Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito score IV groep 7 begrijpend lezen

Hallo
Tot mijn stommme verbazing had onze jongste zoon een CITO score van IV voor begrijpend lezen. Hij zit nu in groep 7.
En dit terwijl hij altijd een I heeft (soms een II) voor zijn CITO scores. Er is wel altijd gezegd dat hij VWO makkelijk aankon, maar is zijn kans nu daarop verkeken? Hoe wordt hier nu naar gekeken door de middelbare scholen? Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben?
Machteld

Angela67

Angela67

03-03-2015 om 19:50

hangt ervan af

waar je woont!
check of er afspraken zijn tussen de middelbare scholen in jouw regio.
gr Angela

Moni

Moni

03-03-2015 om 22:20

Praat met school

Vraag na of zij kunnen achterhalen waarom je zoon een heel andere score had dan eerder. Ze kunnen naar het type fouten kijken, ze kunnen de toets met je zoon doornemen om te analyseren hoe hij gedacht heeft. Of zij/jij kunnen met zoon praten of er toen iets bijzonders aan de hand was.

Als hier niets concreets uitkomt, zou ik met hem oude citotoetsen gaan oefenen (het onderdeel begrijpend lezen). Zo komt je erachter of het echt fout gaat of dat het een eenmalige misser was.
Helaas kun je je niet permitteren om te wachten tot de volgende cito. Dat is de M8. Er is geen toets voor begrijpend lezen in E7, tenzij de entreetoets wordt afgenomen. Maar ook daar zou ik voor oefenen, tenzij de oorzaak heel duidelijk is.

MIK

MIK

04-03-2015 om 11:02

groep 6

Hier een zoon die versneld is en altijd goed scoorde op Cito's (I+/I/II) en nu zijn groep 6 cito's heeft verknald. Voor begrijpend lezen een IV! En dit jaar geen kans meer om het op te halen. Ik hoop maar dat het niet meer zwaar meetelt als hij het in groep 7 en 8 wel goed doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.