idd

Vraag is dan wat dochter wil en hoe gemotiveerd ze is.
Gym wordt hier wel gezien als vwo+ en dochter hier wilde dat graag en was en is tot nu toe gemotiveerd. Met nio van je dochter moet vwo+ mogelijk zijn, motivatie van dochter lijkt me dan het belangrijkste. Wat vindt ze leuk, waar bestaat de + uit, is ze daar in geinteresseerd etc.

Ja precies

Oudste hier wilde erg graag gym, heeft heel veel interesse in de klassieke talen en culturen. Nu na drie jaar nog steeds. Maar die interesse en motivatie heb je ook hard nodig, als je wekelijks anderhalf uur extra huiswerk hebt aan Grieks en Latijn. Jongste zit nu in groep 8, heeft ook vwo-advies en mag dus naar het gym. Maar hij heeft helemaal geen interesse in Grieks en Latijn. Dus voor hem is het niks. Hier in de buurt is verder alleen tweetalig vwo (als vwo plus). Als hij dat heel leuk vindt, vind ik het prima. Anders liever atheneum zonder toeters en bellen, want ik heb geen zin in een kind dat dagelijks zeurt over de extra's die hij zelf heeft gekozen.

Triva

Triva

10-12-2016 om 16:07

dara

'Een kind met grillige scores kun je doorgaans beter in een (in dit geval) vwo klas hebben dan in een havo/vwo klas. Kind met wisselende scores kan misschien/blijkbaar nogal reageren op omstandigheden'

Ik vraag me af welke kinderen dan wel in aanmerking komen voor een havo/vwo brugklas... De kinderen met een mavo advies?

Lente

Lente

10-12-2016 om 17:38

)))))))

Leuk

vlinder72

vlinder72

10-12-2016 om 22:58

Havo advies

Ik kan mij niet voorstellen dat kinderen met een havo/vwo advies allemaal in een vwo klas komen.

Bij ons komen kinderen met een havo advies in een havo/vwo brugklas. Kinderen met een vwo advies in een vwo brugklas (al dan niet met toeters en bellen). Kinderen met een mavo advies komen in een mavo/havo brugklas of mavo brugklas.en wij wonen in een makkelijke regio. Ze doen hier niet zo moeilijkmet cito's. Mijn zoon scoorde altijd een 1 voor rekenen een 1 of 2 voor begrijpend lezen en een 3 voor spelling.hij zit nu in de brugklas van het gymnasium. Zus zit nu in groep 8 en scoort altijd een 1 of 2 op begrijpend lezen, een 1 op spelling en een 4 op rekenen. Toch heeft ook zij een vwo advies. Volgens haar juf kan ze het en moet ze het maar gewoon gaan doen.

Oudste broer zit in 3 havo. Zijn cito's schoten destijds alle kanten op en hij is begonnen in een mavo/havo brugklas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.