Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cito rekenen E7

Mijn dochter zit in groep 7.

Eindelijk zijn alle Cito's achter de rug.
Nog 3 weken en dan lekker vakantie.

Van alle Cito's kregen de kinderen direct te horen wat de score was.
Nu moest de juf het nog in het systeem zetten en kregen ze enkel het aantal fouten te horen.

Ik heb een slimme dame waarbij er bij de Cito's zelden uit komt wat er in zit. Ze zou zo graag een keer een 1 scoren voor rekenen en nu komt ze aardig in de buurt.

Voorheen (oude normering/letters) mocht je max. 20 fouten halen om een 1 te halen.
Maar nu de normering veranderd is (cijfers) is het aantal fout dat gehaald mag worden nog steeds gelijk hieraan?

Lotte

Lotte

26-06-2019 om 18:31

cito

Nee volgens mij is dat net wat zwaarder dan voorheen met de Letters.

Als ik online kijk zie je bv ook al verschil bij A 25% hoogst scorende leerlingen en bij I 20% hoogst scorende leerlingen.

Er is mij weleens verteld als je net aan een A zou scoren je dan op een II uit komt bij de cijfers. Of dit daadwerkelijk zo is geen idee.

andere normering

bij score met letters is de verdeling : 25 (A) - 25 ( - 25 (C) - 25 (D/E: 15 + 10) %
bij cijfers is de verdeling 20 (I) - 20 (II) - 20 (III) - 20 (IV) - 20 (V)
je moet dus inderdaad meer opgaves goed hebben voor een I

Verder is het niet zo dat je het aantal goed automatisch kunt vertalen naar een I, II of III (dat hangt dan weer af van het tijdstip waarop de toets is afgenomen, het dle, of de cito de normering tussentijds aanpast, enz.) maar dat is een ander verhaal.

Jij en je dochter zullen dus nog even geduld moeten betrachten...

ps.

Verder hangt het er nog van af welke versie van de cito is afgenomen; de 2012 of de 3.0 versie

RC81

RC81

26-06-2019 om 19:46 Topicstarter

reactie cito E7

Geen idee welke versie.
Meestal vertelt de juf aan de kinderen hoeveel goede antwoorden ze moeten hebben voor een 1, een 2, etc. Heeft ze dit keer niet gedaan dus mijn kind kwam vertwijfeld naar buiten.
Ze heeft wel een score net boven de 80% dus ik denk dat ze morgen erg blij is!
(volgens bovenstaand net een 1)

Zeetakje

Zeetakje

27-06-2019 om 05:56

RC81

"Ze heeft wel een score net boven de 80% dus ik denk dat ze morgen erg blij is!
(volgens bovenstaand net een 1)"

Het gaat er niet om of 80% van de antwoorden goed is. Je kan met 80% goede antwoorden een I hebben, maar het kan bij wijze van spreken ook een III zijn.
Het gaat om het percentiel. Dus hoe de toets gemaakt is in vergelijking met anderen. Als 80% van de kinderen de toets evengoed of minder goed gemaakt heeft, is het percentiel 80 en dat is een I.

Op de site van Cito staat daar wel uitleg over.

RC81

RC81

27-06-2019 om 09:40 Topicstarter

percentiel

De percentielscore is 79% (ondergrens) Ik denk dat mijn dochter net op de grens zit en geen fout meer had moeten maken.

Wel staat een soort van vast (ook al wordt dit in de loop der jaren bijgesteld) hoeveel goede antwoorden (dus ook welk percentage) je moet hebben voor een bepaalde score.

Lotte

Lotte

27-06-2019 om 21:08

tevreden?

Hoe is je dochter uit school gekomen?

Heeft ze eindelijk de I die ze zo graag wilt?

Hopelijk is ze niet teleurgesteld als het net een II is ook dat is al een mooie score.

RC81

RC81

28-06-2019 om 09:42 Topicstarter

Ze vindt het jammer, maar alsnog een kanjer!

Ze is binnen de 2 17 punten vooruit gegaan en had op 1 vraag net de 1 gemist.

Vanochtend: "Oh ja, we hebben gisteren ook een beheersingstoets van rekenen gehad en ik had een 9,8."
(En dat is dus net het frustrerende voor haar)

beetje zorgelijk toch wel

een kind in groep 7 dat zo bezig is met toetsen en cijfers... Waarom is het zo belangrijk voor haar?

RC81

RC81

28-06-2019 om 10:30 Topicstarter

tja

Deels denk ik omdat het eind van de basisschoolperiode er aan komt, middelbare scholen worden bezocht, voorlopige adviezen worden gegeven, etc.

Maar ik denk ook omdat ze een erg prestatiegerichte leerkracht heeft dit jaar.

Vanaf begin van het schooljaar is er de kinderen (en ouders tijdens de info-avond) uitgelegd welk niveau bij welke cijfers in de klas en welke Cito-scores hoort.

De kinderen krijgen precies te horen (normaliter, behalve bij deze toets dus, wat nu dus voor onzekerheid zorgde) bij hoeveel fout je nog een 1 hebt, hoeveel een 2, etc.
Na elk deel van de toetsen wordt het in de klas voorgelezen. Ook of en hoeveel ze voor- of achteruit zijn gegaan.
Als je het niet wilt mag je het zeggen, maar dan vertelt de juf het je ook niet apart en zie je het bij het tweede deel op het boekje staan.

Er wordt veel huiswerk gegeven en ook nu net de Cito's achter de rug zijn, zijn er binnen dezelfde week alweer 3 toetsen (waarvan 2 leerwerk)

Daarnaast scoort mijn dochter goed, ze kan makkelijk leren en snapt niet dat het er bij de Cito niet uit komt (kanttekening: het is een meisje met o.a. hechtingsstoornis en PTSS)

Floria

Floria

28-06-2019 om 10:57

hmm

Waar is dat allemaal goed voor? Er gaat niemand beter scoren als de juf vertelt welke score waarbij hoort en of ze voor-of achteruit zijn gegaan. Weten waar je ongeveer zit, OK, al zie je dat ook wel op je rapport, maar iedere keer zoveel aandacht?

Volgens mij krijg je hier alleen maar gestresste mensen van.

RC81

RC81

28-06-2019 om 11:07 Topicstarter

eens

Dat denk ik ook. Voor mijn kind is het wel fijn te weten wat ze heeft gescoord, dat geeft zekerheid.

Maar waarom het publiek moet? Mijn kind weet de scores van al haar vriendinnen en meeste klasgenoten.
Er zou niet zoveel vergeleken moeten worden.

Juf denkt er waarschijnlijk anders over. Eerste opmerking in dossier na eerste rapport gesprek was ook: 'Nog geen VWO leerling'

Oftewel: ze haalt grotendeel 8, 9 en 10, maar op de Cito's soms ook een 2.

VWO lijkt haar norm.
En deze instelling heeft ze dagelijks in de klas. Dus ja, dan krijg je kinderen voor wie het ook erg belangrijk is.

Ik denk dat faalangstige kinderen er echt mee onderuit gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.